Nacional otkriva nove i dosad nepoznate dramatične razmjere neprimjerenog angažmana Jurice Lovrinčevića i poslove koje je u državnim agencijama dobivao njegov privatni odvjetnik Tin Matić
Tijekom posljednjih nekoliko mjeseci značajno su porasli honorari koje je od suradnje s državnim agencijama i institucijama uprihodio odvjetnik Tin Matić, kako osobno, tako i kroz svoj odvjetnički ured. Matić je ujedno i odvjetnik koji zastupa Juricu Lovrinčevića.
Sve to pokazuje nove i dosad nepoznate dramatične razmjere neprimjerenog angažmana Jurice Lovrinčevića u administraciji premijera Andreja Plenkovića. Hrvatska vlada na čelu s premijerom Plenkovićem i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koje je do prošlog utorka vodio Davor Filipović više od godinu dana su tolerirali i dopuštali još jedan sukob interesa u kojem se našao Filipovićev, sada također bivši specijalni savjetnik Lovrinčević.
Samo u ovoj godini najmanje tri državne agencije potpisale su ugovor s odvjetničkim društvom Tin Matić i partneri, istim odvjetničkim uredom koje je privatno angažirao Lovrinčević. Te tri državne agencije su Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, HROTE – Hrvatski operator tržišta energije te HERA – Hrvatska energetska regulatorna agencija. Zanimljivo je da se s utjecajem na dvije od ovih agencija hvalio Lovrinčević na audiosnimkama zbog kojih ga je Plenković i smijenio.
Lovrinčević se na tim snimkama hvalio kako kontrolira neke državne agencije, a posebno je istaknuo Fond za zaštitu okoliša gdje je bio član Upravnog odbora, i HROTE-a gdje je bio predstavnik Vlade u Skupštini društva. Zanimljivo je da ga je na obje te funkcije odabrala hrvatska vlada, odnosno premijer Plenković koji ga je s tih funkcija i smijenio prošlog utorka.
Očito je da Plenkovića nije smetalo što Lovrinčević u državne agencije uvodi svog privatnog odvjetnika čija se zarada povećavala kako je i rastao Lovrinčevićev utjecaj u Ministarstvu gospodarstva. Očito rastu Lovrinčevićeva utjecaja, a i zaradi odvjetničkog društva Tin Matić i partneri, nije naštetio niti tekst koji je početkom srpnja objavljen u Nacionalu, u kojem smo naznačili sukob interesa u kojem se našao Lovrinčević.
Međutim, dogodilo se upravo suprotno, umjesto da se smanje ili potpuno ukinu odnosi agencija s odvjetničkim uredom Tina Matića, ta se suradnja pojačala.
To se može zaključiti iz podataka koje je Nacional dobio iz Fonda za zaštitu okoliša, iz kojeg nam je potvrđeno da je “s odvjetničkim društvom Tin Matić i partneri Fond sklopio ugovor o nabavi usluga pružanja pravne pomoći i savjetovanja” te da im je “u 2023. godini za te usluge do sada isplaćeno 21.947,82 eura”.
Posebno je indikativno da su iz Fonda krajem lipnja Nacionalu dostavili podatak da je “na temelju sklopljenog Ugovora o nabavi usluga pružanja pravne pomoći i savjetovanja isplaćeno 4.788,44 eura”. To znači da je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost od kraja lipnja do danas odvjetničkom uredu Tin Matić i partneri isplatio dodatnih nešto više od 17 tisuća eura, točnije 17.159,38 eura. Iz ovih brojki se jasno vidi kako je u drugoj polovici ove godine naglo porasla potreba za uslugama navedenog odvjetnika i odvjetničkog ureda.
Zanimljivo je da iste brojke nismo dobili od HROTE-a, iako su nam u lipnju ove godine dostavili podatak da je za poslove pravnog savjetovanja, pravnog zastupanja i izradu pravnog pregleda ugovora o otkupu električne energije odvjetničkom društvu Tina Matića isplaćeno 36.885,05 eura. Nažalost, do zaključenja ovog broja iz HROTE-a nisu dostavili nove podatke iz kojih bi bilo vidljivo koliko je Tinu Matiću isplaćeno od kraja lipnja pa do kraja 2023.
Istovremeno, odvjetničkom društvu koje je u nekoliko navrata privatno zastupalo Lovrinčevića je po podacima iz registra javne nabave iz HERA-e isplaćeno 11.069,38 eura s PDV-om i to za poslove usluga pravnog savjetovanja.
