ORGAN VIDA Izložba “Otkrivanja”: kako fotografijom zabilježiti nezabilježeno

Autor:

Borna Filic/PIXSELL

Izložba “Otkrivanja”, središnji izložbeni projekt osmog međunarodnog festivala fotografije Organ Vida kojom se festival otvara u utorak u Francuskom paviljonu, predstavlja deset finalista natječaja koji su odgovorili na zadanu temu zabilježivši svojim fotoaparatima ono nezabilježeno i neizrečeno.

Finalisti koji će se predstaviti u Zagrebu izabrani su na velikom međunarodnom natječaju, na koji se prijavilo više od 500 projekata iz šezdesetak zemalja.

“Kod raspisivanja teme bilo mi je bitno pozvati autore da razmisle o nezabilježenim, neotkrivenim, neizrečenim i nepoznatim vlastitim iskustvima, kolektivnim spoznajama, intimnim sudbinama, ali i tuđim životnim pričama te vlastitom iskustvu o kojima možda do sada nisu govorili ili se o njima nisu vizualno izrazili”, rekla je Lea Vene, kustosica izložbe i članica žirija.

Po njezinim riječima, odabrani finalisti u svojim su se radovima izrazili dublje nego što je to slučaj kod samog dokumentarnog prikaza. “Svi su radovi vizualizacija iskustva terenskog rada, a većina projekata prati nekoliko priča koje se kreću u cijelom svijetu”, objasnila je.

Izložene fotografije progovorit će tako, među ostalim, o služenju vojske u Izraelu, transformaciji Egipta, životu manjinskih zajednica, ali donose i intimne priče te one koje istražuju odnos fotografa i subjekata. “Željeli smo uvrstiti i autore koji preispituju medij fotografije i ono što on potiče u procesu fotografiranja”, dodala je.

U Francuskom paviljonu izlažu Kiril Golovchenko (Njemačka), Gidon Levin (Izrael), Maria Sturm (Njemačka), Anne Müchler (Njemačka), Mario Brand (Njemačka), Qian Zhao (SAD), Andrea i Magda Micelli (Italija/Francuska), M. Scott Brauer (SAD), Michal Siarek (Poljska) i Pierre Liebaert (Belgija).

Među radovima prevladavaju istraživački projekti dokumentarno-konceptualnog pristupa, no konačni izbor odražava različite načine razmišljanja o pojmu otkrivanja, kako u pogledu teme, tako i pristupa.

Tema serije fotografija “Gorka zelena dinja” ukrajinskog fotografa Kirilla Golovchenka napori su prodavača na malim tržnicama koje ljeti niču uz ukrajinske autoceste. Raznoliki likovi koji radi što bolje prodaje noće u šatorima ili kamp prikolicama, stvaraju mikrokozmos u kojem bez obzira na različite tradicije i običaje imaju isti cilj – zaraditi za svoje obitelji.

Izraelski autor Gidon Levin se kroz projekt “21 22 23” osvrće na obavezni vojni rok u Izraelu i svoje vrijeme provedeno u vojsci. Potaknut izblijedjelim sjećanjima na davne dane službe, snimao je fotografije kojima nakon odsluženog vojnog roka nastoji ponovno proživjeti iskustvo službe.

Autorice serijala “Za ptice” Maria Sturm i Cemre Yeşil iz Njemačke i Turske fokusiraju se na odnos između ptica i njihovih uzgajivača, pun kontradikcija, ljubavi, posjedovanja i zadovoljstva, ali i prijetećeg nestanka stare turske tradicije uzgoja ptica.

Anne Müchler i Nico Schmitz iz Njemačke kroz seriju fotografija “Susret” proučavaju razvoj mita pomoću fotografije kao medija, a polazna im je točka planina Pic de Bugarach na jugu Francuske, za koju su zagovornici New Age pokreta smatrali da ima mistične moći.

Njemački fotograf Mario Brand u seriji fotografija “Pripovjedačica” prikazuje jedinstvenost i ljepotu tzv. filmskih rola koje više nisu u upotrebi, dok serija fotografija “Neobično, na rubu” kineskog autora Qiana Zhaoa, prikazuje njegovu izmišljenu i pomalno nerealnu viziju grada San Francisca u koji se doselio.

Andrea & Magda iz Italije serijom “Sinai Park” istražuju posljedice masovnog turizma na Sinajskom poluotoku u Egiptu te lažan osjećaj sigurnosti koji pruža mjesto koje se oslanja isključivo na turističku industriju.

Američki autor M. Scott Brauer kroz svoj projekt “Ovo je najgora zabava na kojoj sam ikada bio”, prikazuje pozadinu aktualne predizborne kampanje u SAD-u, gdje nije sve savršeno kakvim se želi prikazati, od loše glazbe i hrane do publike koja se dosađuje.

“Aleksandar” je serija fotografija poljskog fotografa Michala Siareka u kojoj autor daje viđenje projekta nedavne obnove Makedonije u duhu povezanosti s navodnim drevnim korijenima – Aleksandrom Makedonskim.

Belgijski autor Pierre Liebaert kroz seriju “Napokon slobodni” ponovno otkriva srž fotografije te odnos između modela i fotografa. Fotografirao je gole zamaskirane neznance koji su mu se prethodno javili na oglas, pružajući priliku za bijeg od svakodnevnih, životnom situacijom nametnutih normi te neku vrstu psihološke terapije.

Na panelu, 15. rujna, u prostoru Zagrebačkog plesnog centra finalisti će govoriti o svojim terenskim istraživanjima, procesu rada, načinu izlaganja i samoj temi otkrivanja, najavila je Vene.

Autori deset dodatnih, posebno pohvaljenih projekata su Rossella Castello (Velika Britanija), Heiko Tiemann (Njemačka), Matthew Broadhead (Velika Britanija), Louis De Belle (Njemačka), Tito Mouraz (Portugal), Olga Ingurazova (Rusija), Antonio Faccilongo (Italija), Sheng-Wen Lo (Tajvan), Andrea Foligni (Italija) te Lukas Birk (Austrija).

Njihovi će se radovi predstaviti na projekcijskom platnu ispred Francuskog paviljona nakon otvorenja središnje izložbe, uz glazbenu pratnju DJ Lil Tatya i VJ-ing Ivana Liika.

Događanja Organa Vida, najvećeg festivala suvremene fotografije u ovom dijelu Europe počinju u utorak već u jutarnjim satima, s izložbom foto knjiga “Fotobookfestival Kassel”, postavljenom u Oris – Kući arhitekture.

Potom se u Zagrebačkom plesnom centru otvara Fotopub Surprise, izložba radova umjetnika u jajima – sadržaj izložbe sakriven je ispod krhke crne ljuske.

Tu su i dvije već otvorene izložbe – “Zemlja sjena” Rogera Ballena u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti te “Ovdje i sada” Nikole Zelmanovića u Galeriji Šira.

U Galeriji Greta od poslijepodnevnih sati se može pogledati izložba “Kakva je ovo knjiga”, s izborom najznačajnijih fotografskih knjiga izdanih u protekle dvije godine.

Tjedan otvorenja do 17. rujna donosi intenzivan program otvorenja izložbi, radionica, panel diskusija, razgovora s autorima i filmske projekcije, a festivalske izložbe mogu se pogledati do 24. rujna.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)