OTKRILI SMO 2021.: U pozadini rasta političkih napetosti sve je intenzivnija uloga Bidenovih diplomata u BiH

Autor:

epa10875962 US President Joe Biden delivers remarks at the Congressional Hispanic Caucus Institute 46th Annual gala at the Walter E. Washington Convention Center in Washington, DC, USA, 21 September 2023.  EPA/Ron Sachs / POOL

EPA/Ron Sachs

Objavljeno u Nacionalu br. 1228, 05. studeni 2021.

Nacional otkriva kako vodeći političari Hrvatske, Srbije i BiH na američki poticaj prvo intenzivno traže rješenje za koncept budućeg funkcioniranja Bosne i Hercegovine, a potom kreće rješavanje osobnih političkih sudbina Dodika i Čovića u BiH

Nacional je tijekom proteklog vikenda u razgovoru s visokim političkim izvorom iz HDZ-a ekskluzivno doznao kako vodeći političari Hrvatske, Srbije i BiH intenzivno traže rješenje za koncept budućeg funkcioniranja Bosne i Hercegovine, kao i da se u pozadini rasta političkih napetosti u toj državi nalazi sve intenzivniji diplomatski angažman SAD-a.

Taj američki diplomatski angažman trebao bi u drugoj fazi dovesti do rješavanja osobnih političkih sudbina Milorada Dodika, Dragana Čovića i nekih muslimanskih političara u BiH.

A potom trasirati put toj zemlji prema EU-u, što u ovom trenutku u regiji bez zadrške i političkih kalkulacija priželjkuje jedino Hrvatska. To je ono što bi trebali pripremiti, potpomoći i provesti novi diplomatski kadrovi koje je u regiju poslao američki predsjednik Joe Biden.

Biden je tijekom ljeta prvo započeo s izgradnjom nove zgrade ambasade SAD-a u Crnoj Gori. Na nju planira potrošiti 295 milijuna dolara, a zgrada bi trebala pružiti sigurnu, održivu i otpornu platformu za američku diplomaciju u toj zemlji. Drugim riječima, dodatno ondje osnažiti američki utjecaj, prvenstveno kako bi pomogli u borbi tamošnjih političara protiv organiziranog kriminala, ali i u pristupanju EU-u. Što može značajno utjecati na preslagivanje unutarnjopolitičkih odnosa u toj zemlji.

Potom je Biden za američkog ambasadora u BiH nominirao Michaela J. Murphyja, diplomata s tridesetogodišnjim stažom u američkoj politici, koji je dotad bio član više službe za vanjske poslove u rangu ministra-savjetnika i neposredno prije služio kao zamjenik pomoćnika državnog tajnika u Uredu za europska i euroazijska pitanja.

Nadgledao je europsku sigurnost, uključujući NATO, OESS, kontrolu konvencionalnog naoružanja i sigurnosnu politiku Arktika, kao i bilateralne odnose sa sjevernoeuropskim i baltičkim zemljama. Prije tri godine bio je politički savjetnik u ambasadi SAD-a u Sarajevu.

Prije dva tjedna Biden je za američkog ambasadora u Srbiji imenovao Christophera Hilla. On je u svojoj bogatoj diplomatskoj karijeri obnašao dužnost specijalnog izaslanika SAD-a za Kosovo, a bio je i zamjenik Richarda Holbrookea, glavnog američkog pregovarača tijekom mirovnih pregovora uoči sklapanja Daytonskog sporazuma.

