‘U prvih 30 mjeseci rada LNG terminal na Krku nije zabilježio niti jednu incidentnu ekološku situaciju i niti jednu ozljedu na radu ili nesreću, kako djelatnika tako i izvoditelja radova’, rekao je za Megawatt novi direktor Ivan Fugaš
Krajem lipnja ove godine LNG terminal na Krku kojim upravlja tvrtka LNG Hrvatska, obilježit će vrlo dinamične dvije i pol godine rada. Tijekom tog razdoblja svjedočili smo stalnom razvoju terminala i značajnim promjena u poslovanju koje su se odvijale u iznimno teškim, promjenjivim i izazovnim vremenima. Podsjetimo samo da je terminal dovršen i započeo s radom tijekom pandemije Covida, da bi nakon svega par mjeseci Europu potresao drastični skok cijena plina, a potom i početak ruske agresije na Ukrajinu koja je u kratkom roku izazvala teške poremećaje u opskrbi plinom na svjetskom tržištu. No krčki je terminal uspješno savladao sve te izazove i u kratkom se roku dokazao kao nezaobilazna točka opskrbe plinom koja Europi uvelike olakšava zahtjevnu promjenu dobavnih pravaca, napuštanje ruskog tržišta plinom i okretanje ka plinu ostalih svjetskih isporučitelja. Pritom nije nimalo nevažna činjenica da je kako sam početak poslovanja, prve mjesece uhodavanja posade, a potom i sve ostale obavljene usluge terminal obavio s najvišom razinom sigurnosti kako za okoliš tako i za vlastite djelatnike. Jer u prvih 30 mjeseci rada terminal nije zabilježio niti jednu incidentnu situaciju i niti jednu ozljedu na radu ili nesreća, kako djelatnika tako i izvoditelja radova, kazao je za Megawatt novi direktor tvrtke LNG Hrvatska Ivan Fugaš, koji je tu funkciju nedavno preuzeo od dosadašnjeg direktora Hrvoja Krhena..
Krčki je terminal s komercijalnim radom službeno započeo 1. siječnja 2021. godine nakon jednomjesečnog probnog rada. Tog je dana, naime, na FSRU brod LNG Croatia – stigao prvi tanker za prijevoz LNG-a imena Tristar Ruby koji je dopremio prve količine ukapljenog prirodnog plina iz SAD-a. Od tada pa do danas, tijekom pune dvije i pol godine rada terminal je prihvatio ukupno 65 brodova za prijevoz LNG-a koji su dopremili preko 8.700.000 prostornih metara ukapljenog prirodnog plina. LNG koji preuzima krčki terminal najvećim dijelom dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država kao jednog od najvećih isporučitelja LNG-a u svijetu koji stoji uz bok Kataru i Australiji. Čak 70 posto sveg LNG-a koji dolazi na terminal stiže upravo iz SAD-a, a važnost američkog isporučitelja plina potvrđena je i prilikom nedavnog posjeta ministra gospodarstva Davora Filipovića Washingonu. Ministar Filipović i ministrica energetike SAD-a Jennifer M. Granholm složili su se da je pitanje diverzifikacije dobavnih pravaca plina ne samo energetskog već i sigurnosno pitanje pa je važnost LNG terminala na Krku tom prilikom ponovno istaknuta kao nezaobilazna točka kada je riječ o gospodarskoj neovisnosti europskog kontinenta .
No Fugaš podsjeća da, osim iz SAD-a, LNG stiže i iz ostalih dijelova svijeta, pa su tako na Krk stizali i brodovi koji su svoj teret preuzeli u Nigeriji, Trinidadu i Tobagu, Egiptu, Kataru, Mozambiku, Indoneziji, Belgiji, Francuskoj i Španjolskoj. Nakon procesa uplinjavanja terminal je u plinski transportni sustav otpremio više od 5,2 milijarde prostornih metara prirodnog plina. Većina je toga plina ostala u Hrvatskoj, no dio su kroz transportni sustav pod nadzorom Plinacra preuzeli zakupci. Upravo diverzifikacija pravaca iz kojih pristiže plin najbolje svjedoči o važnosti toga pravca i za stabilnost opskrbe plinom u zemljama regije poput Slovenije, Austrije te Mađarske, iz koje dolaze tri zakupca kapaciteta terminala.
