‘Natjecanje Melges 24 u prvi plan stavlja vještine jedriličara, a ne skuplji brod’

Autor:

Hrvoje Duvančić i CRO Melges 24

Vrhunski hrvatski jedriličari i olimpijci, među kojima su Šime i Mihovil Fantela i Tonči Stipanović, borit će se protiv zvučnih imena europske i svjetske jedriličarske scene 2. svibnja u Trogiru na natjecanju u novoj klasi Melges 24 koja svojim izuzetnim performansama privlači sve više poklonika

Strastvenim jedriličarima natjecateljima dobro je poznato da kvaliteta i sportske performanse broda nerijetko mogu odnijeti prevagu na regati, čak i unatoč sposobnosti i znanju posade, pa natjecateljske ekipe koje imaju sreću jedriti na vrhunskim, tehnički savršenim brodovima mogu ostvariti bolje rezultate u odnosu na ekipe koje su možda iskusnije i bolje „uigrane“ od njihove, ali jedre na brodovima slabijih performansi. No jednako tako u svijetu jedriličarskog sporta natjecanja na „one design“ brodovima važe za jedine tzv. monotip regate na kojima prevagu neće odnijeti kvaliteta broda već isključivo iskustvo, znanje i sposobnost posade da na regatnom polju izvuče maksimum ne samo iz sebe već i iz jedrilice.

„One design“ regate, naime, natjecanja su na kojima se jedriličari natječu na potpuno jednakim brodovima iste klase, dakle, brodovima koji pružaju jednake uvjete svim posadama i koji su tehnički i sportski identični. Upravo je Melges 24, klasa jedrilica dužine sedam metara, osigurala da danas najpopularnija i najbrže rastuća monotip klasa jedrilica u svijetu bude predstavljena i u nas, osvojivši u vrlo kratkom roku srca profesionalnih, ali i amaterskih jedriličara. Klasa koja je namijenjena i jednima i drugima tako je svoju hrvatsku premijeru doživjela prošle, 2022. godine na regati održanoj 1. i 2. travnja u Opatiji, a najnovije izdanje regate održava se ovog tjedna, 5. svibnja u Trogiru.

‘Kad prestanete s borbama u olimpijskom svijetu, Melges 24 je najbliži tom adrenalinu. Nitko nema prednost jer ima veći brod’, kaže Enia Ninčević

Inicijator hrvatske priče o klasi Melges 24 je jedriličar splitskog Jedriličarskog kluba „Mornar“ Filip Jurišić, koji inače jedri u olimpijskoj klasi ILCA 7 (nekadašnji Laser) i trenutno je sedmi jedriličar svijeta u toj klasi. Na njegov poticaj nekoliko vrhunskih hrvatskih jedriličara odlučilo je kupiti jedrilice klase Melges 24.

CRO Melges 24 Cup u Hrvatskoj je u kratkom vremenu postao najbrojnija i najjača jedriličarska serija koja je okupila najbolje od najboljih u jedrenju. Nekoliko poznatih jedriličara prihvatilo je moju inicijativu za nabavu brodova klase Melges 24 i danas na hrvatskoj strani Jadrana jedri više od 20 brodova u klasi, što je treća najbrojnija svjetska flota ovih jedrilica, a na njima jedre posade u kojima su, osim profesionalaca, i jedriličari amateri zaljubljeni u vjetar i jedra. Posebno smo ponosni što smo u ovaj projekt, osim uglednih jedriličarskih imena uspjeli, uključili i veliki broj jedriličara iz tzv. Corinthian skupine, odnosno posade koje u svojim redovima nemaju jedriličarske profesionalce. Nakon dugo vremena u Hrvatskoj imamo natjecanje pod jednakim uvjetima, dakle, isti tip jedrilice tzv. one design, u kojem je u prvi plan stavljena vještina jedriličara. Naša vizija rezultirala je vrhunskim regatama, a nadamo se da će Hrvatska u budućnosti imati priliku organizirati još puno međunarodnih Melges 24 regata koje najbolje promoviraju naše more”, izjavio je za Navigare Filip Jurišić.

