NACIONAL OTKRIVA: Test u Gašincima Fincima osigurao posao od 200 mil. €

Autor:

Arhiva Nacionala

Objavljeno u Nacionalu br. 610, 2007-07-24

OKLOPNA VOZILA Finske Patrie pobijedila su na testovima, jeftinija su za 40 milijuna eura, a Finci su hrvatskom Ministarstvu obrane podastrli i najbolju dokumentaciju

Državno povjerenstvo za izbor dobavljača 126 borbenih oklopnih vozila za pješaštvo Hrvatske vojske ovog će tjedna hrvatskoj vladi predložiti da finska tvrtka Patria Vehicles Oy bude dobavljač oklopnih vozila za potrebe HV-a. Austrijska tvrtka Steyr, u okrilju američkog General Dynamicsa, s vozilom Pandur II, izgubila je na natječaju, i to ne samo u odabiru 84 vozila na osam kotača, nego i 42 vozila na šest kotača, doznao je Nacional iz izvora bliskih Povjerenstvu. Najveći i najvrjedniji projekt opremanja Hrvatske kopnene vojske, vrijedan gotovo 200 milijuna eura, tako se nakon tri godine približio završetku. Hrvatska vlada konačnu će odluku o odabiru proizvođača donijeti do konca rujna, ali nitko ne dvoji da će to biti isključivo na preporuku Državnog povjerenstva koje će predložiti finsku Patriu, jer na temelju obavljenih testiranja vozila i natječajne dokumentacije obiju tvrtki, odabir je bio lakši nego što su mnogi očekivali.

Prošlog su tjedna na vojnim poligonima Kindrovo kod Slavonskog Broda i Gašinci blizu Đakova završena dvotjedna testiranja vozila obiju tvrtke, finskih AMV 8X8 i 6X6, te austrijskog Pandura II 8×8. Na testiranju je bilo i vozilo švicarske tvrtke Mowag Piranha IIIC 8X8, jer ga je austrijski Steyr ponudio Hrvatskoj, premda se radi o posve drugoj tvrtki kojoj uopće nije bila predana natječajna dokumentacija. Međutim, hrvatska strana je prihvatila i takvu mogućnost samo zbog toga da poslije ne bude bilo kakvih primjedaba i žalbi poraženih i da se natječaj napokon završi, jer vremena više nema, budući da se Hrvatska obvezala kako će već 2010. imati nova borbena oklopna vozila u sastavu snaga deklariranih za NATO-ove operacije.

Prisutnost novinarskih ekipa na testiranju borbenih oklopnih vozila prava je rijetkost u europskim državama, makar i na jedan dan, ali u MORH-u su htjeli biti transparentni i dopustiti dolazak nekoliko desetaka novinara, i to upravo jednog od najdinamičnijih dana za testiranje oklopnih vozila na poligonu Gašinci, pri čemu je temperatura iznosila 40 stupnjeva. Izvlačenje i samoizvlačenje vozila sajlom, prelazak preko prirodnih prepreka, blatne i vodom natopljene grabe, kao i brzina prelaska vozila s jednog kraja jezera na drugi, uz plivanje i okretanje na sredini jezera bili su glavni elementi koje su testirali i ocjenjivali toga dana hrvatski časnici predvođeni brigadirom Milanom Kneževićem i bojnikom Alojzom Matijašićem.

