Objavljeno u Nacionalu br. 771, 2010-08-24
Split se iz tranzitne luke pretvorio u pravi dalmatinski epicentar hedonizma; domaći i strani turisti zabavljaju se u noćnim klubovima, uživaju u partyjima na Rivi i prate ulične performanse u samom srcu grada
Ma kakav Dubrovnik i Hvar, ove je godine mjesto vrhunske zabave postao grad Split! Trend koji traje već nekoliko godina, da turisti Split više ne doživljavaju samo kao tranzitnu luku, veliku spavaonicu ili nekakav industrijski grad, ove se godine pretvorio u konstantu. Split je konačno iskoristio sve svoje adute, od jedinstvene Dioklecijanove palače i bogatog kulturnog života pa sve do činjenice da se na nekoliko minuta od centra nalazi plaža s plavom zastavom, a ove godine turisti su prepoznali i sve čari noćnog provoda u gradu pod Marjanom.
NISU TOME ZASLUŽNE samo gradske vlasti koje su dozvolile da splitska riva barem na jedan dan radi nastupa jednog od najpoznatijih svjetskih DJ-a Carla Coxa postane veliki plesni podij, već i brojni splitski ugostitelji koji su se ove godine maksimalno potrudili u svojim lokalima ponuditi puno više od dobre kave ili koktela. Gotovo da nema poznatijeg splitskog bara, kavane ili kluba koji ovog ljeta nema i vlastiti bogati zabavni i kulturni program, a ove sezone grad su preplavili i brojni ulični zabavljači koji svojim točkama posebno uveseljavaju turiste i domaćine. Ovoga tjedna gradom će prodefilirati i atraktivne trbušne plesačice jer počinje Festival trbušnog plesa. Dojmu prave svjetske prijestolnice kulture i bogate povijesti svakako pridonose i mladići odjeveni u rimske vojnike koji čuvaju ulaz na Peristil gdje se svakodnevno u 15 sati pojavljuje lik cara Dioklecijana i pozdravlja svoje podanike koji mu kliču: “Ave, ave!“ Pravi antički ‘štimung’ posebno je došao do izražaja ovog vikenda s početkom Dana Dioklecijana kada ulogu splitskog cara već tradicionalno preuzima glumac Čedo Martinić, a turistima se toge toliko sviđaju da tako odjeveni čak nastavljaju i noćni provod u gradu. “I prošlih godina su nam navečer dolazili turisti odjeveni u rimske vojnike. Neki su čak dolazili s mačevima koje su kupili u gradu”, rekao je voditelj splitskog Hemingway bara Marin Nekić. Iako se taj klub nalazi izvan strogog centra, u neposrednoj blizini Poljuda, turistima nije problem doći do njih jer je to jedan od rijetkih klubova koji vikendom imaju dozvolu za rad i nakon dva sata ujutro, do kada smiju raditi kafići i klubovi u centru. U labirintu ulica unutar palače nalazi se čitav niz zanimljivih malih kafića i restorana, ali dva kultna mjesta, kako za Splićane tako i za strance, postali su klubovi Gaga i Puls. “Tko dolazi u Split, a ne zna za Gagu, taj kao da nije ni bio u Splitu“, kaže Ivan Dželalija, voditelj kluba koji se nalazi uz samu splitsku Pjacu, odnosno Narodni trg koji je svoje ime dobio davne 1968. godine, dok Lady Gaga još nije bila ni u planu. Slično kao Puls, i ovaj dnevni kafić s prvim sumrakom pretvara se u klub. Svake noći za izbor uglavnom house glazbe zadužen je DJ. Voditelj kaže da turista nikad nije bilo više.
VEČER SALSE, večer tanga, piano night i večer gitare samo su dio bogatog programa koji od ove godine nudi splitska kavana i restoran Lvxor koji se nalazi na samom Peristilu, u srcu Dioklecijanove palače. “Prije smo imali živu glazbu uglavnom samo vikendom“, priča voditeljica kluba Ivana Crvelin,“no iskustvo nam je pokazalo da je to nešto što ljudima treba, tako da od prvog lipnja imamo svakodnevni repertoar prikladan našem ambijentu. U suradnji s Plesnim centrom Tango organizirali smo i večeri tanga i salse. Atmosfera je bila fantastična jer se, kad god ima muzike, stranci spontano dižu i počnu plesati i na kraju im se pridruži cijeli Peristil. Jedne večeri došli su muzičari iz Poljske i pridružili se našem sastavu koji je te noći nastupao te doveli atmosferu do ludila. Stranci već dolaze ciljano k nama pitati što je te večeri na programu. Neki dan nam se po povratku kući javio jedan gost iz Skandinavije i zahvalio na sedam divnih večeri koje je ovdje proveo. Ljudi se imaju potrebu javiti, reći kako im je kod nas bilo divno. Drago nam je da se u Split vratio taj ‘šušur’ i da će turisti upravo po tome pamtiti Split, da je to slika Splita koja će obići svijet.“ I splitska riva kao da nikad nije bila življa, na pozornici se svakodnevno izmjenjuju klape, nastupi folklornih grupa i izvođača domaće zabavne glazbe. Poznati Splićanin Robert Pauletić slaže se s tim da je Split ovog ljeta u punom smislu zablistao.
