NA ŠTO JE 2015. UPOZORIO HAKOM: Austrijanci godinama krše Zakon o poštanskim uslugama

Autor:

Pixabay

Objavljeno u Nacionalu br. 925, 22. siječanj 2016.

Rješenje regulatorne agencije HAKOM otvorilo je pitanje višegodišnjeg sumnjivog poslovanja tvrtke Weber Escal koja je u većinskom vlasništvu Austrijske pošte

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) krajem prošle godine na svojim stranicama objavila je rješenje u kojem je upozorila tvrtku Weber Escal da svojim poslovanjem krši odredbe Zakona o poštanskim uslugama i da joj zbog toga prijeti kazna od pola milijuna kuna. HAKOM je u ovom rješenju upozorio tvrtku Weber Escal da protuzakonito dio svog poslovanja vodi putem braniteljske zadruge Rodna gruda koja je registrirana u Zagrebu. Osim što je upozorio na veliku nepravilnost u radu tvrtke Weber Escal zbog koje je narušeno tržišno natjecanje u sektoru pružanja poštanskih usluga, ovo je rješenje otvorilo pitanje višegodišnjeg sumnjivog poslovanja tvrtke koja je u većinskom vlasništvu Austrijske pošte.

Nacional je saznao da tvrtka Weber Escal koja trenutno ima oko 15 posto udjela na tržištu distribucije pismovnih pošiljaka mase do dva kilograma, preporučenih pošiljaka, pošiljaka s označenom vrijednosti te paketa mase do 10 kilograma, već nekoliko godina koristi razne zadruge na području Hrvatske kako bi distribuirala pošiljke. Sumnja se da je tako oštetila hrvatski proračun za nekoliko desetaka milijuna kuna jer nisu uplaćivani porezi i doprinosi za dostavljače koji su obavljali posao distribucije pošiljaka.

U rješenju HAKOM-a upozorava se da je tvrtka Weber Escal, koja je registrirana kao jedan od davatelja zamjenskih poštanskih usluga u unutarnjem i vanjskom prometu, prekršila Zakon o poštanskim uslugama jer nije samostalno obavljala dostavu poštanskih pošiljaka, nego to radi putem braniteljske zadruge Rodna gruda, s kojom ima zaključen ugovor o distribuciji poštanskih pošiljaka od 2. siječnja 2015. Međutim, zadruga Rodna gruda nije ovlaštena za obavljanje poštanskih usluga, a tvrtka Weber Escal prilikom preuzimanja obveza o poštanskom prometu obvezala se da će samostalno obavljati pružanje prijavljenih zamjenskih poštanskih usluga. Zato je HAKOM u svom rješenju zaključio da Weber Escal postupa suprotno “pravnom okviru za obavljanje zamjenskih poštanskih usluga”.

 

Zadruge s kojima posluje Weber Escal bilježe velike dobiti, pa je tako u 2014. zadruga Corbis zabilježila prihod od 26,3 milijuna kuna i dobit od 25,5 milijuna kuna, iako je imala samo jednu zaposlenu osobu

 

U slučaju poslovanja tvrtke Weber Escal zanimljivo je to što postoje dokazi da ovo nije prva zadruga koju ta tvrtka koristi za svoje poslovanje te se postavlja pitanje zašto nadležne agencije nisu već ranije reagirale. Uvidom u poslovne veze čelnih ljudi tvrtke Weber Escal može se naći poveznica s drugim zadrugama. Direktor tvrtke Weber Escal Igor Velimirović od 2011. do 2013. bio je predsjednik Nadzornog odbora zadruge osoba s invaliditetom Aegre koja je u tom razdoblju zabilježila nevjerojatan promet, s obzirom na to da je riječ o zadruzi koja je imala samo jednog zaposlenog. Aegre je u razdoblju u kojem je Velimirović bio na čelu njena nadzornog odbora, zabilježio prihode od 22,2 milijuna kuna 2011., 31,5 milijuna kuna 2012. do 27,7 milijuna kuna 2013. U te tri godine ova zadruga zabilježila je ukupnu dobit od 80 milijuna kuna, i to unatoč činjenici da je imala samo jednu službeno zaposlenu osobu. Zanimljivo je da već 2014. zadruga Aegre više nije imala ni kune prihoda ni dobiti, a razlog tome je nalaz porezne inspekcije po kojem je ova zadruga državi ostala dužna 21 milijun kuna poreza. Zbog tog duga zadruga Aegre otišla je u stečaj, i to po rješenju Trgovačkog suda u Zagrebu iz lipnja 2014., po kojem je za stečajnog upravitelja imenovan Boris Hmelina. Nakon što je proveden stečajni postupak, zadruga je izbrisana iz registra, a država nikada nije naplatila 21 milijun kuna poreznog duga.

