‘Novi prostor za Kontejner uspjeh je cijele nezavisne scene’

Autor:

Sanja Bistričić Srića

Udruga Kontejner – biro suvremene umjetničke prakse nakon više od 20 godina djelovanja na suvremeno-umjetničkoj i kulturnoj sceni, otvara novi izložbeno-izvedbeni prostor u Zagrebu, u nekadašnjoj Vjesnikovoj tiskari

Nakon više od 20 godina djelovanja na suvremeno-umjetničkoj i kulturnoj sceni, udruga Kontejner – biro suvremene umjetničke prakse u petak, 15. rujna, otvara novi izložbeno-izvedbeni prostor na adresi Odranska 1/1 u Zagrebu.

Riječ je o nekadašnjoj Vjesnikovoj tiskari koju su djelatnici udruge Kontejner, u suradnji s arhitektonskim uredom Skroz, preuredili i prenamijenili u potpuno novi izložbeno-izvedbeni prostor s namjerom okupljanja kreativnih profesionalaca iz područja umjetnosti, znanosti, tehnologije i glazbe te će publici i zajednici predstavljati aktualne i eksperimentalne umjetničke prakse uz novi, inkluzivni tip edukacije i međusektorske suradnje.

Udruga Kontejner iz Zagreba osnovana je 2002. godine i bavi se kustoskim radom, organizacijom umjetničkih festivala i javnih kulturnih događanja, produkcijom umjetničkih radova, edukacijom, izdavaštvom i teorijom. Njihovo glavno područje interesa je progresivna suvremena intermedijska umjetnost, umjetnost zvuka i eksperimentalna glazba, s posebnim naglaskom na projekte koji istražuju ulogu znanosti, tehnologije i tijela u suvremenom društvu, kao i one koji se bave relevantnim i aktualnim fenomenima, provokativnim i intrigantnim temama te društvenim tabuima. U proteklih 20 godina organizirali su i kurirali preko 120 grupnih i samostalnih izložbi, performansa, predavanja, radionica i prezentacija međunarodnih i hrvatskih umjetnika, teoretičara, filozofa, znanstvenika, hakera i inovatora. Da je riječ o važnoj i uspješnoj udruzi govori podatak da su njihovi projekti predstavljeni u Europi, SAD-u, Kanadi, Japanu i Kini pa tako i na nekima od najvećih međunarodnih događanja kao što je La Biennale di Venezia 2022., kao i na opsežnim tematskim festivalima poput Device art, Touch Me i Ekstravagantna tijela. Tijekom tih 20 godina koproducirali su više od 100 umjetničkih radova i izdali preko 20 knjiga, a samo godišnje udruga Kontejner surađuje s više od 40 partnera iz brojnih svjetskih zemalja u sklopu svojih lokalnih i europskih projekata i mreža.

‘Prostor nije idealan, ali kroz uređenje interijera dobili smo mjesto koje će publici pružiti najnovije od eksperimentalne glazbene produkcije’, rekla je Tereza Teklić

Stoga smo pitali jednu od kustosica udruge Kontejner Davorku Begović koliko će novi prostor u Odranskoj značiti za grad Zagreb i za kulturno-umjetnička događanja u budućnosti. „Novi prostor za Zagreb znači izuzetno puno. Posebno u trenutnoj infrastrukturnoj situaciji u kojoj se umjetnička i kulturna scena nalazi. Nezavisna je scena odavno prerasla infrastrukturne kapacitete Zagreba, a dodatni je problem da joj je u proteklih nekoliko godina onemogućeno korištenje niza prostora. Tu mislimo primjerice na Studentski centar i Kino Europa, a recentni događaji kao što su privremena selidba KSET-a na još uvijek nepoznatu lokaciju i trajno zatvaranje Galerije Nova dodatno otežavaju situaciju. Iz te perspektive jasno je da je ovaj naš uspjeh zapravo uspjeh za cijelu scenu i da otvaranje novog prostora ima veliki značaj za Zagreb“, rekla je Davorka Begović, kustosica i projektna menadžerica. Diplomirala je muzikologiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a u proteklih 15 godina je radila u području kulture i umjetnosti kao selektorica i producentica, prvenstveno glazbenih, ali i kazališnih, suvremeno-plesnih, multimedijskih i filmskih projekata. Od početaka Kulture promjene SC-a bila je vanjska suradnica, a zatim umjetnička voditeljica Muzičkog salona SC-a unutar kojeg je pokrenula te umjetnički i produkcijski vodila međunarodni festival Izlog suvremenog zvuka. Osim u području glazbe niz je godina bila aktivna u filmskoj produkciji (Motovun Film Festival, Spiritus Movens, CineLink SFF-a, Studio Dim), nakon čega se u potpunosti posvetila umjetničkom i kustoskom radu te se usavršavala i specijalizirala za područje suvremene (eksperimentalne) glazbe i srodnih izričaja.