“DODUŠE, POTREFILE su se neke stvari. Splitski festival slavio je pedeseto jubilarno izdanje, organizatori su se stvarno iskazali s čak pet večeri muzike i, kako mi kažemo, šušura.Vidjeli smo nikad bolje Splitsko ljeto, s izvanrednim konceptom predstava i koncerata na otvorenom, u spektakularnim ambijentima kao što su Sustipan, Galerija Meštrović, Prokurative, Meštrovićev kaštelet… Sve je bilo puno, Splićani su se tukli za kartu više, što nije ni čudo kad su nastupale i zvijezde poput Rade Šerbedžije, Stefana Milenkovića, Edina Karamazova. Ljubitelji techno i house glazbe došli su na svoje s gomilon događanja, uz nastup Carla Coxa na Rivi. Vrhunska sezona!” Robert Pauletić ističe da puno zasluge za splitski kulturni procvat treba pripisati vrijednim, maštovitim i sposobnim ljudima u organizaciji, kao što je Andro Krstulović Opara, direktor Muzeja Ivana Meštrovića gdje su se ove godine, umjesto na Peristilu, održavale predstave Splitskog ljeta. U sklopu galerije, na mjestu koje je nekad Ivanu Meštroviću služilo za odmor i šetnju, nedavno je otvorena i kavana koja je već postala prava meka za splitske jetsettere. Robert Pauletić primijetio je da su turisti najviše impresionirani Peristilom, prekrasnim carskim trgom i srcem Palače, i ta su mjesta, smatra, najveći mamac za turiste ne samo u dnevnim, nego i u večernjim satima.
“OVE GODINE VIDIO sam više turista u Getu, istražuju po okolnim uličicama koje su prije bile leglo narkomana i šporkice, a gradskoj vlasti treba odati priznanje jer su sve lijepo počistili i uredili“, kaže. Iako se zna da puno pravih Splićana izbjegava mjesta gdje izlaze turisti i proklinju onog tko je izmislio ljeto i ‘furešte’, Pauletić je primijetio da su ove godine Splićani čak puno ljubazniji prema turistima: “Osobno sam svjedočio kako domaći svijet zajedno pjeva, druži se i veseli sa strancima na Peristilu, prateći nastup naših klapa.“ No ono što Splitu, kao što kaže Pauletić, bolno nedostaje su kafići gdje bi se moglo ostati do dva-tri sata ujutro i u miru popiti piće uz manje agresivnu glazbu: “Fali tih lounge-barova, chill-out barova, kako ih već zovu. Toga nema, u jedan ujutro možeš ili ići doma, ili se do zore gužvati u noćnim klubovima uz preglasnu muziku i gužvu.” Da bi se Split, barem tijekom udarne sezone, trebao odlučiti hoće li biti velika spavaonica ili turistička prijestolnica Dalmacije, smatra i vlasnik elitnog splitskog kafića Egoist/ Hedonist Ranko Schlenz. Kako se nalazi u prizemlju stambene zgrade na Firulama, to je mjesto preko dana kafić, a navečer se također pretvara u klub s DJ-em i atraktivnom rasvjetom u ultramoderno uređenom interijeru. Glasnoća glazbe prilagođena je prostoru, a klub je iznutra i odlično zvučno izoliran, ali radno vrijeme vikendom im završava u dva sata ujutro. Većina viđenijih Splićana prije izlaska u daljnji noćni život obavezno barem navrati u Egoist/Hedonist, a Ranko Schlenz kaže da se ondje vole i zadržati jer znaju da ih tu nitko neće ‘iznenaditi’ porcijom narodne muzike. Egoista su otkrili i stranci pa često znaju rezervirati svoje mjesto unaprijed. Ranko Schlenz je primijetio da mu dolaze kvalitetni strani gosti koji su spremni platiti za dobru zabavu, a neki od njih dolaze i sa svojih jahti.