Samo od poslova s tri državne agencije koje su u nadležnosti Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, odvjetničko društvo Tin Matić i partneri u 2023. je zaradilo najmanje 69.902,25 eura.
U tome možda ne bi bilo ništa sporno da Tin Matić sa svojim odvjetničkim uredom već duže vrijeme nije i privatni odvjetnik Jurice Lovrinčevića te ga je zastupao i na sjednicama Skupštine dioničara Pevexa, za što postoje i pismeni dokazi. Točnije, Tin Matić je kao punomoćnik zastupao tvrtku DICENTRA d.o.o. na Skupštini dioničara. Nacional je ovu informaciju provjerio i u tvrtki Pevex iz koje su nam potvrdili da je “odvjetnik Tin Matić, zastupao društvo DICENTRA d.o.o. Jurice Lovrinčevića na Glavnoj skupštini 3.5.2023.”
Isto tako, iz Pevexa su otkrili i da “odvjetnik Tin Matić zastupa gospodina Juricu Lovrinčevića u dva postupka koja gospodin Lovrinčević vodi protiv Društva PEVEX d.d.”
Iz ovih navoda evidentno je kako je Tin Matić sklopio ugovore s državnim agencijama koje su u nadležnosti Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja dok je privatno radio kao odvjetnik Jurice Lovrinčevića. Očito je i kako su ugovori Tina Matića s tim agencijama rasli i pitanje je koliko bi Lovrinčevićev odvjetnik zaradio od države u idućim godinama da Lovrinčević nije smijenjen zbog afere Mreža.
Nacional je pokušao doznati je li Tin Matić sudjelovao i u pregovorima oko prodaje udjela tvrtke Pevex te je upit poslao Pavi Vujnovcu, a iz njegove su PR službe Nacionalu poslali sljedeći odgovor: “Gospodin Vujnovac je bio pokrenuo prodaju svojih udjela u Pevexu te je, u suradnji s dijelom suvlasnika, angažirao KMPG kao savjetnika za transakciju. Nažalost, za kompaniju nije stigla adekvatna ponuda te je proces prodaje zaustavljen. Konzultante i pravne savjetnike koje su u tom, ali i drugim procesima, angažirali ostali dioničarima ne možemo komentirati.”
Inače, Lovrinčević je na funkciju posebnog savjetnika Davora Filipovića dospio nakon što je u lipnju 2022. bio raspisan natječaj u kojem je bilo navedeno da se za kandidata traži završen diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij, bez specificiranog područja. Posebni savjetnici nisu državni službenici i ne obavljaju poslove iz djelokruga Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, pa se na njih ne primjenjuju propisi o pravima državnih službenika. Riječ je o poslu na određeno vrijeme, dok traje mandat ministru, kandidatu koji dobije posao osigurava se pravo na povratak na radno mjesto s kojeg dolazi u ministrov kabinet, a predviđeno je pravo na osnovnu bruto plaću od 16.463 kuna, odnosno neto od oko 11.000 kuna. Poslovi podrške ministru, pisalo je u oglasu, odnose se na savjetovanje, pripremne radnje u vezi sa strateškim planiranjem, suradnju s medijima te pružanje pomoći za obavljanje tih poslova. Za Lovrinčevića je izgleda malo od toga zapravo važno.
‘Odvjetnik Tin Matić zastupao je društvo DICENTRA Jurice Lovrinčevića na Glavnoj skupštini 3. 5. 2023., a zastupa ga i u dva postupka koja vodi protiv Društva Pevex’, navode iz Pevexa
Lovrinčević je bio imenovan i za člana Kriznog tima za Plan intervencije o mjerama zaštite sigurnosti opskrbe plinom Republike Hrvatske. Vlada je 31. listopada 2022. donijela Odluku o donošenju Plana intervencije o mjerama zaštite sigurnosti opskrbe plinom Republike Hrvatske. U članku 7. te odluke stoji da taj krizni tim, na prijedlog Ministarstva, imenuje Vlada te da ga čine ministar zadužen za energetiku, dvojica predstavnika Ministarstva iz područja energetike, predsjednik Upravnog vijeća Hrvatske energetske regulatorne agencije, predsjednik Uprave operatora transportnog sustava, predsjednik Uprave operatora sustava skladišta plina, direktor operatora terminala za UPP, predstavnik operatora distribucijskog sustava s više od 100 tisuća kupaca priključenih na distribucijski sustav na razini odgovorne osobe, predstavnik zajamčenog opskrbljivača na razini odgovorne osobe sukladno propisu kojim se uređuju trgovačka društva, predstavnik proizvođača prirodnog plina na razini odgovorne osobe sukladno propisu kojim se uređuju trgovačka društva te direktor hrvatskog operatora tržišta energije. Među ostalim, taj krizni tim na temelju svih raspoloživih informacija o stanju na tržištu plina u RH, kao i u okruženju obavlja procjenu utjecaja konkretnih poremećaja i donosi kratkoročne mjere za umanjivanje utjecaja poremećaja na mogućnost zadovoljavanja potreba za plinom tržišta RH.