Usporedo s time uslijedili su prvi u nizu nervoznih poteza bosanskih Srba na području BiH, a zatim su zaredali naoko neočekivani sastanci predsjednika Zorana Milanovića s čelnikom bosanskih Srba Miloradom Dodikom, kao i srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića s čelnikom HDZ-a BiH Draganom Čovićem. Nisu to bili jedini sastanci povezani sa sve napetijom situacijom u BiH, ali su učestali zbog sve očitijeg i intenzivnijeg političkog angažmana SAD-a na prostoru zemalja nastalih raspadom bivše Jugoslavije. Nacional je tijekom vikenda ekskluzivno doznao da se temeljni Vladini stavovi podudaraju sa stajalištima pregovarača SAD-a i EU-a: zajednička je ocjena kako je trenutna situacija u BiH najlošija od rata te kako što prije treba pronaći koncept za buduće funkcioniranje BiH, kako situacija ne bi izmakla kontroli. Hrvatska su stajališta jasna: “BiH može opstati samo po modelu Daytonskog sporazuma. Hrvati u BiH moraju moći izabrati svog člana u Predsjedništvo BiH, pri čemu taj predstavnik ne mora biti Hrvat po nacionalnosti. Temelj za dogovor može se pronaći i u poznatoj presudi ‘Sejdić-Finci’ Europskog suda za ljudska prava. Također, Hrvati moraju moći birati svoje predstavnike i u Dom naroda Federacije BiH.

To su ključni mehanizmi u zaštiti svakog naroda u BiH”, kazao je Nacionalov sugovornik. U HDZ-u su uvjereni da će SAD odabrati upravo službeni Zagreb kao najpouzdanijeg partnera u budućim pregovorima za institucionalni dogovor u BiH i sada se, u suradnji s EU-om, traži rješenje koje bi omogućilo efikasne pregovore. “Prvo će se tražiti koncept za pregovore”, objasnio je naš sugovornik, dodajući kako je prošlotjedni posjet Palmera i Eichhorst trebao poslužiti baš tome. “Tek potom, kad pregovori uznapreduju, rješavat će se pitanja personalne odgovornosti, primjerice, sudbina Milorada Dodika ili Dragana Čovića, koji također nije idealan i o kojemu se također može svašta reći, a ni Amerikanci ga ne vole. No prvo se mora pronaći dogovor”, kazao je Nacionalov sugovornik.

 

Američki diplomatski angažman trebao bi u drugoj fazi dovesti do rješavanja osobnih političkih sudbina Milorada Dodika, Dragana Čovića i nekih muslimanskih političara u BiH

 

A to, naravno, nipošto neće biti lako. Međunarodni kontekst u BiH nepovoljniji je nego ranije: nakon što BiH godinama nije bio u fokusu interesa međunarodne zajednice, a ni Hrvatska ni Srbija nisu pomogle institucionalnu konsolidaciju susjedne zemlje, Rusija i Turska danas su snažni zagovornici vlastitih, suprotstavljenih interesa u BiH. “Treba biti svjestan toga da Putinova Rusija nije Jeljcinova Rusija: uzela je istok Ukrajine, prisutna je u Siriji, a i vrlo tvrdo podržava Srbiju i Milorada Dodika. Isto tako, Turska Sulejmana Demirela i Recepa Tayyipa Erdoğana dva su različita svijeta: Demirelova Turska podržavala je suradnju Hrvata i Bošnjaka, dok Erdoğanova Turska BiH promatra kroz neootomanski sentiment, kao posljednju tursku provinciju u Europi: brutalno podupire Bakira Izetbegovića, a Erdoğanove vlasti govore kako podržavaju građansku državu u BiH, a same guše civilno društvo u Turskoj”, ocrtava visoki dužnosnik HDZ-a trenutni međunarodni kontekst Bosne i Hercegovine. U takvim okolnostima BiH dodatno traumatizira otvorena suradnja vlasti Hrvatske i Srbije, koja podsjeća na zajedničko okretanje leđa trećoj strani u BiH, Bošnjacima: uoči Palmerova dolaska u regiju, hrvatski predsjednik Zoran Milanović primio je Milorada Dodika, a predsjednik Srbije Aleksandar Vučić predsjednika HDZ-a BiH Dragana Čovića; predsjednik SDA Bakir Izetbegović odbio je Vučićev poziv u Beograd. Dodatnu nervozu u BiH izazvala je jedna neoprezna i nespretno formulirana izjava hrvatskog ministra obrane Marija Banožića, koji je 29. listopada, u unutarnjopolitičkom kontekstu sukoba s hrvatskim predsjednikom, zapovjednika Glavnog stožera Oružanih snaga RH admirala Roberta Hranja optužio da je “htio slati vojsku u BiH”, što su neoprezni mediji u BiH netočno protumačili kao tvrdnju hrvatskog ministra obrane da je hrvatski predsjednik Zoran Milanović “htio poslati vojsku u BiH”. Uza sve to, u BiH već tjednima traje prava prijeratna psihoza zbog najava Milorada Dodika da će osporiti nadležnosti niza ključnih institucija na razini države, uključujući Oružane snage BiH i pravosudni sustav, te da će, čak, predstavnicima tih institucija zabraniti djelovanje na području RS-a i protjerati ih iz tog entiteta.

