Nacional otkriva zašto se u novoj prijavi EPPO-u zbog obnove u Karlovcu spominje i bivši bliski suradnik ministrice Nine Obuljen Koržinek Davor Trupković, uhićen u aferi Geodetski fakultet
Nacional je dobio na uvid opsežnu dokumentaciju kojom je argumentirana kaznena prijava upućena Uredu europskog javnog tužitelja u Zagrebu zbog sumnje na serijske manipulacije, prijevare i smišljena neopravdana napuhavanja troškova tijekom poslijepotresne obnove 2022. i početkom 2023. na području Karlovca. Ta dokumentacija pokazuje da se može, u najmanju ruku, osnovano sumnjati da je u projektima obnove zgrade Gradskog muzeja Karlovac, zgrade KAMOD-a i Hrvatskog doma u Karlovcu, uz još tri projekta, europski Fond solidarnosti oštećen za najmanje 2,5 milijuna eura preplaćenih radova. I to ponajprije zbog velike razlike u cijenama obnove po četvornom metru na spomenutim projektima.
U biti zbog sumnje u namještanje natječaja ta je kaznena prijava podnesena protiv gradonačelnika Karlovca Damira Mandića i dvoje njegovih bliskih suradnika, kao i protiv odgovornih ljudi tvrtki AB Gradnja iz Karlovca i Izgradnja Popovački iz Duge Rese, ali ona stvara dodatni politički pritisak prvenstveno na premijera Andreja Plenkovića i njegova potpredsjednika Vlade i ministra prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Branka Bačića, koji su ključni nositelji tog krajnje osjetljivog megaprojekta obnove, koji je pokazao svu raskoš nesposobnosti i smišljene političke manipulativnosti Plenkovićeve administracije.
Osim toga, dokumentacija dostavljena na uvid Nacionalu u središte pozornosti iznova stavlja i ministricu kulture i medija Ninu Obuljen Koržinek, jer riječ je o obnovi zgrada koje spadaju u kulturno dobro i za koje je nadležno upravo Ministarstvo kulture i medija.
Štoviše, podnositelj prijave izražava sumnju da je na te postupke moguće utjecao i bliski suradnik ministrice Nine Obuljen Koržinek Davor Trupković, koji je bio uhićen u sklopu afere Geodetski fakultet zbog netransparentnog trošenja novca namijenjenog za geodetska snimanja nakon potresa. Podnositelj prijave o tome je za Nacional izjavio:
„Dio krivice za nastalu štetu svakako snosi i osoba u Ministarstvu kulture i medija, tijelu koje je bilo nadležno za kontrolu radova, a time i postupka ugovaranja. Pretpostavlja se, ali ne može se sa sigurnošću tvrditi, da se radi o Davoru Trupkoviću, tadašnjem glavnom konzervatoru u Upravi za zaštitu kulturne baštine, s obzirom na to da je prije dolaska na navedeno radno mjesto bio dugogodišnji pročelnik Konzervatorskog ureda u Karlovcu.“
U prijavi se navodi više primjera postupaka obnove karlovačkih kulturnih dobara u kojima je Grad Karlovac, na čelu s gradonačelnikom Damirom Mandićem, umjesto otvorenih javnih natječaja obnovu radio po sistemu pozivnih natječaja iako je vrijednost tih projekata premašivala 500 tisuća kuna.
Međutim, ti su natječaji bili raspisani u vrijeme važenja starog pravilnika koji je 22. studenog 2021. donio bivši ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Darko Horvat, a stupio je snagu objavom u Narodnim novinama 24. studenoga 2021.
‘Dio krivice za nastalu štetu svakako snosi i osoba u Ministarstvu kulture i medija, tijelu koje je bilo nadležno za kontrolu radova, a time i postupka ugovaranja. Pretpostavlja se da se radi o Trupkoviću’
Ti su karlovački projekti, dakle, provedeni prije no što je potpredsjednik Vlade i ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Branko Bačić u ožujku 2023. donio novi pravilnik kojim je omogućio brze postupke nabave i za veće iznose, kojima se ponuda može tražiti od triju tvrtki.
