Ne kočite kad kotači prelaze “ležećeg policajca”, rupu ili veću neravninu!

Autor:

Goldfinger, Wikimedia Commons

Kočite prije, po potrebi i snažnije, a neposredno pred nailazak na njih, kočnicu popustite. Time se prednji ovjes u pravom trenutku rastegne i omekša te bolje amortizira udarac

Ležeći policajci se kod nas ugrađuju, doslovce, kako se kome prohtije. Ima izlivenih od asfalta i betona, izrađenih od graničnih kocaka, a, nažalost, najčešće se ugrađuju oni najgori, od krutih pravokutnih gumenih blokova, koji izgledaju poput nadgrobnih ploča. Takvi su uspornici predviđeni isključivo za pješačke zone i za prelazak preko njih treba zaustaviti automobil.

Udar nastaje pri svakoj brzini, a ako ih se prijeđe brzinom od 30 km/h, nastaje šteta za podvozje. Mnogi griješe i koče kad kotači prelaze preko rupe, neravnine ili ‘ležećeg policajca’. I što se tada događa? Uslijed preraspodjele opterećenja, pod djelovanjem inercijske sile, dolazi do sabijanja prednjih opruga i amortizera te prednji ovjes postaje znatno tvrđi.

Zbog toga gubi mogućnost amortiziranja te stoga na rupi, neravnini ili ležećem policajcu nastaje pojačan udar, štetan za sve dijelove podvozja, posebice gume, ležajeve, spone, zglobove, amortizere i opruge. Tada se mogu izgubiti propisane geometrijske značajke postavljanja kotača – usmjerenost, bočni nagib, zatur…

U blažem slučaju nastaje “raštelavanje’, pa je dovoljno samo podesiti geometriju ovjesa, a utežem nastaju oštećenja guma, spona i zglobova. Tada, prije podešavanja geometrije kotača, treba izmijeniti oštećene dijelove. Nikako obrnuto! Pritom se treba pridržavati pravila “izmjene uvijek u paru” –  sve što se izmijeni na jednoj strani (lijevoj odnosno desnoj) treba izmijeniti i na suprotnoj. Time se osigurava iznimno važna simetričnost svojstava i geometrije.

Dakle, kad ugledate rupu, neravninu ili ‘ležećeg policajca’, kočite prije, po potrebi i snažnije, a prije nego naiđete na njih, kočnicu popustite. Tako se prednji ovjes u pravom trenutku rastegne i omekša te se poboljšava amortiziranje udarca.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.