Tijekom prvih 20 godina djelovanja udruge Kontejner, na realizaciji brojnih festivala i programa surađivali su podjednako s organizacijama i prostorima na nezavisnoj kulturnoj sceni, kao i s muzejsko-galerijskim i drugim institucijama, ne samo u Zagrebu nego i u drugim dijelovima Hrvatske. To je istodobno bila prednost, ali i mana, što nam je u razgovoru potvrdila kustosica i djelatnica udruge Kontejner Tereza Teklić: „Takav način rada svakako ima svoje izazove, jer ovisite o vremenskoj dostupnosti tih prostora, čemu se onda prilagođava realizacija programa. Ali takav način rada ima i svoje prednosti, jer vas svaki prostor na drugačiji način inspirira i svaki put se radi u drugačijim uvjetima, traže se najbolja prostorna rješenja za umjetničke radove i u konačnici se na neki način ostavlja trag u tim prostorima. Neimanje vlastitog izložbenog prostora usmjerilo je i prezentacijski okvir naših programa koji su od početka bili u festivalskom formatu, jer je festival jednom godišnje u takvim okolnostima lakše realizirati.“

Planiraju predstojeće festivalske aktivnosti upotpuniti i s redovitim godišnjim programom koji će se sastojati od izložbi, performansa, radionica, konferencija, ali i koncerata. „Iako nam novi prostor otvara niz novih prilika i mogućnosti za rad, on dakako ima i neka ograničenja – on nije prevelik, tako da se za veća programska izdanja, prije svega festivale, i dalje nadamo suradnji s dosadašnjim partnerskim institucijama i organizacijama.“, dodala je Tereza Teklić koja u Kontejneru radi kao kustosica, koordinatorica projekta i projekta menadžerica. Od 2011. do 2018. bila je dio kustoskog tima Galerije Močvara i produkcijske platforme Sound Art Inkubator, projekata koji su se provodili u suradnji s Udruženjem za razvoj kulture URK i klubom Močvara. Od 2019. je voditeljica EU projekta EMAP – European Media Art Platform, međunarodne mreže za rezidencije medijskih umjetnika u usponu.

Kontejner čine Mario Gracin, Olga Majcen Linn, Tereza Teklić, Ana Bedenko, Sunčica Ostoić, Ena Hodžić, Davorka Begović, Jadrana Ćurković i William Linn. FOTO: Sanja Bistričić Srića

Pitali smo Davorku Begović na koji način se udruga Kontejner do sada financirala, s obzirom na brojne projekte i koliko novi, vlastiti prostor znači za planiranje budžeta i način rada. „Udruga Kontejner svoje programe u najvećoj mjeri financira kroz program Kreativna Europa Europske unije, uz nacionalno sufinanciranje Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Zagreba, Zaklade Kultura nova, Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva te uz podršku veleposlanstava i međunarodnih institucija kao što su Austrijski kulturni forum i Francuski institut u Zagrebu. U ovom kontekstu treba istaknuti i to da je privatni sektor prepoznao projekt uređenja i otvaranja prostora Kontejner te je njegova dosadašnja realizacija potpomognuta upravo uz pomoć niza tvrtki: Samsung, Lipapromet, Špina, Caparol, MC Bauchemie, Knauf Ceiling Solutions, ADDE, Egle Dizajn i Iverpan“, rekla je.

