Objavljeno u Nacionalu br. 653, 2008-05-19
Čelni čovjek Patrije Jorma Wiitakorpi otkriva zašto je finska policija privela dvojicu Patrijinih menadžera koji su prošle godine Hrvatskoj vojsci prodali 84 oklopna vozila vrijedna 112 milijuna eura
Sredinom prošlog tjedna finska je policija po nalogu Državnog ureda za istragu privela izvršnog potpredsjednika tvrtke Patria Heikkija Hulkkonena i predstavnika Patrije za Sloveniju i Hrvatsku Reija Niityenena u sklopu preliminarne istrage o eventualnoj umiješanosti tvrtke i njezinih zaposlenika u davanje mita kako bi se dobili poslovi prodaje oklopnih borbenih vozila Sloveniji i prodaje tehnologije proizvodnje topova Egiptu. Zajedno s privođenjem spomenute dvojice visokopozicioniranih dužnosnika kompanije, policija je iz ureda Patrije u Hämeenlinni, Tampereu i Vammali uzela opsežnu dokumentaciju u vezi s ovim poslovima. Cijeli slučaj postaje zanimljiviji zbog toga što je Patria pobijedila prošle godine na natječaju za opremanje Hrvatske vojske borbenim oklopnim vozilima i sklopila ugovor za isporuku 84 vozila AMV 8×8 a pred potpisivanjem je ugovora o dodatna 42 vozila AMV 8×8 za potrebe hrvatskih oružanih snaga.
Predsjednik uprave Patria grupe Jorma Wiitakorpi, s kojim smo razgovarali telefonom 18. svibnja, javio se iz kanadskog Quebeca gdje je pratio finale Svjetskog prvenstva u hokeju. S obzirom na to da je skandal s Patrijom izbio još prošlog tjedna, očekivalo se kako će Wiitakorpi odmah napustiti Kanadu i vratiti se u Finsku. Međutim, to se nije dogodilo i Wiitakorpi je ostao do kraja prvenstva: “Čvrsto vjerujem svojim ljudima, jer je poštivanje zakonskih propisa, kako finskih tako i inozemnih, pravilo za sve naše zaposlenike. Policiji ćemo pružiti svu moguću podršku, jer želimo da se sve ovo što prije riješi.” Na pitanje Nacionalova novinara o tome jesu li mu poznati izvori ovakvih optužbi i bi li sve to moglo imati kakve posljedice za buduću suradnju s Hrvatskom, Wiitakorpi nam je rekao: “Jedna od mogućnosti je da nam je to priredila konkurencija koja je izgubila na slovenskom natječaju. Dopustite da i mi imamo svoje interne informacije koje dobivamo od naših predstavnika i partnera u Sloveniji, ali ih ne želimo iznositi u javnost dok istraga traje. Nažalost, ovakve optužbe uvijek naštete imidžu kompanije makar se na koncu pokažu neutemeljenima. Ako me pitate za Hrvatsku, vrlo nam je važno da i dalje dobro surađujemo i da se cijeli projekt odvija besprijekorno. Neprestano smo u komunikaciji sa svojim partnerima u Hrvatskoj. Tijekom posjeta ste mogli vidjeti da ispunjavamo sve zadane rokove u proizvodnji prvih šest vozila za Hrvatsku te obučavamo zaposlenika Đure Đakovića kako bi se proizvodnja nastavila u Hrvatskoj.”
Premda se očekivalo kako će u Finskoj privođenje dvojice visokopozicioniranih zaposlenika Patrije izazvati prvorazredan politički skandal, to se ipak nije dogodilo, u što se uvjerio i Nacionalov novinar koji je u Finsku došao samo dva dana poslije izbijanja afere kako bi posjetio proizvodnu liniju borbenih oklopnih vozila tvrtke Patria na kojoj se nalaze i prva dva vozila za Hrvatsku vojsku od ukupno 84 koliko ih je naručeno prošle godine.
