ONLINE PREVARE Društvene mreže postale poligon za krađu. Posebno su problematične ‘investicijske prilike’

Autor:

Cyber kriminal

Yevhen Bataltsev / Panthermedia / Profimedia

Više od tri petine slučajeva online prijevara koje započnu na društvenim mrežama u Europskoj uniji dogodilo se na Meta platformama u prošloj godini, poručili su iz banke Revolut.

Najčešće su prijevare pri kupnji i one investicijske.

Zbog svega toga, jačaju zahtjevi da se na razini Unije donesu zakonodavne mjere koje će obvezati BigTech da se bori protiv prijevara, piše Forbes Hrvatska.

Najveći dio online prijevara krenulo s društvenih mreža

Ukazujući da je 77 posto svih slučajeva online prijevare u EU koje su korisnici Revoluta prijavili u drugoj polovici prošle godine započelo na platformama društvenih medija, ta banka poziva zemlje članice da zauzmu novi pristup u borbi protiv rastućeg problema online prijevara.

Revolutovi podaci iz 2023. godine također pokazuju da se 61 posto slučajeva prijevara koje za počinju na društvenim mrežama i 40 posto ukupnog iznosa ukradenih sredstava dogodilo na Meta platformama (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger). Pritom su najčešće vrste prijevara, koje utječu na korisnike, one pri kupnji i investicijske prijevare.

Više od polovine ukradenog novca u Hrvatskoj preko društvenih mreža

Što se Hrvatske tiče, situacija je slična kao u drugim članicama EU.

Iz Revoluta kažu da je u drugoj polovici prošle godine 72 posto prijevara u Hrvatskoj došlo s platformi društvenih medija, a one preko društvenih medija Meta platforma čine 57 posto i 57 posto ukupnog ukradenog novca.

Obećavaju brzu zaradu i nude nepostojeće proizvode

Dvije glavne vrste prijevara izvršene preko društvenih medija u EU su one investicijske, u kojima se pojedincima obećavaju mogućnosti “brzog bogatstva” u zamjenu za “ulaganje” velikih količina novca.

Unatoč tome što je to samo 12 posto slučajeva, investicijske prevare čine 61 posto ukradenog novca“, kažu u Revolutu.

Druga vodeća vrsta prijevara je ona pri kupnji koja ima za cilj ljude navesti da kupe određene artikle koji ne postoje ili nisu ono što se reklamira. Ta vrsta prijevare čini 18 posto ukradenog novca „i premda nije najznačajnija u smislu ukradenih iznosa, najraširenija je vrsta prijevare. Većina slučajeva potječe s platformi s ograničenim mehanizmima kontrole te koje se nedovoljno potiču na primjenu kontrole rizika“, poručuju.

Ključni novi zakoni na razini EU

Podsjetimo, Revolut je 2015. godine počeo kao financijski startup s pružanjem usluga transfera i konverzije valuta u Ujedinjenom Kraljevstvu, a danas posluje kao europska banka koja, kako navode, ima više od 30 milijuna korisnika u EU, odnosno više od 40 milijuna globalno. Jedan od osnivača i glavni izvršni direktor je Nik Storonsky.

Vlada Republike Hrvatske sada ima priliku – zajedno s drugim lokalnim ministarstvima diljem Europe – predložiti zakonodavne mjere koje obvezuju BigTech da se bori protiv prijevara na razini EU. Nadamo se da će jasne obveze i pravi financijski poticaji za BigTech smanjiti razine APP prijevara (Authorised Push Payment) u EU”, poručuje Woody Malouf, voditelj odjela za financijski kriminal u Revolutu.

Lani je Europska komisija, podsjećaju, predstavila nove zakonodavne prijedloge koji uključuju Uredbu o platnim uslugama (PSR) čiji je cilj uvođenje mjera za banke u borbi protiv prijevara lažnim predstavljanjem kao bankovnih zaposlenika, a članice EU sada finaliziraju svoja stajališta o tome kako bi trebala izgledati pravila za sprječavanje i otkrivanje prijevara na razini cijele Unije.

Revolut stoga poziva vlade zemalja članica i europske institucije da učine više kako bi pomogle u borbi protiv prijevara na samom izvoru, što su prvenstveno platforme društvenih medija, umjesto da se fokusiraju samo na prijevare lažnim predstavljanjem kao bankovnih zaposlenika. Revolutovi podaci pokazuju da su prijevare s lažnim predstavljanjem činile samo četiri svih zabilježenih slučajeva prijevara u 2023. godini“, poručili su u priopćenju.

Banke ne mogu biti jedina linija obrane od prijevara

Malouf kaže da oni imaju snažnu zaštitu za milijune svojih korisnika, ali dodaje da banke ne mogu biti jedina linija obrane od APP prijevara.

KOJA JE VAŠA OMILJENA? Evo na kojim društvenim mrežama korisnici provode najviše vremena

“Naši podaci pokazuju da treba učiniti mnogo više: platforme društvenih medija, a prvenstveno Meta, i dalje su ‘leglo’ prijevara. Ako se želimo boriti protiv prijevara na sveobuhvatan način, moramo djelovati u čitavom lancu. Stoga tražimo od EU i država članica da pomognu BigTechu u aktivnom otkrivanju i uklanjanju lažnog sadržaja na izvoru uz upotrebu odgovarajućih alata i mehanizama”, kaže Malouf, a prenosi Forbes Hrvatska.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.