Filip Jurišić iz splitskog Jedriličarskog kluba ‘Mornar’, trenutno sedmi jedriličar svijeta u olimpijskoj klasi ILCA 7 (nekadašnji Laser), inicijator je hrvatske priče o klasi Melges 24. FOTO: Hrvoje Duvančić i CRO Melges 24

Jurišić naglašava kako je prototip jedrilice Melges 24 proizveden prije više od 30 godina, no ona je i danas brod s vrhunskim performansama, atraktivan i jako cijenjen. “Ovaj brod pruža pravi užitak jedrenja kako iskusnim jedriličarima tako i amaterima. Zbog toga je inicijativa za pokretanje klase u Hrvatskoj bila odmah podržana. Pa možda sam ja dao ideju, ali sve što se dalje dogodilo rezultat je truda i rada brojnih jedriličara koji su Melges 24 prihvatili kao izazov i prepoznali kao priliku da jedrenje dodatno promoviraju u Hrvatskoj”, objasnio je i dodao kako je potvrda prihvaćanja nove klase stigla već prošle godine kada je hrvatska posada iz Trogira na brodu Mataran osvojila drugo mjesto na Europskom prvenstvu u Genovi, a prvo u amaterskoj kategoriji, dok su čak četiri hrvatske posade zauzele mjesta među prvih 20 posada. No ono što posebno treba naglasiti, kaže Jurišić, jest činjenica da se u klasi Melges 24 okupio širok spektar posada, među kojima su česte i one mješovite, sastavljene od profesionalaca i amatera, među natjecateljskim je posadama i jedna kompletna ženska posada, a nije rijetkost na brodovima vidjeti i žene. “To je posebna vrijednost ove klase, koja nudi čar jedrenja svima i sve su te posade jednako konkurentne i međusobno si pomažu, a profesionalci svoje znanje i iskustvo prenose amaterima. A nama je i cilj okupiti što veći broj jedriličara i promovirati jedrenje, koje, nažalost, još uvijek nije popularno u Hrvatskoj iako se volimo zvati pomorskom zemljom”, kaže Jurišić.

Priča o klasi Melges 24 počinje 1993. godine kada je američki proizvođač jedrilica Melges Performance Sailboats (MPS) lansirao novi tip jedrilice nazvan Melges 24, pokrenuvši time i promociju i organizaciju klase. Tvrtka je mnogo truda uložila u razvoj klase, čime je Melges 24 dobio odličan start i dao klasi potreban poticaj da postane svjetska sportska jedrilica koju su zaljubljenici u jedrenje vrlo brzo prepoznali kao iznimno kvalitetno i po svojim jedriličarskim performansama obećavajuće plovilo. Do sredine 90-ih imenovan je distributer i graditelj ovih brodova za europsko tržište koji je od samih početaka upravljao promocijom klase diljem Europe i koji je u narednih par godina isporučio više od 300 brodova. Vrlo brzo su u SAD-u, a potom i u nekoliko europskih zemalja i Japanu, osnovana nacionalna udruženja Melges 24 Class, kojima se iz godine u godinu pridružuju nove države.

Enia Ninčević, zadarska jedriličarka i europska doprvakinja u klasi 49er FX (u paru s Mihaelom de Micheli Vitturi), ‘zarazila se’ Melgesom. FOTO: Hrvoje Duvančić i CRO Melges 24

