Od početka pandemije i posljedičnih poremećaja u lancima opskrbe novim automobilima koji su prvo doveli do skoka cijena, cijene rabljenih automobila zabilježile su najveći godišnji porast u povijesti – porast od 45% u 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2021., prema Indeksu potrošačkih cijena – prije nego što se dogodio 12-mjesečni pad od 8,8% u najnovijem očitanju za prosinac.
Bio je to najveći 12-mjesečni pad cijena rabljenih automobila od lipnja 2009., kada su General Motors i Chrysler bili u stečajnom postupku, a gospodarstvo je gubilo pola milijuna radnih mjesta mjesečno.
“Bila je to potpuno divlja vožnja”, rekao je Ivan Drury, direktor insights-a u Edmunds.com Inc., internetskom izvoru za inventar i informacije o automobilima.
Podaci iz Edmundsa pokazuju da je prosječna cijena kupnje rabljenog automobila u prosincu iznosila 29.533 USD, što je skoro 1.600 USD niže od rekordne visine od 31.095 USD dosegnute u travnju 2022. Današnja prosječna cijena rabljenog automobila otprilike je ista kao prosječna cijena novog automobila od 2010. .
Dok su cijene kasnijih modela rabljenih automobila niže samo 5% u odnosu na svoj vrhunac prema Edmundsu, cijene starijih rabljenih automobila, onih pet ili više godina, pale su 15% ili više od svojih vrhunaca početkom 2022.
Stručnjaci kažu da razlozi za pad uključuju više kamatne stope koje čine skupljim financiranje kupnje automobila, ograničavajući potražnju. CarMax (KMX), najveći nacionalni trgovac rabljenim automobilima, upozorio je da kombinacija visokih cijena i visokih kamata stvara problem pristupačnosti za mnoge kupce, što šteti ukupnoj potražnji.
Povećane zalihe spuštaju cijene
No, glavni razlog pada cijena rabljenih automobila je povećana ponuda novih automobila.
Cijene su porasle zbog nedostatka novih automobila. Nedostatak dijelova, posebno za računalne čipove, ugušio je proizvodnju novih automobila u većem dijelu 2022., uzrokujući najnižu razinu prodaje novih automobila u SAD-u tijekom cijele godine od 2011.
Slaba ponuda novih automobila uzrokovala je još veći skok prosječne cijene rabljenih automobila jer su se kupci koji bi inače kupili nova vozila okrenuli tržištu rabljenih automobila.
“U jednom trenutku se činilo da su svi koji su namjeravali kupiti nove na kraju kupili rabljene”, rekao je Greg Markus, izvršni potpredsjednik AutoLendersa, matične tvrtke najvećeg lanca za prodaju rabljenih automobila u New Jerseyju.
To uključuje tvrtke za iznajmljivanje automobila, koje su prije pandemije obično kupovale oko 10% ili više novih automobila godišnje. S ograničenom zalihom automobila za prodaju, proizvođači automobila su u biti prestali prodavati flote po nižim cijenama, a čak su i tvrtke za iznajmljivanje automobila bile prisiljene okrenuti se tržištu rabljenih automobila.
Sve se to počelo mijenjati posljednjih mjeseci. Proizvođači automobila izvješćuju o povećanim zalihama čipova koji su im potrebni te proizvode i prodaju više automobila, uključujući povratak flotne prodaje. Sveukupno, prodaja je porasla za 9% u četvrtom tromjesečju u usporedbi s prošlom godinom i gotovo 6% više nego u trećem tromjesečju, prema Cox Automotive. A s više kupaca koji pronalaze nove automobile koje žele, to znači manju potražnju za rabljenim automobilima.
Stručnjaci kažu da je dio pada cijena rabljenih automobila to što poskupljenja nisu bila održiva i djelomično su potaknuta kupcima na aukcijama rabljenih automobila koji su preplaćivali za ograničenu ponudu rabljenih vozila.
“Cijene nisu imale kamo otići osim dolje”, rekao je Markus.
U nadolazećim mjesecima moglo bi doći do još većeg pada cijena rabljenih automobila, budući da se zalihe novih automobila nastavljaju povećavati. Jedna stvar koja bi mogla smanjiti cijene rabljenih automobila: kasniji modeli rabljenih automobila vjerojatno će biti u nedostatku s obzirom na smanjenu proizvodnju novih automobila u posljednje tri godine.
“Problem s opskrbom još uvijek je težak”, rekao je Markus. Zbog toga, “mislim da se nećemo spustiti na razine iz 2019.”, dodao je.
Porast cijena rabljenih automobila bio je glavni pokretač ukupne stope inflacije u zemlji, dodajući otprilike puni postotni bod ukupnom porastu potrošačkih cijena od travnja 2021. do svibnja 2022. Sada je to faktor koji pomaže u snižavanju tempo inflacije, brišući više od trećine boda od ukupne stope u prosincu.
Ovo je očito dobra vijest za one koji žele ili trebaju kupiti rabljeni automobil, iako može imati negativan učinak na kupce automobila smanjenjem vrijednosti vozila za koje se nadaju da će zamijeniti. Edmunds pokazuje da je prosječna vrijednost zamjene u prosincu gotovo pala 3000 USD, ili 11%, na 22 605 USD, u odnosu na rekordno visoku vrijednost u lipnju 2022.
Taj pad vrijednosti zamjene također bi mogao biti prepreka cijenama automobila smanjenjem iznosa koji kupci mogu platiti.
Komentari