OTROVNA POLITIKA Jadrolinija kao netema

Autor:

FOTO: NFOTO, Nel Pavletic/PIXSELL

Dakle, nije da Uprava Jadrolinije lešinari nad putnicima i posadama brodova, već su lešinarenje legitimna pitanja o sigurnosti i starosti flote i načinu upravljanja javnom kompanijom. Tema je samo ono što Veliki vođa odredi!

Arogancija, bahatost i bešćutnost Vlade na čelu s Velikim vođom, vrhunskim dedramatizatorom koji se krije iza inicijala AP, zasjali su prošloga tjedna u svoj svojoj raskoši, i to nakon tragične nesreće Jadrolinijina trajekta Lastovo na Malom Lošinju, u kojoj su živote izgubila trojica pomoraca dok je četvrti teško ozlijeđen. Navodno nisu bili postavljeni potporni klinovi pod rampu, a istraga koju kao glavni istražitelj vodi izvjesni Zdravko Seidel, čovjek kojemu je svojedobno netragom nestala jahta ruskih oligarha blokirana zbog međunarodnih sankcija, dakako, ide u smjeru krivnje ljudskog faktora, točnije, posade. Dapače, nastoji se okriviti mladog kapetana broda Lastovo, a ne valjda ionako sumnjivu i kompromitiranu upravu najveće državne brodarske tvrtke ili možda tehničku neispravnost izraubanog broda.

A nije da se o tome nije ništa znalo. Po mnogima koji prate situaciju u Jadroliniji, bilo je pitanje dana kada će se neka nesreća dogoditi i čudo je da ih nema više. Naime, kao što je poznato, radi se o trajektu starom 55 godina, jednom u nizu plovećih krntija koje su odavno trebale biti otpisane i poslane u rezalište, o čemu su Sindikat Jadrolinije i Sindikat pomoraca Hrvatske još 2022. pisali predsjedniku Skupštine Jadrolinije, odnosno, ministru prometa, mora i infrastrukture, po vlastitom priznanju osrednjih intelektualnih sposobnosti, Olegu Butkoviću. Još tada su upozorili na zabrinjavajuće stanje flote koja se neadekvatno održava, na bjesomučno izrabljivanje pomoraca, nepostojanje zaštitne opreme, manjkavosti sigurnosnog sustava, netransparentnu kupovinu starih i nesigurnih brodova, kao i na političko kadroviranje u vrhu kompanije kojom upravljaju nedovoljno stručni ljudi. Da ne kažemo HDZ-tovi uhljebi. Otada od ministra ni pisma ni razglednice.

Treba li posebno podsjećati da su, zabrinuti situacijom, sindikati ponovo poslali otvoreno pismo samo nekoliko dana prije ove tragedije, no usprkos tome ni Olja Butković, ni predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, a ni svemoćni premijer AP, naravno, ne smatraju se odgovornima. Ni po zapovjednoj ni po političkoj, a još manje po moralnoj liniji. Odgovornost? Što je to? Uostalom, premijer tvrdi da se radi o nereprezentativnom sindikatu, dakle, njihova se upozorenja ne računaju bez obzira na to što su opravdana.

Iako bi u civiliziranoj zemlji nakon tragične pogibije trojice zaposlenika tvrtke u stopostotnom državnom vlasništvu, resorni ministar istoga trena ponudio ostavku, a predsjednik uprave od muke i srama sam otišao, u Rvackoj, zemlji Nedođiji, nikome od navedenih to nije bilo ni nakraj malog mozga. I to nije sve! Umjesto da se promptno nacrta na mjestu tragedije, agilni Olja Butković, kojeg inače posvud ima, poslao je svog državnog tajnika Josipa Bilavera, koji također nije osjetio potrebu doći u Mali Lošinj da nešto muca pred medijima iz Zadra.

Indikativno je i da se šaljivdžija Butković danima nije oglašavao o nesreći, premda pamtimo koliko je bio rječit i glasan kada se trebalo prepucavati s predsjednikom Republike Zoranom Milanovićem tijekom kampanje za parlamentarne izbore, oko krave za koju se kasnije uspostavilo da je vol. No u ovoj situaciji u kojoj je direktno nadležan, znakovito je zamuknuo. Ni be, ni bu, ni muu! A nakon višednevne gromoglasne šutnje nesuđeni predsjednički kandidat HDZ-ta konačno je zinuo i izjavio da ne može ništa komentirati dok istraga traje te konstatirao kako njegov dolazak na mjesto tragedije ionako ne bi ništa promijenio. Brutalno do bola! E, za takvu izjavu čovjek stvarno mora imati kožu debelu ko slon i jako dobar želudac. Valjda je zato tako dugo i opstao kao ministar, jer to su osobine koje gazda Vlade i HDZ-ta najviše cijeni.

