Neplaćanje dobavljača, neisplata dnevnica i odlasci rukovoditelja sektora samo su dio problema u HAPIH-u koji bi mogli ozbiljno ugroziti sigurnost hrane u Hrvatskoj, što bi ugrozilo cijeli domaći poljoprivredni sektor.
Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) posljednjih godinu dana nalazi se u velikim operativnim, kadrovskim i financijskim poteškoćama, što može dramatično ugroziti sigurnost hrane u Hrvatskoj, a posljedično i cjelokupni hrvatski poljoprivredni sektor. Ove crne prognoze Nacionalu je proteklog tjedna iznijelo nekoliko neovisnih izvora koji su dobro upoznati sa stanjem u ovoj za hrvatsku poljoprivredu izrazito važnoj državnoj agenciji.
Svi oni za to krive samo jednu osobu – ravnateljicu HAPIH-a Darju Sokolić koja je na čelu agencije od veljače 2021. Iako ona nastoji javno prikazati idealnu sliku poslovanja i upravljanja, Nacionalovi izvori tvrde da je Darja Sokolić svojim potezima otkako je na čelu HAPIH-a izazvala neviđen nered i probleme u poslovanju.
Ako bi se ove optužbe pokazale točnima, a sve ono što nam je tijekom prošlog tjedna predočeno ukazuje na to da je HAPIH doista u teškoj situaciji i da ljudi koji rade u toj agenciji više ne vjeruju da se stanje pod vodstvom aktualne ravnateljice može popraviti, to bi značilo da je pred novim ministrom poljoprivrede Josipom Dabrom još jedan popriličan problem koji mu je ostavila bivša ministrica poljoprivrede Marija Vučković. To se može tvrditi zato što je i Darja Sokolić u internoj prepisci sa suradnicima za dio problema okrivila upravo Mariju Vučković.
Ostaje samo pitanje hoće li Dabro povjerovati verziji koju mu predstavlja ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić ili će povjerovati djelatnicima agencije koji već duže vrijeme upozoravaju na kaos u poslovanju HAPIH-a te su sada odlučili i putem medija upozoriti na nesposobnost aktualne ravnateljice koja je uzrokovala potpuni raspad sustava u HAPIH-u. Naime, Nacionalovi izvori upozoravaju na to kako su već u prvoj godini mandata Darje Sokolić, svih četvero pomoćnika podnijeli ostavke nezadovoljni njenim odnosom prema njima, poslu i drugim djelatnicima, a ubrzo nakon toga s mjesta pomoćnice otišla je i Lidija Maurović Košćak i to zbog loše komunikacije s aktualnom ravnateljicom. Osim toga, ozbiljnost situacije pokazuje i podatak da je u posljednjih nešto više od godinu dana HAPIH napustilo i niz rukovoditelja odjela. To znači da su ljudi otišli s ugodnih radnih mjesta u državnoj agenciji na kojima su bili vrlo dobro plaćeni, ali su bez obzira na to odlučili dati otkaze te su otišli na niže pozicije u državnoj službi s manjim plaćama.
Tako je HAPIH u nešto više od 12 mjeseci ostao bez rukovoditelja Službe za ljudskih resurse, rukovoditelja Službe za opće i pravne poslove te rukovoditelja Službe za financije i računovodstvo. Svi su oni dugogodišnji djelatnici HAPIH-a, ali su zbog nezadovoljstva upravljanjem i ravnateljicom otišli iz ove agencije te su se odrekli visokih primanja, po čemu je HAPIH vjerojatno jedini primjer u hrvatskom javnom sektoru.
Međutim, kako tvrde Nacionalovi izvori, odlazak ovih ljudi otvorio je nove probleme pa su trenutno u Službi za financije i računovodstvo ostali samo tehnički suradnici sa srednjom stručnom spremom. Pojedine službe su ostale bez 50% ljudi, a postojeći djelatnici su prilikom svake novonastale situacije i odlaska djelatnika preuzeli dio poslova uz redovito obavljanje vlastitog posla i to bez dodatnih naknada i stimulacija. Jedan Nacionalov izvor ovako je opisao trenutnu situaciju u tim HAPIH-ovim službama:
“Ti ljudi se sada nalaze u situaciji u kojoj je nemoguće odrađivati sve poslove sukladno rokovima i potrebama. Djelatnici su u strahu za svoja radna mjesta, pod velikim su dodatnim opterećenjem, imaju osjećaj da se sustav raspada, da nema jasnog vodstva i žale se da je nemoguće raditi u takvim uvjetima.”
