NEMIRI & NESANICE: Vjera hrvatskih katolika bila je zrelija u ‘mračnoj’ Jugoslaviji nego sada ‘u slobodi’

Autor:

15.11.2013., Zagreb -  Kuca ljudskih prava, konferencija za novinare na kojoj je predstavljeno pismo papi Franji u sklopu kampanje protiv sirenja mrznje i neotolerancije. Konferenciji su nazocili Eugen Jakovcic, Katarina Kruhonja, Drago Pilsel i Marina Skrabalo. rPhoto: Robert Anic/PIXSELL

Robert Anic/PIXSELL

Ususret 64. Teološko-pastoralnomu tjednu (TPT) u Zagrebu, od 23. do 25. siječnja u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu (hej: zašto se pak “tjednom” naziva nešto što jedva traje dva i pol dana?) na neke se dubinske aspekte teme u Glasu Koncila osvrnuo jedan od predavača, dr. Hrvoje Kalem. Nada se da će TPT otvoriti i neka krucijalna pitanja, poput sagledavanja protekloga razdoblja: “Je li naša vjera zrelija sada u slobodi ili je bila zrelija u neslobodi?” Među razloge zbog kojih treba promišljati o zrelosti vjere odraslih treba svakako ubrojiti i sve više nejasnoća i zbunjenosti glede važnih pitanja vjere i morala, “koje dolaze, kao što vidimo, djelomice i iz samih crkvenih struktura”. Sudeći prema izvadcima iz predavanja TTP-a, rekao bih – a mislim da sam i svjedok jer sam ovamo stigao u svibnju 1989. i odmah bio uključen u pastoralu u Rijeci kao pripadnik franjevačkog reda – da je vjera bila zrelija u Jugoslaviji. Da su živi, s time bi se složili i don Živko Kustić i fra Bono Zvonimir Šagi.

Pastoral i kateheza odraslih trebali bi biti u središtu djelovanja Crkve zato što se najveći dio ljudske egzistencije u pravilu provodi u odrasloj dobi, tijekom koje su kršćani svakodnevno pozvani živjeti i svjedočiti svoju vjeru na privatnoj i društvenoj razini. Poznato je da većina vjeroučenika nakon sakramenta potvrde prestaje ići u crkvu, među ostalim zato što ni njihovi roditelji ne idu redovito ili uopće ne idu u crkvu. S druge strane, kod velike većine praktičnih vjernika, čak i onih obrazovanijih, poznavanje temeljnih sadržaja kršćanske vjere ostalo je na infantilnoj, tradicionalnoj i formalnoj razini. Sveopća relativizirana vjera sve više postaje identitetsko pitanje, koje je na našim prostorima često povezano s nacionalnim pitanjem, a u zadnje vrijeme i s (neo)konzervativnim ideološkim strujanjima koja se pozivaju na kršćanske vrijednosti premda su nerijetko udaljena od službenoga naučavanja Crkve. Ovo su uvodne napomene pred TPT.

Nameću se tu dva pitanja: zašto veliki broj odraslih osoba ne osjeća ili zanemaruje važnost vjere u svom životu i nema potrebu prakticirati vjeru i duhovno rasti u sklopu crkvene zajednice? Zašto i veliki broj praktičnih vjernika ima oskudno znanje o svojoj vjeri i gotovo nikakav uvid u naučavanje Crkve, osobito u evangelizacijskoj perspektivi Drugoga vatikanskoga koncila koja predmnijeva zrele, osviještene i angažirane kršćane?

Ta tema posebno se čini važnom u sadašnjem trenutku Crkve u Hrvatskoj, u kojem prevladava dihotomija između nominalnog i sociokulturnog katoličanstva i stvarne i učinkovite prisutnosti katoličkih vjernika u hrvatskom društvu. Činjenica je da većina odraslih osoba ne prepoznaje smisao i vrijednost kršćanstva niti je zainteresirana za uključivanje vjere i Crkve u svoj život, štoviše, vjeru i Crkvu često doživljava kao smetnju za “uspješan život”.

S druge strane, u proteklih petnaestak godina primjećujemo svojevrsnu radikalizaciju vjere kod dijela praktičnih katoličkih vjernika koji – pretežno zbog nedostatka kvalitetne pastoralne ponude u vlastitoj župi – ispunjenje svojih duhovnih potreba idu tražiti u zajednicama karizmatskog tipa, pohađanjem “tradicionalne mise” na latinskom jeziku ili pak u različitima oblicima “katoličkoga aktivizma” nerijetko na rubu fundamentalizma (kao što pokazuje klečanje za osnaživanje patrijarhata na našim trgovima). Takvo življenje vjere najčešće je utemeljeno isključivo na emocijama, obilježeno je fideizmom, moralnim rigorizmom, duhovnim elitizmom. Strogo odbacivanje teologije pod izlikom da vjera ne treba razum, vodi do toga da se ostaje na razini doslovnoga shvaćanja Biblije, sa svim pratećim anakronizmima i misaonim devijacijama. Takvo proizvoljno shvaćanje kršćanstva najčešće je u suštoj suprotnosti s naučavanjem (poslije)koncilske Crkve, vrlo je apologetsko, prozelitsko i borbeno usmjereno te nimalo dijaloški otvoreno.

