Biciklističke, pješačke ili vinske ture, izleti, aktivni turizam, gastro-ture, adrenalinski i zabavni parkovi ili razgledavanja znamenitosti – Nacional otkriva kako će IT tvrtke udružene u udrugu Pametni turizam digitalizirati turističku ponudu Hrvatske
Aktualni lockdown uzrokovan pandemijom posljednjih je mjeseci otkrio sve mane i loše strane domaćeg turizma kojemu kronično nedostaje suvremena ponuda i digitalni pristup koji bi na jednom mjestu okupio najzanimljiviju turističku ponudu neke regije. Turistima koji su prošle godine posjetili Hrvatsku bio je izazov pronaći jedinstvenu, na jednom mjestu okupljenu ponudu putem digitalnih kanala koja bi im ujedno omogućila i online rezervaciju nekog događaja, pa je tako ponuda biciklističkih, pješačkih ili vinskih tura, izleta, aktivnog turizma, gastro tura, muzeja, planinarenja, adrenalinskih i zabavnih parkova ili razgledavanja znamenitosti nekog kraja mahom ostala nedostupna ili se izgubila u golemoj količini informacija razbacanih po internetu. Kako bi riješila taj problem, grupa IT tvrtki iz Hrvatske zajedničkim je snagama krajem prošle godine osnovala udrugu Pametni turizam, zamišljenu kao mrežu domaćih travel tech poduzeća, odnosno tehnoloških tvrtki u turizmu koja kroz projekt „Digitalni korak“ razvijaju rješenja za digitalnu transformaciju i objedinjavanje turističke ponude Hrvatske. Inicijativa je osnovana s ciljem razvijanja i implementacije inovativnih rješenja koja bi poticala razvoj turističkih destinacija. Ivan Ilijašić, vlasnik IT tvrtke Orioly i čovjek koji je s kolegom Goranom Mrvošem iz tvrtke Infosit pokrenuo osnivanje udruge, za Nacional je objasnio da puno malih turističkih tvrtki i agencija zbog cjelokupne gospodarske nesigurnosti i pada prihoda ima velike poteškoće financirati ulaganja u poslovanje, posebno u marketinškom dijelu.
„Protekla je godina pokazala da moramo početi razmišljati o nužnosti digitalizacije kako ne bismo ovisili o standardnim kanalima promocije putem turističkih sajmova, reklama i videopriloga. Valja nam pronaći način kako omogućiti gostima da stalno mogu pronaći i rezervirati ponudu putem weba i mobilnih uređaja. Ključ preživljavanja je prilagođavanje situaciji koja u okolnostima kada su ograničeni fizički kontakti, usmjerava prema digitalizaciji i lakšem dolasku do turista koji su željni putovanja, a u isto vrijeme žele izbjeći nepotrebne korake, posjete uredima i slično. Prepoznamo li tu priliku, domaći turizam može postići dugoročnu stabilnost, produljenje sezone kao i održivost turizma i okoliša kvalitetnijim planiranjem”, tvrdi Ilijašić. On kaže: „Nije vrijeme za čekanje i praćenje razvoja situacije, nego je vrijeme za akciju i donošenje ključnih odluka za prevladavanje sadašnjeg stanja. Razgovarao sam proteklih mjeseci s kolegama iz Nizozemske, s kojima smo surađivali na nekim zajedničkim projektima, ali i kolegama iz još nekih zemalja i svi oni mi kažu isto: ‘Idemo vidjeti što možemo poduzeti sada kako bismo turistički sektor što prije izvukli iz krize’. Oni već aktivno razmišljaju u tom smjeru. A kad razgovaram s predstavnicima hrvatskih turističkih zajednica, onda uglavnom čujem ovo: ‘Čekaj da vidimo kako će se stvar razvijati, nije još vrijeme za akciju!’. A to je pogrešno. Upravo sada je vrijeme za akciju jer kasnije će biti kasno. U ovom se trenutku turističke tvrtke u svijetu spremaju na sprint, neke od njih planiraju i maraton, a mi još uvijek ne znamo što ćemo trčati i posve smo nespremni“, simbolično je naš pogled na turistički sektor ocijenio Ilijašić.
