Pomno smišljenim i dobro razrađenim planom sklapanja ugovora o najmu i cjepkanjem nabave, Čulo opet izbjegao provođenje postupka javne nabave
Nakon spornog natječaja za nabavu 300 paketomata precijenjene vrijednosti i mimo Zakona o javnoj nabavi, o čemu je Nacional izvijestio prije dva tjedna, Hrvatska pošta na još jednom slučaju izigrava Zakon o javnoj nabavi, ovoga puta u nabavi službenog vozila za predsjednika Uprave Ivana Čulu. Pomno smišljenim i dobro razrađenim planom sklapanja ugovora o najmu luksuznog vozila cjepkanjem nabave na nekoliko zasebnih ugovora i narudžbenica, čime se izbjeglo provođenje postupka javne nabave, HP-ov Ured za nabavu omogućio je predsjedniku Uprave najam luksuzne limuzine marke Audi. Sklapanje ugovora pritom je izvedeno tako da su podaci o klasi vozila ostali skriveni, što bi bilo nemoguće provesti da se najam realizirao putem redovne javne nabave u kojoj podaci o marki i tipu vozila moraju biti navedeni u tehničkim karakteristikama traženog vozila.
Hrvatska pošta je 2017. putem operativnog leasinga nabavila šest osobnih vozila srednje klase, marke Volkswagen, namijenjenih članovima Uprave i nekolicini viših direktora, te još šest automobila marke Škoda za ostale direktore. Proces nabave procijenjene vrijednosti 7,7 milijuna kuna s PDV-om je, tvrdi naš izvor, bio transparentan i u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi. Kao najpovoljniji ponuditelj odabrana je tvrtka UniCredit Leasing Croatia, a iz zapisnika se vidi da je Uprava dobila vozila srednje klase Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT DSG Comfortline, a da su ostali direktori dobili vozila niže srednje klase Škoda Octavia Style 2.0 TDI DSG. Predsjednik Uprave HP-a Ivan Čulo, jednako kao i ostali članovi Uprave, dobio je na korištenje Volkswagen Passat.
Sljedeće, 2018. provodi se ponovo javna nabava službenih vozila putem operativnog leasinga, ovoga puta osam vozila srednje klase i 16 vozila niže srednje klase za potrebe direktora HP-a. I ovoga puta proces je protekao transparentno i prema pravilima Zakona o javnoj nabavi. Kao najpovoljniji ponuditelj odabrana je autokuća Porsche Leasing d.o.o. i iz Zapisnika je vidljivo da su više rangirani direktori dobili vozila niže srednje klase Škoda Octavia Style 2.0 TDI DSG, a oni niže rangirani za klasu niža vozila – Škoda Rapid 1.6 TDI Ambition. No ovoga puta vozila za potrebe Uprave nisu ušla u sustav javne nabave. Zadnjeg dana prosinca 2019. ponovno je raspisan natječaj za nabavu pet službenih vozila, a iz natječajne dokumentacije u kojoj su navedene tražene tehničke karakteristike automobila vidljivo je da se traže vozila niže srednje klase. Analiza ponuda je, prema informacijama do kojih je došao Nacional, još uvijek u tijeku, no i ove godine jasno je da u natječaju nema vozila namijenjenih predsjedniku i članovima Uprave.
Unatoč tome, upozorio je naš izvor blizak HP-u, predsjednik Uprave HP-a Ivan Čulo već godinu dana, dakle od početka 2019. godine, vozi službeni automobil visoke klase marke Audi, koji nije nabavljen putem redovne javne nabave s ostalim službenim vozilima. Prema objavljenom Registru ugovora HP-a za 2019. vidljivo je da je HP od 28. veljače do 21. kolovoza 2018. , na rok od nešto manje od šest mjeseci, od tvrtke Centar Auto uzeo u najam dva vozila, ali ovoga puta putem jednostavne nabave i u iznosu od 180.083,04 kuna (bez PDV-a). U 2019. od tvrtke Autoflota nabavljena su također dva vozila putem jednostavne nabave u iznosu 178.500,00 kuna, a najam je trajao od 15. ožujka do 15. listopada. Tim je najmom nabavljen i Audi za predsjednika Uprave Čulu. No budući da su oba ugovora o najmu trajala manje od godinu dana – preciznije, najam dvaju automobila od tvrtke Centar Auto sklopljen je na nešto manje od šest mjeseci, a onaj od tvrtke Autoflota na sedam mjeseci – a članovi Uprave i predsjednik vozila su imali na raspolaganju čitave godine, nejasno je na temelju kojeg ugovora ili narudžbenice su unajmljeni automobili u preostalom dijelu godine. Jednako tako nejasno je na temelju kakvog ugovora članovi Uprave i predsjednik Čulo automobile voze i danas, dok natječaj za najam automobila za ovu godinu još nije dovršen.
