Najnoviji pokušaj utjecaja na mlade Ruse skandalozan je udžbenik: “Da Putin nije reagirao, bio bi to kraj civilizacije”

Autor:

epa10760246 Russian President Vladimir Putin holds an operational meeting via video conference with permanent members of the Russian Security Council in Moscow, Russia, 21 July 2023.  EPA/ALEXANDER KAZAKOV / SPUTNIK / KREMLIN POOL POOL PHOTO

PA/ALEXANDER KAZAKOV / SPUTNIK / KREMLIN

Rusija pojačava svoje napore kako bi osigurala da čak i njezini najmlađi građani budu u skladu sa službenim narativom kada je u pitanju rat u Ukrajini.

Državno ministarstvo obrazovanja ovaj je tjedan predstavilo nove udžbenike povijesti, a u njima se nalaze poglavlja o onome što naziva ‘specijalnom vojnom operacijom’ u Ukrajini, aneksiji Krima i zapadnim sankcijama. Kritičari kažu da je ovaj potez dio stalnih napora da se indoktrinira školska djeca i uguši svako neovisno razmišljanje. Koautor udžbenika pod nazivom “Ruska povijest, 1945. – početak 21. stoljeća” je predsjednički savjetnik Vladimir Medinski, bivši ruski ministar kulture.

Ruski predsjednik Vladimir Putin uvijek je tvrdio da je neizazvana agresija Moskve protiv Ukrajine pokušaj oslobađanja zemlje od ‘nacističkog režima’ i utjecaja Zapada. Otišao je toliko daleko da sugerira da ne postoji nešto poput neovisne Ukrajine, inzistirajući umjesto toga da je zemlja tradicionalno dio Rusije i da su Rusi i Ukrajinci ‘jedan narod’.

Novi udžbenici podržavaju ovaj narativ i uključuju karte koje prikazuju okupirane regije u Ukrajini kao dio Rusije. Fotografije knjiga koje su objavili državni mediji pokazuju da se Ukrajinu u udžbenicima opisuje kao ‘ultranacionalističku državu’ u kojoj se progoni svako neslaganje i ‘sve što je rusko proglašava neprijateljskim’. Na drugom mjestu, autori govore učenicima da kada traže informacije o Ukrajini na internetu, trebaju imati na umu da postoji ‘globalna industrija za proizvodnju namještenih videa i lažnih fotografija i videa’.

Ruski ministar prosvjete Sergej Kravcov rekao je državnim medijima u ponedjeljak da udžbenici uključuju dijelove ‘o razlozima za početak posebne vojne operacije, svrsi posebne vojne operacije, denacifikaciji, demilitarizaciji i ulasku novih regija u Rusku Federaciju’. Kravcov je također obećao ažurirati udžbenike nakon završetka rata, ‘čim pobijedimo’, prenosi RIA Novosti.

Tvrdi se da je jedan od ključnih razloga za potpunu invaziju 2022. godine bila mogućnost da se Ukrajina pridruži NATO-u. Da se Ukrajina pridružila savezu i zatim “isprovocirala sukob na Krimu ili u Donbasu”, piše u udžbeniku, Rusija bi bila prisiljena voditi rat protiv cijelog NATO saveza. “Ovo bi vjerojatno bio kraj civilizacije. Ovo se ne bi smjelo dopustiti”, navode autori udžbenika.

Katerina Tertičnaja, izvanredna profesorica komparativne politike na University Collegeu u Londonu, rekla je da se novi udžbenici ‘nisu pojavili iz vedra neba’. “U Rusiji je od 2014. godine došlo do povećanja indoktrinacijskih napora u školama putem udžbenika, sadržaja nastavnog plana i programa i izvannastavnih aktivnosti”, rekla je, citirajući istraživanje koje je provela s nekoliko kolega koje je pokazalo porast pritiska na učitelje da promiču domoljubni narativ ruske povijesti nakon ruske nezakonite aneksije Krima 2014. godine. Ti su napori samo postali veći nakon što je Moskva pokrenula svoju invaziju na Ukrajinu prošle godine.

U rujnu je Ministarstvo obrazovanja pokrenulo novi program za sve školske uzraste pod nazivom ‘Razgovori o važnim stvarima‘. Prema priopćenju ministarstva obrazovanja, cilj serije predavanja je  poticanje ‘domoljublja, ljubavi i služenja domovini’ kod djece od šest godina. Program uključuje unaprijed snimljena video obraćanja najviših ruskih dužnosnika, uključujući ministra vanjskih poslova Sergeja Lavrova i čelnika Ruske pravoslavne crkve patrijarha Kirila.