Sve donedavno IT tvrtke su svoje usluge turističkim tvrtkama i agencijama naplaćivale kroz mjesečne naknade i provizije, no drastičan pad prometa zbog pandemije i neizvjesnost sljedeće turističke sezone motivirala ih je, objašnjava Ilijašić, da kroz rad udruge Pametni turizam razrade vlastiti doprinos zajednici kako bi turistički sektor prevladao ekonomske posljedice epidemije koronavirusom. „Odlučili smo malim tvrtkama i agencijama besplatno ponuditi dio naše tehnologije, omogućiti im instalaciju buking menadžmenta na svojim stranicama i da se međusobno povežu s drugim portalima kako bi objedinili svoju ponudu. Uz našu edukaciju pomoći ćemo im da načine iskorak koji će im pomoći da pokrenu posao nakon pandemijskog zastoja, da svoju ponudu i učine vidljivijom. Time će agencije i tvrtke jedna drugu nadopunjavati i razmjenjivati klijente u realnom vremenu, a pruža im se i mogućnost da svoju ponudu istovremeno promoviraju na vlastitom, ali i na specijaliziranim turističkim portalima u cijelom svijetu te da se pritom podaci sinkroniziraju. I već imamo upite desetak tvrtki zainteresiranih za suradnju i korištenje aplikacija. No naš drugi motiv je i potaknuti i pritisnuti turističke organizacije, turističke zajednice i Ministarstvo turizma da i oni daju svoj doprinos i naprave iskorak prema kompletnijoj i suvremenijoj ponudi“, objasnio je Ilijašić. Stoga se novoosnovana Udruga odmah bacila na posao i pokrenula kampanju „Digitalni korak“, čiji je zadatak informatizirati, odnosno digitalizirati posao malih turističkih tvrtki koje se bave organizacijom jednodnevnih tura i sportskih aktivnosti, izleta u prirodu ili posjeta muzejima i zabavnim parkovima, i to bez dodatnih troškova. Informatizacija poslovanja tim će agencijama pomoći da putem ciljano razvijenih online aplikacija objedine i predstave svoju ponudu i osiguraju prepoznatljivost među domaćim i inozemnim turistima koji sve više cijene upravo lokalne doživljaje. A u tome im male lokalne tvrtke i turističke agencije najviše mogu pomoći. Udruga u ovom trenutku okuplja desetak travel tech stručnih tvrtki, no iz dana u dan pridružuju im se nove IT tvrtke koje su prepoznale važnost promocije korištenja najnovijih tehnologija za pametniji razvoj domaćeg turizma i u tom procesu žele aktivno sudjelovati.
‘Ključ preživljavanja je prilagođavanje situaciji koja u okolnostima ograničenog fizičkog kontakta, usmjerava prema digitalizaciji i lakšem dolasku do turista koji su željni putovanja’, tvrdi Ivan Ilijašić
Uz Orioly koji razvija aplikacije za buking menadžment, u udruzi je i Infosit koji razvija veće portale i web stranice za hotele i turističke zajednice, Fobs koji rade hotelski softver, tu je i još nekoliko tvrtki koje se bave stvaranjem proširene virtualne stvarnosti koja je sve popularnija posebno među mlađim generacijama, ali i pisanjem projekata za turistički sektor kako bi im pomogle u privlačenju sredstava iz EU fondova. Tu je i portal HRturizam.hr koji nastoji istaknuti pozitivne primjere razvoja digitalnih rješenja za turistički sektor, tvrtka Equinox Vision koja je razvila aplikaciju proširene stvarnosti za šetnju Zagrebom, pa Studio Delta Reality koji je nedavno u Londonu nagrađen za projekt “Kuća vještice Mare“ u Svetvinčentu, ili Magic4Club koja malim tvrtkama ili destinacijama pomaže u marketinškim aktivnostima i brendiranju ponude. Ilijašić je objasnio kako je cilj objedinjavanja tvrtki u udrugu Pametni turizam bio prije svega okupiti komplementarne tvrtke koje će svojim radom obogatiti i proširiti ponudu digitalnih projekata za male tvrtke.