Nakon procesa uplinjavanja terminal je u plinski transportni sustav otpremio više od 5,2 milijarde prostornih metara prirodnog plina. Većina je toga plina ostala u Hrvatskoj, no dio su kroz transportni sustav pod nadzorom Plinacra preuzeli zakupci
Ruska agresija na Ukrajinu početkom 2022. godine te vojnim operacijama potaknuti drastični poremećaj opskrbe plinom u Europi, a posljedično i višestruki skok cijena plina koji su dobrano uzdrmali europsko i svjetsko tržište energentima dokazali su iznimnu prilagodljivost krčkog terminala situaciji na tržištu, kaže Ivan Fugaš. Naime, uslijed drastičnog pada količina isporučenog ruskog plina ka Europi, izazvanog prvo ratnim operacijama u Ukrajini a onda i sankcijama EU-a prema Rusiji, LNG terminal na Krku u kratkom je roku, već u svibnju 2022., povećao kapacitet LNG-a za oko 13 posto, sa dotadašnjih 2,6 milijardi prostornih metara plina na godinu na 2,9 milijardi prostornih metara. Uz tehničko povećanje kapaciteta djelatnici tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom uspjeli su organizirati i veći broj dolaska brodova za prijevoz LNG-a. „Povećanje kapaciteta je obavljeno u suradnji s operatorom plinskog transportnog sustava Plinacrom, a činjenica da je i dodatni kapacitet, jednako kao i dotadašnji, u cijelosti zakupljen do početka plinske godine 2037./2038. najbolje svjedoči o isplativosti terminala“, kaže Fugaš.
Nestabilnosti na plinskom tržištu uzrokovane ratom u Ukrajini potaknule su i dodatnu odluku o povećanju maksimalnog kapaciteta Terminala sa sadašnji 2,9 na 6,1 milijardu prostornih metara plina na godinu, koju je hrvatska Vlada donijela u drugoj polovini kolovoza prošle godne. Fugaš podsjeća da će dodatni modul za uplinjavanje maksimalnog kapaciteta do 250.000 prostornih metara plina na sat, koji će biti ugrađen na postojeći FSRU brod, omogućiti udvostručenje trenutnog maksimalnog kapaciteta Terminala.. Tehnička prilagodba FSRU broda, ali i plinskog sustava za transport plina koji je u nadležnosti tvrtke Plinacro, trebala bi biti dovršena do početka plinske godine 2025/2026. odnosno do jeseni 2025. LNG terminal tako postaje dodatni pouzdani izvor plina kako za tržište Hrvatske tako i za jugoistok Europe koji će, bez obzira na sve intenzivniju ulogu obnovljivih izvora energije u ukupnom energetskom sustavu EU-a, u narednih nekoliko desetljeća i nadalje imati važnu ulogu tranzicijskog energenta u Europi i ostatku svijeta.
Osim standardne usluge prihvata LNG-a i uplinjavanja, jednako važnu ulogu imaju i dodatne usluge koje terminal pruža. Jedna od njih je i usluga direktnog pretovara LNG-a s FSRU broda u kamione za prijevoz LNG-a, koju je LNG Hrvatska pokrenula u travnju prošle godine. Do sada je na taj način pretovareno više od 185 kamiona LNG-om, koji posljednjih godina postaje sve važnije alternativno, ekološki prihvatljivo gorivo za brodove i teška cestovna vozila. Pružanjem ove usluge LNG terminal na Krku postao je jedinstven u svijetu LNG industrije obzirom da LNG Hrvatska prva obavlja složenu operaciju pretovara LNG-a izravno iz FSRU broda u kamione za prijevoz LNG-a. Osim ove, terminal je u svibnju 2021. godine obavio i jednu nestandardnu uslugu ponovnog pretovara LNG-a s FSRU broda LNG Croatia u drugi, manji brod za prijevoz LNG-a.
Iako je LNG terminal u ovom trenutku prvenstveno okrenut realizaciji najvećeg i najvažnijeg projekta – povećanja maksimalnog kapaciteta Terminala – Fugaš kaže da tvrtka LNG Hrvatska kao operator terminala paralelno radi i na drugim, manjim projektima koji će proširiti ponudu usluga klijentima. Neki od tih projekata su i izgradnja distributivne stanice za opskrbu LNG-om, projekt hvatanja i zbrinjavanja CO2, upotreba sunčeve energije te niz ostalih projekata kojima će se povećati sigurno, efikasno i pouzdano vođenje terminala i koje će dodatno osnažiti njegov položaj u europskom plinskom sustavu. | PROMO
Komentari