Odvjetnik Ivana Heraka dobio unosan aranžman u ACI-ju, a odvjetnikova supruga radi studiju za novu marinu u Rijeci

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO, ACI, Nacional

Nacional otkriva zašto bivšeg ministra turizma i aktualnog člana uprave ACI-ja prozivaju za potencijalni sukob interesa nakon što je odvjetnički ured iz Pule, kojem je prebacio na upravljanje udjele u vlastitoj tvrtki, angažiran od ACI-ja

Državna nautička tvrtka ACI angažirala je odvjetnika kojemu je član Uprave ACI-ja Ivan Herak prenio na upravljanje vlastitu privatnu firmu, a posao izrade studije za najveću investiciju u hrvatskoj nautici, slučajno ili ne, dobila je tvrtka u vlasništvu supruge istog tog odvjetnika. ACI je to Nacionalu praktički i službeno potvrdio.

Time su se pokazale točnima tvrdnje dvoje Nacionalovih očito vrlo upućenih sugovornika koji su tijekom proteklog tjedna isprva neformalno upozorili da je Ivan Herak – bivši ministar turizma u hrvatskoj vladi još devedesetih godina, u javnosti često prepoznat kao prvi visoki dužnosnik kojemu je suđeno za gospodarski kriminal te je nakon više desetljeća dugog procesa pravomoćno oslobođen – kao član Uprave državne tvrtke ACI, kamo je imenovan početkom prošle godine, utjecao na izbor odvjetnika koji će zastupati tu tvrtku. Radi se o odvjetničkom društvu Veljović i drugi iz Pule, istom društvu kojemu je, kako bi udovoljio Zakonu o sprječavanju sukoba interesa, na upravljanje prenio svoju tvrtku Vrhjani d.o.o. kada je stupio na javnu dužnost u ACI-ju.

Navode koje je kasnije potvrdio i sam ACI, Nacionalu su otkrila dva vrlo upućena sugovornika, jedan blizak samom ACI-ju, a drugi iz Vladinih krugova, tvrdeći da su to samo neki od dvojbenih Herakovih postupaka otkako je imenovan na vodeću dužnost u toj državnoj tvrtki.

Ivan Herak, bivši ministar turizma u hrvatskoj vladi još devedesetih godina, u javnosti je često prepoznat kao prvi visoki dužnosnik kojemu je suđeno za gospodarski kriminal te je nakon više desetljeća dugog procesa pravomoćno oslobođen. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

„Temeljem Pravilnika o poslovnoj tajni ACI d.d. nismo u mogućnosti odgovoriti na dolje postavljena pitanja“, bio je isprva šturi i krajnje neobičan službeni odgovor ACI-ja na upit Nacionala o angažmanu Veljovićeva odvjetničkog društva. Od njih je zatraženo da i službenim putem potvrde informacije koje su vrlo dobro upućeni izvori povjerili Nacionalu, što su kao državna tvrtka i tijelo javne vlasti po zakonu morali učiniti. Nacional je od ACI-ja zatražio i da pojasni vrstu Veljovićeva angažmana, način na koji je do toga došlo i iznos računa koji je za njegove usluge fakturiran, odnosno plaćen, no ova tvrtka inicijalno je odlučila zatajiti informacije.

Tijekom vikenda sam Ivan Herak ipak je odlučio intervenirati pa je neposredno uoči zaključenja ovog teksta ACI barem djelomično odgovorio na postavljena pitanja. I potvrdio neslužbene informacije. „S odvjetničkim uredom Veljović i dr. temeljem jednoglasne odluke Uprave ACI d.d. ugovoreni su poslovi po odvjetničkoj tarifi umanjenoj za 30 posto. Ugovoreni poslovi odnose se na pravnu pomoć vezano uz postupke produljenja koncesija za luke nautičkog turizma u sastavu ACI d.d. te ostale poslove vezane za trgovačko pravo“, stoji u odgovoru ove državne tvrtke.

Herak je odvjetničkom društvu Veljović i drugi iz Pule, kako bi udovoljio Zakonu o sprječavanju sukoba interesa, na upravljanje prenio svoju tvrtku Vrhjani d.o.o. kada je stupio na dužnost u ACI-ju