Međunarodna udruga Melges 24 Class (International Melges 24 Class Association – IM24CA) osnovana je u listopadu 1996. i u ovom su trenutku čak 24 zemlje svijeta, među kojima je i Hrvatska, članice te asocijacije koja promiče klasu i organizator je brojnih regata širom svijeta. U međuvremenu je IM24CA Svjetskoj jedriličarskoj organizaciji (ISAF) podnijela i zahtjev za priznavanje statusa međunarodne klase jedrilica, što je i odobreno. Već u rujnu 1996. godine u Torquayu u Engleskoj održano je i prvo svjetsko prvenstvo za klasu Melges 24. koje je na startnoj liniji okupilo nevjerojatan broj od 98 jedrilica. Impresivna brojka za klasu koja je službeno nastala tek koju godinu ranije. Od tada pa do danas broj natjecatelja i brodova rastao je iz godine u godinu. S preko 900 jedrilica, koliko ih je danas registrirano unutar klase, Melges 24 u svega nekoliko godina postala je najpopularnija monotip klasa u svijetu koja na međunarodnoj razini okuplja najbolje od jedriličarskog svijeta, jer u njoj jedre i sudionici najpoznatijih regata poput America’s Cupa, Volvo Ocean Racea, ali i olimpijci i vrsni jedriličari profesionalci. Koliko je klasa jaka, možda najbolje govori podatak da u CRO Melges 24 Cupu trenutačno jedre olimpijski pobjednik, dvostruki osvajač olimpijskog srebra, osvajači 14 medalja sa svjetskih prvenstava olimpijskih klasa te osvajači 25 medalja s europskih prvenstava olimpijskih klasa.

Upravo ove godine, kada klasa obilježava 30 godina postojanja, Hrvatska će ugostiti čak sedam regata u seriji Melges 24. Nakon već održanih regata u Dubrovniku i Biogradu na moru tijekom veljače i ožujka, a potom CRO Melges 24 Kupa koji je 1. i 2. travnja održan u Opatiji, početkom svibnja – točnije, 5. svibnja – sudionici će se okupiti na CRO Melges 24 Kupu u Trogiru, potom će dva puta uzastopce od 5. i od 27. listopada Split biti domaćin regatama iz Melges 24 Europske jedriličarske serije (Melges 24 European Sailing Series) i natjecanja CRO Melges 24 Kupa, a potom će 17. studenoga ponovno Trogir ugostiti jedriličare Melges 24 Europske jedriličarske serije, CRO Melges 24 Kupa, ali i sudionike CRO Melges 24 državnog prvenstva u klasi. Svi će ti događaji, uz već razvikane europske i svjetske jedriličare, pod jedrima okupiti i naše najpoznatije domaće jedriličare koji su u drugim klasama već ostvarivali značajne europske, svjetske pa i olimpijske rezultate, ali ih je nova klasa Melges 24 privukla svojim izuzetnim jedriličarskim performansama. Pod jedra ovih izuzetno brzih sedammetarskih jedrilica sjest će olimpijci Šime i Mihovil Fantela, Tonči Stipanović, Karlo Kuret, Tomislav Bašić, Ivan Kljaković Gašpić, Luka Radelić, Ivan i Toni Bulaja, ali i naše vrsne jedriličarke Enija Ninčević i Anđela de Micheli Vitturi, kao i vrhunski jedriličari Filip Jurišić, Tonko Rameša, Luka Šangulin, Stipo Vitaljić, Darko Hajdinjak te niz ponajboljih hrvatskih jedriličarki i jedriličara koji jedre na „one design“ regatama i regatama krstaša. Veliki broj brodova i vrhunska imena uspješno su pozicionirali Hrvatsku na europskoj i svjetskoj Melges 24 sceni, a zbog neizvjesnih regata i sjajne konkurencije CRO Melges 24 Cup zaslužio je nadimak „jedriličarska liga prvaka“.

Melges 24 spada u kategoriju ‘One design’ regate na kojima se jedriličari natječu na potpuno jednakim brodovima iste klase koji pružaju jednake uvjete svim posadama i koji su tehnički i sportski identični. FOTO: Hrvoje Duvančić i CRO Melges 24

Predsjednik hrvatskog udruženja klase Melges 24 Luka Šangulin, i sam jedriličarski amater, kaže da upravo klasa Melges 24 objedinjuje masovnost i kvalitetu, a činjenica da sve posade nastupaju na identičnim brodovima daje mogućnost i amaterskim posadama da ako su dovoljno uigrane i uvježbane, za krmom ostave i razvikanija jedriličarska imena. “Na našim regatama nije rijetkost da četiri ili pet brodova ciljnu ravninu prolaze u razmaku od 10-ak sekundi, gotovo u foto-finišu. I to je onaj pravi gušt jedrenja i sportskog nadmetanja, ta neizvjesnost do samog kraja i činjenica da sve posade, bile one sastavljene od amatera ili iskusnih jedriličara profesionalaca, ‘grizu’ do samoga kraja i daju maksimum od sebe kako bi rezultat bio što bolji”, rekao je Šangulin i dodao kako brodovi klase Melges 24 sve jedriličare naprosto tjeraju da uče i brzo napreduju, a to je vidljivo i na rezultatima regata.

