Filip Sedić počeo je prije 13 godina u Švedskoj proizvodnju seksualnih pomagala zato što je bio razočaran onim što je nalazio u seks shopovima. Njegova kompanija LELO osvojila je svjetsko tržište luksuznim proizvodima profinjenog dizajna koji osvajaju brojne nagrade, a prodaja nezadrživo raste
Prije deset dana u Las Vegasu je održana dodjela AVN Awardsa, nagrade koja se neslužbeno naziva i porno Oscarom. Među brojnim kategorijama nagrade se dodjeljuju i za najboljeg proizvođača seksualnih pomagala. Tu nagradu osvojila je kompanija LELO koju je 2003. godine s dva švedska prijatelja u Stockholmu osnovao Filip Sedić, Hrvat iz Sarajeva. To nije njihova prva nagrada jer su na raznim svjetskim festivalima i sajmovima seksualnih pomagala osvojili preko trideset nagrada. Dapače, prošle godine upravo je na dodjeli AVNAwardsa Pavle Sedić, brat Filipa Sedića koji je direktor kompanije LELO za Ameriku, primljen u AVN Dvoranu slavnih, što dovoljno govori o svjetskom uspjehu njihovih pomagala. U poslovnim krugovima govori se kako je LELO zapravo Apple na području seksualnih pomagala, a čelnici kompanije tvrde da tajna njihova uspjeha leži u dizajnu proizvoda, kao i u kvaliteti. Zato i ne čudi što neki njihovi proizvodi dosežu cijenu i do 15 tisuća dolara.
KADA SMO RAZGOVARALI S FILIPOM SEDIĆEM za Nacional, rekao nam je da ne voli da se njegova kompanija veže samo uz porno događaje. Njegovi proizvodi su luksuzni i skupi, a u medijima se odavno pročulo kako ih kod kuće imaju slavne osobe kao što su Nicole Richie, Paris Hilton i Angelina Jolie. Međutim, od prvog dana su bili izuzetno uspješni, pa je u počecima poslovanja kompanija imala rast od 130 do 150 posto na godišnjoj razini, da bi se kasnije stabilizirali na stopostotnom rastu. Ako se uzme u obzir da je 2008. kompanija imala bruto zaradu od šest milijuna dolara, onda je jasno koliko su razvili svoje poslovanje. Iako u kompaniji LELO kriju brojke, informacije iz Švedske govore da su 2011. imali promet od 26,5 milijuna eura, a godinu dana kasnije 36,5 milijuna eura.
Sedić je napustio Sarajevo u devedesetim godinama, ali ne zbog teške poratne situacije, nego zbog tadašnje djevojke u koju se zaljubio. “U Švedsku sam otišao na poziv prijatelja koji je u to vrijeme studirao umjetnost. Uveo me u modne i fotografske krugove, u kojima sam ostao i nakon što sam osnovao jednu od prvih internetskih kompanija u Švedskoj, Internet Marketing Centre. Nažalost, upućenost u internet i tehnologiju u to vrijeme još je bila na niskoj razini. Ironično je to da je pravi internetski bum uslijedio godinu dana nakon što smo zatvorili našu kompaniju”, opisao nam je Sedić svoje početke života u Stockholmu. Uskoro je dobio ponudu iz kompanije Ericsson, bilo je to 2000. “Bio sam zadužen za razvoj sustava treće generacije mobilne telefonije, 3G-WCDMA. Rad u velikoj korporaciji u svakom slučaju je zanimljivo i dragocjeno iskustvo, no moja kreativnost nije dolazila do izražaja. Odlučio sam da je vrijeme za još jednu veliku promjenu i posvetio sam se pronalasku poslovnog plana koji bi se temeljio na svim mojim dotadašnjim iskustvima”, rekao je Sedić.