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, međutim, tvrdi da je i po starom pravilniku bilo moguće raspisivanje pozivnih natječaja, do visine europskih pragova i to temeljem izmjena tog Pravilnika koje su stupile na snagu 2022. godine. Podnositelj prijave tvrdi da je problem u tome što dokumentacija o nabavi nije bila objavljena u vrijeme raspisivanja natječaja, pa tako nije bila svima dostupna, kako propisuje Zakon, već je objavljena tek naknadno, a iz Ministarstva tvrde da dokumentacija nije ni trebala biti dostupna svima, već samo tvrtkama koje su pozvane na natječaj.
Nacional je tijekom posljednjih tjedana objavio opsežnu dokumentaciju koja, u najmanju ruku, budi sumnju da su i nakon donošenja spornog novog pravilnika kršeni protokoli, zbog čega je Uredu europskog javnog tužitelja u Zagrebu podnesena temeljito dokumentirana kaznena prijava protiv gradonačelnice Petrinje Magdalene Komes, a u toj prijavi izravno se spominje i ministar Branko Bačić. Što je HDZ-u zasmetalo do te mjere da je pokušao zloupotrijebiti Državno izborno povjerenstvo da na dan izborne šutnje, 8. lipnja, pokuša usmenim neformalnim pritiscima ishoditi da Nacional ukloni taj tekst sa svoje internetske stranice. Magdalena Komes službeno je Nacionalu odgovorila da je u svim spornim slučajevima gdje je vrijednost ponuda daleko premašivala procijenjene vrijednosti projekata, dobila odobrenje Ministarstva znanosti i obrazovanja koje je u tim projektima bilo nadležno. Što potragu za odgovornima opet usmjerava prema vrhu Plenkovićeve administracije.
U spornim obnovama na području Karlovca nadležno je bilo Ministarstvo kulture i medija.
No dok su na pojedinim projektima u Petrinji cijene nabave višestruko premašivale procijenjene vrijednosti projekata, u slučaju Karlovca korišten je sasvim drugi model. Tu su cijene projekata bile uglavnom u okviru procijenjenih vrijednosti, negdje čak i niže, ali se zato koristio sistem zatvorenih pozivnih natječaja i za projekte čiji je iznos premašivao 500.000 kuna, koliki je prije bio zakonski limit. Iako je taj iznos delimitiran izmjena pravilnika iz 2022., Nacionalov izvor tvrdi da je problem u netransparentosti natječajne dokumentacije.
Naime, prema Horvatovom pravilniku iz 2021., u članku 6. točki 1 bilo je propisano sljedeće:
„Za nabavu roba i usluga čija ukupna procij njena vrijednost predmeta nabave bez PDV-a definirana Planom nabave iznosi 200.000,00 kuna i više, odnosno za nabavu radova od 500.000,00 kn i više, a do europskih pragova koje Europska komisija objavljuje u Službenom listu Europske unije (dalje u tekstu: europski prag), Naručitelj je dužan objaviti Poziv na dostavu ponuda u EOJN RH – Jednostavna nabava – eDostava s javnom objavom poziva prema Zakonu o obnovi i na internetskim stranicama Naručitelja.”
U tom pravilniku nije definirano što točno podrazumijeva „jednostavna nabava“, ali je svakako navedeno da se poziv mora objaviti u Elektroničkom oglasniku javne nabave. Prema tvrdnjama upućenih stručnjaka, jednostavna nabava nije isto što i pozivni natječaj, već je riječ o nabavi u kojoj su postavljeni nešto blaži kriteriji uvjeta natječaja te kraći rokovi, međutim, na te se natječaje može javiti svatko tko prati EOJN, bez ikakvih ograničenja. Međutim, u karlovačkom slučaju, tvrdi Nacionalov izvor koji o svemu ima neposredna saznanja, objavljeni su pozivni natječaji prema točno odabranim tvrtkama, a dokumentacija o nabavi nije bila objavljena u vrijeme trajanja natječaja, već tek naknadno, kad su radovi već bili u punom jeku.
