OKRUTNI MODROBRADI zapravo tek želi ljubav

Autor:

Praizvedba baleta “Modrobradi” koreografa Staše Zurovca na glazbu Marjana Nećaka, bit će izvedena 13. studenog u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Staša Zurovac je i redatelj, libretist i dramaturg predstave koja se temelji na legendi o Modrobradome, pronašavši nadahnuće u pripovijetki “Modrobradi i njegovih sedam žena” francuskog nobelovca Anatolea Francea, originalnoj priči Charlesa Perraulta “Modrobradi” te libretu Béle Balásza za operu Béle Bartóka “Dvorac Modrobradog”.

Koreograf Staša Zurovac, hrvatski baletni umjetnik srednje generacije, donijet će tu priču koju mnogi pamte po okrutnosti glavnoga lika, a zapravo nesretnika i usamljenika željnoga prave ljubavi. U svojoj pripovijetki Anatole France donosi originalnu Perraultovu priču u svojevrsnoj inverziji, propitujući njezinu objektivnost te dokazujući da Modrobradi ustvari nije serijski ubojica, nego upravo obratno, pozitivan i nesretan lik koji nije pronašao mogućnost ostvarenja istinske ljubavi. Čitava pripovijest odiše parodijsko-ironijskim tonom, odnosno, iznimnom duhovitošću, a upravo to je privuklo Zurovca u pokušaju ostvarivanja posve nove interpretacije te poznate teme.

“Modrobradi je tema koja već godinama organizira hajke na umjetničku maštu, a siguran sam da je pokretač bio trenutak kada sam prije dosta godina pogledao snimku istoimene antologijske predstave Pine Bausch na slavnu Bartokovu glazbu. Tada se u meni pokrenula neka unutarnja spoznaja koliko je jednostavno i lako, a istovremeno duboko i jako moguće dodirnuti i pokrenuti ljudsko biće umjetničkim činom. Tako da sve do danas, gotovo u svakoj prilici autorskog projekta, kao jedan od glavnih kandidata pojavljuje se Modrobradi i evo, tek sad, ukazala se ova sretna prilika za njegovo utjelovljenje.

Smatram da je to tema koja intrigira većinu umjetničkih duša, jer već sama činjenica da dječja priča govori o čovjeku koji je ubio šest vlastitih žena, daje polazište s dviju toliko kontrastno udaljenih točaka da otvara gotovo beskrajno igralište za kreaciju”, kaže za Nacional Staša Zurovac.

Tematika izvornika temelji se na svojevrsnom ponavljanju, u ovome slučaju stravičnih zločina, kao metafori nužnosti kako bi se nadomjestila nemogućnost glavnoga lika u ostvarivanju bliskosti i ljubavi. Govori se o preuzimanju tuđe i vlastite sudbine u svoje ruke i o tome da žrtve mogu biti ključ identifikacije devijantnoga ponašanja. Na pitanje misli li da su ružne stvari, ružne ljudske osobine, neodvojive od današnjeg načina života, Zurovac odgovara da to jest tako ako gledamo samo s jednog stajališta.

“U slučaju obostranog pogleda iz kojeg stvaram predstavu, ne bih rekao ni da se radi o zlom niti o dobrom čovjeku, već samo o čovjeku. Zlo je vrlo relativno ako čezne za ljubavlju”, pojašnjava Zurovac. Dodaje kako je dodatno nadahnuće za balet “Modrobradi” – priču o mladoj ženi očaranoj tajanstvenim strancem koji živi u svojem zatvorenom, čudesnom i strašnom svijetu, okružen krvavim tajnama – i originalna glazba suvremenog makedonskog skladatelja Marjana Nećaka.

“Glazba je doista važan dio svakog baleta, a posebno meni kao autoru koji razvija svoj rukopis na daleko širem području izražavanja nego što pojam balet može obuhvatiti. U ovoj predstavi korespondira savršeno, jer upravo je partitura Marjana Nećaka, mog dugogodišnjeg suradnika, u najvećoj mjeri bila najslađi i najveći zadatak da nađem načina da joj odgovorim i scenski opravdam onu silinu emocije koju osjećam dok je slušam”, navodi Staša Zurovac.

Predstavu “Modrobradi” izvest će solisti i ansambl Baleta Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu, a u predstavi sudjeluje i dramski glumac Nikša Kušelj.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)