Objavljena ljestvica najboljih i najlošijih cesta u Europi. Evo kako stoji Hrvatska

Autor:

Pixabay

Najbolje ceste ne znače uvijek sigurne ceste. Prema objavljenim podacima, neke zemlje s dobrom cestovnom infrastrukturom također imaju više nesreća sa smrtnim ishodom.

Čak i kao zemlja koja se može pohvaliti jednom od najboljih biciklističkih infrastruktura na svijetu, jedna europska zemlja ističe se diljem svijeta i po tome što ima i neke od najboljih cesta za vozila. Nizozemska je zauzela najvišu europsku poziciju u Izvješću o globalnoj konkurentnosti 2019. koje je objavio Svjetski ekonomski forum. Riječ je o posljednjoj značajnoj studiji o kvaliteti cesta prije izbijanja pandemije COVID-19.

Oko 12.987 poslovnih rukovoditelja iz 139 gospodarstava diljem svijeta ispitano je o kvaliteti, opsežnosti i stanju cesta u njihovim zemljama. Ispitanici su morali pozicionirati cestovnu infrastrukturu svojih zemalja na ljestvici od jedan do sedam, pri čemu je jedna bila izuzetno loša i među najgorima na svijetu, a sedam kao izuzetno dobra i među najboljima.

U Europi je istraživanje pokazalo da zapadni Europljani imaju – ili smatraju da imaju – bolju cestovnu infrastrukturu na kontinentu. Istočni Europljani, s druge strane, imaju sveukupnu mračnu sliku kvalitete cesta u svojim zemljama.

Nizozemska (6,4) zauzima prvo mjesto po kvaliteti cesta u Europi – na globalnoj je razini nadmašuje jedino Singapur (6,5) – a slijede je Švicarska (6,3) (koja je također treća u svijetu), Austrija (6,0), Portugal (6), Španjolska ( 5.7) i Hrvatska (5.6).

Pixabay

Globalno, četvrto i peto mjesto kvalitete cestovne infrastrukture zauzimaju Hong Kongu (6,1) i Japan (6,1).

Na posljednjih pet mjesta na popisu u Europi su Malta (3,3), 106. na globalnoj listi od 141 zemlje, Ukrajina (3,0) na 114. mjestu, Rumunjska (3,0) na 119. mjestu, Bosna i Hercegovina (2,8) na 121. mjestu te Moldavija (2,6) na 127. mjestu.

Najgore ceste na svijetu, prema poslovnim rukovoditeljima koje je anketirao Svjetski ekonomski forum, nalaze se u Africi, na Karibima i Bliskom istoku, u Čadu (1,9), a slijede ga Mauritanija (2,0), Madagaskar (2,0), Jemen ( 2.1), Haiti (2.1) i DR Kongo (2.1).

Kvaliteta cesta u Europi

Belgija (4,4) zaostaje za većinom svojih susjeda u zapadnoj Europi, kao i Italija (4,4), Irska (4,4) i Island (4,1). Na istočnoj strani Europe, Grčka se ističe s ocjenom 4,6, daleko od prvog mjesta, ali jača od svojih susjeda Bugarske (3,4), Sjeverne Makedonije (3,4) i Albanije (3,9).

Još jedan pozitivan rezultat je Turska (5,0) koja je postigla bolji rezultat od nekih zapadnih i nordijskih zemalja, poput Norveške (4,5) i Ujedinjenog Kraljevstva (4,9).

Što je s rezultatom za sigurnost na cestama u Europi? Je li to povezano s kvalitetom cestovne infrastrukture?

Godine 2020. prometne nesreće u državama članicama EU-a odnijele su oko 18.800 života, a više od pola milijuna ljudi je ozlijeđeno. Te se brojke mogu učiniti visokima, ali kontinent je i dalje daleko najsigurnija regija na svijetu kada je u pitanju sigurnost na cestama.

Pixabay

Ipak, postoje značajne razlike među zemljama. Neke od zemalja koje su na vrhu ljestvice s najmanjim brojem poginulih na milijun stanovnika, poput Nizozemske, Švicarske, Norveške, Danske i Finske, također su visoko rangirane u istraživanju kvalitete cestovne infrastrukture Svjetskog ekonomskog foruma.

Hrvatska je, međutim, jedna od zemalja u vrhu po kvaliteti cestovne infrastrukture, ali i visoko na ljestvici poginulih, a tu je i Portugal. Globalno, u Europi ceste postaju sigurnije. To se može vidjeti po padu broja nesreća s ozljedama ili smrću od 2010. do 2020. godine.

Zemlje poput Norveške, primjerice, smanjile su broj nesreća sa smrtnim ishodom za 46 posto u posljednjem desetljeću, sa 43 godišnje u 2010. na 18 u 2020. godini. Italija je također daleko dogurala, smanjivši broj za 44 posto, sa 70 nesreća s ozlijeđenima ili smrtnim ishodom na 40. Valja istaknuti i Hrvatsku s njihovim padom od 42 posto, s 99 na 58.

U Europskoj je broj teških nesreća smanjen za 22 posto, sa 67 na 42. Što se tiče budućih godina, EU je postavila novi okvir EU politike sigurnosti cestovnog prometa kako bi do 2030. smanjila broj smrtnih slučajeva na cestama za 50 posto, a također, po prvi put, i teške ozljede, piše Euronews.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.