Ono što je posebno zabrinjavajuće za rad HAPIH-a je to što se već duže vrijeme ne isplaćuju putni nalozi i tzv. loko vožnje, a djelatnici se nemaju kome obratiti za informacije koje su im potrebne. Ujedno se i ne odobravaju službena putovanja u sklopu obavljanja redovnih aktivnosti centara unutar HAPIH-a, a budući da na njihovim službenim stranicama stoji da je misija ove agencije “postati moderna agencija koja kontinuirano provodi i unaprjeđuje poljoprivrednu politiku i održive prehrambene sustave, kako na nacionalnoj tako i na međunarodnoj razini te istovremeno ostvaruje sigurnost hrane, održivost okoliša i ekonomske mogućnosti”, postavlja se pitanje tko se brine za sigurnost hrane i za održive prehrambene sustave hrvatske poljoprivrede ako djelatnici HAPIH-a ne izlaze na teren i ne rade posao koji bi trebali raditi. Kao da sve navedeno nije dovoljno, Nacional je od izvora iz HAPIH-a dobio potvrdu i da posljednjih tjedana velik broj dobavljača zove i traži plaćanje dospjelih računa, što ne treba pretjerano ni čuditi jer sredstva na računima nisu dostatna da se osigura stabilan novčani tijek, odnosno plaćanje preuzetih obveza HAPIH-a pa sada dobavljači prijete prisilnim naplatama i dodatnim troškovima.
Nacional je HAPIH-u uputio pitanja vezana uz financijsku i kadrovsku situaciju u agenciji te je tražio očitovanje o problemima koji su navedeni. Iz HAPIH-a su odgovori stigli u ponedjeljak poslije podne te ih prenosimo u cjelosti:
“Informacija da su kartice za točenje goriva službenih automobila blokirane nije istinita, niti je bilo što drugo blokirano. Naime, kako tvrtka Petrol na temelju postupka javne nabave na nivou Središnjeg državnog ureda za javnu nabavu više nije dobavljač goriva, došlo je do promjene na koju se, vjerujemo, referirate. Poslovanje kao i do sada uredno teče, a podmirenje obveza, uključujući i značajne dodatne financijske obveze koje je donijelo povećanje plaća u javnim službama od travnja ove godine, se usklađuje i prilagođava na mjesečnoj razini. Stoga će nam jesenski rebalans proračuna biti značajan u kontekstu usklađivanja rashoda za plaće s ostalim troškovima poslovanja. Svaki naš djelatnik daje dragocjen doprinos, stoga nam je odlazak svakog člana već uhodanog tima značajan gubitak. HAPIH je velika agencija, od preko 430 djelatnika, 10 ustrojstvenih jedinica i hijerarhija je jasno posložena, a fluktuacije na radnim mjestima, s obzirom na veličinu agencije i brojnost djelatnika, nisu neuobičajene. Ono što je važno reći je da su svi odlasci bili sporazumni. Poslovne aktivnosti HAPIH-a su vrlo intenzivne, daleko smo od uobičajene percepcije trome javne uprave u kojoj djelatnici svoje radno vrijeme ne provode učinkovito, što jasno pokazuju i rezultati koje postižemo. Dodatno kadrovsko osnaživanje je uvijek dobrodošlo, na tome uvijek radimo, naravno, u skladu s proračunskim mogućnostima. Kako smo već naveli, poslovanje se u HAPIH-u odvija u skladu s poslovnim planovima stoga ne možemo govoriti o popravljanju, no ono što svakako činimo je intenzivno unaprjeđenje svakog aspekta poslovanja kroz optimizaciju poslovnih procesa i unapređenje upravljanja ljudskim potencijalima. Za svako radno mjesto koje je upražnjeno provodi se postupak zapošljavanja sukladno prioritetima. Nastavno na sve navedeno, pripremljen je i prijedlog za rebalans proračuna te dostavljen nadležnom ministarstvu.”
Zanimljivo je i to da je slične odgovore dobio i predsjednik Upravnog vijeća HAPIH-a Šime Mršić. Naime, Nacional je u posjedu prepiske koja se odvijala putem elektroničke pošte, a u kojoj je Šime Mršić od Darje Sokolić zatražio očitovanje o svim navedenim financijskim i kadrovskim problemima. No iako je Darja Sokolić napisala poduži e-mail, u njemu nije konkretno odgovorila ni na jedno pitanje, već je općenito govorila o stanju u HAPIH-u te je za kadrovske probleme okrivila bivšu ministricu Mariju Vučković, za koju je napisala da je “zamolba za suglasnost o zapošljavanju stajala kod ministrice Marije Vučković dva mjeseca”, a da je novi ministar Josip Dabro “dao suglasnost nekoliko dana nakon preuzimanja dužnosti”.
