Nacional otkriva da koalicijski partner želi Plenkovića suočiti s posve novim načinom vođenja Vlade i suradnje s Domovinskim pokretom te da je to glavni razlog što je potpredsjednik DP-a Mario Radić naglo odustao od ulaska u Vladu
Domovinski pokret namjerava ključne strateške odluke o funkcioniranju nove vlade koju čine zajedno s HDZ-om izmjestiti iz zone izvršne vlasti i prebaciti ih u sasvim čistu političku zonu – na koordinacijske sastanke koji bi se jednom tjedno, uglavnom utorkom, trebali održavati u Uredu premijera Andreja Plenkovića. To je sukus ambicije Domovinskog pokreta da na hrvatsku političku scenu uvede novu arhitekturu političke kontrole izvršne vlasti u Hrvatskoj, s ciljem uravnoteženja političkih pozicija HDZ-a i Domovinskog pokreta te suzbijanja političkog i osobnog ega predsjednika HDZ-a i najdugovječnijeg hrvatskog premijera Andreja Plenkovića. To je ključan strateški razlog koji se nalazi u pozadini naoko iznenadne odluke Marija Radića, po mnogima najutjecajnijeg člana Domovinskog pokreta, da u zadnji trenutak odustane od ulaska u izvršnu vlast, ali i od saborskog mandata.
Na tim sastancima trebali bi se u prvom redu sastajati upravo Andrej Plenković i Mario Radić koji bi, ovisno o aktualnom političkom trenutku, na njih mogli povesti i neke svoje bliske stranačke suradnike, bilo da se radi o nositeljima funkcija u ministarstvima, ili o drugim politički relevantnim osobama. Te sastanke u Domovinskom pokretu vide kao platformu za ravnopravne razgovore dvojice ključnih političkih partnera koji su se usuglasili oko formiranja saborske većine koja Vladi daje povjerenje za obnašanje nadolazećeg mandata.
Takav pogled na buduću političku suradnju, koja će se na dnevnoj razini zrcaliti na razini funkcioniranja izvršne vlasti, otkrio je koncem proteklog tjedna Nacionalu izvor blizak vrhu Domovinskog pokreta.
Prema njegovim navodima Radić se samo djelomično izuzeo zbog osobnih razloga, a ključni su bili upravo spomenuti razlozi koje u Domovinskom pokretu vide kao stratešku političku postavku, koja bi trebala spriječiti da osobni i politički ego Andreja Plenkovića uzleti i počne diskutirati sa svojim partnerima iz Domovinskog pokreta s pozicija nadređene osobe, odnosno šefa izvršne vlasti u kojoj bi Plenković svim ministrima iz Domovinskog pokreta zapravo bio nadređen, mogao dijeliti radne zadatke i dovoditi u pitanje njihov rad.
Izvor blizak vrhu Domovinskog pokreta Nacionalu je o tomu rekao sljedeće: ‘’Mario Radić prepoznao je kao nepotrebnu opasnost to da se formacijski spusti ispod razine Andreja Plenkovića. On je osjetio kako funkcionira njegov ego, da se voli uzdizati i razgovarati s visine, a pozicija nadređenog u izvršnoj vlasti bi mu donijela i nadmoć koju bi on vjerojatno na više razina koristio za sustavno suptilno, a kasnije vjerojatno i nešto manje suptilno političko ponižavanje autoriteta ključnih ljudi Domovinskog pokreta. Pojednostavljeno govoreći, nije bilo nikakve šanse da Plenković na bilo kojoj razini bude šef Mariju Radiću. U Domovinskom pokretu nisu to odlučili preko noći, iako se do zadnjeg trenutka činilo da je Radić bio spreman ući u izvršnu vlast. Oni su itekako svjesni toga koliko se brzo u javnosti i u realnom životu zaboravljaju okolnosti u kojima su pregovori o formiranju vlade vođeni na razini ravnopravnih političkih sugovornika, budućih političkih partnera. Pa su zaključili da to treba drugačije strateški postaviti i početi mijenjati. To je početni korak u nastojanjima da se Domovinski pokret suprotstavi pokušajima da ih HDZ politički po putu proguta.’’
Postoji još jedan razlog zbog kojeg u Domovinskom pokretu tako postavljene osnove buduće političke suradnje s HDZ-om vide izuzetno značajnim. To je dogovoreni način funkcioniranja izvršne vlasti, koji su u Domovinskom pokretu isprva nominalno pokušali posložiti drugačije, na način da se nitko nikome ne miješa u resore koji su im prepušteni. Drugim riječima, isprva je Domovinski pokret u pregovorima tražio da potpuno kontrolira resor gospodarstva, poljoprivrede i demografije. Međutim, u HDZ-u na to nisu pristali. Po svemu sudeći jer je na taj način tijekom proteklih mandata na vlasti Plenković tako nametao mehanizme svoje bilo izravne, bilo političke kontrole nad bivšim političkim partnerima, ali prvenstveno nad svojim podređenim stranačkim kolegama iz njemu potiho suprotstavljenih političkih frakcija.
