Opel Astra 1.6 CDTI (2017.) pri paljenju i u zavojima čuje se zveket lanca. Je li to opasno?

Autor:

Slika je ilustracija

Opel Astra 1.6 CDTI ima kvalitetan turbodizelski motor, kojem je jedina mana trajnost faznog lanca. U serijama od 2020. problem je riješen ugradnjom podloške kod donjeg lančanika, koja omogućava zadržavanje motornog ulja

PITANJE ČITATELJA

Opel Astra 1.6 CDTI (2017.), 110 KS, dosad je prešla 175.000 km. Pri paljenju motora i u vožnji kroz zavoje čuje se metalni zveket lanca. Povremeno se pali i žuta lampica motora. Je li to opasno?

ODGOVOR DOKTORA

Povećana buka (zveket) posljedica je lupanja zbog zazora između lanca i lančanika, a i pojedinih segmenata lanca, nastalih trošenjem. Opel Astra 1.6 CDTI ima kvalitetan turbodizelski motor napravljen u suradnji s tvrtkom Fiat (1.6 Multijet), kojemu je mana fazni lanac razvodnog mehanizma za pokretanje bregastih vratila.

Problem je što se pri stajanju motorno ulje ocijedi s lančanog mehanizma i slije u karter te je nakon pokretanja nedovoljno dobro podmazivanje – najprije ‘suho’, pa mješovito te se tek nakon 10-ak sekundi uspostavi kvalitetno.

U tom intervalu nastaje povećano trošenje lanca i lančanika, koje se kumulira te se lanac olabavi (zbog toga nastaje metalni zveket), a kod većeg stupnja oštećenja može puknutu ili preskočiti. Nakon toga dolazi do sudaranja ventila i klipova i havarije motora.

Opel je taj problem riješio 2020. ugradnjom podloške uz donji lančanik, koja zadržava ulja, omogućavajući dobro podmazivanje odmah nakon starta. Vaš bi problem bio riješen ili umanjen da ste to naknadno ugradili, uz trošak od 200 eura.

U blažem slučaju zveket lanca se čuje samo nakon pokretanja motora, ali kad se čuje pri vožnji u zavoju, ili stalno u leru, došlo je do većeg oštećenja. Problem povećava neredovita izmjena motornog ulja (prekoračenje intervala izmjene) i vožnja s manjkom ulja (neredovita kontrola razine i potrebno dolijevanje).

Ako odmah ne sanirate lančani prijenos razvodnog mehanizma, povećava se trošenje te rizik oštećenja bregastih vratila i ventila, jer motor ne radi u fazi. Riskira se i havarija motora (sudar klipova i ventila) u slučaju pucanja lanca. Trebate izmijeniti sve u sklopu (lanac, lančanike, napinjač i vodilice), ni u kojem slučaju samo lanac. Premda se navodi da fazni lanac traje koliko i motor (ne mijenja se), to u praksi nije slučaj.

Razvodni mehanizmi suvremenih motora opterećeniji su od starih, jer koriste jednostruke lance (simplex), umjesto dvostrukih (duplex), radi smanjenja troškova, otpora trenja (time i potrošnje goriva) te dužine i mase motora. Velike su probleme imali i Volkswagen/Audi/Škoda/Seat (turbobenzinci 1.2 TSI i 1.4 TSI), Mercedes-Benz (turbodizelaš 2.2 serije OM 651) i BMW (turbobenzinci  i turbodizelaši 1.5 i 2.0).

Time se znatno povećavaju opterećenja dijelova lanca i lančanika te se, zbog nedovoljno poboljšane kvaliteta materijala i toplinske obrade, ubrzava trošenje. Volkswagen je zbog toga kod TSI motora lanac zamijenio zupčastim remenom, a Mercedes-Benz i BMW su probleme riješili.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.