Kaznena prijava upućena EPPO-u spori projekte obnove zgrade Gradskog muzeja Karlovac, zgrade KAMOD-a i Hrvatskog doma u Karlovcu, kao i projekt izrade projektne dokumentacije za jednu školu. U trenutku kad su raspisani ti natječaji, na snazi su već bile izmjene Horvatovog Pravilnika o provedbi postupka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove.
No, ovako se u prijavi opisuje sporna obnova zgrade Gradskog muzeja Karlovac:
„02. veljače 2023. godine, Grad je Karlovac u Elektroničkom oglasniku javne nabave pod oznakom 2023/S 0F3-0004793 dao objavu u kojoj obavještava da je završen pregovarački postupak bez prethodne objave za konstruktivnu obnovu zgrade Gradskog muzeja u Karlovcu koja je bila oštećena u potresu. Po toj objavi, rok za dostavu ponuda je bio 15. prosinca 2022. godine, a u njoj se vidi da je odabir izvođača izvršen 21. prosinca 2022. godine. Po tom je postupku, a u suprotnosti s tada važećim Pravilnikom o provedbi postupka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove (NNRH 126/2021, važećeg od 24. studenog 2021.), osoblje Grada Karlovca bitno zloupotrijebilo postupak javne nabave za navedene radove, te umjesto na otvoreni postupak, kako navedeni Pravilnik i propisuje za danu vrijednost koja je veća od tadašnjih 500.000,00 kuna bez poreza na dodanu vrijednost. Zloupotreba se sastojala od toga da je uz znanje i prema jasnim uputama okrivljenih osoba zaposlenih u Gradu Karlovcu kao Naručitelju, osoblje Naručitelja poslalo poziv na dostavu ponuda trima tvrtkama koje su povezane s okrivljenima čime su neopravdano spriječile tržišnu utakmicu te omogućile dogovorno manipuliranje cijenama, a sve na štetu Fonda solidarnosti Europske unije koji je te radove financirao preko Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.”
Kako proizlazi iz dokumentacije koju je pregledao Nacional, poziv je poslan tvrtkama ING–GRAD Zagreb, AB Gradnja Karlovac i Izgradnja Popovački Duga Resa, a posao je dobila AB Gradnja. Međutim, prijavitelj nije posebno obrazložio kako su te tvrtke povezane s ljudima iz grada.
Prema podacima iz EOJN-a, procijenjena vrijednost nabave iznosila je 7.969.500,00 kuna bez PDV-a, a prihvaćena ponuda AB Gradnje iz Karlovca za znatno manji iznos od 5.440. 573,20 kuna bez PDV-a. No u Odluci o odabiru najpovoljnije ponude ističe se samo da je “Poziv za dostavu ponuda poslan preko EOJN-a na adrese tri odabrana gospodarska subjekta”.