Ta pitanja postavili smo Hrvatskoj pošti, zatraživši da nam pojasne pojedinosti vezane uz ugovore o najmu službenih automobila za potrebe članova Uprave, cijenu i ostale detalje, te zašto se i ti automobili nisu nabavili putem javne nabave kao i ostala službena vozila za potrebe HP-a. No HP je odlučio ignorirati naše mailove i poruke i uskratiti nam odgovore. Ostali smo tako uskraćeni i za odgovor na pitanje je li HP obvezan poštovati odredbe Vladine Odluke o uvjetima korištenja službenih automobila, mobilnih telefona, redovnih zrakoplovnih linija, poslovnih kreditnih kartica, sredstava reprezentacije te načinu odobravanja službenih putovanja iz 2016.
Kako službenog odgovora nije bilo, neslužbeno nam je objašnjeno kako je izvršen najam automobila mimo javne nabave i s kojim ciljem. Budući da vrijednost godišnje nabave nije smjela premašiti 200.000 kuna bez PDV-a, što je maksimalni iznos nabave koji se može provesti bez otvaranja postupka javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi, Nacionalov izvor blizak HP-u tvrdi da je izvršna direktorica Ureda za nabave HP-a Milena Serdarušić za potrebe najma automobila izdala narudžbenice na navedene iznose. Najam automobila u preostalim mjesecima koji su ostali nepokriveni riješen je tako da je predsjedniku Uprave Čuli sugerirano da za preostali dio godine sam ispunjava i potpisuje narudžbenice za najam Audija, odnosno da svakog mjeseca ispuni po jednu narudžbenicu, što je pet mjesečnih narudžbenica za preostalih pet mjeseci u godini. Dodatnu sumnju u legalnost postupka najma potiče i činjenica da nijedan od dvaju ugovora o najmu – kako onaj iz 2018. tako i onaj iz 2019. – nemaju preciziranu marku, model ni tip automobila koji je predmet najma.
Uzmemo li, dakle, u obzir da je 2019. godine HP za najam dvaju automobila u trajanju od sedam mjeseci platio 178.500 kuna (bez PDV-a), što bi dalo približnu svotu mjesečnog najma jednog automobila od 12.750 kuna, lako je izračunati da je najam tih automobila za preostalih pet mjeseci putem pojedinih narudžbenica koštao okvirno oko 127.500 kuna. Sličnom računicom moguće je objasniti i najam dvaju automobila iz 2018., koji su plaćeni 180.083 kune na rok najma manji od šest mjeseci, pa je na sličan način – pojedinačnim, mjesečnim narudžbenicama – riješeno i plaćanje najma za preostalih nešto više od pola godine. „Uz to, računi izdani po tim narudžbenicama se u Sektoru kontrolinga knjiže na različita konta, pa je financijskoj kontroli vrlo teško ući u trag nepravilnostima“, upozorava naš izvor. On također navodi kako je glavni motiv za izbjegavanje javne nabave, koja između ostaloga podrazumijeva i precizno navođenje tehničkih karakteristika i klase vozila, bilo nastojanje da se prikrije nabava luksuznog vozila koje nije u skladu s Vladinom odlukom o uvjetima korištenja službenih automobila. Drugim riječima kazano, iznos najma automobila u oba ugovora u tom bi slučaju prešao 300.000 kuna (preciznije 360.166 kuna za ugovor iz 2018. i 306.000 za onaj iz 2019.), a to znači obvezu provođenja otvorenog postupka javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi. Kontaktirali smo i s tvrtkom Autoflota iz Zagreba od koje je HP unajmio luksuzni automobil marke Audi, zatraživši od njih da nam preciziraju koji je točno tip i model Audija HP iznajmila, je li nakon isteka ugovora 15. listopada iste godine automobil vraćen tvrtki i, ako je vozilo i dalje u najmu, da nam pojasne na temelju koje isprave, ugovora ili narudžbenice HP vrši podmirenje troškova najma i u kojim vremenskim razmacima. No i oni su, baš kao i HP, odlučili oglušiti se o naše upite.
[adrotate banner=”19″]
Komentari