Pariz će u petak postati prva europska prijestolnica koja će zabraniti iznajmljene električne skutere, dok je gradonačelnica Anne Hidalgo obećala da će ‘smiriti’ ulice.
Pet godina nakon što je Pariz postao prvi grad u Europi koji se otvorio ‘slobodnom’ zajedničkom tržištu e-skutera 2018., posljednji od 15.000 gradskih e-skutera utovaren je u kombije u četvrtak poslijepodne, označavajući kraj doba.
Petogodišnji eksperiment iznajmljivanja e-skutera u Parizu, gdje se skuteri mogu ostaviti bilo gdje i preuzeti putem mobilne aplikacije, bio je vrlo često korišten od strane osoba mlađih od 35 godina i studenata, ali je bio pun kontroverzi.
Godinama su političari upozoravali na zabrinutost za sigurnost, stres za pješake i gradske ulice koje su zakrčene parkiranim skuterima prevrnutim u hrpe, kao i na pitanja koliki je zapravo pozitivan utjecaj skutera na okoliš.
Godine 2020., nakon pritužbi na anarhičnu upotrebu e-skutera i Pariz koji postaje opasna “džungla”, grad je uveo najstrože propise na svijetu, ograničavajući broj operatera te automatski prateći i ograničavajući brzine. Ali to nije bilo dovoljno da se zabrinutost smiri.
U travnju je pariška gradonačelnica Anne Hidalgo raspisala referendum o skuterima, a gotovo 90% ljudi glasalo je za njihovu zabranu. Gradonačelnica je to slavila kao pobjedu izravne demokracije, iako je izlaznost bila samo 7,5%.
Vozači unajmljenih e-skutera obično bi ih koristili za relativno kratke udaljenosti i nije jasno kojem će se drugom obliku prijevoza sada okrenuti. Gradska vijećnica vjeruje da će brojni javni prijevoz Pariza i proširena mreža biciklističkih staza biti dovoljni. Od mnogih korisnika e-skutera se očekuje da umjesto toga jednostavno hodaju, odu na autobus, metro ili kupe vlastiti skuter. Analitičari prate hoće li se povećati potražnja za električnim biciklima za iznajmljivanje kojima upravljaju iste tvrtke koje su upravljale skuterima Tier, Dott i Lime, kao i za parišku shemu za iznajmljivanje bicikala Vélib. Najveći porast posljednjih godina bilježi privatno korištenje bicikala u Parizu.
David Belliard, zamjenik gradonačelnice zadužen za promet i javne prostore, rekao je: „Znamo da je moguće živjeti u velikom gradu bez sheme iznajmljivanja električnih skutera… Ovdje se radi o našem većem radu na pojednostavljenju, smirivanju i pročišćavanju javnog prostora u Parizu.”
Sami skuteri bit će redistribuirani po drugim gradovima. Većina Tier strojeva vraća se u Njemačku ili Varšavu, dok ih Lime šalje u Lille, London, Kopenhagen i njemačke gradove. Dott će poslati neke čak do Tel Aviva, piše Guardian.
Komentari