Kontejnerski brod Ever Given, koji je u ponedjeljak konačno odsukan, postavljen je 80 posto u “ispravnoj poziciji” i trebat će najmanje tri i pol dana da se uspostavi redovita plovidba Sueskim kanalom nakon punih tjedan dana blokade, objavile su vlasti.
Vlasnik broda u ponedjeljak rano ujutro objavio je da je Ever Given konačno pomaknut nakon što se zaglavio prošli tjedan te je od utorka blokirao Sueski kanal generirajući tako gubitak milijarda dolara zbog “prometnog čepa” od 425 brodova koji čekaju da se oslobodi najkraća trgovačka ruta između Azije i Europe.
Trebat će “oko tri i pol dana” da brodovi počnu “prolaziti kanalom”, rekao je Osama Rabie, predsjednik uprave Sueskim kanalom (SCA). Put će biti otvoren 24 sata, odmah čim se brod potpuno ispravi, objavio je.
Rabie nije naveo kada bi golemi kontejnerski brod mogao biti potpuno odsukan. Ranije je Rabie izvijestio da je “pozicija broda vraćena 80 posto u dobrom smjeru” i da je krma “udaljena 102 metra od obale, a ranije je bila na samo četiri metra”.
“Manevri oslobađanja broda nastavit će se kada razina vode nanovo poraste od 11.30 po mjesnom vremenu”, rekao je i objasnio da je to potrebno “kako bi brod bio potpuno porinut i postavljen u sredinu plovnog puta”.
Manevri još traju
Glasnogovornica danske kontejnerske tvrtke Maersk rekla je za agenciju AFP da taj gigant pomorskog prijevoza čeka “sljedeće etape” te je prerano govoriti koliko će vremena trebati da se brod odtegli i Sueski kanal potpuno otvori. Glasnogovornik japanskog vlasnika broda rekao je da je kontejnerski div podignut no još nije potpuno porinut.
Brodu su u ponedjeljak ujutro testirani motori kako bi se provjerilo jesu li tehnički ispravni. U priopćenju rano ujutro SCA je objavio da su manveri za teglenje počeli “pomoću deset orijaških remokrera”. Nizozemski remorker Alp Guard stigao je noću na ponedjeljak, a talijanski Carlo Magno ondje je već bio ujutro.
Glasnogovornik SCA, rekao je u nedjelju da je izvučeno 27 tisuća kubičnih metara s 18 metara dubine. No vlasti su priznale da im teškoće predstavlja “stjenovito” tlo podmorja.
Igab Talaat el-Bannane, bivši egipatski admiral, rekao je da se “nesreća dogodila u dijelu kanala u kojem je stjenovito dno i zbog toga je bilo teže kopati”.
Podsjetimo, Ever Given zaglavio se dijagonalno u kanalu i blokirao pomorski put širok 300 metara, čime je na čekanju ostalo više od 400 brodova.
Pješčana oluja s jakim vjetrom
Od početka blokade Sueskog kanala javnost je zanimalo kako je uopće došlo do nasukavanja golemog broda.
Kapetan Rajko Jurman iz Lučke uprave Rijeka u ponedjeljak je gostovao u emisiji HTV-a Studio 4 gdje je komentirao kontejnerski brod koji od utorka blokira Sueski kanal.
Jedan od razloga leži u činjenici da je brod dugačak 400 metara, a širina Sueskog kanala je 290 metara na tom području, rekao je Jurman.
“Kao uzrok se spominje i pješčana oluja s jakim vjetrom snage 40 čvorova. Upravo se događa odsukavanje tog broda, vjerujem da će ovog puta brod uspješno biti odsukan jer je njegova krma pozicionirana u polovici kanala. Četrnaest tegljača radi na oslobođenju broda”, rekao je Jurman.
Preusmjereni brodovi, dodatni troškovi
Za odsukavanje broda angažirani su snažni tegljači, dok četiri stotine brodova čeka na prolaz kroz Suez.
“Područje je dosta izazovno i kompleksno. Obalni zid na koji je brod udario, dogodio se možda uslijed prevelike brzine. Vjerojatno u trenutku puhanja vjetra, dodalo se malo brzine brodu da bi se lakše mogao kontrolirati. Uobičajena brzina prolaska kroz Sueski kanal je 8 čvorova, a brod je u trenutku udara vozio 13 čvorova”, pojasnio je Jurman.
Dio kompanija je preusmjerio brodove, što stvara dodatne troškove brodarima.
“S nekim strožim propisima moći se regulirati prolaz kroz kanal. Sjeverna ruta ovisi o vremenskim prilikama, a Sueski kanal je otvoren tijekom čitave godine. Čak 90 posto svjetske trgovinske razmjene rješava se morem, taj pravac je vrlo važan i treba ga održavati plovnim, poručio je Jurman.
Gube se milijuni dolara na dan
Sueski kanal dug je 190 km i njime prolazi 10 posto međunarodnog komercijalnog pomorskog prometa te je svaki dan blokade proizvodio goleme gubitke i kašnjenja. Više od 400 brodova bilo je blokirano u ponedjeljak ujutro na obje strane kanala koji povezuje Crveno more s Mediteranom. Osiguravajuća kuća Allianz procijenila je u petak da svaki dan blokade može nositi gubitak između šest i 10 milijarda dolara.
Ukupna vrijednost tereta blokiranog zbog zapriječenosti kanala ili tereta koji je upućen alternativnim pravcem oscilira između tri i 9,6 milijarda dolara. Cijena nafte naglo je pala otkako se dogodila blokada Sueskog kanala. Egipatske vlasti rekle su da zemlja gubi od 12 do 14 milijuna dolara na dan zbog blokade. Gotovo 19 tisuća brodova prošlo je kanalom u 2020. godini, navodi SCA.
Komentari