NA IDEJU O PROIZVODNJI SEKSUALNIH POMAGALA došao je sasvim slučajno. Tražio je rođendanski dar za svoju prijateljicu, a kako je ona bila dobrostojeća i bilo mu je teško odabrati što će kupiti, odlučio je da će joj, uz pomoć prijatelja, kupiti seksualno pomagalo “Ulazak u seks shop, prvi put u životu, u usporedbi sa svijetom visoke tehnologije u kojem smo živjeli, učinio nam se kao putovanje kroz vrijeme sto godina unatrag. Blještavilo, kič i vulgarnost kojima smo bili okruženi uzrokovali su to da smo pomislili kako je možda pametnije da potragu nastavimo na internetu. Tada smo mislili da lokalni dućan nema ono što tražimo. Na naše veliko iznenađenje pokazalo se da globalna internetska ponuda nije ništa bolja. Vodeći se idejom da moji prijatelji i ja nismo jedini razočarani ponudom, započeo sam projekt Volonte, a cilj mi je bio razvoj proizvoda koji smo tog dana poželjeli kupiti. Nedostajali su mi iskusni produkt dizajneri koje sam uskoro pronašao u dvojici mojih sada već bivših partnera”, kaže nam Sedić.
Eric Kalén i Carl Magnuson bila su ta dva dizajnera koji su radili sa Sedićem u kompaniji Ericsson i koje je pozvao za suradnju. “Odlučili smo stvoriti lifestyle koncept s dizajniranim proizvodima koji bi pridonijeli kreiranju romantične atmosfere koju svi priželjkujemo. Tako se rodio brend LELO “, rekao je Sedić. LELO je skraćenica od Luxury Erotic Lifestyle Objects. Već nakon godinu dana shvatili su da su njihovi proizvodi itekako traženi i počeli su ih prodavati u 16 zemalja, iako je Sediću u prvoj godini bio cilj samo osvajanje švedskog tržišta. “Interes je bio ogroman i svakodnevno smo zaprimali poslovne ponude iz svih krajeva svijeta. Prvi put smo se prezentirali na internacionalnom sajmu u Las Vegasu i premda smo tada imali samo jedan proizvod, red pred našim štandom bio je dugačak više od sto metara. Svi su željeli vidjeti čudo od vibratora koji je tri puta manji od standardnog, a pet puta skuplji”, prisjeća se Sedić. U to vrijeme najskuplji vibratori na američkom tržištu stajali su 100 dolara, pa je zbog izgleda i cijene vibrator kompanije LELO izazvao veliku pozornost.
KAD JE SHVATIO DA SU BROJNI KUPCI zainteresirani za njihove proizvode, Sedić se odlučio na dva krupna koraka. Tijekom 2006. otvorili su američki ured u San Joseu u Kaliforniji, njegov brat Pavle postao je direktor kompanije LELO za Ameriku, a ubrzo su otvorili i tvornicu u kineskom gradu Suzhou. “Što se tiče jeftinije proizvodnje koju svi povezuju s Kinom, radi se o prošlim vremenima. Trenutno je situacija takva da su troškovi proizvodnje veći nego što bi bili u Hrvatskoj. Otvaranje pogona u Suzhou, gradu pokraj Šangaja, nije bio problem. U Kini seksualna pomagala nisu bauk pa smo lako dobili i podršku kineske vlasti, što je bilo od presudnog značaja”, smatra Sedić.
Osvajanje tih dvaju velikih tržišta kao što su američko i kinesko za Sediće je bilo, kaže, izazov. “Poznato je da u Americi nije lako uspjeti. Konkurencija je velika, pa kupci mogu biti iznimno zahtjevni. Ali nama zahtjevna tržišta odgovaraju jer tada najviše do izražaja dolazi superiornost kvalitete naših proizvoda”, rekao je Sedić. Takav je, primjerice, proizvod Insignia SenseMotion, mali vibrator koji se pokreće uz pomoć pločice koju držite u ruci, s kojom je bežično povezana. Kako žena trese pločicu u ruci, tako se i vibrator trese. Za taj proizvod reklamna kampanja u Americi bila je velika, a Sedić kaže da je “samo to što se proizvod može bežično kontrolirati kretnjama tijela bilo dovoljno fascinantno”. Tek su te godine pokrenuli i prodaju i marketing u Kini jer su, prema Sedićevim riječima, bili zabrinuti zbog kopija njihovih proizvoda koji su znatno lošije i često opasne po zdravlje.
