Izložba “Manirizam u hrvatskoj umjetnosti 20. i 21. stoljeća”, u autorskoj koncepciji povjesničarke umjetnosti i likovne kritičarke Ive Körbler, svečano je otvorena u srijedu u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu.
Mnogobrojnim uzvanicima u toj prigodi uvodno se obratio ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branko Franceschi, a izložbu je predstavila autorica. Ispred Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske govorila je Anuška Deranja Crnokić, ravnateljica Uprave za arhive, knjižnice i muzeje.
Izložbu je otvorio Zdravko Zima, posebni savjetnik Predsjednika Republike za kulturu.
Događanju je nazočila i predstavnica Grada Zagreba dr. art. Mirna Rudan Lisak, stručna savjetnica za muzejsku djelatnost u Gradskom uredu za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo.
Izložba u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti ostaje otvorena do 19. veljače 2023. godine.
O izložbi
Iva Körbler nakon dugogodišnjeg proučavanja i istraživanja građe, pronašla je dovoljno elemenata za dešifriranje, interpretaciju i razumijevanje manirizma i manirističkih postupaka u djelima hrvatskih umjetnika 20. stoljeća i novog tisućljeća iz zbirke NMMU. U postavu izložbe prezentirano više od stotinu i trideset djela, a riječ je o skulpturama, slikama, radovima na papiru, grafikama i instalacijama. Uz umjetnine iz Zbirke NMMU za ovu prigodu nekolicina njih posuđena je iz privatnih kolekcija u Hrvatskoj.
“Preskačući svojim stanjem duha trendove i vrijeme, brojni hrvatski moderni i suvremeni umjetnici stvaraju djela koja formalnim sadržajem i stilizacijom ukazuju kako je manirizam konstanta europskog duha koji se očituje kao pobuna i bježanje od svijeta / optuživanje svijeta i strah od njega, a to se formalno pokazuje kao ‘deformacija, konstrukcija anti-naturalnih svjetova, zatvaranje u svoje unutrašnje svjetove, ekspresionizam, nadrealizam i hermetična apstrakcija’ (Hocke). Današnji je umjetnik trajno podvojen, razjedinjen, izbačen iz svoje harmonije i simbolički idealne proporcije, egzistencijalno i emotivno-psihički trajno izvan ravnoteže jer živi u pomaknutom i iščašenom svijetu, a to se nije katarzično razriješilo postmodernom epohom”, piše Iva Körbler u katalogu izložbe.
Dodala je da, nakon što je godinama proučavala građu, smatra da postoji dovoljno elemenata za dešifriranje, interpretaciju i razumijevanje manirizma i manirističkih postupaka u djelima hrvatskih umjetnika 20. stoljeća i novog tisućljeća.
“Prikupljanje amblematskih djela i rad na izložbi najvećim je dijelom povezan s istraživanjem fundusa Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu, i nastavlja se na seriju fenomenoloških izložbi iz fundusa NMMU- a. Moje osobno viđenje manirističkih postupaka i gesti u djelima hrvatskih modernih i suvremenih umjetnika ovom je izložbom vezano uz traganje za srodnim djelima koja postoje u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, kako bi se muzejsku zbirku i na taj način sagledalo iz novog stilskog i fenomenološkog rakursa. Naravno i da izvan NMMU- a postoje brojna djela hrvatskih umjetnika koja nose manirističke elemente u tretmanu motiva, elemenata likovne forme, kao i stila, a ovom problemsko-fenomenološkom izložbom dajemo mogućnost njihova lakšeg prepoznavanja”, ističe autorica.
Autorica je izložbu posvetila akademiku Tonku Maroeviću s kojim je, kako je sama rekla, dijelila jednaku zaluđenost manirizmom i koji bi bio važan suradnik na izložbi da je još među nama.
Komentari