U Hrvatskoj se (nad)biskupi, izgleda, boje istraživanja i ona se rijetko provode. U Njemačkoj, na primer, takva sondiranja pokazuju zabrinjavajuće trendove: može se uočiti da su ponegdje sve snage usmjerene prema skupini od 13 posto crkveno religioznih, kako ih opisuje studija. Naravno, oni su važni jer čine jezgru angažiranih koji donose mogućnosti i potrebe. Ali treba uzeti u obzir i onih 25 posto koji su “vjerski distancirani” i najveću skupinu ispitanika od 56 posto, koji se nazivaju “sekularnim”. U Italiji, pak, 80 posto katolika je religiološki nepismeno i rijetko uzima Bibliju u ruke. Kako stojimo doma?

Vidljiva je kriza tradicionalnoga modela postajanja kršćanima religioznom socijalizacijom (Ana Thea Filipović); Tematika vjerske prakse, koja se u posljednjih 10-15 godina velikim dijelom mijenja, a dijelom se i promijenila, do sada ni u teološkim ni u službenim crkvenim raspravama nije uzeta ozbiljno (Stjepan Baloban); U Crkvi nema gostoprimljivoga ozračja (fra Ivan Šarčević); Vidljiv je i izostanak formativnih programa koji će naglasiti važnost medijske pismenosti, prepoznavanje i prihvaćanje vjerodostojnosti (Igor Kanižaj)…

Što Crkva, osim redovitoga sakramentalnoga djelovanja, nudi odraslim osobama za inteligentno i cjelovito življenje kršćanske vjere, koje jednako uključuje eklezijalnu, duhovnu i socijalnu dimenziju i traži sigurno i obogaćujuće egzistencijalno uporište? Crkva, ne samo u Hrvatskoj, u budućnosti neće djelovati s pozicije većine, nego s marginalnije pozicije i kroz umreženost. Je li za to sposobna? Ama ne, još ne. Radikali su glasniji, prečesto.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Avatar photo
Butmir

prije 9 mjeseci

Poštovani g. Pilsel, Vaše analize religioznosti u Hrvata imaju jednu nepremostivu manu. A to je, što se podrazumijeva pod religioznosti. Religioznost se prenosi u obitelji s roditelja na djecu, da o njoj ne znaju puno ni roditelji pa ni djeca. Zapravo se 90% religioznosti prihvaća kao narodni običaj. I to je to. Ako sada dodamo da večina mladih ide u školu, gdje se susreće s znanjem o fizici i evoluciji koje su bazirane na znanosti, te im religijske priče znače sve manje. Dio budućih intelektualaca ulazi još dublje u pitanje religije i teologije i to vezano za znanost i povijest. Sve organizirane vjere svoje korijenje vuku deset tisuća (ili manje ili više) u prošlosti, započele su s više bogova u mnoštvu oblika od predmeta, nebeskih tijela, životinja i ljudi. Kroz povijest se broj bogova smanjvao da bi prvo kod Egipčana (ne trajno), i Židova, završio na jednim. Poslije su kršćani pa muslimani nastavili s jednim. Danas na svijetu ima oko 4000 vjera o kojih su samo šest većih od 100 miliona sljedbenika, s jednim, više ili nijednim bogom. Sve postojeće vjere (koje imaju bogove), imaju personalne bogove, tj takove kojima se možete osobno obratiti a oni vam ili ispune (ili ne ispune) vašu molbu (protiv prirodnih zakona) Šta kaže znanost! Ona se ne bavi teologijom, a religiju promatra kao dio ljudske aktivnosti kao što je umjetnost ili ekonomija. Znanost je danas jako napredovala u odnosu na pred 10000, 2000, 200, ili 20 godina. Do kuda je stigla u današnje vrijeme? Ako gledamo biologiju već može stvarati nova živa bića, što je po religijama isključivo božja nadležnost. Ako gledamo astrofiziku, nastanak svemira je dosta točno datiran pred 13,8 milijarda godina, od kada se širi da bi postigao današnje dimenzije. Ne znamo točne dimenzije ali je više od dvostruke vrijednosti 2x14 milijarda svjetlosnih godina. Zakoni koje smo otkrili važe u našem svemiru bez izuzetka, te još nije nađen niti jedan koji je prekršen. Svemir je prema teorijama nastao iz vakuuma, i ne samo jedan već mnogi, koje ne možemo vidjeti ni za sada dokazati da postoje Gdje je tu religija? Ona je narodni običaj, koji neki shvaćaju jako ozbiljno, te su voljni ubijati druge koji ne vjeruju ili imaju drugačije bogove. Školovanje i znanost te humanizam će dovesti do nestanka religija u budućnosti (ako uskoro ne nestanemo uslijed nuklernog rata ili sl.) S poštovanjem Butmir