Neke od tema predavanja su – ‘Ponovno ujedinjenje s Krimom’, ‘Tradicionalne obiteljske vrijednosti’ i ‘Rusija je lider u nuklearnoj industriji’. Neke lekcije prikazuju prošla postignuća Rusije, poput istraživanja svemira, ali mnoge se fokusiraju na njezinu ulogu u svijetu kao ‘branitelja’ drugih zemalja. “Ove lekcije obraćaju se učenicima od šest godina kako bi opravdali invaziju i stvorili podršku ratnim simbolima”, dodala je profesorica. Jedan dio materijala tvrdi da je ‘Rusija zemlja koja poštuje slobodu i suverenitet drugih zemalja’ i od učenika se traži da daju ‘primjere kako Rusija štiti suverenitet drugih zemalja’.

Ian Garner, povjesničar i autor knjige “Z Generation: Into the Heart of Russian’s Fascist Youth”, rekao je da su promjene u obrazovanju dio mnogo šire transformacije nacionalne kulture u Rusiji u onu koja je ‘hiperdomoljubna, hipernacionalistička, i isključuje manjine i sve što se smatra neruskim’. “Sve – povijest, društvene znanosti, građanstvo, čak i zemljopis, sport – sve se može ugurati u ovu usku kutiju ‘Rusija protiv svijeta’“, rekao je.

Nije dopušteno kritičko razmišljanje

Mnoge zemlje upoznaju školsku djecu s domoljubnim idejama i građanskim vrijednostima. U SAD-u učenici izgovaraju zakletvu vjernosti u školama u većini država, dok se političari diljem zemlje svađaju oko sadržaja udžbenika i zabrana knjiga. Škole u Francuskoj moraju isticati zastave Francuske i EU, uz riječi nacionalne himne. Međutim, u Rusiji je ovaj pritisak povezan s potpunim brisanjem mogućnosti za neslaganje.

“Režim ulaže u reforme obrazovanja koje onemogućuju kritičko razmišljanje, koje guše kritiku, neslaganje ili kritičko razmišljanje u bilo kojem obliku”, rekla je Katerina Tertičnaja.

Svi ostaci slobodnog tiska su izbrisani od početka rata. Zapadne publikacije i stranice društvenih medija blokirane su na internetu, a disidenti, neovisni novinari i svi koji govore protiv Putinova režima iz zemlje su ušutkani. Zakon kojim je zabranjeno širenje ‘lažnih’ informacija o invaziji donesen je nedugo nakon početka rata. OVD-Info je objavio da je gotovo 20.000 ljudi privedeno zbog prosvjeda protiv rata u Rusiji.

“Vidjeli smo mnogo primjera da su učitelji morali dati otkaz s posla jer su pokušali odstupiti od onoga što je propisala vlast, ili da su sama djeca bila udaljena od roditelja jer su izražavala stavove koji se protive stavu vlasti”, dodala je Katerina Tertičnaja.

Ovo potpuno gušenje slobode govora znači da u Rusiji ne postoji sila koja se može suprotstaviti školskoj propagandi. Iako postoje brojne inicijative – uglavnom organizirane od strane prognanih Rusa – nijedna nema doseg potreban da napravi razliku. “Država ima sve na svojoj strani, ima novac, ima tijela, ima mogućnost zatvoriti roditelje koji se protive onome što se događa u školama, ima moć ušutkati učitelje – ali ove oporbene grupe nemaju ništa od toga i stoga je sve što rade kap u vodi protiv ovog velikog čudovišta teorija zavjere i nacionalizma“, rekao je Garner, piše CNN.

Od dolaska na vlast 2000. godine, Putin je uvijek naglašavao važnost obrazovanja i programa za mlade ljude, gurajući reforme. “Ovo je dugoročna investicijska politika Kremlja, njima je stalo do mlađih generacija i kako oni vide državu i kako s njom komuniciraju. I nije samo Rusija u pitanju. Znamo da autokrati ulažu u obrazovanje jer žele biti sigurni da su učenici socijalizirani na način koji je u skladu s onim što oni žele”, istaknula je Katerina Tertičnaja.

Garner se složio da Kremlj igra dugu igru mijenjanjem nastavnog plana i programa, promicanjem nacionalističke pop-kulture i financiranjem raznih vojnih mladih skupina. “Ovdje se ne radi samo o ohrabrivanju djece od opozicije i ideje da Rusija nema budućnost i da je rat uzaludan, već i o tjeranju djece u zagrljaj militarizma i tjeranju djece na entuzijazam da se prijave za ruske snage”, rekao je i dodao da Vlada ne želi ponavljanje kaosa, bijesa i bijega preko granice nakon prošlogodišnje odluke o mobiliziranju stanovništva.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.