Ako je boravak američkih i europskih pregovarača prošloga tjedna donio ikakvu korist Bosni i Hercegovini, ona je u razjašnjavanju pregovaračkih pozicija te u pokušaju da se kontrolira i uspori proces dezintegracije Bosne i Hercegovine, koji je srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik najavio proteklih tjedana, a Narodna skupština Republike Srpske i institucionalno započela 20. listopada, prihvativši zakon o osnivanju entitetske Agencije za lijekove i osporavajući nadležnost državne agencije na području RS-a. Taj proces Dodikova samovoljnog rastakanja postojeće državne strukture BiH, koji je unio nemir i obnovio ratnu retoriku u susjednoj zemlji, trebao bi, prema zamislima predstavnika SAD-a i EU-a, biti zaustavljen te kanaliziran u obnovljene pregovore političkih predstavnika svih triju strana, kako bi se postigao politički dogovor koji bi BiH, iz političke slijepe ulice, vratio na kolosijek učinkovitih i uspješnih pregovora o približavanju zemlje Europskoj uniji. Zbog toga su prošloga tjedna u regiji boravili zamjenik pomoćnika državnog tajnik SAD-a u Uredu za Europu i Euroaziju Matthew Palmer i direktorica u Službi za vanjske poslove EU-a (EEAS) Angelina Eichhorst, koji su u Sarajevu razgovarali s nizom sugovornika uključenih u proces iznalaženja političkog rješenja za Bosnu i Hercegovinu. I premda su razgovori, prema informacijama dostupnim javnosti, u stanovitoj mjeri razjasnili polazišta za pregovore političkih predstavnika Hrvata i Bošnjaka u Federaciji BiH, ostalo je nejasno kako međunarodna zajednica misli zaustaviti Milorada Dodika i Republiku Srpsku u onome što oni zovu “vraćanjem RS-u izvornih nadležnosti Daytona”, a što nije ništa drugo nego rastakanje državne strukture BiH, oduzimanje zemlji sposobnosti za nastavak pregovora s EU-om, te u krajnjem slučaju – raspad zemlje.

Palmer i Eichhorst boravili su u BiH desetak dana nakon što su američki državni tajnik Anthony Blinken i šef europske diplomacije Josep Borrell u zajedničkoj izjavi izrazili zabrinutost “sve glasnijom retorikom podjela u BiH” te pozvali “sve strane da poštuju i štite državne institucije, nastave konstruktivan dijalog i poduzmu korake za napredak na putu europskih integracija, uključujući i relevantne reforme”. “Naglašavamo svoju punu podršku procesu proširenja EU-a. Pristupanje Uniji, koje je prioritet za cijeli Zapadni Balkan, pomaže u konsolidaciji demokratskih institucija, zaštiti temeljnih prava i unaprjeđenju vladavine prava”, istaknuli su Blinken i Borrell u zajedničkoj izjavi. Boravak Palmera i Eichhorst u državama regije bio je pokušaj operacionalizacije te platforme, a to se vidjelo i u izjavama nakon sastanaka u Sarajevu 29. listopada, a i Zagrebu, gdje je Matthewa Palmera 26. listopada primio hrvatski premijer Andrej Plenković. Palmer je u Sarajevu izrazio zabrinutost međunarodne zajednice sve izraženijim tenzijama u BiH te naglasio spremnost da “učini sve što može da situacija ne eskalira te da se vrati osjećaj mira”. Sankcije protiv Milorada Dodika, međutim, nisu predviđene: na novinarsko pitanje o toj mogućnosti, Eichhorst je odgovorila kako međunarodna zajednica “radi na procesu u kojemu bi se mirnim sredstvima došlo do rješenja, kroz dijalog i pregovore. Krajnji je trenutak da svi izabrani dužnosnici sjednu za stol i nadvladaju razlike”, naglasila je Eichhorst.