No ubrzo nakon što je određen porezni dug zadruzi Aegre, Weber Escal nastavio je sa sličnom praksom i započeo suradnju sa socijalnom zadrugom Corbis iz Pule. Za Nacional je to potvrdio i jedan bivši djelatnik tvrtke Weber Escale koji nam je ispričao kako je umjesto za ovu tvrtku, primoran bio raditi za zadrugu Corbis. On tvrdi da je prvo mjesec dana radio na probnom roku za tvrtku Weber Escal, a nakon toga je dobio ponudu da nastavi posao, ali putem zadruge Corbis. “Iako su nam na početku nudili dnevnicu koja je trebala iznositi između 200 i 220 kuna, nakon mjesec dana rečeno nam je da ćemo plaću primati putem zadruge.

Prvo sam radio za zadrugu Aegre, a nakon što je ona završila u stečaju, sve su nas po kratkom postupku prebacili u pulsku zadrugu Corbis. Od zarađene svote te su zadruge uzimale 32 posto, pa je tako dnevnica umjesto 200 ili 220 kuna iznosila između 136 i 150 kuna. Problem je bio i u tome što na taj honorar nisu uopće uplaćivani doprinosi. Mi smo na početku uplatili 200 kuna jer smo tako navodno kupili jednu dionicu zadruge. Objašnjeno nam je da to moramo napraviti kako bi postojala zakonska osnova za isplatu. Tih 200 kuna vraćeno mi je kada sam odustao od posla i više nisam bio član zadruge”, ispričao je za Nacional jedan bivši djelatnik Weber Escala koji je želio ostati anoniman. On tvrdi da je radnicima bilo zapovjeđeno da kada dođe inspekcija, kažu kako rade malo za Weber, a malo za zadrugu. Tvrdi da je inspekcija bila nekoliko puta u tvrtki, ali da po njegovim saznanjima nikada nije bilo nikakvih problema.

 

U rješenju HAKOMa upozorava se da je Weber Escal prekršio Zakon o poštanskim uslugama jer nije samostalno obavljao dostavu poštanskih pošiljaka, nego to radi putem zadruge Rodna gruda

 

Suradnja Weber Escala i pulske zadruge Corbis trajala je cijelu 2014. i u tom je razdoblju zadruga zabilježila prihod od 26,3 milijuna kuna i dobit od 25,5 milijuna kuna, a kao i zadruga Aegre, po podacima Poslovne Hrvatske, ima jednog zaposlenog. Nakon što je prekinuta suradnja s Corbisom, Weber Escal započeo je suradnju s braniteljskom zadrugom Rodna gruda, a zbog te suradnje je i pokrenut postupak u HAKOM-u, na kraju kojega je i doneseno rješenje u kojem se tvrdi da Weber Escal krši Zakon o poštanskim uslugama. U suradnji između Weber Escala i zadruge Rodna gruda zanimljivo je i to da je, po navodima u rješenju HAKOM-a, ugovor o suradnji tih dvaju subjekata potpisan 2. siječnja 2015, a po podacima u Sudskom registru RH, zadruga Rodna gruda u njega je upisana 9. siječnja iste godine. Iako bi bilo zanimljivo vidjeti poslovne podatke zadruge Rodna gruda za 2015., oni još uvijek nisu dostupni, ali može se pretpostaviti da će biti vrlo slični onima koje su zabilježile zadruge Aegra i Corbis.

Sve ove navode Nacional je želio provjeriti i u tvrtki Weber Escal, ali nam je rečeno da je postupak s HAKOM-om još u tijeku i da zato ne mogu komentirati sadržaj rješenja. Iz tog odgovora može se zaključiti da se Weber Escal žalio na rješenje HAKOM-a, odnosno da je protiv njega pokrenuo upravni spor pred Visokim upravnim sudom.