Osim sućuti za poginule i njihove obitelji, sramotna reakcija Olje Butkovića i Vlade očekivano je izazvala bijes javnosti i sindikata pomoraca, koji sve glasnije zazivaju smjenu Davida Sopte, između ostalog zbog krajnje mutne nabave debelo preplaćenog broda Oliver, o čemu je tjednik Nacional prvi pisao, ali nitko nije trzao.

Tada su i struka, i sindikati, i Nadzorni odbor upozoravali da Jadrolinija nije trebala kupovati 30 godina staru ragu koja nema „emergency generator“, što znači da u slučaju da mu otkažu motori – nema rezerve. Brod je inače kupljen u Grčkoj za izdašnih 12 milijuna eura, a onda je iskeširano još 2,7 milijuna za remont koji je trajao četiri mjeseca. Tko si je tu i koliko para potrpao u džepove, teško je reći, ali iz aviona se vidi da to nisu bila čista posla. Premda je inspekcija Lučke kapetanije Rijeka, po obavljenom nadzoru, u travnju zabranila isplovljavanje Olivera na liniji Split – Vela Luka – Ubli zbog tehničke neispravnosti, ipak ga je na kraju pustilo u promet. Da bi se, ko za vraga, samo dan prije tradicionalnog koncerta na Korčuli u čast Oliveru Dragojeviću, brod očekivano pokvario i plutao devet sati bez kontrole s 340 putnika na palubi.

Sve to nije bilo dovoljno da se Davida Soptu, predsjednika Uprave Jadrolinije, pita za zdravlje, već ga je premijer, tvrdoglavo kako on to već zna kada su u pitanju njegovi odabranici, nastavio braniti iz inata, a čini to i nakon što su trojica pomoraca izgubila živote. Uostalom, nije li to scenarij koji smo do sada odgledali ravno 23 puta? Naime, toliko je ministara otišlo iz Plenkovićevih dviju vlada zbog sukoba interesa i optužbi za korupciju, ali ne onda kada je trebalo, već kada bi gazda HDZ-ta tako odlučio. Neće njemu valjda ulica smjenjivati ministre! Svašta! Samo, ovoga puta ulozi su puno veći – radi se o izgubljenim ljudskim životima.

Baš poput simpatičnog i blagoglagoljivog Olje, i premijer se danima skrivao od javnosti da bi se onda, onako preplanuo i prepun sebe, konačno pojavio na Trsatu gdje je kao osvjedočeni vjernik sudjelovao u hodočašću Gospi i čudio se čudom novinarima koji su se usudili tražiti odgovornost nadležnih zbog smrti trojice pomoraca u Malom Lošinju.

Kao vrhunac licemjerja, u svom poznatom stilu AP je okrenuo pilu naopako i mrtav ‘ladan optužio medije i opoziciju za hajku koju su pokrenuli. Dakle, nisu bitni tragično poginuli pomorci, već je bitna politička šteta koju trpi njegova vlada. „Ovo se koristi za činjenje štete Vladi, ali navikli smo na to, ovo nam je treći mandat. Nema ni teoretske šanse da podlegnemo vanjskom pritisku dok istraga ne utvrdi što se dogodilo“, izjavio je bahato kako samo on to zna. Toliko egocentrizma u ovako tragičnoj situaciji dosad u Rvata ipak nije viđeno. Kod komšija preko Drinu to je uobičajena pojava. Tamo beskrupulozni četnik-početnik Aleksandar Vučić, stranački kolega našeg Plen Ki-muna iz europskih pučana, često koristi ubijene i nestale, poput nesretne djevojčice Danke Ilić, kako bi sebe i svoje zasluge stavio u prvi plan.

No vratimo se mi Jadroliniji, za koju, usprkos vapajima sindikata, premijer tvrdi da je u sjajnoj formi jer je od 2018. Vlada u nju uložila 120 milijuna naših eura i kupljeno je 18 brodova. No kakvih i koliko starih, to je još jedna netema. O kojoj famozni David Sopta također nema što reći. Neće valjda on objašnjavati hrvatskim građanima na što se troše njihove pare.

S druge strane, isti je taj Sopta pitanja o svojoj ostavci nazvao lešinarenjem nad mrtvim pomorcima, što kao papagaji ponavljaju svi HDZ-tovi vojnici partije. „SDP, očito, lešinari i na ovoj teškoj situaciji i teškom momentu, lešinari na tragediji pomoraca da bi možda pokušao dobiti neka svoja dva poena. U vrijeme velike tragedije oni traže raspravu s Vladom“, poručio je politički tajnik HDZ-ta i novi predsjednik Kluba zastupnika vladajuće stranke u Saboru Ante Sanader.

Dakle, nije da Uprava Jadrolinije lešinari nad putnicima i posadama brodova, već su lešinarenje legitimna pitanja o sigurnosti i starosti flote i načinu upravljanja javnom kompanijom. Nedodirljivi AP maltene je proglasio Jadroliniju netemom. Još jednom u nizu. Jer tema je samo ono što Veliki vođa odredi! A Bože moj, nesreće se događaju, znate kako je!

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.