Međunarodni posrednici nisu u Sarajevo donijeli gotova rješenja. “Nemamo konkretan odgovor, nismo došli zagovarati neko konkretno rješenje”, jasno je rekao Matthew Palmer. “To je vaš proces, a ne naš. Mislim da postoji nekoliko principa, a bilo koji model koji prihvate stranke trebalo bi usvojiti kroz demokratske mehanizme. Nismo angažirani u pregovorima, ali pomažemo razgovore”, kazao je izaslanik SAD-a na konferenciji za novinare u Sarajevu, nakon što su međunarodni pregovarači obavili razgovore. Angelina Eichhorst izjavila je kako su imali niz sastanaka na kojima su pokušavali naći način da objedine ideje i prijedloge te ih postave u okvir oko kojega bi mogli započeti pregovore. “Radimo korak po korak, transparentno i inkluzivno. Želimo osigurati da su svi uključeni u proces. Razgovori se nastavljaju, vratit ćemo se zadatku. Suština svega je jačanje institucija na nivou BiH i Federacije BiH”, naglasila je Eichhorst, dodajući da građani trebaju imati povjerenje u institucije, da rade na dobrobit građana. “Vjerujem da većina građana želi da ova zemlja postane članica EU-a. Ohrabreni smo porukama koje smo čuli od svih sugovornika”, zaključila je izaslanica EU-a.

 

U BiH već tjednima traje prava prijeratna psihoza zbog najava Milorada Dodika da će osporiti nadležnosti niza ključnih institucija na razini države, uključujući Oružane snage BiH i pravosudni sustav

 

I to je, u glavnim crtama, doseg posjeta američkih i europskih pregovarača, od kojega se mnogo očekivalo. Ostalo je, međutim, otvoreno pitanje je li taj posjet uspio sniziti tenzije izazvane Dodikovim početkom političkoga i institucionalnog razgrađivanja BiH te je li pokrenuo pregovore s mrtve točke – i to pregovore na svim razinama, jer BiH je trenutno institucionalno blokiran u svim svojim ključnim institucijama: blokirano je Predsjedništvo BiH, državni parlament i Parlament Federacije, a odluke u sadašnjem trenutku može donositi samo Narodna skupština Republike Srpske. Koja je, kako vidimo, počela donositi odluke kojima, bez konsenzusa i jednostrano, oduzima nadležnosti državnim institucijama.

Što se hrvatske strane tiče, polazište za pregovore precizno je formulirao hrvatski premijer Andrej Plenković, koji je 26. listopada u Zagrebu primio Matthewa Palmera. Nakon razgovora Plenković je novinarima kazao kako su SAD i EU tu da pomognu političkim strankama i liderima u BiH da se tijekom 2021. postigne dogovor o izmjeni izbornog zakona. “Naša je želja da svaka takva izmjena bude prihvaćena, ako je moguće, konsenzusom svih aktera u BiH, a da njen konačni rezultat bude takav da konstitutivni narodi biraju svoje legitimne predstavnike u najviša predstavnička tijela, pa i u samo Predsjedništvo. Tu je posebno važna zastupljenost Hrvata kao konstitutivnog naroda na legitiman način, to jest da se ne događa anomalija da predstavnici drugog naroda u Federaciji, to jest Bošnjaci, biraju Hrvatima njihova člana Predsjedništva, a to je nešto što traje od 2006. godine”, izjavio je Plenković.