O problemima s financijama kao i o problemima s odlaskom voditelja sektora Darja Sokolić nije odgovorila. Inače, Darja Sokolić je preuzela dužnost od dotadašnjeg ravnatelja Krunoslava Dugalića čiji je mandat završio 31. siječnja 2021. Darja Sokolić je iz Osijeka gdje je 1994. diplomirala na Prehrambeno-tehnološkom fakultetu. Dugi niz godina radila je u Saponiji Osijek kao tehnolog, a potom i kao direktor proizvodnje toaletno-kozmetičkih proizvoda. Od 2008. zaposlena je u Hrvatskoj agenciji za hranu (HAH), čija je bila zadnja ravnateljica, do spajanja HAH-a s ostalim agencijama u HAPIH, 1. siječnja 2019. Od 2018. član je Savjetodavnog vijeća Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA). Prije nego što je postala ravnateljica, Darja Sokolić bila je savjetnica ravnatelja HAPIH-a, a prethodno je bila i voditeljica HAPIH-ova Centra za sigurnost hrane.
‘Poslovanje se odvija u skladu s poslovnim planovima i ono što svakako činimo je intenzivno unaprjeđenje svakog aspekta poslovanja kroz optimizaciju poslovnih procesa’, tvrde iz HAPIH-a
I dok, s jedne strane, Darja Sokolić ne odgovara izravno na pitanja koja su postavili članovi Upravnog vijeća, s druge povlači čudne poteze koji su najmanju ruku vrlo upitni, a vrlo vjerojatno i protuzakoniti. Naime, osim što se dio radnika žali da su dobili odluke da obavljaju poslove drugog radnog mjesta bez da je netko razgovarao s njima i bez njihove suglasnosti te su zabrinuti takvim postupanjem, takvi postupci ravnateljice doveli su do situacija da neki djelatnici HAPIH-a koji su cijeli život proveli na terenu sada rade, primjerice, u financijskom sektoru te moraju raditi na obračunu plaća ili drugim sličnim poslovima, iako nisu te struke niti imaju potrebnih znanja za obavljanje takvih poslova, što dodatno utječe na rad agencije. I dok je dio radnika iz straha od odmazde pristao raditi takve poslove, neki su poduzeli pravne korake u tom smjeru pa je vodstvo HAPIH-a suočeno i s tužbama vlastitih radnika.
Najbolji primjer apsurdne situacije u HAPIH-u je onaj u kojem se nalazi Služba za ljudske resurse. Naime, u srpnju prošle godine su iz Službe za ljudske resurse u Zagrebu uzeti svi personalni dosjei djelatnika HAPIH-a te su premješteni u Osijek, gdje s njima danas raspolaže Željka Frauenheim koja uopće nije zaposlena u Službi za ljudske resurse, što je po svemu sudeći protivno odredbama GDPR-a. Nacionalovi izvori iz HAPIH-a tvrde da ona nije imala nikakvog prethodnog znanja iz tog područja te da postoji veliki broj upita djelatnika vezano za razne situacije uz njihove službene dosjee. Navodi se i da je cijeloj službi takvim postupanjem otežan rad te da se takvim odlukama ravnateljice Darje Sokolić dodatno zakompliciralo obavljanje posla te je povećan i rizik od propusta.
Željka Frauenheim trenutno je zaspolena na radnom mjestu viši tehnički suradnik-laborant, u Službi za manifestacije i promociju, u Uredu ravnatelja, a Nacionalovi izvori upozoravaju na to da ona poslove svog radnog mjesta uopće ne obavlja, već barata personalnim dosjeima djelatnika i radi poslove iz Službe za ljudske resurse. Osim toga, bivši rukovoditelj Službe za ljudske resurse Tomislav Jerbić dao je otkaz prošle godine jer, kako tvrde izvori iz HAPIH-a, nikako nije mogao naći zajednički jezik s ravnateljicom Darjom Sokolić i načelnicom Sektora za podršku poslovnih procesa Željkom Jukić. Jerbić se navodno svojim kolegama požalio da su one sustavno odbijale bilo kakvu komunikaciju i suradnju, da se nisu držale dogovora i da su stalno mijenjale mišljenja i postupanja te da je bilo nemoguće raditi u takvim uvjetima.
Djelatnici HAPIH-a su u strahu za svoja radna mjesta, pod velikim su dodatnim opterećenjem, imaju osjećaj da se sustav raspada, da nema jasnog vodstva i žale se da je nemoguće raditi u takvim uvjetima
Ubrzo nakon odlaska Tomislava Jerbića, iz HAPIH-a je otišla i Romana Detelić iz Službe za ljudske resurse te nitko nije bio zaposlen umjesto njih, već je posao raspoređen na preostale dvije djelatnice tog odjela koje do danas rade pod većim opterećenjem bez napredovanja za koje su imale formalne uvjete. Tvrdi se i da je Radničko vijeće HAPIH-a formalno i pisanim putem upozorilo ravnateljicu na ovu, ali i sve druge slične situacije, ali i oni kao i svi oni koji su pokušali doznati pravu istinu o stanju u HAPIH-u, odgovor od ravnateljice Darje Sokolić nikada nisu dobili. Svi ovi detalji pokazuju koliko je zapravo zabrinjavajuća situacija u agenciji koja bi, između ostalog, trebala brinuti i o sigurnosti hrane koja se proizvodi u Hrvatskoj.
