Razmak od vozila ispred treba biti minimalno iznos prijeđenog puta u dvije sekunde pri konkretnoj brzini, primjerice 55,6 metara pri 100 km/h, 72,2 metra pri 130 km/h…
Mnogi se vozači na autocesti ne pridržavaju propisa o minimalnom razmaku od vozila ispred, po kojem vozač svojim vozilom treba održavati minimalan razmak od vozila ispred u iznosu dužine puta kojeg vozilo, konkretnom brzinom, prijeđe u dvije sekunde. Pri određenim brzinama vožnje minimalni potrebni razmak iznosi:
80 km/h … 44,4 m
90 km/h … 50,0 m
100 km/h … 55,6 m
110 km/h … 61,1 m
120 km/h … 66,7 m
130 km/h … 72,2 m
140 km/h … 77,8 m
150 km/h … 83,3 m
160 km/h … 88,9 m
To je iznimno važno za povećanje sigurnosti vožnje, pogotovo u uvjetima lošije vidljivosti i na skliskom kolniku, kako bi, u slučaju nepredviđenih okolnosti, osiguralo dovoljno prostora za kočenje i zaobilaženje. Zbog toga, i ovom prilikom, treba podsjetiti da je obveza vozača, temeljem članka 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti.
Dakle, najveća dopuštena brzina vrijedi za dobre uvjete vožnje, a kad je kiša, magla, vjetar…, brzinu treba sniziti, ovisno o uvjetima na cesti. Pritom je iznimno važan pravilan razmak.
Pravilo 2 sekunde je minimum, u uvjetima loše vidljivosti i smanjenog prianjanja guma na kolnik razmak treba biti i veći. Naime, zaustavni put ovisi o tri bitna čimbenika, odnosno vremenska intervala i puteva koje vozilo u njima prijeđe: vrijeme reakcije, vrijeme aktivacije, vrijeme kočenja
VRIJEME REAKCIJE vozača je vremenski interval od nastanka prometnog poremećaja do potpunog pritiskanja papučice kočnice. Ono bitno ovisi o psihofizičkom i konkretnom stanju vozača. Mladi vozač brže reagira od staroga, zdrav od bolesnog. Tome se dodaju dva posebno važna i potencijalno opasna utjecaja na sigurnost: umor vozača i korištenje mobilnog uređaja tijekom vožnje.
U jednom i drugom slučaju vrijeme reakcije se produljuje i može trajati, u slučaju veće distrakcije vozača, do naleta na drugo vozilo, koje ispred vozi manjom brzinom, odnosno usporilo je.
Dakle, ako ste umorni, stanite na prvom odmorištu i odmorite se, odnosno odspavajte barem 30 minuta. A u vožnji, pogotovo velikom brzinom, ne koristite mobilni uređaj! Pritom dovoljno velik razmak od vozila ispred bitno smanjuje rizik naleta, odnosno sudara.
VRIJEME AKTIVACIJE je vrijeme od trenutka kad je vozač potpuno pritisnuo papučicu kočnice do uspostave maksimalne kočne sile na svim kotačima. Ovisi o ispravnosti vozila – ako u hidrauličkom sustavu kočnica ima zraka, odnosno istrošene su disk-pločice i diskovi, vrijeme aktivacije se produljuje.
Skraćuju ga suvremeni kočni sustavi s ugrađenom opcijom BAS (Brake Assist), koja je ugrađena u sva nova vozila od 2014. godine. Naime, mnogi vozači, premda je nastala opasnost, u prvom trenutku kočnicu ne pritišću punom snagom, nego neodlučno.
Sustav BAS to prepoznaje po početnom gradijentu nožne sile te samostalno i odmah uspostavlja maksimalno kočenje. Zbog toga se vozačima starijih vozila, pri visokim brzinama, preporučuju da dodatno povećaju razmak od vozila ispred.
VRIJEME KOČENJA je vrijeme potrebno da vozilo, uz maksimalni intenzitet kočenja, brzinu smanji s konkretne na potrebnu i iz toga se izračunava put kočenja. Ovisi o:
– izvedbi automobila
– ispravnosti automobila
– kvaliteti guma
– stanju podloge
Automobili nove generacije imaju kraći zaustavni put od starijih – novi se, u idealnim uvjetima, pri 100 km/h mogu zaustaviti u 35 metara, a 2010. je, za nova vozila, zaustavni put pri 100 km/h, do potpunog zaustavljanja, iznosio 40 metara. Važna je ispravnost automobila, dakle redovito servisiranje te, posebice, izvedba i kvaliteta guma.
Dakle, u ljetnom periodu treba voziti na ljetnim gumama, a zimi na zimskim, istrošene i/ili oštećene gume treba zamijeniti novima. Pritom treba redovito, a prije odlaska na dulji put obvezno, kontrolirati i podesiti ispravan tlak zraka u gumama.
Na zaustavni put presudno utječe stanje kolnika – na mokrom, skliskom kolniku može biti i dvostruko veći nego na suhom! To je ponovno definirano člankom 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama – vozač treba prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti.
Stoga uvijek na autocesti brzinu vožnje prilagodite uvjetima te držati propisan razmak od vozila ispred, po pravilu “2 sekunde”, odnosno putu kojeg vozilo konkretnom brzinom prijeđe u dvije sekunde.
Komentari