Iz Jadranskog naftovoda u utorak su najoštrije odbacili niz tvrdnji koje je u intervjuu za mađarske medije izrekao predsjednik i izvršni direktor MOL Grupe Zsolt Hernadi, a vezano uz naknade za transport nafte Janafovim cjevovodom i njegovim kapacitetom.
Kako navode u priopćenju, potpuno je netočno da je Janaf “podlegao iskušenju” i “stjerao (MOL Grupu) u kut” te podigao naknade za transport sirove nafte do “zapanjujućih” iznosa.
‘Cijene se utvrđuju na temelju iste metodologije za sve partnere’
“Istina je da se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom Janafa utvrđuju na temelju iste metodologije za sve partnere, u pregovaračkom postupku na pravedan i transparentan način. Cijene se temelje na postojećem tarifnom sustavu i regulatornom nadzoru na nacionalnoj i EU razini, a zasnovane su na tri načela. Na prvom mjestu je načelo jednakog tretmana svih korisnika, što se osigurava nepristranim pristupom sustavu svim korisnicima koji udovoljavaju tehničkim uvjetima. Zatim slijedi utvrđivanje cijena transporta nafte po dionicama, pa korisnik plaća cijene transporta samo onih dionica koje oni koriste te, na kraju, troškovno načelo, što podrazumijeva pokriće troškova poslovanja djelatnosti transporta nafte, pokriće investicija nužnih za održavanje i razvoj transportnog sustava te uz osiguranje prinosa na imovinu transportnog sustava”, navode iz te državne transportne tvrtke.
Janaf, kao operator sustava, i MOL Grupa zajednički utvrđuju konačne ugovorne cijene tijekom procesa pregovaranja oko komercijalnih uvjeta pristupa sustavu te izravno ovise o količinama transportirane nafte jer tarifa pada uz veće količine transporta nafte i obrnuto, dodaju.
‘Janaf je proveo potrebnu investiciju’
Naveli su i da je netočna tvrdnja Hernadija prema kojoj nitko ne zna koliko nafte je moguće prevesti Jadranskim naftovodom te da Janaf nije proveo investiciju koja bi omogućila zadovoljenje potreba Mađarske i Slovačke za sirovom naftom.
Istinita je informacija da je Janaf izvršio potrebnu investiciju – aplikaciju aditiva DRA kojima se povećava protok na dionici od Omišlja do mađarske granice, naglašavaju iz te kompanije.
‘Zajedno smo testirali kapacitet naftovoda’
U veljači 2023. godine je u koordinaciji s predstavnicima MOL Grupe provedeno prvo testiranje transportnih kapaciteta naftovoda na dionici prema mađarskoj granici prilikom kojeg je utvrđeno kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je već tada potvrđeno kako Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom, navode.
Drugo zajedničko testiranje bilo je tijekom kolovoza 2024. godine te su rezultati ponovljenog testiranja pokazali da kapacitet naftovoda premašuje ukupni godišnji kapacitet za preradu MOL-ovih rafinerija u Mađarskoj i Slovačkoj. Testiranjem je potvrđeno da se, uz mogućnost dodavanja DRA aditiva na navedenoj dionici, može u potpunosti postići kapacitet od 13 do 16,4 milijuna tona godišnje ovisno o broju angažiranih pumpi s obje strane.
Sada je u tijeku i treće testiranje protoka sirove nafte na dionici Janafovog naftovoda od Terminala Sisak do mađarske granice. Svi ovi vrlo egzaktni, točni i pouzdani podaci u potpunosti demantiraju neistinite tvrdnje Hernádija, kažu u Janafu.
Odbacuju Hernadijeve tvrdnje da bi Janaf zlorabio svoju poziciju
Smatramo iznimno važnim najsnažnije odbaciti i insinuaciju Hernadija prema kojoj bi Janaf u nekom trenutku, kad bi postao jedini dobavni pravac za sirovu naftu rafinerijama u Mađarskoj i Slovačkoj, zlouporabio svoj položaj.
To je u suprotnosti sa svim vrijednostima koje kao kompanija njegujemo, a osobito s našom predanošću razvoju dugogodišnjih partnerskih odnosa sa svim korisnicima našeg transportno-skladišnog sustava, među kojima je i MOL Grupa s važećim ugovorom o transportu nafte za koji vjerujemo da je sklopljen na obostrano zadovoljstvo, istaknula je Uprava JANAF-a koju čine predsjednik Uprave Stjepan Adanić i član Uprave Vladislav Veselica.
SZIJJARTO LAŽE JANAF pita Mađare zašto izbjegavaju transport nafte kroz naš sustav
‘Orban gubi tempo’
Sukob Janafa i MOL-a za N1 je u utorak komentirao i energetski stručnjak i naftni konzultant Jasminko Umićević.
Osvrnuo na ono što mađarski premijer Viktor Orban može, odnosno, ne može u situaciji čestih sukoba s Europskom unijom, trenutno zbog uvoza ruske nafte, a tiče se i Hrvatske.
“To je smiješno, ali treba promatrati u kolopletu svih događaja unazad dvije godine. Unatoč slabosti EU, Orban gubi snagu, gubi na tempu. Čekajući Donalda Trumpa da pobijedi, on još uvijek pokušava nešto napraviti. Ovi napadi posljednjih dana na Hrvatsku, koji nisu napad na Janaf, nisu novost. Tako nešto traje već neko vrijeme”, kazao je Umićević.
‘Glad za ekstraprofitom, Rusi prodaju naftu po niskim cijenama’
“Sve ovo treba gledati i kao PR akciju. Rijetki neovisni mediji u Mađarskoj počeli su propitivati nabavu nafte. Sirova nafta kod jedne naftne kompanije sudjeluje u visini troškova nabave s oko 70 do 80 posto. Većina se, dakle, nabavlja od off shore tvrtki. I to treba istražiti”, dodao je.
Inzistiranje na ruskoj nafti u ovoj situaciji djeluje kao glad za ekstraprofitom jer Rusi pristaju na puno niže cijene. Orban tu osjeća mogućnost dobivanja nafte po znatno nižim cijenama.
“Nemam dokaze, ali navodno se radi o puno nižim cijenama od onih koje su maksimizirane sankcijama. Tu treba biti iskren i reći da je Mađarska godinama, kao članica SEV-a, tradicionalno uspostavila te veze i jeftinije joj je nabavljati naftu kroz uhodane cijevi”, ocijenio je.
‘Kad nešto ne želite, onda tražite razloge’
Dugo su iz Mađarske plasirali poruke da im Janaf nije u stanju isporučiti dovoljnu količinu nafte.
“Kad nešto ne želite, onda tražite razloga. Prvo idete s blažim razlozima pa tvrdite da Janaf nema kapaciteta, da nije sposoban… Isprike su bile tehničke naravi, u smjeru da oni bi, ali Janaf ne može zadovoljiti potrebe rafinerija. Zato su govorili da Janaf mora uložiti 200 milijuna dolara investicija u infrastrukturu kako bi to mogao, ali tako nešto je laž”, naglasio je Umićević.
‘Španjolci zadali težak udarac MOL-u’
Na kraju je kazao da su i Španjolci zadali težak udarac MOL-u.
“Nisu ih željeli zbog izravnih veza Mađarske i MOL-a s Rusijom, ali i da nisu pouzdan niti vjerodostojan partner. Naveli su i da ne žele poslovati s njima jer MOL-om presjeda pravomoćno osuđeni Zsolt Hernadi, kojeg Mađarska nije htjela izručiti Hrvatskoj, u kojoj je počinio kaznena djela”, zaključio je Umićević za N1.
Komentari