S druge strane, dan uoči dolaska Palmera i Eichhorst u Sarajevo, 28. listopada, Glavni odbor Dodikova Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) usvojio je dva, kako su ih mediji u BiH nazvali, “strateška dokumenta”, u kojima SNSD potvrđuje, razrađuje i precizira Dodikove ranije najave dezintegracije BiH. U jednom od tih dvaju dokumenata “Informaciji o prenesenim nadležnostima RS-a na nivo BiH i postupku vraćanja nadležnosti” piše, među ostalim, i ovo: “Ovaj proces vraćanja nadležnosti, također, uključuje donošenje odluke o proglašenju ništavnim zakona o Sudu, Tužilaštvu i svim drugim aktima koje je nametnuo Visoki predstavnik i usvojila Parlamentarna skupština BiH. Nakon toga slijedi zabrana rada organa i institucija nastalih iz tih zakona na prostoru RS s utvrđenim rokom u kojem se trebaju iseliti same, a ako ne, putem intervencije organa Republike Srpske.“ U tom dokumentu detaljno je razrađen način djelovanja institucija Republike Srpske pa se predviđa da Vlada RS u sljedećim tjednima u Narodnu skupštinu RS-a treba uputiti niz zakona o vraćanju nadležnosti s razine BiH na RS. U RS-u to nazivaju “vraćanjem na ustavno stanje”. “Jedini način za opstanak Bosne i Hercegovine jest poštovanje Ustava BiH. U suprotnom, ako ovakav realan i svrsishodan pristup Republike Srpske naiđe na osporavanje, Republika Srpska će aktivirati pravo naroda na samoopredjeljenje“, stoji u “Informaciji o prenesenim nadležnostima RS-a na nivo BiH i postupku vraćanja nadležnosti”.

Osim tog dokumenta, Dodikova stranka usvojila je i “Deklaraciju o ustavnim principima”, dokument pripreme za donošenje Ustava RS-a kojim će entitet osporiti nadležnosti države BiH. “Svi zakoni koje je nametnuo Visoki predstavnik su neustavni, jer nisu doneseni po predviđenoj ustavnoj proceduri”, stoji u tom dokumentu, u kojemu se tvrdi da su “obrana i vojska po Daytonskom sporazumu u nadležnosti entiteta”, a isto se odnosi i na pravosuđe BiH. “Narodna skupština zadužuje Vladu RS da, u koordinaciji s predsjednikom RS-a, pripremi tekst Ustava RS-a kojim će potvrditi sve nadležnosti RS, izuzimajući nadležnosti koje po Ustavu BiH pripadaju BiH. Novim ustavom RS-a, između ostalog, Banja Luka će biti određena kao glavni grad RS-a, a Pale kao prijestolnica”, stoji u tom dokumentu. Palmer i Eichhorst o njemu nisu govorili. Nisu spomenuli ni posve jasan stav vlasti u RS-u, koji, posve jasno, postavlja neprihvatljive uvjete za dogovor: zastupnica Dodikova SNSD-a u državnom parlamentu Snježana Novaković – Bursać najavila je uoči Palmerova dolaska u BiH da SNSD, bez kojega u državnom parlamentu nema većine, “neće glasati ni za jedan zakon, posebno ne izmjene Ustava i Izbornog zakona BiH, dok se ne povuku zakoni koje je nametnuo visoki predstavnik (OHR)”.

“Ono što je sigurno, izvjesno je da mi nećemo pristupiti nikakvim izmjenama nijednog zakona, a kamoli Izbornog zakona BiH, dok se ne razriješi ovo pitanje nametnutog zakona. Svi su ostali komentari bespredmetni”, kazala je Novaković – Bursać za Radio Slobodna Europa.

