“Nemamo tri mjeseca godišnjeg”: Učitelji zadovoljni poslom, ali stres im stvaraju roditelji

Autor:

Prazna učionica 31.08.2018., Primosten - Prazna ucionica. rrPhoto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Hrvoje Jelavic/PIXSELL

U povodu Svjetskog dana učiteljica i učitelja, Institut za društvena istraživanja u Zagrebu u srijedu je objavio rezultate istraživanja koji ukazuju kako su učitelji i nastavnici zadovoljni svojim poslom, no potrebno je raditi na podizanju njihovog društvenog statusa.

Analitičko izvješće “Nemamo tri mjeseca godišnjeg – Perspektive učitelja i nastavnika osnovnih i srednjih škola o radu u školi i društvenom statusu u Republici Hrvatskoj” nastalo je temeljem rezultata znanstvenog projekta “Promjene u organizaciji procesa odgoja i obrazovanja uzrokovane COVID-19 pandemijom” kojeg financira Hrvatska zaklada za znanost.

U istraživanju koje su od lipnja do kolovoza proveli Boris Jokić, Zrinka Ristić Dedić, Jana Šimon i Arian Peharda iz Instituta za društvena istraživanja, sudjelovalo je 3634 učiteljica i nastavnika iz 159 osnovnih i srednjih škola.

Rezultati pokazuju kako učitelji i nastavnici u Hrvatskoj iskazuju visoku razinu zadovoljstva poslom. Većina učitelja i nastavnika i dalje uživa u svom radu te ih posao ispunjava, a podjednako su zadovoljni učitelji i nastavnici osnovnih i srednjih škola.

Ipak, zaposleni u osnovnim i srednjim školama doživljavaju vlastiti posao izrazito zahtjevnijim u usporedbi s razdobljem prije pandemije.

“Nemamo tri mjeseca godišnjeg”

Najznačajniji izvori stresa u poslu predstavljaju im preopterećenost administrativnim obvezama, osjećaj odgovornosti za uspjeh učenika te dodatni poslovi zbog odsustva učenika/nastavnika.

U usporedbi sa srednjoškolskim nastavnicima, učitelji u osnovnim školama u većoj mjeri kao značajne izvore stresa ističu rješavanje briga ili prigovora roditelja ili skrbnika, održavanje razredne discipline te prilagođavanje nastave učenicima s posebnim potrebama.

Također, većinu učitelja i nastavnika, njih 67 posto, zabrinjava ekonomska neizvjesnost, dok to ne predstavlja izvor zabrinutosti za njih tek 13,4 posto.

Što se tiče percepcije društvenog statusa učiteljske profesije, učitelji i nastavnici doživljavaju svoj društveni status u Hrvatskoj izrazito nepovoljnim.

Gotovo svi, njih 95,8 posto, izjavljuju da političari ne cijene njihove stavove, a 88,8 posto da ne mogu utjecati na obrazovnu politiku. Također, nezadovoljstvo plaćom izrazilo je 69,9 posto učitelja i nastavnika.

Istraživanje učeničke perspektive s 8419 učenika završnih razreda srednjih škola pokazuje da se 60,5 posto učenika slaže s tvrdnjom da su nastavnici nedovoljno cijenjeni u Hrvatskoj. Pri tome, najvišu razinu slaganja s tom tvrdnjom daju najuspješniji učenici.

U zaključku istraživanja istaknuto je kako nizak društveni status učiteljske profesije predstavlja ozbiljan izazov za Hrvatsku jer će se i dalje negativno odražavati na one koji trenutno rade u sustavu odgoja i obrazovanja, ali i na privlačenje kompetentnih mladih ljudi za rad u školi.

Prikazani rezultati ukazuju da je nužno osvijestiti važnost rada u školi i zajednički raditi na podizanju društvenog statusa odgojno-obrazovnih radnika, naveo je u priopćenju Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.