Bilo je primjetno kako su Finci, za razliku od Austrijanaca, neusporedivo opušteniji. Imali su dosta razloga za takvu opuštenost, jer im je prethodnih dana konkurencija iz Austrije i Švicarske olakšala posao. Brigadir Knežević naložio je dan prije da sva vozila iz natječaja moraju ostati na poligonu s upaljenim motorima pri vanjskoj temperaturi od 40 stupnjeva dok ekipe ručaju. Nakon dva sata rada motora povratak je bio neugodan za Steyr jer je na Panduru II pukla hidraulična cijev i iscurilo je ulje. Osim toga, pukla je i guma na Panduru II i Piranhi IIIC, dok Finci nisu imali nikakvih problema u dva tjedna testiranja. Zapravo, i na elementima testiranja toga dana, kad su bili novinari i kad su sva vozila prošla sve prepreke, bila je primjetna razlika, jer su Finci djelovali moćnije sa svojim vozilima, glatko i bez napora prelazeći sve faze testiranja, dok su Austrijanci sve to morali raditi uz više snage i trošenja energije ljudi iz njihova tima. Plivanje Piranhe IIIC, kad je gotovo stala na sredini jezera jer se njezin valobran pomaknuo, a vozač gotovo našao pod vodom, hrvatski su ispitivači ocijenili njegovom greškom, a ne greškom vozila, pa je Piranha IIIC morala još jednom proći jezero nakon što su novinarske ekipe napustile poligon.

Nisu samo rezultati testiranja bili na strani finske tvrtke Patria nego i njihova ponuda u natječajnoj dokumentaciji. Riječ je o tome da su Finci pristupili cijelom poslu kudikamo profesionalnije i ozbiljnije, u konačnici su bili jeftiniji od konkurencije za čak 40-ak milijuna eura, a dokumentacija vezana uz offset program, odnosno svojevrsni oblik protutrgovine pri nabavi naoružanja i vojne opreme iz inozemstva, bila je kudikamo povoljnija u finskoj ponudi.

Austrijanci u natječajnoj dokumentaciji nisu ponudili gotovo ništa kad je u pitanju offset, samo napomenu o tome kako će poštovati obvezu od 100 posto offseta prema hrvatskim zakonima, ali ne i na što se to odnosi, gdje i kako to misle napraviti. Spomenuta razlika u cijeni bila je iznenađenje i za članove Povjerenstva, ali kako smo neslužbeno doznali, Austrijanci su u Portugalu imali znatno veće troškove od predviđenih kako bi pokrenuli proizvodnju koja je kasnila, pa su preko Hrvatske htjeli vratiti gubitke i tako bili skuplji.

Nadalje, za razliku od finske tvrtke, austrijski Steyr odmah je u startu izgubio eventualnu mogućnost da možda pobijedi barem u dijelu natječaja za 42 vozila na šest kotača, jer se uopće nije pojavio s takvim vozilom na testiranju, a nije ga ni ponudio u natječajnoj dokumentaciji, što je bilo neozbiljno. Činjenica da su došli na testiranje i sa švicarskim vozilom Piranha IIIC tvrtke Mowag, na osam kotača, obrazlažući to podatkom da su i Steyr i Mowag dio američke tvrtke General Dynamics, premda je hrvatsko Državno povjerenstvo natječajnu dokumentaciju uručilo isključivo Steyru, a ne tvrtki General Dynamics, svjedoči o tome da su bili nesigurni u svoj proizvod Pandur II 8X8.

Hrvatske dužnosnike i članove povjerenstva osobito je razljutila izjava nekih od čelnika austrijske tvrtke kako nedolazak oklopnog vozila na šest kotača zapravo smatraju opravdanim, jer je bolje za Hrvatsku da uzme svih 126 vozila na osam kotača. Finci su u dokumentaciji potanko obrazložili svoju suradnju i prijenos tehnologije u Đuro Đaković, gdje će se proizvoditi finska oklopna vozila za potrebe Hrvatske vojske. Nije tajna kako je finska Patria već dulje vrijeme slavonskobrodsku tvrtku smatrala jednim od najvažnijih strateških partnera u budućnosti s obzirom na ljudski potencijal, znanje, kapacitete i proizvodnu liniju koja se nije ugasila niti u Domovinskom ratu. Fincima je tvrtka Đuro Đaković osobito važna, jer će preko nje pokušati izići na tržište arapskih zemalja.

