Dok čelnici Europske unije izlaze sa summita u petak, budućnost automobila koji će ih odvesti kući još uvijek je u igri, s naizgled neizbježnim dogovorom između Berlina i Bruxellesa koji se još jednom odgađa.
To je zato što rješavanje spora oko plana EU-a da zabrani prodaju novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem do 2035. ovisi o tome hoće li se Europska komisija i Njemačka moći dogovoriti o uvjetima koji će zadovoljiti obje strane.
Berlin je, zajedno s nekoliko saveznika, držao prethodno dogovoreno zakonodavstvo taocem, zahtijevajući od Komisije da napravi rupu u zakonu kako bi omogućila prodaju nekih tradicionalnih vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. sve dok ih pokreću sintetička goriva ili e-goriva — koja su, u teoriji, ugljično neutralni.
U četvrtak navečer, njemačka vlada predstavila je Komisiji unaprijed napisanu pravnu deklaraciju u kojoj će izvršna vlast EU-a obećati da će pronaći pravni put za dopuštanje prodaje ovih vozila nakon 2035. U petak rano ujutro Komisija je odgovorila. Dužnosnik njemačke vlade rekao je da su to samo umjerene izmjene u nacrtu deklaracije, naizgled utirući put dogovoru.
Njemački ministar prometa, Volker Wissing, bio je spreman najaviti napredak u Mainzu, glavnom gradu svoje matične države, u 14 sati, omogućivši veleposlanicima EU-a da daju svoje odobrenje tijekom zakazanog političkog sastanka u Bruxellesu koji počinje u 15 sati. To bi postavilo stvari tako da bi zakon iz 2035. konačno mogao dobiti svoj pečat odobrenja od ministara energetike sljedeći utorak i postati zakon.
No, stvari nisu išle prema početnom planu, a izgledi za brzi dogovor pokleknuli su zbog složenosti pravnih akrobacija potrebnih da se udovolji zahtjevima Njemačke.
Dva dužnosnika, jedan u Berlinu i jedan u Bruxellesu, kažu da se cjenkanje svodi na pravni jezik, i kako napraviti ovo izdvajanje na zdravoj pravnoj osnovi. Komisija je ponudila postavljanje nove regulacijske prolaza za automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem koji se pokreću isključivo na e-goriva kao dio svog važećeg zakona Euro 6, jednog od ključnih zahtjeva Berlina. Njemačka želi neka dodatna pojašnjenja oko tehnologije potrebne kako bi se osiguralo da automobile mogu pokretati samo sintetičke alternative benzinu i dizelu.
Ali Komisija se suočava s težim razdobljem davanja jamstava Berlinu da može donijeti dodatak zakonu o automobilima s nultom emisijom iz 2035. koji proširuje nadležnost na e-goriva. Njemačka vlada inzistira na tom jamstvu kako bi uklonila blokadu tog zahtjeva.
Dvojica diplomata EU-a koji rade na tekstu kažu da se boje da bi takav potez bio otvoren za osporavanje Europskog parlamenta i sudova, budući da Komisija nema mandat ponovno otvoriti ili proširiti temeljno zakonodavstvo koje sadrži ciljeve nulte emisije za 2035. kod prodaje automobila i kombi vozila.
“Održali smo vrlo intenzivne razgovore i sada smo u procesu postizanja konkretnog sporazuma”, rekao je Wissing njemačkoj televiziji u četvrtak poslijepodne. “Moramo razjasniti gdje i kako će element tehnološke neutralnosti, a time i nastavak odobravanja motora s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. bit ugrađeni u europsko pravo. I vrlo detaljno pregovaramo o ovom pitanju.”
Dodatno komplicirajući situaciju, talijanska premijerka Giorgia Meloni rekla je napuštajući summit da je predana osiguranju vlastitog rješenja za biogoriva.
“Došlo je do konvergencije između nas i Njemačke u tvrdnji: električna vozila nisu jedina opcija, postoje i druge opcije, vodik, kemijska goriva, koje treba razmotriti”, rekla je Meloni.
To stvara dodatni pritisak na Komisiju da stvori rupu u zakonu za automobilske motore sa unutarnjim izgaranjem.
Njemački kancelar Olaf Scholz izrazio je optimizam nakon bilateralnog razgovora sa svojim francuskim kolegom Emmanuelom Macronom, čvrstim braniteljem zakona iz 2035., koji je dogovoren tijekom francuskog predsjedanja Vijećem prošle godine, doznaje POLITICO.
“Znam da je novinarstvo dio zabavnog posla i ne volite vidjeti da se slažemo”, rekao je Scholz na kraju samita. “Ali pronaći ćemo dogovor.”
Napuštajući summit, Macron je rekao da je Scholz “bio vrlo jasan, nema povlačenja” u pogledu ambicija zakona iz 2035. “Dakle, bez ponovnog otvaranja trijaloga, tražimo tehničke mogućnosti za pružanje odgovora.”
Komentari