Pronaći klijente i istaknuti posebnost svoje turističke ponude nije nimalo lak zadatak za male turističke agencije koje se teško probijaju u golemom „šumu“ internetske ponude koja nudi milijune informacija u realnom vremenu. S druge strane, tvrdi Ilijašić, veliki turistički portali u nas i u svijetu za uslugu promocije turističke ponude agencijama naplaćuju vrlo visoke provizije i naknade koje si male agencije ne mogu priuštiti, posebno zbog činjenice da se takva promocija konstantno plaća kako bi zadržali uočljivu poziciju na portalu i time osigurali vidljivost i posjećenost. „Već odavno nije dovoljno tiskati letke i kataloge, na nekoj web stranici objaviti samo banere ili popise muzeja i parkova, staviti njihove adrese i brojeve telefona. Suvremeni turist traži više. Traži dodatnu informaciju što u tom muzeju ili parku može vidjeti, kakve mu se skrivene vrijednosti ili još nepoznate destinacije nude, što zanimljivoga i posebnoga može doživjeti i kako istog trena može rezervirati ulaznicu. Upravo to će im digitalni iskorak u poslovanju omogućiti: da ono što nude predstave na najzanimljiviji i najsuvremeniji način i tako privuku turiste“, objasnio je Ilijašić.
On tumači kako je projekt razrade buking menadžmenta koji je razradila njegova tvrtka Orioly, poslužio kao svojevrstan početni model koji je Udruga Pametni turizam nastavila razrađivati kroz projekt „Digitalni korak“. „Kad je moja tvrtka prije nekoliko godina krenula u ovaj posao, prvenstveno smo se vodili idejom da malim turističkim agencijama i turoperatorima koji razvijaju i nude turističke izlete i kraća putovanja pomognemo organizirati i predstaviti njihovu ponudu kako bi oni putem online pristupa doprli do puno većeg broja potencijalnih klijenata. S vremenom smo razvili buking menadžment sustav za turističke agencije specijalizirane za organizaciju kraćih izleta koji im omogućava ponudu online bukinga bez dodatnih troškova za marketing. Tvrtka Infosit Gorana Mrvoša imala je s druge strane iskustva u razvoju internetskih sajtova i aplikacija za hotele i turističke zajednice, pa smo vrlo brzo našli zajednički jezik. I tako je krenula priča o ‘Digitalnom koraku’“, rekao je Ilijašić.
Cilj udruge Pametni turizam je ući u radnu skupinu za oporavak i razvoj turizma jer tu vide prostora za napredak, posebno u tehnološkom smislu. Osobito se to odnosi na privlačenje mlađih generacija
On kaže kako Hrvatska turistička zajednica također polako kreće u smjeru digitalnog poslovanja. „Poznato mi je da HTZ radi na projektima e-digitalnog turizma, planira se i kreiranje novog portala Croatia.hr na kojem bi svaka turistička zajednica trebala dobiti svoj potportal na kojem će moći predstaviti svoju ponudu. Ulaže se i u kampanje. Neki su pomaci vidljivi. No to je opet više informativnog karaktera i rekao bih da u svemu tome nedostaje agilnosti i suvremenijeg pristupa, ali i zajedničkog, sinergijskog djelovanja u istom smjeru“, objasnio je i dodao kako im je poseban cilj da kao udruga Pametni turizam uđu u radnu skupinu za oporavak i razvoj turizma jer u tom sektoru vide puno prostora za napredak, posebno u tehnološkom smislu. Osobito se to odnosi na privlačenje mlađih generacija koje su u potpunosti okrenute tehnologiji u svakodnevnom životu i kod kojih će privlačenje novim i zanimljivim sadržajima tipičnim za lokalnu sredinu, koje ne mogu doživjeti nigdje drugdje, stvoriti naviku dolaska u Hrvatsku i u zrelijim godinama. Na taj se način, kaže, privlače i zadržavaju novi gosti koji će i u budućnosti rado dolaziti u Hrvatsku. „Projekt ‘Digitalni iskorak’ prvi je takav potez tehnološkog karaktera za pomoć prema oporavku turističkog sektora, ali svakako neće biti zadnji. Naredne aktivnosti udruge Pametni turizam bit će i dalje usmjerene prema postavljanju standarda u modernom i digitalnom poslovnom okruženju“, zaključio je Ilijašić.
Komentari