Podnositelj kaznene prijave ovako je za Nacional opisao u čemu vidi problem:
“Tako su doista i stigle tri ponude te doista i jest odabrana ekonomski najpovoljnija ponuda tvrtke AB gradnja d.o.o., no krimen je učinjen time što je omogućen circulus vitiosus pri čemu je onemogućeno nekoj nepovezanoj tvrtki davanje ponude koja bi, sasvim realno, ipak bila jeftinija od svih ostalih. Članak 6. navedenog Pravilnika eksplicitno propisuje da je poziv na dostavu ponuda u ovom slučaju nužno objaviti javnom objavom. Srećom, ipak nije probijena procijenjena vrijednost nabave. Kako EOJN ima mogućnost u kojoj se navode razlozi zbog kojih nije odabran otvoreni postupak, u ovom slučaju tog objašnjenja nema u sustavu. Nužno je spomenuti da ne postoji zakonsko opravdanje kojim bi se standardni građevinski radovi mogli opravdati zatvorenim pregovaračkim postupkom, a na dan objave građevinski su radovi na navedenoj zgradi bili u punome jeku.“
Drugi problematični slučaj opisan u kaznenoj prijavi odnosi se na obnovu zgrade KAMOD-a. O njemu u njoj piše sljedeće:
“16. veljače 2023. godine, Grad je Karlovac u Elektroničkom oglasniku javne nabave pod oznakom 2023/S 0F3-0006681 dao objavu u kojoj obavještava da je završen pregovarački postupak bez prethodne objave za konstruktivnu obnovu zgrade KAMOD-a u Karlovcu koja je bila oštećena u potresu. Po toj objavi, rok za dostavu ponuda je bio 10. siječnja 2023. godine, a u njoj se vidi da je odabir izvođača izvršen 12. siječnja 2023. godine. Po tom je postupku, također u suprotnosti s tada važećim Pravilnikom o provedbi postupka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove (NNRH 126/2021, važećeg od 24. studenog 2021.), osoblje Grada Karlovca bitno zloupotrijebilo postupak javne nabave za navedene radove, te umjesto na otvoreni postupak, kako navedeni Pravilnik i propisuje za danu vrijednost koja je veća od tadašnjih 500.000,00 kuna bez poreza na dodanu vrijednost. Zloupotreba se sastojala od toga da je uz znanje i prema jasnim uputama okrivljenih osoba zaposlenih u Gradu Karlovcu kao Naručitelju, osoblje Naručitelja poslalo poziv na dostavu ponuda trima tvrtkama koje su povezane s okrivljenima čime su neopravdano spriječile tržišnu utakmicu te omogućile dogovorno manipuliranje cijenama, a sve na štetu Fonda solidarnosti Europske unije koji je te radove financirao preko Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.“
U ovom slučaju zahtjevi za ponudama poslani su ponovno tvrtkama AB Gradnja Karlovac i Izgradnja Popovački Duga Resa te tvrtki Izgradnja Marinković Karlovac, a odabrana je ponuda Izgradnje Popovački.
Podnositelj prijave tvrdi da se manipulacija cijenama u ovom slučaju vidi u međusobno veoma malenim razlikama u cijenama ponude, što po njemu indicira dogovor trojice ponuđača prilikom davanja ponude.
„Tako su“, ponavlja, „doista i stigle tri ponude te doista i jest odabrana ekonomski najpovoljnija ponuda tvrtke Izgradnja Popovački d.o.o. iz Duge Rese, no krimen je učinjen time što je omogućen circulus vitiosus pri čemu je onemogućeno nekoj nepovezanoj tvrtki davanje ponude. I u ovom su slučaju u vrijeme objave u EOJN-u radovi bili u punom tijeku. Procijenjena vrijednost radova je iznosila 1.672.307,39 eura bez poreza na dodanu vrijednost, a ugovoreno je za 1.620.120,69 eura bez poreza na dodanu vrijednost. Ni u ovom postupku nije objašnjeno zbog čega je proveden pregovarački postupak bez prethodne objave dok Zakon o javnoj nabavi i spomenuti Pravilnik traže provođenje otvorenog postupka, a radi se o standardnim građevinskim radovima“, tvrdi podnositelj prijave. On također ističe da je zgrada KAMOD-a nakon obnove bitno oštećena pri izvođenju radova na aglomeraciji Karlovca, čime je nastala šteta u ukupnom iznosu za plaćene radove.
„Šteta nije nastala zbog loše projektne dokumentacije obnove ili nesposobnosti izvođača pri obnovi KAMOD-a, već zbog neprikladne tehnologije i veoma lošeg sagledavanja lokalnih okolnih uvjeta i doista neprikladne tehnologije izvođenja aglomeracije na tom području“, upozorava prijavitelj.