Tvrtka Weber Escal dio je grupacije Austrijske pošte i trenutno je vodeći alternativni poštanski operater te tržišni lider u distribuciji neadresiranih promotivnih materijala – letaka, s preko 70 posto tržišnog udjela u Hrvatskoj.

U studenom prošle godine generalni direktor tvrtke Weber Escal Igor Velimirović na jednom druženju s predstavnicima medija istaknuo je da je u 2015. Weber Escal zadržao dugogodišnju poziciju tržišnog lidera u distribuciji letaka. Također je rekao da je plan tvrtke bio da u prošloj godini isporuči preko 17 milijuna poštanskih pošiljaka, što bi bio rast od preko 70 posto u odnosu na godinu ranije. Naglasio je da je fokus tvrtke na kvaliteti usluga i najavio daljnja ulaganja u povećanje broja zaposlenih, modernizaciju opreme i voznog parka. Tvrtka Weber Escal osnovana je 1994. i tada je pružala samo usluge neadresirane distribucije (leci, brošure, katalozi). Nakon što je tvrtku preuzela Austrijska pošta 2007., Weber Escal snažno je proširio svoje poslovanje i uslijedio je nagli rast u volumenu i prihodima. Godine 2008. Austrijska pošta započela je gradnju velikog logističkog centra u Hrvatskom Leskovcu u kojem su, po završetku radova 2009., smješteni Weber Escal i njegova sestrinska tvrtka Overseas Express. Zahvaljujući liberalizaciji poštanskog tržišta 2013. Weber Escal započeo je distribuciju adresiranih poštanskih pošiljaka te je prošle godine preuzeo poziciju prvog alternativnog poštanskog operatera.

 

Nakon što je tvrtku preuzela Austrijska pošta 2007., Weber Escal snažno je proširio svoje poslovanje i uslijedio je nagli rast u volumenu i prihodima, a trenutno je prvi alternativni poštanski operater u Hrvatskoj

 

Međutim, navedeni primjeri iz poslovanja Weber Escala pokazuju da je taj rast napravljen pod sumnjivim okolnostima, a takvim poslovanjem prouzročena je i velika šteta za državni proračun. Primjer poslovanja tvrtke Weber Escal još je jedan dokaz da se tvrtke u stranom vlasništvu brzo priviknu na hrvatski način poslovanja i brzo prilagode rupama u hrvatskim zakonima koji omogućuju veliku zaradu na račun zaposlenika i državnog proračuna. Bilo bi zanimljivo vidjeti koliku bi kaznu Austrijska pošta platila kada bi se otkrilo da tako posluje u svojoj matičnoj državi i bi li im tako nešto uopće palo na pamet.

Takvo poslovanje Weber Escala ide na štetu i najvećem pružatelju poštanskih usluga u Hrvatskoj, Hrvatskoj pošti, ali oni nisu željeli komentirati ovaj slučaj. “Hrvatska pošta ne vidi razlog za komentiranje rada konkurencije i postupka HAKOM-a prema nekom od konkurenata. Možemo samo potvrditi da Hrvatska pošta s Austrijskom poštom ima dobru međunarodnu suradnju, a na našem tržištu osim Weber Escala posluje i Overseas, koji je također u njihovu vlasništvu, a posluje na tržištu paketnih usluga”, odgovorili su za Nacional iz Hrvatske pošte. Međutim, puno veću štetu od Hrvatske pošte takvim poslovanjem trpe mali pružatelji poštanskih usluga koji se ne mogu boriti s nelojalnom konkurencijom. Nekada vodeći alternativni pružatelj usluga City Express u procesu je predstečajne nagodbe i traži strateškog partnera kako bi mogao nastaviti normalno poslovanje, a drugi mali pružatelji usluga razočarani su takvim poslovanjem Weber Escala. “Inspekcije HAKOM-a najnormalnija su stvar u našem poslovanju i svaka tvrtka na njih mora biti spremna. Nadamo se da je ovo rješenje HAKOM-a korak prema normalizaciji stanja na tržištu poštanskih usluga u Hrvatskoj”, kratko su za Nacional prokomentirali ovaj slučaj iz uprave tvrtke Lider Express.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.