Upravljačka prava u tvrtki Vrhjani d.o.o. Ivan Herak je, po podacima iz njegove imovinske kartice, prenio na odvjetničko društvo Veljović i drugi, u Istri poprilično utjecajno i angažirano od niza visoko eksponiranih klijenata, a u poslovnim servisima se kao direktorica vodi njegova supruga Snježana Herak. Ova tvrtka osnovana je još 2007. godine, nema zaposlenih i do Herakova imenovanja za člana uprave ACI-ja ostvarivala je gotovo zanemarive prihode. No upravo u prošloj godini zabilježen je njihov značajan rast, sa sedam tisuća eura na visoke 332 tisuće eura, odnosno dva i pol milijuna nekadašnjih kuna. Bivši ministar turizma, u javnosti svojedobno osramoćen optužbama za teški kriminal te se kasnije sudskim putem pokazao potpuno nevinim, trenutno obavlja i dužnost potpredsjednika Ženskog nogometnog kluba Dinamo, a vlasnik je i društva Tisa d.o.o. koje je u postupku likvidacije. Herak, po svemu sudeći, ozbiljno nastoji izbjeći bilo kakvu sumnju u nepravilnosti u svome radu jer je prošle godine osobno pokrenuo postupak pred Povjerenstvom za sprječavanje sukoba interesa, postavivši pitanje smije li i dalje obavljati poslove posebnog savjetnika za turizam ministrice turizma i sporta i za to primati naknadu, za što je dobio potvrdan odgovor. Pitao je čak i smije li 24 sata dnevno koristiti službeni automobil ACI-ja, za što je također dobio odobrenje.

Angažman odvjetnika kojemu je u isto vrijeme povjerio na upravljanje vlastitu privatnu tvrtku, članu uprave ACI-ja Ivanu Heraku nije jedini dvojbeni potez od stupanja na dužnost. Prema više vrlo dobro upućenih izvora, on je u nekoliko navrata izlazio izvan svoje nadležnosti i de facto pridonosio razdoru u vodstvu ACI-ja, pri čemu posebno problematičnim smatraju njegov angažman oko velikog projekta gradnje nove marine Porto Baroš u Rijeci, u koji ACI s privatnim partnerom namjerava uložiti preko 50 milijuna eura. Herak je, tvrde sugovornici Nacionala, samoinicijativno dolazio na više sastanaka kojima po svojoj funkciji uopće nije trebao prisustvovati, počeo je propitivati osnove tog projekta i davno izrađenu Studiju gospodarske opravdanosti, pa čak i lobirati da se izradi nova studija koja bi bila povjerena tvrtki u vlasništvu supruge njegova odvjetnika.

Marina u luci Porto Baroš najveća je ACI-jeva investicija, a iako je već napravljena studija gospodarske opravdanosti, odlučeno je da je potrebna nova koju će izraditi tvrtka supruge Herakova odvjetnika. FOTO: ACI

„Ukupno, on se ponaša kao da želi demonstrirati da ima političko zaleđe i zaštitu Andreja Plenkovića. Na svoju stranu pridobio je drugog člana uprave ACI-ja Josipa Ostrogovića i s njim okružio, odnosno izolirao predsjednika uprave Kristijana Pavića. Herak je izazvao skandaliziranje kada se nedavno pojavio na sastanku u tvrtki ACI-Gitone, koja je osnovana upravo zbog vođenja investicije oko marine Porto Baroš: onamo je došao u društvu Ostrogovića premda on sam formalno tamo nema što raditi. Nastojao je voditi glavnu riječ, održao je govor u kojemu je doveo u pitanje isplativost projekta riječke marine te zazivao izradu nove Studije gospodarske opravdanosti i izračun utjecaja tog projekta na poslovanje ACI-ja“, tvrdi jedan od sugovornika Nacionala s izravnim uvidom u događaje i odnose snaga u toj tvrtki u većinskom državnom vlasništvu.

ACI je, kao i oko angažmana Herakova odvjetnika Veljovića, najprije odbio službeno odgovoriti na pitanja Nacionala – između ostalog i na pitanje je li zatražena, naručena ili ugovorena nova Studija gospodarske opravdanosti za projekt Porto Baroš. Kako su kuloari spekulirali da je izrada nove studije povjerena tvrtki u vlasništvu supruge njegova odvjetnika Gorana Veljovića, zanimalo nas je i je li eventualno formalno izabran izvođač tog posla, je li provedena procedura i u kojoj je fazi uopće cijeli taj postupak, a posebno je li u njemu bilo ograničenja uzevši u obzir odredbe Zakona o sprječavanju sukoba interesa. Ni na jedno od tih pitanja ACI nije odgovorio sve dok njegov član uprave Ivan Herak nije spoznao da će Nacional svejedno pisati o toj temi.

Porto Baroš, projekt oko kojega je on iznimno angažiran, najveći je u povijesti hrvatskog nautičkog turizma. Buduća ACI marina Rijeka dobila je koncesiju od Hrvatskog sabora i Vlade Republike Hrvatske na period od 30 godina, na površini pomorskog dobra od 105.897 četvornih metara. Sam Herak je u svibnju ove godine iz pozicije člana uprave ACI-ja o njemu progovorio za Glas Istre.

