Novi elektronički sustav naplate cestarine bit će u funkciji najranije krajem 2024. godine, najavljuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture koje je u javno savjetovanje uputilo obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine.
“Novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine”, navodi se u obrascu.
Naime, Hrvatska je kao država članica EU obvezna svoj nacionalni propis koji uređuje područje naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila uskladiti s Direktivom 2022/362 do 25. ožujka 2024. godine.
Vlada je to upisala i u Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO), kojim je predviđeno i financiranje projekta “Elektronički sustav naplate cestarine”.
Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica, ističu iz Ministarstva.
Ukida se gotovina za plaćanje cestarine
Najavljuju da će se zakonom isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine.
“Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatske prepoznavanje registarskih pločica”, najavljuje se u obrascu.
Novac za ovaj projekt je osiguran u NPOO-u, a čija se vrijednost procjenjuje na nešto više od 66 milijuna eura.
Sustav će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciju dviju suvremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko novijeg ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica, dakle u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez zaustavljanja. Postojeće naplatne postoje bit će uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim postajama. Tako bi sve trebalo biti brže. Primjerice, ručna naplata cestarine ima kapacitet od oko 200 vozila po satu, a novi sustav omogućuje prolaz i do 3000 vozila.
Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model ‘plati koliko voziš’ umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja.
Komentari