Nekoć predvođeni prvenstveno bivšim zamjenjikom predsjednika HDZ-a, danas politički nebitnim, a nekoć izuzetno moćnim Milijanom Brkićem, a danas Olegom Butkovićem ili Ivanom Anušićem. Više je primjera koji to potvrđuju, naročito na razini imenovanja i funkcioniranja uprava raznih državnih tvrtki. Koje prilično često loše funkcioniraju zbog suprotstavljenih frakcija u upravama tvrtki poput Hrvatske pošte, Jadrolinije, Hrvatske elektroprivrede i drugih.
U aktualnom političkom trenutku Plenković je insistirao na zadržavanju takvog modela funkcioniranja nove koalicijske vlasti kako bi imao svoje kadrovske poluge, ‘’oči i uši’’ i unutar izuzetno osjetljivih resora koje je preuzeo Domovinski pokret. Ali sada Domovinski pokret namjerava taj model koristiti kako bi slične kadrovske poluge i mehanizme koristio da sudjeluje u vlasti te sukreira i uvodi i svoju politiku i u resorima koje nominalno dominantno kontrolira HDZ. Informacije koje će na taj način prikupljati preko svojih ljudi u tim resorima služit će kao povodi za potencijalne teme koje će se otvarati na koordinacijskim sastancima. Na kojima će s ravnopravnih pozicija ključne riječi voditi Andrej Plenković i Mario Radić. Pa Radić tako planira Plenkovićevom metodom vrlo aktivno korektivno djelovati prema mogućim devijacijama u obnašanju dužnosti HDZ-ovih kadrova.
Postoji i još jedan osobno uvjetovani razlog zašto se Radić zasad izuzeo iz sudjelovanja u izvršnoj vlasti. Prema navodima izvora bliskog vrhu Domovinskog pokreta, Radić je shvatio da bi prvu godinu mandata ponajprije izgubio baveći se tehničkim pitanjima. O tomu taj izvor kaže:
‘’Radić je shvatio da bi kao ministar zapravo vodio bitku s javnom nabavom i natječajima tko će dopremati namještaj, tko će mu i gdje iznajmiti prostor, koji će ljudi gdje sjediti i tako dalje. I još bi ga Plenković kao šef u izvršnoj vlasti požurivao ako bi negdje nešto zapelo. Osim toga, on se tom vrstom operative nije dugo bavio niti u svojim firmama. A i doma mu je supruga rekla da je, koliko se sjeća, kod opremanja stana on sve poslagivao strateški, ali doslovno nije ni sliku na zid zabio, pa bi je čudilo da preuzme resor u kojem bi najmanje vremena u prvoj godini proveo realizirajući političke ciljeve, a najviše praktički u nabavi.’’
‘Plenković je inzistirao na zadržavanju starog modela funkcioniranja nove koalicijske vlasti kako bi imao svoje kadrovske poluge, ‘oči i uši’ i unutar izuzetno osjetljivih resora koje je preuzeo DP’
No to ne znači da Radić nema namjeru i utjecati na provođenje politike Domovinskog pokreta u tom, ali i u drugim resorima. Pa će na stranačkoj razini svaki tjedan zaprimati ključne političke, ali i operativne informacije iz resora poljoprivrede, koji smatraju izuzetno važnim. Naročito su na poljoprivredu koncentrirani, jer su do njih već došle brojne prilično dramatično intonirane insajderske informacije o neredu koji donedavna ministrica poljoprivrede Marija Vučković u tom resoru ostavlja iza sebe.
Drugo izuzetno značajno pitanje o kojem Radić namjerava ozbiljno prodiskutirati s Plenkovićem na koordinacijskim sastancima je skoro stupanje Ivana Turudića na funkciju glavnog državnog odvjetnika koncem svibnja.
Domovinski pokret bio je protiv njegova imenovanja na tu funkciju, jedino je Stephen Bartulica bio suzdržan, što je Stipo Mlinarić nazvao identičnim, te ocjenjujući način izbora glavnog državnog odvjetnika nakaradnim. Izvor blizak vrhu Domovinskog pokreta navodi kako je Radić naročito rezerviran prema Turudiću te tvrdi kako Radić raspolaže vrlo preciznim informacijama o spornim aspektima Turudićeva pravosudnog angažmana. Pa zato o tome želi dodatno razgovarati s Plenkovićem. I smatra da će o toj, ali i o brojnim drugim temama moći adekvatnije diskutirati ako nitko u tom razgovoru ni na trenutak ne nastupa s pozicije formalne nadređenosti prema drugom sugovorniku.