Finska televizija u svojim udarnim vijestima uopće ne spominje slučaj Patria. Najtiražniji dnevni listovi u Helsinkiju vrlo šturo prenose cijelu priču, i to na 14. ili 15. stranici. U finskim tiskovinama ne mogu se naći niti imena dvojice privedenih što se pripisuje zaštiti njihovih obitelji i njih samih, jer još uvijek nisu za ništa optuženi. Premda se za zemlju poznatu po tome da je najmanje u svijetu sklona korupciji očekivalo kako će pridati veliku pozornost slučajevima eventualnog podmićivanja u Sloveniji i Egiptu, čini se da se cijeli slučaj puno više prati u Sloveniji i Hrvatskoj.
Potvrđeno nam je kako je potpredsjednik uprave Patrije Heikki Hulkkonen pušten iz pritvora 16. svibnja, dok potvrde za puštanje drugog privedenog, Reija Niityenena, još uvijek nema. Slovenski i egipatski slučaj nemaju ništa zajedničko, osim sumnji da je učinjeno nešto što nije u skladu sa zakonom, što je i predmet istrage. Kad je riječ o eventualnim nepravilnostima s poslovima u Egiptu, u Finskoj takva vijest i nije nešto novo, jer su još u ožujku 2007. finske novine Helsingin Sanomat objavile vijest kako je umirovljeni potpukovnik Erkki Heinilä, nekoć vojni savjetnik Patrije u poslovima s Egiptom, bio ključna osoba zbog čije je prijave pokrenuta istraga u vezi s prodajom tehnologije proizvodnje topova Egiptu. Heinilä je prijavio kako ima problema s topničkim oružjem i da je ono nepouzdano, o čemu egipatski kupac nije puno znao pa ga je to navelo na pomisao kako je Patria podmitila nekoga u Egiptu da bi se takvo što u konačnici kupilo.
S druge strane, finska Patria je, čim je ta vijest objavljena u ožujku 2007., zatražila od policijskih tijela da provedu istragu o tome je li u novinama igdje u svijetu objavljeno nešto vezano za poslove s Egiptom a tiče se službene tajne. Stoga je Heinilä već godinu dana u dvostrukoj ulozi, kao svjedok koji sumnjiči Patriju za mito u Egiptu i kao osumnjičenik za odavanje službenih tajni iz Patrije. Ipak, hrvatsku javnost, a osobito slovensku, puno više zanima za što je osumnjičen Reijo Niityenen koji je vodio projekt prodaje oklopnih vozila u Sloveniji, a bio je zadužen i za Hrvatsku. Većina analitičara smatra kako su informacije o mogućoj korupciji zapravo posljedica višemjesečnog prepucavanja u Sloveniji zbog nabave Patrijinih vozila, a ne vozila domaćeg proizvođača Viator & Vektora. U Sloveniji je zbog cijelog slučaja osnovano parlamentarno istražno povjerenstvo, a sve je kulminiralo prošlog mjeseca kad je Patria najavila tužbu protiv slovenske države za industrijsku špijunažu. Slovensko parlamentarno istražno povjerenstvo već se mjesecima bavi kupnjom finskih oklopnih vozila vrijednih 278 milijuna eura.
Konkurent Patriji na natječaju bio je austrijski Steyr-Daimler-Puch koji je, zajedno sa slovenskom tvrtkom Sistemska tehnika, slovenskoj vojsci ponudio vozilo Pandur II.
Nakon što je 2006. izgubila na natječaju, austrijska kompanija podnijela je niz prigovora na tu odluku te je na kraju osnovano i parlamentarno istražno povjerenstvo. Povjerenstvo je od Slovenske vojske i ministarstva obrane zatražilo svu tehničku i financijsku dokumentaciju koju su tvrtke dale na natječaj. Međutim, predsjednik povjerenstva je kao neovisnog analitičara za dokumentaciju angažirao Ivana Prebila, člana Upravnog odbora tvrtke Viator & Vektor koja je 70-postotni vlasnik Sistemske tehnike. Finci se boje da se na taj način austrijski Steyr dokopao svih tehničkih detalja a barem je dvadesetak njih zaštićeno, što bi Fincima ozbiljno moglo naštetiti na nekim budućim natječajima na kojima će im Steyr biti konkurent.