Uostalom i ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić je u nekoliko navrata tijekom svog mandata govorila o tome kako je jedan od ciljeva HAPIH-a “podići svijest građana o ulozi znanosti koja stoji iza postavljenih visokih standarda sigurnosti hrane koja se nalazi na europskom pa tako i hrvatskom tržištu kao i potaknuti građane na kritičko razmišljanje prilikom svakodnevnog odabira hrane”.
REAKCIJA: ‘HAPIH stabilno posluje, potvrđuju to i financijska izvješća objavljena na HAPIH-ovim stranicama’
„HAPIH stabilno posluje. Da je navedeno istinito potvrđuju financijska izvješća HAPIH-a, kao i ostali dokumenti, koji su transparentno objavljeni na HAPIH-ovim mrežnim stranicama.
Po dolasku nove uprave, došlo je do izbora novih pomoćnika te su sa dotadašnjim pomoćnicima sporazumno sklopljeni novi ugovori o radu. Razlog odlaska pomoćnice Lidije Maurović Košćak s radnog mjesta pomoćnice nije bila loša komunikacija s ravnateljicom, a to je vidljivo i iz činjenice da je Košćak s mjesta pomoćnice ravnateljice otišla na radno mjesto savjetnice ravnateljice.
Putni nalozi i loko vožnje redovno se isplaćuju svim djelatnicima, a službena putovanja se odobravaju u skladu sa svrhom samog putovanja te ukoliko su predviđena godišnjim planom.
Vezano za premještaj personalnih dosjea djelatnika, radi se o internoj reorganizaciji poslovnih procesa, a kako se sjedište HAPIH-a nalazi u Osijeku, logično je da se i dosjei djelatnika nalaze u mjestu sjedišta agencije. Djelatnici koja rukovodi dosjeima uručena je prethodno odluka kojom ju se zadužuje za organizaciju personalnih dosjea i obvezuje na tajnost čuvanja podataka, a navedena djelatnica je završila i dodatne edukacije iz područja: zaštite i obrade podataka radnika, uredskog poslovanja i arhiviranja kadrovske dokumentacije te svrsishodne sistematizacije radnih mjesta.
Na sve upite Radničkog vijeća odgovoreno je u zakonskom roku i niti jedan upit nije ostao neodgovoren.
Djelatnici Adrijani Novak izrečeno je, u skladu sa čl. 119. Zakona o radu te čl. 52. Pravilnika o radu HAPIH-a, Upozorenje na obvezu iz radnog odnosa radi nedoličnog odnosa i otvorenog iskazivanja netrpeljivosti prema suradnicima i nadređenima.
Nikakve osobne isprike nisu zatražene niti od koga pa tako niti od djelatnice Vesne Tomše Đuranec.
Adresa [email protected] otvorena je kako bi se s djelatnicima podijelile važne informacije vezano za njihova prava i obveze. Nakon što su djelatnici počeli odgovarati na mailove svima (što svjesno, što nehotično) i na taj način opterećivati mailove 430 djelatnika, dobili smo višekratno pritužbe djelatnika na isto, te smo stoga adresu stavili isključivo u funkciju prosljeđivanja važnih obavijesti službi (financije, računovodstvo, ljudski resursi i sl.), što i je bila njena primarna svrha.
Inozemna putovanja ravnateljice najvećim dijelom su financirana iz europskih izvora, kao članu Upravnog vijeća Europske agencije za sigurnost hrane i članu Koordinacijskog tijela UN-a „Prehrambeni sustavi“, a sve je transparentno na narudžbenicama i računima u sustavu.
Usluge profesionalnog fotografa korištene su u HAPIH-u za potrebe izrade priručnika – fotografije prikaza fenoloških faza sorti voća u Centru za voćarstvo i povrćarstvo, iznimno za protokole na važnim događanjima, kao i u svrhu službenih fotografija za potrebe godišnjih izvješća, ostalih publikacija i članaka za europske kampanje, kada su po postavljenim parametrima potrebne službene fotografije određene kvalitete i rezolucije, a konkretna usluga plaćena je 230€, a ne 2500€ kako se navodi u tekstu.
Za sve navedeno postoji relevantna dokumentacija, koja isto potvrđuje, a o kojoj je autor članka bio obaviješten te pozvan na uvid iste, ali se nije odazvao pozivu niti na bilo koji način provjerio istinitost objavljenih navoda u oba članka.
Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu
Komentari