Kod konstruktivne obnove zgrade Hrvatskog doma u Karlovcu ponavlja se isti scenarij. Grad Karlovac je 17. ožujka 2023. godine, pod oznakom 2023/S 0F3-0011299, objavio da je završen pregovarački postupak bez prethodne objave za konstruktivnu obnovu zgrade Hrvatskog doma u Karlovcu koja je bila oštećena u potresu. Rok za dostavu ponuda je bio 10. veljače 2023. godine, a odabir izvođača izvršen je 13. veljače 2023. godine. I taj je postupak, tvrdi podnositelj prijave, proveden u suprotnosti s tada važećim Horvatovim Pravilnikom pa je umjesto otvorenog postupka Grad poslao zahtjev za ponudu trima tvrtkama. Procijenjena vrijednost nabave iznosila je 3.318.070,21 eura bez PDV-a, a odabrana je ponuda tvrtke AB Gradnja iz Karlovca koja je iznosila 3.299.293,50 eura bez PDV-a.
U prijavi se navodi da su pravila prekršena i u slučaju natječaja za izradu projektne dokumentacije za konstruktivnu obnovu zgrade Osnovne škole Dragojle Jarnević Karlovcu, koja je bila oštećena u potresu.
Naime, i u tom je slučaju Grad upotrijebio model pozivnog natječaja. U ovom slučaju Poziv za dostavu ponuda poslan je preko EOJN-a na adrese dviju tvrtki, Kindijing Zagreb i Projektni biro Arhitekton, Karlovac. Rok za dostavu ponuda bio je 14. prosinca 2022., a odabir izvođača izvršen je 3. veljače 2023. Procijenjena vrijednost nabave iznosila je 753.029,25 kuna bez PDV-a, što je gotovo četiri puta više od limita iz Pravilnika, a prihvaćena je ponuda Projektnog biroa Arhitekton iz Karlovca u iznosu 729.000 kuna bez PDV-a.
“Kako EOJN ima mogućnost u kojoj se navode razlozi zbog kojih nije odabran otvoreni postupak, u ovom slučaju tog objašnjenja nema u sustavu“, navodi se, između ostalog, u prijavi.
U prilog tvrdnjama da su u ta četiri slučajeva narušena pravila, podnositelj prijave zatim navodi četiri primjera obnove u Karlovcu u kojima je raspisan otvoreni postupak nabave, navodeći kako nije jasno zbog čega se u pojedinim slučajevima primjenjivao otvoreni, a u drugima zatvoreni postupak nabave.
Otvoreni postupak nabave raspisan je i za konstruktivnu obnovu Osnovne škole Dragojle Jarnević u Karlovcu, samo što se u tom postupku nitko nije javio na natječaj, zatim za konstrukcijske obnove zgrade Male gradske uprave u Karlovcu gdje je prihvaćena ponuda u vrijednosti 5.386.598,75 kuna, kao i za obnovu kulturnog dobra na adresi Gornja Gaza 3 u Karlovcu, gdje je vrijednost radova iznosila 1.497.955,00 kuna.
Podnositelj prijave potom je usporedio koliko je iznosila cijena radova po četvornom metru na svim tim projektima i ustanovio da je cijena značajno rasla, od manje od 500 eura pa sve do 1370 eura po četvornom metru.
“Ako izuzmemo objekt Gornja Gaza 3, gdje je cijena osjetno viša s obzirom na to da se radi o troškovima organizacije i režijskim troškovima malog gradilišta, kao i drugačije odabrane tehnologije konstruktivne obnove, koji nepovoljno utječu na cijenu radova, opažamo da se s protekom vremena cijena po četvornom metru bitno povećava, što ne bi bilo omogućeno da su posljednja tri postupka bila otvorenog tipa, kako je Pravilnik i nalagao. Svi ostali predmeti bili su slične tehnologije te su za potrebe konstruktivne obnove imali sličan obim radova, što bi rezultiralo logičnim slijedom da su i cijene ponuda po četvornom metru približne. No ovim prikazom se dokazuje kako je u stvari neopravdano izostala transparentnost postupka, da je bilo potrebno napuhati jedinične cijene radova ne bi li se neopravdano izvukao novac iz Fonda solidarnosti Europske unije“, tvrdi prijavitelj.
