Nekad su pomagala za vid bila iznimka, dok u današnje vrijeme ona postaju pravilo. Razloga ima mnogo, od dugog gledanja u ekrane računala ili mobitela pa do loše prehrane, koja također utječe na vid. Uz navedeno, ono što svakako izaziva brojne poteškoće s vidom su zamor i bol u očima uzrokovani neprikladnom rasvjetom.
Iz tog razloga, zemlje članice Europske Unije još od 2003. imaju zajednički standard (EN 12464-1) za rasvjetu radnih mjesta. Od 2012. godine, u sklopu novog standarda (HRN EN 12464-1:2012) naglasak je i na prostorima koji zahtijevaju dobru vizualnu komunikaciju, poput učionica. Ujednačenom i harmonično raspoređenom rasvijetljenošću u prostoriji, bez mračnih sjena i prevelikih razlika u nivoima rasvijetljenosti, mogu se izbjeći mnogi problemi koji utječu na koncentraciju, opažanje i napor očiju.
Povezanost rasvjetljenosti i zdravlja proučavala su brojna sveučilišta i renomirane tvrtke, a jedan od glavnih ciljeva bio je istražiti kako se većim udjelom svjetla na zidovima i stropu utječe na uspjeh i produktivnost učenika. Rezultati su pokazali kako je kvalitetna osvijetljenost utjecala na budnost, aktivnost i raspoloženje učenika, kao i bolje školske rezultate. Nažalost, visok postotak naših škola ima nekvalitetna rasvjetna rješenja, što je jedan od glavnih razloga za sve raniji početak nošenja pomagala za vid.
Kako postići optimalnu rasvjetljenost za učenje u dječjoj ili radnoj sobi?
Kako bi se postigla idealna osvijetljenost pri kojoj je moguće učiti s više koncentracije i manje napora za oči, potrebno je čak i više svjetla no što je to zakonom propisano za prostore poput npr. učionica.
Radna soba u kući ili stanu razlikuje se od rasvjete ureda, odnosno, radne rasvjete javnih prostora. Dok većina današnjih ureda opću rasvjetu prostora koristi kao radnu, odnosno funkcionalnu rasvjetu radnog mjesta, u privatnim stambenim prostorima to, u pravilu, nije slučaj. Radna rasvjeta je zasebno postavljena – kao stolna ili viseća svjetiljka direktno iznad radnog stola. Ipak, postoje svjetiljke s dvostrukom namjenom – s izravnim svjetlom za radni stol te neizravnim svjetlom za rasvjetu cijelog prostora. To su primjerice, suvremene uredske samostojeće svjetiljke od kojih neke imaju i odvojenu regulaciju intenziteta izravnog i neizravnog svjetla. Dakle, za dječju ili radnu sobu preporuča se instalirati:
• Opću rasvjetu prostora
• Rasvjetu radnog stola
• Rasvjetu regala s knjigama
• Akcentnu rasvjetu umjetničkih predmeta, slika, diploma…
Radna soba u privatnom prostoru nije samo radni prostor, nego i prostor gdje se korisnik opušta, koncentrira i razmišljanja, tako da je za kvalitetnu rasvjetu najbolje koristiti kombinaciju više rasvjetnih tijela. Varijacijom više izvora i tipova svjetlosti možemo kreirati različite rasvjetne scene u prostoriji. U svakom slučaju, osim rasvjete radne površine, moramo voditi računa da korisnik prilikom čitanja ili učenja za radnim stolom koristi svu projektiranu rasvjetu, kako bi se jednoliko osvijetlio kompletan prostor te da ne dođe do zamaranja zbog prevelikih kontrasta u prostoru. Drugim riječima, osim same rasvjete radne površine, moramo što kvalitetnije rasvijetliti i stropove i zidove, jer osim horizontalne rasvijetljenosti, u radnim prostorima bitna je i cilindrična rasvijetljenost. Cilindrična rasvijetljenost utječe na sposobnost tumačenja događaja i predmeta u sobi, ne odvraćajući pritom pažnju kroz igre svjetla i sjene.
Primjeri hrvatskih škola i vrtića na koje možemo biti ponosni
Neke se škole i vrtići ipak ističu prepoznavanjem važnosti ove tematike pa stoga i instalacijama kojima je stvoreno zdravo i stimulativno okruženje s više svjetla pri čemu je maksimalno reducirana i potrošnja električne energije. Primjeri navedenog su svakako objekti Odgojno-obrazovnog kompleksa Kajzerica te Osnovne Škole i Dječjeg vrtića na Vrbanima. Uz jasne smjernice autorskog tima arhitekata, tvrtka Telektra ovdje je korištenjem suvremenih tehnologija rasvjetnih tijela postigla modernu i funkcionalnu osvijetljenost škole i vrtića na Kajzerici dok je lajtmotiv prostora – svjetla i vizualna protočnost uzduž cijelog objekta. Osnovna karakteristika projekta rasvjete Dječjeg vrtića i OŠ Vrbani III bile su jasne linije te jednostavan minimalistički dizajn svjetiljaka uz maksimalno reduciranu potrošnju električne energije. Pravilnim i simetričnim rasporedom te odabranom optikom svjetiljaka dobivena je ravnoteža u rasvijetljenosti, čime su eliminirane mračne sjene, a rezultat je zdravo i vedro okruženje u kojem svakodnevno borave mnoga zagrebačka djeca.
Smanjenje potrošnje energije
Povećanje ambijentalne razine rasvijetljenosti u učionici rezultira i povećanjem osjećaja ugode te daje bolje rezultate učenja, pri čemu je važno naglasiti da se sustavom upravljanja rasvjetom isto postiže bez povećanja potrošnje električne energije i emisije štetnih plinova. Dakle, iako se preporuča više svjetla u učionicama, to ne znači da instalacija mora biti skuplja, jer je uz intuitivni suvremeni sustav upravljanja rasvjetom moguće ostvariti energetsku efikasnost te kreativne, moderne i stimulirajuće učionice. Sve navedeno naposljetku će rezultirati budnošću učenika i boljim rezultatima tijekom školovanja, a time i sretnijom i zadovoljnijom djecom i budućim naraštajima.
Komentari