Premda je sada posve jasno kako će odluka Vlade biti puno lakša nego što se očekivalo, prije godinu-dvije to nije bilo tako. Tada su se u austrijskim poslovnim krugovima mogle čuti izjave kako će Steyr pobijediti na natječaju i da je cijela stvar već završena, jer je tako odredila politika premijera Sanadera.

Steyr nije previše ozbiljno shvaćao Hrvatsku, a o tome svjedoči nekoliko činjenica. Prva je otkazivanje tiskovne konferencije 15. rujna 2005. u 11 sati, i to samo sat prije najavljenog početka, na kojoj se Steyr prvi put trebao predstaviti hrvatskoj javnosti. Za razliku od Finaca, koji su se predstavili hrvatskoj javnosti dva puta na Zagrebačkom velesajmu, Austrijanci to nisu učinili ni jednom. Postojao je i određeni lobi unutar MORH-a još 2005. koji je potiho radio na tome da Austrijanci dobiju posao, i to daleko od očiju javnosti i medija. Međutim, mediji su počeli razotkrivati pozadinu natječaja, a ministar obrane Berislav Rončević i njegov pomoćnik za materijalne resurse Ivo Bačić odlučili su se riješiti takvih kadrova i provesti natječaj u kojem će struka imati zadnju riječ. U tome su uspjeli. Hrvatska je vjerojatno jedina zemlja koja je dopustila novinarima izravnu prisutnost na testiranju vozila, na čemu su inzistirali u MORH-u.

Steyr je sa svojim vozilom Pandur II 8×8 teško mogao dobiti posao u Hrvatskoj, jer ponuda jednostavno nije bila dovoljno kvalitetna. Pandur II 8X8 već tri godine trpi stalne izmjene i još se uvijek traži dovoljno dobro rješenje za nastup na svjetskom tržištu. Vozilo Pandur II još nigdje nije u operativnoj upotrebi, ni na terenu, ni u mirovnim misijama. Primjer Slovenije, koja je također odabrala Fince umjesto Austrijanaca, pokazao je da se Steyr našao u velikim problemima. Slovenci su trebali ugovorom osigurati kupnju vozila Pandur II još u proljeće 2006. dodatkom prethodno potpisanom ugovoru kojim su kupili vozila tvrtke Steyr, odnosno licencnu proizvodnju za Valuk 6×6. Međutim, nova slovenska vlada Janeza Janše srušila je takav aneks ugovora zbog vrlo loših iskustava što su iz njega proizlazila. Nacionalov visoki izvor iz željezare Ravne na Koroškem, koja je proizvodila licencno vozilo Valuk 6X6, tvrdi da su Slovenci bili razočarani time što nisu smjeli dograđivati, mijenjati ili modernizirati bez znanja austrijskog konzorcija. Čak nisu smjeli rabiti ni vrlo kvalitetne zaštitne boje slovenskih proizvođača. Vrlo zategnuti odnosi Steyra sa slovenskim proizvođačem i loša slovenska iskustva kulminirali su odlukom slovenske vlade da odabere finskog proizvođača Patria i vozilo AMV 8X8.

Bilo je jako važno da se odluka o pobjedniku u Hrvatskoj temelji na rezultatima testiranja i kvaliteti prispjele dokumentacije, jer će ugovor morati potpisati iduća vlada, s obzirom na to da za takvo što nema vremena u ovom mandatu. Kad bi se odluka temeljila na posve drukčijim, prije svega, političkim interesima, iduća bi vlada, ne bude li HDZ-ova, imala pravo ne potpisati ugovor i tako ugroziti obrambenu sposobnost deklariranu do 2010. zahvaljujući lošoj odluci prethodne vlade. Kako sada stvari stoje i s obzirom na stav Državnog povjerenstva, to neće biti slučaj, jer smo doznali i u oporbenim krugovima, ako dođu na vlast, da će poštovati odluku sadašnje vlade ako se temelji na jasnim rezultatima testiranja i kvalitetnoj ponudi.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.