Međutim, iako u tom članku stoji da u taj krizni tim ulaze samo ministar i dvojica predstavnika Ministarstva iz područja energetike, u krizni tim imenovan je još jedan član suprotno donesenoj odluci Vlade – to je Jurica Lovrinčević. Otkrilo je to priopćenje sa zatvorenog dijela 198. sjednice Vlade, u kojem se navode svi članovi tog kriznog tima. Među njima su umjesto tri, imenovana četiri člana iz Ministarstva gospodarstva: osim Davora Filipovića, državnog tajnika za energetiku Ive Milatića i Kristine Čelić, ravnateljice Uprave za energetiku, tu je i Lovrinčević. Izvor koji je Nacional upozorio na ovu intrigantnu okolnost navodi još nešto – da je od trenutka donošenja te odluke do njene objave u Narodnim novinama prošlo znakovito dugo vremena, da odluka nije objavljena promptno kao u većini drugih situacija te da se moguće upravo čekalo hoće li to sporno imenovanje proći u javnosti nezapaženo.
U posljednjih desetak dana puno se pisalo da Lovrinčeviću novac vrlo vjerojatno ne bi trebala biti ključna motivacija za obavljanje savjetničkog posla jer mu je osobno i preko tvrtke u 2021. Pevex isplatio čak 22 milijuna kuna dividende za 2020., a o tome je govorio i sada već bivši ministar Filipović na svojoj oproštajnoj konferenciji za medije, kada je rekao da mu nije jasno da bi netko tko je zaradio toliko novca reketario medije na način na koji je to radio Lovrinčević.
Međutim, baš je situacija u Pevexu bila izvor prvog sukoba interesa Jurice Lovrinčevića o kojem je pisao Nacional. Naime, više je izvora za Nacional potvrdilo da se Lovrinčević nalazi u sukobu interesa zato što je i dalje značajan suvlasnik Pevexa, čiji je također značajni suvlasnik i Pavao Vujnovac, trenutno najutjecajniji hrvatski privatni poduzetnik koji je poslovno carstvo razvio na trgovini plinom. Taj sukob interesa ocrtava se prije svega u nekoliko drugih funkcija na koje je Lovrinčević imenovan nakon što je dospio na funkciju Filipovićeva posebnog savjetnika, a povezane su s energetskim sektorom. Izvori koji su na to upozorili Nacional rekli su i da bi se pod sukob interesa moglo podvesti i to ako bi Lovrinčević svoju poziciju koristio kako bi naštetio Vujnovcu, u slučaju da se nalaze u bilo kakvoj vrsti poslovnih nesuglasica. Lovrinčević je s funkcija koje je donedavno obnašao svakako mogao proizvesti značajan utjecaj u energetskom sektoru, a kao što se vidjelo posljednjih dana, svoje informacije koristio je i kako bi informacije iz plinske afere Plin za cent dostavio Mostu. Već tada je Nacional pisao kako je takva Lovrinčevićeva pozicija neodrživa i kako je politički neodrživo da hrvatski premijer Plenković tolerira Lovrinčevićevu poziciju, jer je upravo njegov potpis na odlukama o Lovrinčevićevim imenovanjima na neke pozicije u energetskom sektoru. Nakon Lovrinčevićeve smjene i izbijanja afere Mreža koju je otkrio Nacional, s pravom se postavlja pitanje zašto Plenković nije ranije reagirao, nego je dopustio da Lovrinčević u vrlo kratkom roku stvori mrežu od koje su koristi imali njegovi bliski suradnici kao što je i odvjetnik Tin Matić.
Komentari