Hrvatska flota Melgesa 24, tvrdi Šangulin, jedna je od najjačih u Europi i u ovom trenutku stoj uz bok Italiji. “Ne samo da imamo budućnost u Hrvatskoj, već utječemo i na oživljavanje klase u Europi. Veliki broj brodova u susjednim zemljama, upravo zahvaljujući rastu hrvatske flote, ponovo je aktiviran nakon nekoliko godina stagnacije i mnogi od njih dolaze i u nas na regate. Regate u Hrvatskoj najaktivnije su u predsezoni i posezoni, jer većina nas koji smo aktivni u klasi na ovaj ili onaj način živi od mora i s morem. Neki su od nas zaposleni u turizmu, aktivni smo u čarteru, a profesionalni jedriličari raštrkaju se po svijetu na raznim natjecanjima. Zato nam početak i kraj sezone najviše odgovaraju i tada organiziramo naše regate”, objasnio je naš sugovornik.

‘Nije rijetkost da četiri ili pet brodova ciljnu ravninu prolaze u foto-finišu. To je onaj pravi gušt jedrenja i sportskog nadmetanja’, kaže Šangulin

A kad smo već kod regata i natjecanja, Šangulin kaže da su flote susjednih zemalja – Italije, Mađarske, pa čak i Ukrajine – prošle godine sudjelovale na prvoj regati u klasi Melges 24 održanoj u Opatiji, a potom i na regati Eurokupa u Rovinju, prepoznajući Hrvatsku kao odlično mjesto za održavanje natjecanja. Na toj se regati okupilo čak 30-ak brodova, što je bila respektabilna brojka za prvu takvu regatu na ovom dijelu Jadrana. Mnogo se očekuje i od predstojeće regate CRO Melges 24 Kupa u Trogiru 5. svibnja na kojoj će, uz domaće natjecatelje, sudjelovati i posade iz Češke i Ukrajine. “Svi naši dosadašnji uspjesi, jednako kao i rast broja brodova, potvrđuju da u ovoj klasi imamo i masovnost, ali i kvalitetu. Pa kad vas počinju respektirati i Talijani kao jedni od najjačih u ovom sportu, onda to doista pokazuje da smo na dobrom putu. A velika konkurentnost tjera nas da budemo još bolji i još uspješniji”, kaže Šangulin. S posebnim zadovoljstvom, kaže, očekuju kraj sezone i listopad, kada će se jedriličari iz cijele Europe okupiti na dvjema regatama u Splitu u sklopu Eurokupa, a potom i na državnom prvenstvu u Trogiru. “Na regatama u Splitu očekujemo 30-ak brodova iz cijele Europe, a to će biti odlična priprema za Europsko prvenstvo klase Melges 24 koje će se održati također u Splitu, što je posebno priznanje trudu koji je uložen u razvoj klase u Hrvatskoj”, zaključio je Šangulin.

I zadarska jedriličarka Enia Ninčević, europska doprvakinja u klasi 49er FX (u paru s Mihaelom de Micheli Vitturi), također se “zarazila” Melgesom 24. “Nakon što prestanete s borbama u olimpijskom svijetu, upravo je Melges 24 najbliži adrenalinu koji izaziva jedrenje jer spaja dinamiku i zahtjevnost tehničkih klasa s užitkom brzine i kroćenja vjetra. Uz to, jedrilice su monotip, dakle, sve ovisi o uigranosti, kvaliteti, znanju i iskustvu posade i nitko nema prednost pred drugima zato što posjeduje veći, skuplji ili brži brod”, objašnjava Enia Ninčević i dodaje da je brod izuzetno jednostavan za rukovanje i posve prihvatljiv i amaterima.

