Zbirku priča akademika Ivana Aralice “Koferče”, koja tematizira suvremenu društveno-političku zbilju hrvatske posttranzicije, objavila je zagrebačka nakladna kuća Znanje.
Nakladnik ističe kako Aralica u novoj zbirci ne pokazuje samo majstorstvo pripovjedanja, već i majstorstvo slušanja.
“Mnogi događaji u ovim pripovijestima preuzeti su kao tuđe pričre kojima Aralica daje literarni oblik”, navodi nakladnik Znanje, dodavši kako autor u pojedinačnim sudbinama uspjeva vidjeti i priopćiti ono opće.
Ocjenjuje da Ivan Aralica, bez obzira piše li o korupciji, političkom progonu ili pak popularnom pjevaču hrvatske estrade, podiže poruku na univerzalnu razinu mita ili legende.
“Koferče” je, smatra nakladnik, zbirka koja nas uči kako umjetnosti riječi prethodi mudrost slušanja.
Zbirka je je sastavljena od šest priča – Koferče, Katorga, Godine, Lampa, Pjevač i Lipo mi je, s tim da je zadnja napisana u formi pisma prijatelju.
Glavna priča, „Koferče“ tematizira pitanje slobode govora, političke korupcije i progona neistomišljenika.
„Katorga“ je klasična priča o komunističkoj „religioznosti“, odnosno beskrajnoj vjeri revolucionara u Staljina.
Priča „Godine“, odmiče se od prvih dviju i tematski problematizira pitanje starosti.
U pripovijetci “Lampa“ tematizira sjećanje potomaka kao način produljenja ljudskoga života.
U „Pjevaču“ je riječ o uzaludnom pokušava vraćanja nekadašnje „popularnosti“ srljanjem u potpunu propast.
U završnoj priči ispisanoj u epistolarnoj formi Aralica se bavi sretnim ‘prelaskom rijeke’, koja žive Zemljane dijeli od onih koji s nje zauvijek odlaze.
Ivan Aralica rođen je u Promini 1930. godine. Autor je brojnih romana i pripovjetki, i jedan od dominantnih hrvatskih narativnih prozaika druge polovice 20. stoljeća. Po njegovim romanima snimljena su i tri filma “Život sa stricem” (1988.), “Četverored” (1999.) i “Konjanik” (2003.). Za svoj književni rad Aralica je dobitnik i mnogih priznanja i nagrada, među kojima i Nagrade Vladimir Nazor, za životno djelo za 2010. godinu. Član je Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.
Komentari