VODITELJ SPLITSKOG Hemingway bara Marin Nekić slaže se s ocjenom većine drugih ugostitelja da su turisti uglavnom odlično informirani i u provod idu ciljano. Brzo se infiltriraju među domaće ljude da im otkriju gdje je najbolja zabava, a ako ništa drugo, pitaju taksiste. Turistička zajednica izdala je i nekoliko odličnih gradskih vodiča u kojima se nalaze informacije o svim kulturnim i zabavnim sadržajima, hotelima, restoranima i svemu što turistima treba. Mi imamo također i odličnu suradnju s hotelima, a isto tako upućujemo i naše goste iz drugih Hemingway barova u Hrvatskoj da svakako posjete i Split“, kaže Marin Nekić. Svojim gostima Hemingway, koji vikendom radi do jutarnjih sati, uvijek nudi atraktivne programe poput prošlotjednog gostovanja londonske ženske grupe High on heels.
KLUB VANILLA na Poljudu također je jedno od omiljenijih mjesta Splićana i njihovih gostiju za ludi noćni provod, kakav je bio i prošlog petka uz koncert Tonija Cetinskog. Jedan od popularnijih klubova je i Obojana svjetlost podno Meštrovićeva šetališta, a dobrih klubova i kafića može se naći i u prodajnim centrima Koteks i Joker. Na drugoj strani grada, na popularnim Bačvicama, nalazi se cijeli niz kafića i klubova, a jedan od najpopularnijih je klub Tropic. No ništa ne može nadmašiti koncerte na otvorenom kakav je bio prošlotjedni ‘Funk on the beach’, koncert u čast pokojnog Dine Dvornika, kad je na Bačvicama plesalo nekoliko tisuća ljudi. U uvali Zenta, dvije minute pješice od Bačvica, nalazi se i popularni klub O’hara. Iako je u odnosu na Bačvice malo udljeniji od grada, i ondje dolazi sve više stranaca, ali voditelj kluba Jure Ugrina kaže da su ipak orijentirani na domaće goste: “Mi smo se profilirali za studentsku populaciju i treba se maksimalno potruditi da bi vam i oni došli. Nema ni jednog većeg benda u Hrvatskoj koji u proteklih šest godina nije gostovao kod nas. Naš klub jedini ljeti ima svakodnevni program, mi ulažemo u animaciju ljudi umjesto da se vodimo za klasičnim hrvatskim sindromom i očekujemo da će nam turisti ostaviti novac samo na konto lijepog mora. Ja sam putovao po Europi i vidim da Hrvatska debelo zaostaje za klubovima vani, a s druge strane previše se furamo na neki europski duh, umjesto da se malo oslonimo na svoj mentalitet i time privlačimo goste. Split je dugo bio samo tranzitni grad i sad kad je konačno postao i odredište, bilo bi šteta to uništiti. Kad je bio koncert Carla Coxa dosta ljudi je došlo s Brača i s Hvara samo radi toga. Split bi tako mogao privlačiti goste s otoka i iz drugih mjesta i tijekom cijele sezone. Grad je pokazao svoje drugo lice kada je dozvolio taj koncert na Rivi i mislim da će se kroz te mlade ljude koji su bili ondje za Split ko čuti.” Direktor Turističke zajednice grada Splita Vedran Matošić kaže da su koncerti velikih zvijezda dobri za promociju grada jer se snimke s koncerta vrte i na internetu. “Međutim“, nastavlja, “mi predugo radimo na promociji ovog grada da bi jedan koncert ili događaj bili presudni. U brendiranje Splita kao jednog od europskih gradova prijestolnica kulture krenuli smo još 2005. i to ne s naglaskom na splitsku rivu i more, već isključivo na Palaču i na Peristil, na Split kao Unescov grad, i pokazalo se da upravo to kod turista ima najveću težinu. Split je jedinstveni živući spomenik, jedino nalazište gdje u samoj jezgri Palače živi tri tisuće ljudi i to su turisti prepoznali. Mi reklamiramo Split kao antički grad, izvukli smo to doba antike kao snažan adut, a po uzoru na slične gradove uveli smo i rimske vojnike koji su jako pridonijeli imidžu Splita kao antičkog grada.“
SVE TO SKUPA rezultiralo je velikim porastom broja noćenja u samom Splitu. Dok su ranije turisti u Splitu u prosjeku odsjedali manje od dva dana, sad se ta brojka povećala na prosječno više od tri dana. Povećali su se i smještajni kapaciteti u gradu, otvoren je čitav niz manjih hotela, ali i onih većih poput Radisona, dok otvorenje Hiltona nije izgledno u ovoj godini. Povećan je i broj hostela za mlade, a do 2015. godine planirano je da će Split imati kapacitet od 10.000 kreveta. Još kad bi se u Splitu izgradio jedan pravi kongresni centar, smatra Vedran Matošić, kapaciteti bi bili popunjeni tijekom cijele godine.
Komentari