‘LELO JE od početka bio zamišljen kao lifestyle koncept. Cilj nam je da se LELO prepozna kao konceptualni brend koji će inspirirati ljude da uživaju u posebnim trenucima’
DIZAJN JE, BEZ SVAKE SUMNJE, temelj uspjeha kompanije LELO. Njihova seksualna pomagala ne izgledaju konvencionalno, ne djeluju vulgarno, a dodatan uzlet kompanija je ostvarila nakon što je 2012. objavljena knjiga “50 nijansi sive”, a zatim i istoimeni film temeljen na njoj. Kompanija je 2014. objavila rezultate velikog istraživanja u kojem se opisivalo što je sve popularnost te knjige donijela među ženama. Rezultati su pokazali to da je svaka peta žena probala seks utroje, što je dvostruko više no 2012., a svaka druga ima snimku vlastitog seksa, što je gotovo dvostruko više no 2012. Istraživanje je pokazalo i to da je 43 posto žena imalo seks sa strancem u odnosu na 36 posto dvije godine ranije, dok je 35 posto njih imalo seks na javnom mjestu, u odnosu na 27 posto iste godine. U istraživanju je sudjelovalo više od 12 tisuća žena diljem svijeta, a 80 posto njih priznale su da nikada nisu ostvarile svoje seksualne maštarije. Direktor kompanije LELO u Engleskoj poslao je E.L. James, autorici knjige “50 nijansi sive”, pismo zahvale zbog objavljene knjige.
“LELO je od početka bio zamišljen kao lifestyle koncept pa smo, čim nam se ukazala financijska prilika, jer morate znati da je kompanija započeta s kapitalom od 10 tisuća eura, proširili asortiman i na rublje, svijeće, masažna ulja i slične proizvode. Cilj nam je da se LELO prepozna kao konceptualni brend koji će inspirirati ljude da više uživaju u posebnim trenucima”, rekao nam je Sedić, pa su stoga ponudu proširili i na muškarce jer, kaže, “muška pomagala su se pojavila na zahtjev naših kupaca. Mjesecima smo bili bombardirani e-mailovima s upitima kad ćemo proizvesti nešto za muškarce koji su se osjetili zapostavljenima. Muškarci, zaljubljenici u tehnologiju, često igraju veliku ulogu i pri kupovini proizvoda za partnericu”, otkrio je Sedić.
Nakon što su 2011. započeli proizvodnju seksualnih pomagala za muškarce, prije tri mjeseca odlučili su primijeniti sličnu tehnologiju kao i kod ženskih pomagala, tzv. WaveMotion tehnologiju. Kompanija LELO ta pomagala naziva “masažerima prostate” jer smatraju da je orgazam preko prostate posljednji seksualni tabu koji treba srušiti.
ISPRVA JE KOMPANIJA LELO smatrala je da je njihova ciljna skupina dobrostojeće žene između 35 i 40 godina. Ali onda su shvatili da trebaju proširiti ciljnu skupinu i stoga su pokrenuli liniju Picobong, namijenjenu mlađoj populaciji. “Picobong je brend namijenjen mlađoj populaciji koji će na vizualno zanimljiv način pokušati obraditi ozbiljne teme i tako ih učiniti bližima mlađoj generaciji. Picobong je osmišljen kao interaktivna platforma na kojoj će mladi cijelog svijeta moći razmjenjivati iskustva i dijeliti savjete te kupiti proizvode po nižim cijenama, posebno dizajniranim za eksperimentiranje. Kreativnost pojedinca ima presudan značaja za upotrebu ovih proizvoda”, tvrdi Sedić.
S obzirom na to da dizajn ističe LELO proizvode, kompanija je odlučila prije dvije godine pokrenuti UnDesign Award kako bi njihovim rješenjima proizvodi iz raznih područja bolje komunicirali s ljudima. Nagrade se dodjeljuju u tri kategorije – moda, tehnologija i grafičke ilustracije. A da u kompaniji LELO marketinški promišljaju drugačije, govori i podatak o tome da su prošle godine producirali kratki film “Beyond the Wave”, u kojem nema seksualnih igračaka, nego se govori o muško-ženskim odnosima. Film je prikazan na festivalu u Cannesu, a režirao ga je Goran Gajić, suprug glumice Mire Furlan.
LELO godišnje na tržište izbaci od deset do dvadeset novih proizvoda. Najskuplji je onaj s cijenom od 15 tisuća dolara. Radi se o modelu vibratora Inez Gold Vibrator, pozlaćen je 24-karatnim zlatom, gotovo je bešuman, nema baterija, napuni se za dva sata i vibrira četiri sata. A nudi pet modela vibracije. Divan dar za nadolazeće Valentinovo.
Komentari