‘Dobro očuvani brod Melges 24 može se naći već za 20-ak tisuća eura. Hrvatska flota je u tri godine narasla na čak 23 broda’, kaže Kljaković Gašpić

“Prisustvo profesionalca na brodu olakšat će upravljanje brodom i pružiti dodatnu sigurnost amaterima. Opustit će ih i otkriti im ono najbolje i najljepše od jedrenja, a amateri pritom uče i savladavaju vještinu jedrenja”, tumači dalje Enia Ninčević i podsjeća da je upravo hrvatska flota jedna od najjačih u klasi, čemu svjedoči prošlogodišnja titula europskih prvaka u amaterskoj Corinthian klasi. Gdje god se ta klasa pojavi u svijetu, kaže, rezultat je isti: okupljanje bivših olimpijaca, profesionalaca i amatera i svi jednako otkrivaju čari natjecateljskog jedrenja spojene s opuštajućim boravkom pod jedrima. A među njima je i dosta žena pa i djece, sa zadovoljstvom je konstatirala Enia Ninčević. Na pitanje vjeruje li da klasa Melges 24 ima budućnost u Hrvatskoj, kratko je odgovorila: “Definitivno!”

Jedan od razloga zbog kojih je klasa Melges 24 u kratkom roku duboko pustila korijenje na hrvatskoj strani Jadrana i zavukla se pod kožu domaćih ljubitelja jedrenja, leži u činjenici da je brod ove klase i cijenom prihvatljiv. Naš proslavljeni olimpijski jedriličar Ivan Kljaković Gašpić, osvajač srebra i bronce na svjetskim prvenstvima i trostruki europski prvak u klasi Finn, za Navigare je rekao da ga je Melgesu 24 posebno privukla pozitivna energija svih jedriličara okupljenih oko klase, bez obzira na to dolazili oni iz redova profesionalaca ili amatera.

Klasa Melges 24 svoju hrvatsku premijeru doživjela je prošle godine na regati održanoj 1. i 2. travnja u Opatiji, a najnovije izdanje regate održava se ovoga tjedna, 5. svibnja u Trogiru. FOTO: Hrvoje Duvančić i CRO Melges 24

“Priča oko Melgesa 24 prepuna je pozitive jer na izuzetnoj organizacijskoj razini u cijelom svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, radimo jako dobar posao popularizacije jedrenja. A brodovi u klasi Melges 24 izuzetno su cjenovno pristupačni čak i prosječnom jedriličarskom amateru. Pritom mislim da se polovni, dobro očuvani brod Melges 24 može naći već za 20-ak tisuća eura. Dokaz tome je činjenica da je hrvatska flota u klasi u samo tri godine narasla na čak 23 broda”, tumači Kljaković Gašpić. Danas nije rijetkost, objasnio je, da se grupica prijatelja zaljubljenika u jedrenje okupi oko zajedničke kase, svatko pridonese svojim financijskim udjelom i tako skupe dovoljno novca za kupovinu broda s kojim krenu na regate.

I on se slaže da je klasa vrlo brzo uspjela okupiti kritičnu masu i profesionalaca i entuzijasta koji će nastaviti graditi priču o Melgesu 24 u Hrvatskoj. “Ova klasa pruža jedinstvenu priliku da i iskusni jedriličari i oni manje iskusni sudjeluju na regatnom polju pod jednakim uvjetima u fer borbi, da se svi zajedno dobro zabavimo i opustimo. Evo, u mojoj posadi redovito sudjeluje i moja 12-godišnja kći koja nikada prije nije aktivno jedrila, ali se odlično snašla na Melgesu 24 i od tada je stalni član naše ekipe. I to je naš cilj: popularizirati jedrenje i približiti ga svima, pa i onima najmlađima, a brod klase Melges 24 to omogućava. Svi mi zaista uživamo, ne samo u regatama nego i u promociji hrvatskog jedrenja, i želja nam je da jedrenje postane način života i dio hrvatskog identiteta, posebno u svjetlu činjenice da je upravo nautički turizam najbolja slika hrvatskog turizma u svijetu”, zaključio je Ivan Kljaković Gašpić.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.