Ovaj novi izložbeno-izvedbeni prostor, pogotovo kada je riječ o privatnom najmu, podrazumijeva određene troškove i obveze koje do sada nisu imali, ali su svjesni da je to dio cijelog procesa u koji su ušli i da tome također moraju prilagoditi budući rad u novom prostoru. Odluka o otvaranju prostora sazrijevala je dugi niz godina, a proces pronalaženja odgovarajućeg prostora, koji bi mogao zadovoljiti sve potrebe udruge za objedinjavanjem prvenstveno izložbenog i produkcijskog, ali i uredskog dijela rada, po njihovim riječima trajao je i duže. Tijekom tog procesa obraćali su se brojnim institucijama za podršku, pratili natječaje za dodjelu prostora, ali bezuspješno. Kada su prošle godine pronašli prostor u Odranskoj u sklopu kompleksa Vjesnik, koji je u privatnom vlasništvu, znali su da od svih prostora koje su do tada vidjeli, ovaj najviše odgovara njihovim potrebama. „Prostor naravno nije u potpunosti bio idealan s obzirom na njegove prethodne namjene, ali kroz proces obnove i uređenja interijera, koji autorski potpisuje arhitektonski ured Skroz, dobili smo mjesto na kojem će publika redovito imati priliku vidjeti najnovije od hrvatske i svjetske umjetničke i eksperimentalne glazbene produkcije“, rekla je Tereza Teklić u razgovoru.

Prostor će biti otvoren instalacijom Agnes Meyer-Brandis ‘One Tree ID – Kako postati drvo za drugo drvo’. FOTO: Agnes Meyer Brandis

Novog prostor će se otvoriti izložbom nagrađivane njemačke umjetnice Agnes Meyer-Brandis koja će se predstaviti instalacijom „One Tree ID – Kako postati drvo za drugo drvo“, a ta biokemijska i biopoetična instalacija rezultat je dugogodišnjeg istraživanja moguće neverbalne komunikacije između ljudi i drveća putem mirisa. Surađujući sa znanstvenicima, Agnes Meyer-Brandis je ekstrahirala i prikupila hlapljive organske spojeve, plinove i molekule koje emitira svako stablo te ih je sintetizirala u parfem koji svaki posjetitelj može nanijeti na svoje tijelo. Tako ne samo da posjetitelj na sebi može nositi jedinstveni mirisni identitet stabla pored kojeg stoji, nego može koristiti i dijelove njegova komunikacijskog sustava i spekulativno voditi razgovor na biokemijskoj razini kojom se biljke služe za razmjenu informacija. Umjetnica tako stvara određenu empatiju prema stablima, ali i potiče na propitivanje korištenja vlastitih osjetila za uspostavu novih veza i međuvrsnu interakciju. Za izložbu u Kontejneru, ova dvostruka dobitnica nagrade Prix Ars Electronica odabrala je stablo ginka te su u lipnju ove godine u suradnji sa znanstvenicima s Instituta Jožef Stefan iz Ljubljane pojedinačno izmjereni plinovi i molekule u korijenu, deblu i lišću stabla. Od više od 100 spojeva identificiranih tijekom analize napravljena su tri parfema – Oblak korijena, Oblak debla stabla i Oblak krošnje stabla te je od njih sintetiziran jedinstveni parfem stabla ginka koji će se moći pomirisati na otvaranju i tijekom trajanja izložbe, do 6. listopada ove godine.

„Umjetnički rad Agnes Meyer-Brandis pratimo dugi niz godina i ovo nije prvi pokušaj da jednu od njenih instalacija predstavimo u Zagrebu“, rekla nam je Tereza Teklić. „Nakon što smo njeno gostovanje u sklopu prošlog izdanja festivala Device Art održanog u Muzeju suvremene umjetnosti u studenome 2021. morali otkazati zbog epidemiološke situacije, nastavili smo s njom raditi na novoj prilici za izlaganje. Odluka o otvaranju Kontejnera bila je idealna prilika da njen rad prvi put predstavimo ne samo zagrebačkoj, već i hrvatskoj publici. Agnes Meyer-Brandis jedna je od najzanimljivijih i najtraženijih novomedijskih umjetnica današnjice koja stvara na sjecištu znanosti i fikcije i koja se kroz svoj rad na poetičan način bavi istraživanjem klime, znanošću o okolišu, meteorologijom, sintetičkom biologijom te bio umjetnošću. Tijekom 20 godina umjetničkog rada posvetila se primjerice treniranju skupine gusaka za let i životu na Mjesecu, istraživala je aktivnosti aerosola u uvjetima mikrogravitacije na 8500 m nadmorske visine te je izgradila laboratorij za proučavanje strukture i sinteze oblaka“, rekla je.