‘Nije jasno zašto je za obnovu Gradskog muzeja, Hrvatskog doma i Kamoda odabran pozivni natječaj, a za obnovu Male gradske uprave, OŠ Dragojle Jarnević te kuće u Gornjoj Gazi otvoreni postupak’
Na kraju podnositelj prijave iznosi vlastitu procjenu o tome kolika je šteta učinjena svim tim, po njemu, netransparentnim postupcima:
„Budući da možemo ovdje odrediti prosječnu cijenu konstruktivne obnove od 500 €/m2 bez poreza na dodanu vrijednost, sveukupna počinjena šteta prema proračunu Europske unije iznosi 2.586.266,06 eura u obliku preplaćenih radova.“
Nacional je Gradu Karlovcu, kao i Ministarstvu kulture i medija, poslao više pitanja o tim projektima, a jedno od pitanja bilo je i je li nadležna ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek znala kako se provode ti postupci nabave te je li odobrila provođenje pozivnih natječaja.
Iz Grada Karlovca su poslali vrlo detaljne odgovore u kojima negiraju bilo kakvo kršenje pravila javne nabave te se pozivaju na izmjene Pravilnika iz 2022.
“Temeljem čl. 6. st. 1 Pravilnika o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove (NN 126/21, 19/22 i 132/22) u trenutku provedbe postupka nabave bilo je predviđeno upućivanje Poziva na dostavu ponude putem EOJN RH – NABAVA OBNOVA na adrese, po vlastitom izboru, najmanje tri (3) gospodarska subjekta ili objava Poziva na dostavu ponuda u EOJN RH – NABAVA OBNOVA.
Naime sukladno Čl. 12. st. 3. Zakona o javnoj nabavi (NN 120/16,114/22) Naručitelji nisu obvezni primjenjivati Zakon o javnoj nabavi na nabavu robe, radova ili usluga u svrhu saniranja posljedica prirodnih nepogoda, velikih nesreća i katastrofa i obnove nakon njih ako je to uređeno posebnim propisima, a do vrijednosti europskih pragova. Posebni propisi u ovom slučaju su Zakon o obnovi zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko – moslavačke županije i Karlovačke županije (NN 120/20, 10/21 i 117/21) i Pravilnik o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove (NN 126/21, 19/22 i 132/22).
Iz Grada Karlovca tvrde da odobrenje ministrice Nine Obuljen Koržinek nisu trebali tražiti, da su sve radili po izmjeni Pravilnika iz 2022. te da su zbog kratkih rokova morali pribjeći pozivnim natječajima
Zbog nerealno kratkih rokova provođenja projekata obnove zagrada oštećenih potresom, koji su obuhvaćali nabavu izrade projektne dokumentacije, odnosno izradu projekata i pripadajućih troškovnika radova, nabavu radova i nabavu stručnog nadzora, u kojima je krajnji rok za realizaciju bio 30. lipnja 2023. godine, Grad Karlovac je kao javni naručitelj odabrao najjednostavniju proceduru provođenja postupaka nabave sukladno važećim propisima.”
Kad je riječ o kriterijima i načinu odabira tvrtki kojima su upućivani direktni pozivi, ističu:
“Naručitelj se rukovodio ranije utvrđenim referencama potencijalnih ponuditelja iz već provedenih postupaka javne nabave, a koje su vidljive u EOJN RH. Poštujući propise Grad Karlovac sigurno nije spriječio tržišnu utakmicu niti nanio bilo kakvu štetu Fondu solidarnosti Europske unije. Ovdje vrijedi istaknuti da su se sve odabrane ponude po predmetnim nabavama nalazile u okviru procijenjenih vrijednosti.”
Iz Grada tvrde i da odabir između postupka slanja Poziva na adrese najmanje tri gospodarska subjekta ili javne objave Poziva nije potrebno dodatno pojašnjavati, niti se to traži kao podatak u kreiranju postupka u EOJN. Tvrde i da nisu imali obvezu tražiti odobrenje nadležnog Ministarstva odnosno ministrice Nine Obuljen Koržinek.
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari