Povijesni, antropološki i teološki rad je završen. Žene su bile zaređivane za đakone. Stvorene su na sliku i priliku Božju. Đakonat nije svećeništvo. Crkva mora sazreti u odnosu na klerikalizam
Vijeće kardinala C9 već se nekoliko puta bavilo temom ređenja žena. Na posljednjem susretu, između ostalih, o toj je temi govorila i anglikanska biskupica Jo Bailey Wells. “Zamoljena sam da govorim o iskustvu ređenja žena u Crkvi Engleske i Anglikanskoj zajednici”, rekla je Wells u intervjuu za španjolski časopis Vida Nueva u četvrtak 8. veljače.
Engleska teologinja govorila je na posljednjem sastanku Vijeća kardinala od 5. do 7. veljače 2024. u vatikanskom Domu Santa Marta. Uz nju su bile pozvane još dvije žene: Giuliva Di Berardino, posvećena djevica iz Veronske biskupije i voditeljica duhovnih tečajeva i obnova, kao i talijanska profesorica teologije i don Boscova sestra Linda Pocher. Redovnica je svoja razmišljanja o ulozi žena u Crkvi iznosila i ranije, na Vijeću kardinala 2022. i u prosincu 2023. godine. Pocher je nakon sastanka tog tijela u veljači rekla da je papa Franjo “pristaša đakonata koji bi bio otvoren i za žene”.
Biskupica Wells je izrazila iznenađenje pozivom na sastanak Vijeća kardinala. Papa i kardinali bili su zainteresirani za njihove izjave i „slušali su ih sa znatiželjom, više su slušali nego što su govorili”. Raspoloženje u Vijeću tijekom njezina izlaganja bilo je nalik seminaru. “Čini mi se vrlo značajnim što su me pozvali, na neki način, kao kolegicu, suputnicu u službi Kristova evanđelja”, rekla je anglikanska biskupica te zaključila da unatoč različitim konfesionalnim tradicijama i teološkim uvjerenjima, katolici i anglikanci imaju mnogo toga zajedničkog i mogu učiti jedni od drugih.
Papa Franjo spreman je riskirati za promjene u Crkvi, rekla je Wells. “Čini mi se da se on ne boji promjena: otvoren je za mogućnost da se tradicije Crkve ponovno promišljaju kako bismo bili vjerni evanđelju”, primijetila je. Papa je nadahnuće i objavio je rat klerikalizmu. Zaređenje žena kod anglikanaca ne znači automatski da u njihovoj Crkvi više nema diskriminacije žena, istaknula je Wells, uz napomenu: “Još je puno posla pred nama.”
Jo Bailey Wells (58) je biskupica i zamjenica glavnog tajnika u londonskom uredu Anglikanske zajednice. Biskupicom Dorkinga imenovana je 2016., a posvetio ju je nadbiskup Canterburyja Justin Welby. Prethodno je predavala kao teologinja u Velikoj Britaniji i SAD-u te je do svog biskupskog ređenja bila kapelanica u palači Lambeth, Welbyjevoj službenoj rezidenciji. Papin poziv da govori pred kardinalima veliki je znak.
Kao što znamo, traje Sinoda o sinodalnosti. Mnoga nacionalna izvješća pozivaju na vraćanje žena u zaređeni đakonat, a Radni dokument govori o “ženskom đakonatu”. Ukazuje li to na kontinuirano razlučivanje sposobnosti žena da prime sakramentalno ređenje kao đakoni unatoč povijesnim dokazima o ženama koje su bivale zaređene za đakone? Iako su žene sve više uključene kao profesionalne voditeljice unutar crkvenih struktura, posebice unutar Rimske kurije, još uvijek postoji duboka nevoljkost da se prihvati povijesni presedan žena u zaređenoj službi. Može li Crkva nadvladati klerikalizam i nijekanje povijesti? Neki komentatori predlažu ono što nazivaju “jedinstvenost redova” za povezivanje đakonata i svećeništva. Njihov argument pretpostavlja da đakonat podrazumijeva podobnost za svećeničko ređenje, a budući da žene ne mogu biti zaređene za svećenike, ne mogu biti zaređene ni za đakonice. Papa Franjo je, konačno, na zahtjev Međunarodne unije viših redovničkih poglavarica (UISG) imenovao povjerenstvo za ispitivanje pitanja žena u đakonatu, koje se sastajalo između 2016. i 2019. godine. Drugo povjerenstvo osnovao je 2020., a sastajalo se između 2021. i 2022. Nijedno izvješće dvaju povjerenstava nije objavljeno. Na pitanje o povratku žena u zaređeni đakonat, trajno zvanje koje ne podrazumijeva podobnost za svećeništvo, lako je odgovoriti potvrdno. Povijesni, antropološki i teološki rad je završen. Žene su bile zaređivane za đakone. Žene su stvorene na sliku i priliku Božju. Đakonat nije svećeništvo. Diljem svijeta ljudi su pozvali Crkvu da sazre u odnosu na klerikalizam i prepozna menadžerske i ministerijalne sposobnosti žena. Postoji napredak u kooptiranju žena u menadžment. Dugotrajni sinodski proces ne smije odgoditi povratak žena u zaređenu đakonsku službu, smatra profesorica Phyllis Zagano, koju je papa Franjo 2016. imenovao u Povjerenstvo za proučavanje đakonata žena.
Prošloga tjedna se dogodila smjena na čelu Srijemske biskupije. Apostolska nuncijatura u Republici Srbiji objavila je na Pepelnicu, u srijedu 14. veljače 2024., da je papa Franjo prihvatio odreknuće mons. Đure Gašparovića (koji bi kanonsku dob za umirovljenje dosegnuo 20. lipnja 2026.) od pastoralnog upravljanja Srijemskom biskupijom, čime je novi dijecezanski biskup postao dosadašnji biskup koadjutor Fabijan Svalina. Mons. Svalina je rekao da je njegova biskupija “misijsko područje” i da su im potrebni novi svećenici: ima ih tek 18, “ali i taj broj čine pretežno stariji svećenici”. Njegov kolega, biskup subotički Ferenc Fazekas, koji isto muku muči s kadrovima, pak kaže kako dolaze nova vremena: “U budućnosti ćemo morati svakako povjeriti vodstvo neke župe nekoj vjernici ili vjerniku laiku (…) uključujući ih kao predvoditelje u nekim obredima.”
Zašto se ženama, pogotovo ako ih se pripusti u đakonski red, ne bi dali zaslužena odgovornost i mandat? Vatikan trenutno pokušava razumjeti kako se đakonat žena može provesti u praksi. Premda će se na to klerikalci i konzervativci, ne samo u Hrvatskoj, dići na zadnje noge, ja sam sretan što dolaze nova vremena i navijam za žene.
Komentari