Šro daje sasvim novu dimenziju Radićevoj odluci kojom je prije nekoliko dana, naoko potpuno neočekivano, nakon još jednog razgovora u Banskim dvorima s HDZ-om odustao od namjere da bude kandidat za ministra demografije i potpredsjednik Vlade, a neće biti niti saborski zastupnik jer je svoj osvojeni mandat stavio u mirovanje.
Tu njegovu odluku u HDZ-u su doživjeli kao jako neobičnu. Radić je osobno javno prvo pričao da će biti ministar, danima su neslužbeni izvori i mediji govorili da će ući u Vladu, a to je dogovoreno i na pregovorima s HDZ-om, a onda se predomislio.
‘Radić je naročito rezerviran prema Turudiću te raspolaže vrlo preciznim informacijama o spornim aspektima Turudićeva pravosudnog angažmana. Zato o tome želi dodatno razgovarati s Plenkovićem’
U HDZ-u je isprva nastala nevjerica, a taj su potez počeli tumačiti kao manevar da se utišaju kritike zbog Radićeve povezanosti s najmoćnijim hrvatskim poduzetnikom Pavom Vujnovcem, s kojim je Radić suvlasnik Pevexa. Međutim, to što je Radić odlučio da neće ni u Sabor, u HDZ-u su počeli tumačiti i kao da je došlo do nekih trzavica unutar Domovinskog pokreta.
Visoki izvor iz HDZ-a za Nacional je izjavio kako smatra da se Radić uplašio da u javnost ne isplivaju neki detalji o njegovim poslovnim odnosima za koje je on procijenio da bi trebali ostati nedostupnim javnosti.
Drugi izvori iz HDZ-a to su počeli tumačiti kao znak da su ljudi iz vodstva Domovinskog pokreta neozbiljni i nekoordinirani, da sve rade stihijski i nelogično, da nepredvidivo mijenjaju mišljenje te su zbog toga počeli iznositi pesimističke procjene oko trajanja nove vlade.
Kod procjena o trajanju nove vlade krajnje su suzdržani i u Domovinskom pokretu. Izvor blizak vrhu te stranke navodi kako će se situacija doslovno mijenjati na tjednoj razini, kako nemaju iluzija da će ih HDZ pokušavati minorizirati te kako su upravo zato koordinacijski sastanci ključne točke koje će odlučivati o vijeku trajanja nove izvrše vlasti, ali vjerojatno imati i značajnu ulogu u formiranju percepcije o tome s kakvom će političkom reputacijom Domovinski pokret i HDZ krenuti prema novim parlamentarnim izborima nakon suradnje koja upravo kreće u ozračju izrazitog međusobnog nepovjerenja.
U tom kontekstu generalno međusobno nepovjerenje prisutno između Domovinskog pokreta i HDZ-a malo mijenjaju i navodi izvora bliskog vrhu Domovinskog pokreta koji tvrdi da je Plenković većinu pregovora oko raspodjele resora i načelnog funkcioniranja buduće izvršne vlasti vodio korektno s priličnim načelnim uvažavanjem svih sugovornika iz Domovinskog pokreta.
Izvor blizak vrhu HDZ-a i Vlade, međutim, uvjeren je da se iza odluke zašto je Mario Radić u zadnji tren odustao od mjesta potpredsjednika i ministra u Vladi kriju neki sasvim drugi razlozi, i to povezani s njegovim privatnim i poslovnim životom.
„Nevjerojatno je što je Mario Radić odustao ne samo od mjesta potpredsjednika Vlade i ministra, ali on je odustao i od pozicije saborskog zastupnika. Potpuno se isključio iz cijele te priče, što svakako izaziva veliku sumnju. Već su se pojavile razne neformalne špekulacije da se Radić boji da mu novinari nešto ne „iskopaju“. Možda čak nešto iz prošlosti, iz vremena dok se još nije bavio ni politikom ni biznisom kojim se danas bavi. Siguran sam da u krugovima bivših obavještajaca u Osijeku imaju neka saznanja, a moguće i dokumentaciju o tome. U svakom slučaju, njegova službena objašnjenja samo su „dimna zavjesa“ za ono što se stvarno krije u pozadini te priče. Jer, gledajte, Radić je veliki dio svog novca, truda, slobodnog vremena, kako god hoćete, prebacio na politiku, stvarao taj Domovinski pokret, napravio ga, i sad kad je napokon došao u situaciju da može biti sastavni dio izvršne vlasti, naprasno se miče od svega, čak i od saborske pozicije. Znači, bježi čak i iz Sabora i to nakon što je DP došao na vlast odnosno postao dio vlasti. To je naprosto nevjerojatno, zapravo suludo. Nama u HDZ-u je svejedno, oni su imali pravo postaviti za ministra koga god su željeli, ali to jednostavno nije logično da se Radić na taj način izmaknuo“, zaključio je izvor blizak vrhu HDZ-a i Vlade.
Komentari