Fazni lanac, odnosno lanac kojim radilica pokreće bregasta vratila (DOHC), odnosno bregasto vratilo (SOHC), projektiran je da traje koliko i motor, odnosno minimalno 250.000 km, ali uz normalno održavanje i vožnju
PITANJE ČITATELJA
Opel Corsa D, 2009., 1.4 16V, 191.000 km, uredno je održavan, svakih 10.000-15.000 km, pitanje je, kada je potrebno mijenjati lanac, kada je hladan, čudnih zvukova nema, ulje uredno. Ako ga je potrebno mijenjati već sada ili uskoro, sto obuhvaća sve oko zamjene faznoga lanca.
ODGOVOR DOKTORA
Fazni lanac, odnosno lanac kojim radilica pokreće bregasta vratila (DOHC), odnosno bregasto vratilo (SOHC), projektiran je da traje koliko i motor, odnosno minimalno 250.000 km, uz normalno održavanje i vožnju.
Njegova je uloga, poput zupčastog remena, dvostruka – pokreće bregasta vratila i drži ih u fazi s radilicom, kako ne bi došlo do sudaranja ventila i klipova (zato se zove – fazni). Problemi s trajnošću faznog lanca počeli su 2000-ih.
Naime, kod starijih motora, upravo zbog zahtjeva za trajnošću i pouzdanošću, u pravilu se koristila izvedba dvostrukog (Duplex) lanca, a dinamička opterećenja, zbog manjih uspona na profilu brjegova bregastog vratila i manje krutih opruga, bila su manja.
Suvremeni motori, radi zahtjeva za boljim punjenjem i pražnjenjem, imaju ‘oštrija’ bregasta vratila i kruće opruge, a ugrađuju se u pravilu dva bregasta vratila, umjesto jednog, što izaziva znatno veće pulsirajuće dinamičko opterećenje na lanac.
Istodobno, radi povećanja učinkovitosti (smanjenja trenja i inercijskih sila, te njihovih negativnih radova, odnosno gubitaka) te mase i gabarita motora (posebno važnih kod poprečne ugradnje), prešlo se na izvedbe s jednostrukim (Simplex) lancem.
Zbog toga, premda se koriste i unaprijeđeni materijali, fazni lanci su postali preopterećeni te dolazi do njihovog otkazivanja i kod motora najrenomiranijih proizvođača: BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Opel…
No, to se u pravilu događa ako se motor neredovito održava, ‘rasteže’ interval izmjene ulja, koristi nekvalitetno ulje, vozi s manjkom motornog ulja (ne kontrolira se razina i ne dolijeva), forsira nezagrijan motor, često vozi forsirano…
Fazni lanac često, ali ne uvijek, ukazuje na istrošenje metalnim zveketom. No, kod dizelskog motora, pogotovo ako je lanac sa stražnje strane uzdužno postavljenog motora, kao kod motora BMW i Mercedes-Benz, to u pravilu nije moguće.
U vašem je slučaju, po navedenom zasad sve u redu i nemate potrebe biti zabrinuti. Koristite potpuno sintetično motorno ulje viskoznosti 5W 40, jedanput tjedno provjeravajte razinu motornog ulja (neka razina uvijek bude između polovice i maksimuma, ne iznad), ne forsirajte motor, pogotovo kad je hladan ili pri ekstremno visokim ljetnim temperaturama.
I najvažnije za trajnost lanca: ako većinu kilometraže prelazite u gradu, motorno ulje, s filtrom, mijenjajte najkasnije na 10.000 km.
Komentari