No to je samo jedna razina blokade susjedne države. Dogovoriti se ne mogu ni politički predstavnici Hrvata i Bošnjaka u Federaciji BiH. Dodatnu je zabunu unijela Palmerova izjava uoči dolaska u BiH iz njegova intervjua Glasu Amerike od 29. rujna, kako bi želio vidjeti “neke ograničene, ciljane promjene Ustava koje bi uklonile etničke prefikse s izbora za Predsjedništvo BiH”. Samo dan kasnije predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović izjavio je da “o etničkim prefiksima pri izboru vlasti u BiH ne treba pregovarati”, kao i da se “može raspravljati o racionalnoj organizaciji BiH, ali ne i o pitanju zadovoljenja potrebe osiguranja jednakopravnosti triju naroda”. Ipak, najava Palmerova dolaska pomogla je da se razjasne barem početna polazišta u dijalogu političkih predstavnika Hrvata i Bošnjaka u Federaciji BiH. Tako je HDZ BiH, uz podršku Hrvatskog narodnog sabora BiH, koji okuplja hrvatske parlamentarne stranke u susjednoj zemlji, potvrdio hrvatski uvjet da hrvatski član Predsjedništva BiH mora biti izabran većinom glasova Hrvata u BiH. Zato su HDZ BiH i HNS, kako je objavio Radio Slobodna Europa, predložili podjelu Federacije BiH na tri izborna područja: područje A bile bi općine u kojima po popisu stanovništva iz 2013. živi više od dvije trećine Bošnjaka, područje B ono u kojem živi više od dvije trećine Hrvata, a sve ostale izborne jedinice bile bi izborno područje C. Izborni sustav organizirao bi se tako da bi jedan član Predsjedništva BiH bio onaj koji je osvojio više glasova u područjima A i C nego u području B i C – dakle, najvjerojatnije Bošnjak. Drugi član, koji bi najvjerojatnije bio Hrvat, bio bi izborni pobjednik u područjima B i C.

 

Jedan od glavnih ciljeva pojačane američke aktivnosti jest i trasiranje puta BIH prema EU-u, što u ovom trenutku u regiji bez zadrške i političkih kalkulacija priželjkuje jedino Hrvatska

 

Taj prijedlog HDZ-a bošnjačke stranke su odbacile, a Stranka demokratske akcije (SDA), vodeća bošnjačka stranka, predložila je da se članovi Predsjedništva BiH biraju u državnom parlamentu. “Mislim da smo najbliži prijedlogu da se članovi Predsjedništva BiH biraju u Parlamentarnoj skupštini BiH, s tim da bi HDZ tu morao napraviti određene ustupke, što podrazumijeva da Federacija BiH ne bi imala dvodomni zakonodavni parlament. Mislim da su i druge političke stranke tu blizu tog rješenja da se članovi Predsjedništva BiH biraju u Parlamentarnoj skupštini BiH, što znači da bi svi mogli biti potencijalni kandidati – i iz reda Srba, i iz reda Hrvata i iz reda Bošnjaka i iz reda ostalih, ovisno o tome kako bi se dogovorili u Parlamentarnoj skupštini BiH”, kazao je za Radio Slobodna Europa potpredsjednik SDA Adil Osmanović. Stajališta HDZ-a BiH i SDA, dakle, jako su udaljena i ne vidi se kako ih približiti. No čak da se i dogovore, odlučivanje u državnome parlamentu, prema najavi SNSD-a, blokirano je dok se ne povuku zakoni koje je nametnuo Visoki predstavnik međunarodne zajednice za BiH. Kako bi se to moglo učiniti, jer riječ je o desecima, ako ne i stotinama zakona – nije jasno. Ni o jednom od tih iznimno kompliciranih problema tijekom prošlotjednog boravka Matthewa Palmera i Angeline Eichhorst u BiH nismo čuli ni riječi. A stare fraze zasigurno neće riješiti nijedan problem. Štoviše, trenutnu situaciju u BiH, koju su Palmer i Eichhorst možda privremeno i malo ublažili, najbolje je proteklih dana, u razgovoru za Radio Slobodna Europa, definirao vojvođanski političar Nenad Čanak, uspoređujući je s početkom devedesetih: “Ne mislim da je opasno kao onda, međutim, stvari koje tinjaju uvijek prijete da u nekom trenutku eksplodiraju.”

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.