Problemi u Sloveniji nastupili su odmah po objavi pobjede Patrie na natječaju. Oporba je bila u šoku, kao i velik dio slovenske javnosti, jer je natječajna komisija odbila ponudu domaćeg proizvođača Sistemske tehnike. Velikim je dijelom za cjelokupnu zbrku i prepucavanja vlasti i oporbe u slučaju Patria kriv ministar obrane Karl Erjavec koji zapravo sve iritira tajnovitošću i netransparentnošću. Tako se, primjerice, u Sloveniji ne zna koliko će se oklopnih vozila proizvoditi u Finskoj a koliko u Sloveniji, još uvijek su tajne cijene opreme i naoružanja, slovenski novinari ne smiju ući u pogon Gorenja u Šoštanju gdje se trebaju proizvoditi oklopna borbena vozila AMV 8×8 a najapsurdnije od svega jest priznanje Jože Zagožena, predsjednika nadzornog odbora Gorenja, koji tvrdi kako on nema pojma o proizvodnji oklopnih borbenih vozila u svojoj tvrtki. Samo dan prije nego što su dvojica zaposlenika finske Patrije privedena u policiju, pred slovenskim parlamentarnim povjerenstvom svoj iskaz dao je Zdenko Pavček, predsjednik Upravnog odbora skupine Viator & Vektor koja je izgubila na natječaju.
On je izjavio kako su ga neposredno prije odabira najboljeg ponuđača posjetili brigadir Slovenske vojske Tone Krkovič i Darko Njavro, uručili mu dvije posjetnice finske Patrije i rekli mu da nazove te ljude ako želi dobiti posao. Međutim, Darko Njavro je opovrgnuo takve navode i izjavio kako ih je na kavu pozvao Pavčekov pomoćnik Igor Zajec i to nakon što je Patria već pobijedila na natječaju. Zajec i Krkovič poznaju se još od vremena slovenskog osamostaljenja a Pavčeka su posjetili usput, nakon kave sa Zajcom. Pritom, tvrdi Njavro, Pavček im je rekao kako se vozila trebaju proizvoditi u Sloveniji na što mu je brigadir Krkovič rekao da Slovenija ne treba ni češke ni finske oklopnjake već odoru i čizme.
Njavro je dodao kako je razgovor s Pavčekom trajao pola sata i da nema pojma o čemu Pavček govori kad spominje posjetnice. Brigadir Tone Krkovič rekao je kako će tužiti Pavčeka ako ustraje u tvrdnji da mu je on davao nekakve posjetnice ljudi iz Patrije. Sve u svemu, zasad je teško pretpostavljati razloge istrage finske policije, odnosno koje su konkretne optužbe protiv zaposlenika Patrije, jer tamo gdje se sve trebalo otkrivati – u Sloveniji – u dvije godine nije bilo ni jedne jedine riječi o tome.
Istraga u Sloveniji
Patria je tvrtka u većinskom, 73-postotnom vlasništvu finske države, a njen je proizvodni program vezan prije svega za obrambenu tehnologiju, odnosno oklopna vozila, helikoptere, topništvo, zrakoplove i svemirsku tehnologiju. Osim s Hrvatskom vojskom, Patria je nedavno uspostavila suradnju i sa slovenskom. Naime, slovensko ministarstvo obrane potpisalo je s finskom Patrijom ugovor vrijedan 278 milijuna eura o nabavi oklopnih vozila. Na to se žalio austrijski konkurent na natječaju a zbog cijelog slučaja osnovano je parlamentarno istražno povjerenstvo.
Komentari