ANDRIJA IVANČAN – UMJETNIČKI RAVNATELJ LADA
Andrija Ivančan novi je umjetnički ravnatelj Ansambla narodnih plesova i pjesama Hrvatske Lado. Taj ansambl postoji od 1949. godine, a održat će niz koncerata koji započinje 25. studenog u splitskoj Spaladium Areni. Za Nacional Ivančan govori o novoj viziji Lada i konkretnim koracima koje će poduzeti kako bi promijenio smjer ansambla.
Ivančan je etnolog i polonist, a od 1990. do 1994. plesao je u Ladu. Bio je voditelj Zagrebačkog folklornog ansambla koji je pod njegovim ravnanjem imao zapažene rezultate. Prvi je dobitnik jedine strukovne nagrade “Zvonimir Ljevaković”, za iznimna koreografska dostignuća. Godine 1994. postao je prvi umjetnik iz folklorne koreografije kojemu je Hrvatska odobrila status slobodnog umjetnika, učitelja folklornog plesa i jedini ima taj status unutar folklorne struke u Hrvatskoj. Dugogodišnji je predavač i od 2001. voditelj Hrvatske škole folklora pri Hrvatskoj matici iseljenika, jedan je od osnivača i stratega djelovanja Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja, jedine folklorne strukovne udruge u Hrvatskoj. Jedini je hrvatski službeni instruktor za hrvatske narodne plesove pri Council International of Folklore Festivals (CIOFF). Od 2005. do 2010., uz najpoznatije svjetske koreografe, režirao je hrvatske pjesme i plesove za američki folklorni ansambl Duquesne University Tamburitzans iz Pittsburgha.
NACIONAL: Ansambl Lado započeo je koncertne nastupe, što publika može očekivati?
Pripremili smo vrlo zanimljiv program koji smo ove godine posvetili njegovu nekadašnjem dugogodišnjem umjetničkom i generalnom ravnatelju Ivanu Ivančanu. Izvest ćemo njegov autorski program koji sadržava obnovljeno djelo “Na Baniji i bubanj bije” te posljednju verziju njegove poznate koreografije “Podravski svati”, a pripremili smo i tri nove koreografije koje prikazuju pjesme, plesove i običaje Slavonije, Baranje i Posavine.
NACIONAL: Što ste promijenili u programu i pristupu radu ansambla? Jesu li te promjene bile nužne i kako su na njih reagirali članovi ansambla?
Promjene u ansamblu bile su nužne, a njegovi umjetnici zaista su ih sjajno prihvatili. Unijeli smo brojne promjene u koncept i redoslijed rada. Više vremena posvećujemo radu na kondiciji koja je izuzetno važna za dinamičniji program kojem težimo. Radno vrijeme umjetnika je od 9 do 14 sati i započinje upjevavanjem te vokalnom probom. Slijedi zagrijavanje i kondicijski trening, a nakon toga plesna proba. Posljednji dio dana, od 14 do 16 sati, rezerviran je za individualan rad. Sve je to potrebno da bismo bili maksimalno spremni za nastupe na koncertima koji sada traju dva puta po 65 minuta te uz nova pretapanja iz točke u točku, izbacivanje naklona i druge promjene, pružaju sasvim novi doživljaj nastupa ansambla. Uz promjene koncepta rada i izmijenjeni program, pripremamo velike koncerte u sportskim dvoranama, poput onog koji nas 25. studenog očekuje u Spaladium Areni. Posjetitelji će moći vidjeti novu, vrhunsku modernu produkciju koja uz novi program obećava glazbeno-plesni spektakl.
NACIONAL: Što kao novi umjetnički voditelj ansambla želite učiniti od tog hrvatskog brenda? Koji su vam prioriteti?
Želim napraviti svjetski brend. Da bismo započeli pripremu programa za inozemno tržište, moramo biti maksimalno pripremljeni. Od 2017. pokrećemo novi cjelovečernji program za hrvatsko tržište, a jednom godišnje imat ćemo poseban program sastavljen od najboljih koreografija u povijesti Lada, pod nazivom Lado Anthology. Izradit ćemo tri verzije Anthologyja koje će se izmjenjivati u ciklusu od tri godine. Svi napori koje ulažemo priprema su i za inozemno tržište i njemu namijenjeni program Heart of Croatia, u kojem nas očekuju još zahtjevniji nastupi i koncept koji želimo predstaviti svijetu.
NACIONAL: Što Lado znači za Hrvatsku i koliko je prepoznat u svijetu?
Lado je u Hrvatskoj zasigurno brend, nacionalna vrednota i ponos. Trebamo se potruditi da ljepotu hrvatske narodne baštine koju predstavlja Lado prepozna cijeli svijet. Smatram da za to imamo veliku šansu i vjerujem da ćemo u tome i uspjeti.
Komentari