Plesni festival Spring Forward u travnju online, a najesen u Rijeci
U sklopu Europske prijestolnice kulture u Rijeci se u travnju trebao održati festival suvremenog plesa Spring Forward, tijekom kojega su na nekoliko lokacija trebale biti izvedene 22 plesne predstave s čak 200 profesionalnih plesača iz cijele Europe i Južne Koreje. Kako je pandemija koronavirusa festival odgodila za jesen, organizator Hrvatski dom kulture na Sušaku i ravnatelj te ustanove Edvin Liverić odlučili su održati Spring Forward u predviđenim datumima od 24. do 26. travnja, ali online. Liverić je sve pojasnio u intervjuu Nacionalu.
NACIONAL: Festival Spring Forward preselit ćete na online platformu, kako je do toga došlo? Što je to plesna mreža Aerowaves u sklopu koje se festival održava?
Kako zbog situacije s pandemijom radimo na preseljenju festivala na novi termin u listopadu, odlučili smo s partnerima iz mreže Aerowaves u prethodno planiranim terminima od 24. do 26. travnja ipak održati festival kako smo ga i osmislili, ali u online formatu, kao Spring Forward – Show must go on-line. Tako imamo mogućnost prikazati sve 22 predstave koje smo planirali. Javljat ćemo se iz Rijeke i Opatije s autentičnih lokacija na kojima su predstave bile planirane, a predstave će ići u svojem punom trajanju putem interneta. Plesna mreža Aerowaves najveća je takva kazališna mreža u Europi i postoji od 1996., a inicirao ju je John Ashford, dugogodišnji ravnatelj najznačajnijeg plesnog kazališta u Londonu – The Place. Zahvaljujući sredstvima europskog fonda Kreativna Europa, prije točno 10 godina pokrenut je i festival Spring Forward. Nomadskog je karaktera i svake godine seli se u neki drugi europski grad. Prikazuje se 20 najboljih plesnih predstava mladih perspektivnih autora, izabranih na temelju selekcije među 600-tinjak prijavljenih radova. Osim odabranih predstava, svake godine festival prezentira i jedan rad iz neke od azijskih zemalja partnera, a za 10. izdanje Spring Forwarda kao posebna poslastica tu je i Silvia Gribaudi s predstavom „Graces“. Silvia Gribaudi nastupila je na prvom festivalu, nakon čega je ostvarila zapažen uspjeh u cijelome svijetu. Ove godine, u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, domaćin Spring Forwarda je Hrvatski kulturni dom na Sušaku iz Rijeke. Festival je već bio najavljen, oglašen, hoteli rezervirani, aviokarte kupljene, gosti prijavljeni, ali eto, zadesila nas je ova COVID-19 situacija i sad smo primorani pronaći novi format festivala. Svakako ne želimo odustati pa će zasigurno i u ovoj online ediciji on doprijeti do svoje publike. Možda čak i mnogobrojnije.
NACIONAL: Koliko će vam to promijeniti planove, jer bilo je predviđeno izvođenje predstava na brojnim riječkim lokacijama?
Nažalost, najviše će nam nedostajati sav taj šušur koji s festivalom donose njegovi umjetnici i mnogobrojni međunarodni producenti. Žao nam je što oni neće biti na samim lokacijama i doživjeti Rijeku i Opatiju u njihovu najboljem proljetnom izdanju, ali potrudit ćemo se dočarati im propušteno putem videosnimki. A nadamo se da ćemo sve moći ponoviti i uživo u novom terminu u listopadu, tako da, osim plesnih profesionalaca iz cijele Europe koji u naš grad dolaze pratiti predstave, priliku da pogleda vrhunska plesna ostvarenja ima i domaća publika.
NACIONAL: Hoće li se predstave snimati pa izvoditi ili će se izvoditi uživo online?
Predstave su već snimljene i kao takve će se prikazati. To je sigurno bolja opcija od livestreama, koji ne garantira kvalitetu snimke, a i poprilično je kompliciran, s obzirom na to da su svi naši autori locirani u različitim krajevima Europe. Jedni čak i u Južnoj Koreji. Ali zato će razgovori s koreografima te Q&A sekcije ići uživo.
NACIONAL: Što takav način izvođenja znači za plesnu umjetnost i kulturu uopće?
Nama to prvenstveno znači da se ne prekida kontinuitet festivala i da su ovogodišnji autori TOP 20 selekcije ipak prezentirani široj plesnoj javnosti. A za kulturu to znači jedan novi oblik komunikacije s publikom. Da se razumijemo, ne mislim ja da je ovo najbolji format za potpuni doživljaj scenskih izvedbi, ali u ovakvoj situaciji nije opcija koju treba zanemariti. Tko zna, možda samoj plesnoj umjetnosti takav pristup dovede i neku novu publiku, do koje možda ne bismo uspjeli doprijeti izvedbama u kazalištu. Mnogi ljudi žive u udaljenim mjestima i teško dolaze do ovakvih predstava. Ovo je možda dobra platforma za takvu publiku, koja si predstave suvremenog plesa ne može priuštiti.
NACIONAL: Festival je trebao biti izveden u sklopu programa EPK, koliko je Rijeka „zakinuta“ zbog te cijele situacije, koliko se novca i publike izgubilo nemogućnošću izvođenja brojnih programa?
Siguran sam da smo svi mi djelatnici u kulturi pogođeni ovom situacijom. Za Rijeka 2020 – Europsku prijestolnicu kulture problem je možda još i veći, jer oni postoje i planirani su samo u ovoj godini. Pretpostavljam da je za njih svaki dan bez održanog programa nepovratno izgubljen. Jer iduće godine tu su već nove Europske prijestolnice kulture: Temišvar, Elefsina i Novi Sad.
NACIONAL: Kako funkcionira HKD Sušak u ovo vrijeme pandemije, kako izvodite program? Jeste li i vi sve preselili online?
Nažalost, trenutačno smo potpuno zatvoreni za posjetitelje, ali zato obnavljamo neke prostorije u zgradi i radimo na strategiji ustanove. Za sada smo u HKD-u uspjeli online prezentirati samo trenutačnu izložbu u Galeriji Kortil. Naš je problem što nismo fokusirani na proizvodnju vlastitih produkcija. Za sve koncerte, predstave i izložbe koje smo organizirali ne posjedujemo autorska prava te ih zato bez privole samih autora ne možemo prikazivati putem interneta.
NACIONAL: Koliko će trebati kulturi da se oporavi od ovih silnih problema koji su nastupili i tek će nastupiti? Što očekujete?
Ja sam nekako optimističan i mislim da ćemo svi mi brzo stati na noge. Možda je ovo jedan težak period u kojem trebamo preispitati i same modele po kojima djelujemo. Možda iz svega izvučemo neki pozitivan zaključak i stvorimo neku novu, bolju platformu na polju kulture.
Komentari