‘Nezavisna scena odavno je prerasla infrastrukturne kapacitete Zagreba, a dodatni je problem što joj je onemogućeno korištenje niza prostora’, smatra Davorka Begović

Ova predana kustoska ekipa s velikim iskustvom u organizaciji brojnih manifestacija vezanih uz suvremenu umjetnost, odlučila je u startu objediniti dosadašnje manifestacije u njihovoj organizaciji, Gibanja, Touch me i Device Art, u jedinstveno događanje s kojim započinju program u novom prostoru. Tako će od 17. do 29. listopada na više lokacija u Zagrebu, u Kontejneru, Muzeju suvremene umjetnosti, Pogonu Jedinstvo i Petom kupeu organizirati međunarodno događanje Kontejner 3.0 gdje će predstaviti aktualne i eksperimentalne umjetničke prakse kroz tri programske cjeline: Gibanja – eksperimentalno zvučno događanje, EMAP – European Media Art Platform, izložbu radova produciranih u sklopu europske mreže za umjetničke rezidencije te projekt ‘’Realities in Transition’’ koji se bavi istraživanjem potencijala XR tehnologije, gaminga i metaverzuma u kulturnom sektoru.

„Kao i uvijek, naš je kustoski pristup takav da nam je osnovno polazište umjetnički rad, njegove specifičnosti i zadatosti pa smo tako definirali i lokacije programa Kontejner 3.0 te pojedinačna događanja smještali u za njih najadekvatnije prostore. To konkretno znači da će se u Kontejneru u Odranskoj održavati niz koncerata iz programske cjeline Gibanja: nastup dueta kojeg čine gitarist i skladatelj Pavle Jovanović te bubnjar i skladatelj Bojan Krhlanko, a koji je ujedno naša nova produkcija; koncert sjajne violonistice Dejane Sekulić koja će izvesti recentna međunarodna djela za prepariranu violinu i elektroniku; interpretacija i izvedba kultnog djela ‘Treatise’ (1963.-1967.) britanskog eksperimentalnog skladatelja Corneliusa Cardewa u interpretaciji i izvedbi Jakea Bergera; koncert splitskog studentskog ansambla S/UMAS koji će izvesti djela suvremenih skladatelja; ali ćemo predstaviti i zvučnu instalaciju i performans umjetnika zvuka i skladatelja Andreasa Trobollowitscha. Ovaj potonji rezultat je suradnje udruge Kontejner s festivalom Elevate iz Graza, s kojima smo instalaciju hybrid #1 -16 koproducirali kroz projekt mreže Re-Imagine Europe“, ispričala je Davorka Begović i istaknula zanimljivu večeru proširene stvarnosti koja će se održati pod VR naočalama. Autori ovog nadrealnog iskustva su austrijski kolektiv Me AnOther Me (Cenk Güzelis i Anna Pompermaier) i umjetna inteligencija koja postaje domaćin večere, su-kreator prostornog doživljaja i pribora za jelo, kao i su-autor menija koji će sudionici večere imati priliku probati.

Nakon otvorenja Kontejnera, izložbe Agnes Meyer-Brandis te programa u sklopu Kontejnera 3.0, u suradnji sa Zavodom za eksperimentalni zvuk (ZEZ) i KSET-om organiziraju od 9. do 16. studenoga osmo izdanje Izložbe zvuka koja se do sada odvijala u sklopu festivala ZEZ. Za sljedeću godinu planiraju raznovrstan program koji uključuje izložbe, performanse, koncerte, razgovore s umjetnicima, radionice, zvučne šetnje i masterclass za muzičare te nastavljaju s produkcijskom platformom UradiSam_ARTLAB, u sklopu koje surađuju s hrvatskim umjetnicima na realizaciji novih radova, a u planu je i četvrto izdanje Gibanja koje pomiču s dosadašnjeg jesenskog na proljetni termin te će se održati od 22. do 26. svibnja 2024.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.