Ivan Herak (desno) s ostalim članovima uprave ACI-ja Josipom Ostrogovićem (lijevo) i predsjednikom Kristijanom Pavićem. FOTO: Nel Pavletic/PIXSELL

„Kada je u pitanju odgovornost Uprave ACI-ja u odnosu na spomenuti projekt, bitno je naglasiti da ona ima dvije dimenzije. Prva dimenzija odgovornosti vezana je uz zajednički projekt, odnosno, uspješnu realizaciju izgradnje Porto Baroša, dok u drugom dijelu spomenuti projekt s obzirom na volumen ulaganja, planirane prihode, rashode, odnosno poslovne ishode zajedničkog projekta, u proporcijama našeg 50-postotnog vlasničkog udjela u spomenutom društvu, ima izravan utjecaj i na poslovne rezultate i bilancu ACI-ja. Odgovornost Uprave ACI-ja proizlazi i iz činjenice da smo sukladno pozitivnim zakonskim propisima, Statutu ACI-ja i Pravilniku o rizicima za svaku investiciju, pa tako i ovu, u obavezi izraditi filigranske procjene svih mogućih rizika, na prvome mjestu projektnog, financijskog, kreditnog i poslovnog, te iste unijeti u Registar rizika. Naša odgovornost proizlazi i iz činjenice da je ACI Društvo 78 posto u vlasništvu Republike Hrvatske, isto tako i društvo od strateškog značaja za Republiku Hrvatsku. Pored svega navedenog, ACI je i društvo koje kotira na burzi i Uprava ACI-ja ima odgovornost ne samo prema Republici Hrvatskoj kao većinskom vlasniku, već i prema više od 600 dioničara ACI-ja. I na kraju, budući da kao članovi Uprave svojom imovinom odgovaramo za poslovne odluke, odnosno za poslovne ishode odluka koje donosimo, imamo odgovornost i prema sebi i prema svojim obiteljima“, rekao je tada Herak, u rukavicama potvrdivši ono što govore izvori Nacionala kada je spomenuo „filigranske procjene svih mogućih rizika, na prvome mjestu projektnog, financijskog, kreditnog i poslovnog“. Na koncu, to je za Nacional ipak službeno potvrdio i ACI.

„Postojeća studija izrađena je u ožujku 2021. godine, za potrebe sudjelovanja na natječaju za koncesiju koji je raspisalo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Od tada su prošle više od dvije godine, u međuvremenu su cijene gradnje bitno izmijenjene, a došlo je i do promjena u cijenama usluga – kako onih vezanih za nautičku tako i za turističko-ugostiteljske i druge djelatnosti. Kada je Studija rađena, nije postojala tehnička dokumentacija, koja sada u znatnoj mjeri postoji s obzirom na to da je u lipnju ove godine ishođena lokacijska dozvola pa je sada moguće sačiniti puno preciznije troškovnike. Navedena studija bila je izrađena sukladno metodologiji koja je bila propisana za sudjelovanje na natječaju, a nije bila izrađena na način, odnosno, sukladno metodologiji koja je potrebna financijskim institucijama prilikom odobravanja kredita koji će se koristiti za potrebe financiranja projekta. Dakle, postupajući pažnjom dobrog gospodara, Uprava je jednoglasno donijela odluku o izradi nove studije. Procedura odabira natjecatelja provedena je sukladno Pravilniku o nabavi roba i usluga ACI d.d. (poslani su upiti trima renomiranim izrađivačima) te na bilo koji način nije povrijeđen Zakon o sprečavanju sukoba interesa“, pismeno su za Nacional odgovorili iz ACI-ja na sve osim jednog pitanja – tko je izrađivač nove studije?

‘Nakon svih životnih iskustava, zar mislite da ne bih bio oprezan?’ odgovorio je Ivan Herak na upit Nacionala o spornom angažmanu odvjetničkog ureda Veljović i drugi i tvrtke Coin iz Pule

„Da, to je tvrtka Coin d.o.o. iz Pule“, kazao nam je i sam Ivan Herak, čime su potvrđene dvije ključne informacije: ACI je angažirao odvjetnika kojemu je prenio na upravljanje vlastitu privatnu firmu, a posao izrade studije za najveću investiciju u hrvatskoj nautici, slučajno ili ne, dobila je tvrtka u vlasništvu odvjetnikove supruge. Upitali smo Heraka vidi li što sporno u tim poslovnim potezima. „Nakon svih životnih iskustava, zar mislite da ne bih bio oprezan?“ retorički je odgovorio.

Ivan Herak u svojoj imovinskoj kartici inače je naveo i da nije član nijedne političke stranke. No po izvorima Nacionala, ali i postupcima otkako je imenovan u vodstvo važne državne tvrtke koji odaju njegovu iznimnu samouvjerenost, sve je bliži HDZ-u.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.