Predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović u ponedjeljak je objavio – predsjednik Zoran Milanović ne može na parlamentarne izbore kao prvi na listi u I. izbornoj jedinici SDP-ove koalicije i njen premijerski kandidat! Ustavni sud Milanoviću i SDP-u izdao je dva upozorenja. Otkrio je Šeparović da je dvoje ustavnih sudaca bilo protiv ove odluke te da je dvoje sudaca napustilo sjednicu prilikom glasanja. Također, rekao je da je Milanović od petka do nedjelje – kršio Ustav!
Podsjetimo, Milanović je u petak, cijelu političku i javnu scenu podigao na noge objavom da izlazi na parlamentarne izbore. Danima već traju i procjene može li se Milanović, kao predsjednik Republike, kandidirati za premijersku funkciju bez da da ostavku. Mišljenja ustavnih stručnjaka su podijeljena. Dio ih smatra kako se radi o neustavnom potezu, no predsjednik ne namjerava odustati od izbora.
“Nebitno je što oni misle, nebitno je što misli Ustavni sud, pajdo i kum Šeksa. Oni mogu donijeti odluku kakvu hoće, ja ću biti u kampanji i bit ću kandidat za premijera”, rekao je u nedjelju Milanović.
Ustavni sud danas je donio odluku o sudjelovanju na izborima predsjednika Zorana Milanovića.
“Postoji interes javnosti. Na temelju članka 125, u postupku nadzora, objavljujemo upozorenje: Ustavni sud je na sjednici razmotrio izjavu Milanovića da će se kandidirati kao neovisni i nestranački kandidat SDP-a. Ustavni sud upozorava sva tijela u procesu”, rekao je na početku predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović.
“Predsjednik Republike Hrvatske nestranačka je osoba i dok obavlja tu dužnost ne smije sudjelovati u političkim aktivnostima niti jedne stranke što isključuje mugoćnost da predsjednik Republike Hrvatske bude kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao premijerski kandidat. Kandidiranje PRH-a i isticanje kao kandidata za predsjednika Vlade nespojivo je s njegovim ustavnim ovlastima i načelom trodiobe vlasti”, naveo je Šeparović.
Šeparović je podsjetio na sve obaveze koje predsjednik Republike Hrvatske (PRH) ima prema Ustavu Republike Hrvatske. ”Ustavni sud upozorava sva tijela u procesu. Članak 96. propisuje da PRH ne može obavljati drugu javnu dužnost i podnosi ostavku. Predsjednik je nestranačka osoba i ne smije sudjelovati u stranačkim aktivnostima. Ne smije biti na listi niti kandidat”, istaknuo je Šeparović.
”Kandidiranje predsjednika na listi bilo koje političke stranke za izbor te njegovo isticanje kao kandidata nespojivo je s njegovim ustavnim položajem te načelom diobe vlasti. Ako se polazeći od njegovih izjava za vrijeme obnašanja dužnosti, kandidira, odmah mora podnijeti ostavku“, rekao je Šeparović.
Ustavni sud će se koristiti svojim ovlastima od obavještavanja javnosti do poništavanja procesa ako ne bude poštivana odluka. ”Ustavni sud poziva Milanovića i SDP da odmah prestanu s aktivnostima koje su suprotne Ustavu, a DIP da osigura održavanje izbornog procesa u skladu s pravilima”, kazao je predsjednik Ustavnog suda.
Devet sudaca je bilo za ovu odluku, dvoje sudaca je bilo protiv – Andrej Abramović i Ingrid Antičević Marinović.
”Očekujemo ozbiljnost i odgovornost od svih aktera u ovom procesu i očekujemo da se postupi prema upozorenju Ustavnog suda”, naglasio je Šeprović.
Što ako se Milanović ogluši?
Ustavni sud je jamac stabilnosti. Očekujem od odgovornih osoba da će poštivati odluke Ustavnog suda. Ako se neće poštivati, ne želim to prejudicirati. Ako utvrdimo da će postupati protivno ustavu, koristit ćemo se svim opcijama – do poništavanja svih izbornih radnji. Siguran sam da do toga neće doći. Ova odluka ne sprečava predsjednika da i dalje, kao osoba koja ima ustavne ovlasti, nastupa kao predsjednik republike. Ali ono što je od petka radio više ne smije.
Što Milanović smije, a što ne smije raditi?
Granica je ta da ne smije sudjelovati u kampanji, ne može biti kandidat za zastupnika i ne može nastupati kao kandidat za premijera. Stranka može reći tko će biti njezin kandidat, ali on ne smije djelatno sudjelovati u kampanji. Ne može biti kandidat i ne smije nastupati kao kandidat za premijera u ovom izbornom procesu.
Može li biti mandatar nakon izbora?
Ako će se ponašati sukladno ustavu i zakonu, za to nema zapreke. Mogućnosti ne želim prejudicirati.
Politička opcija koja pobijedi može mu dati mandat, sve što je u skladu s Ustavom, predsjednik RH može. Svojim postupanjem od petka, subote i nedjelje predsjednik RH je kršio Ustav. Da bi bio opozvan s dužnosti Sabor 2/3 većinom mora to predložiti i Sabor 2/3 većinom treba to usvojiti. Nadam se da će se Milanović i SDP pridržavati Ustava i ovog upozorenja.
Kako komentirate komentare o vama?
Nemamo komentara na takve izjave. Neću se upuštati u komentiranje političara. Odluke su obvezatne, ma što predsjednik ili bilo tko mislio.
Može li Milanović biti proglašen nesposobnim?
Ne mogu govoriti o tome hoće li doći do toga da se Milanovića proglasi nesposobnim. Za mene ta izjava ne postoji.
Jesmo li u ustavnoj krizi?
Imamo političku krizu, ali postoje institucije koje ju mogu otkloniti. Ako će se svi ponašati sukladno ustavu i zakonu, neće biti nikakve ustavne krize.
DIP odgovara za zakonito provođenje izbora i nadam se da će svoju zadaću kao i dosad izvršavati. Neću odgovarati na hipotetska pitanja. Što će biti ubuduće, hoćemo li morati posezati za ustavnim ovlastima… Ima dovoljno instrumenata za vođenje kampanje i nema potreba da se pribjegava ustavnim sredstvima i da se krši ustav.
Može li Milanović biti razriješen?
Postupak o razrješenju nismo vodili. To nije moguće u ovom trenutku. Nismo utvrđivali povredu Ustava koja bi dovela do prestanka njegove dužnosti. Ali smo utvrditi da je predsjednik kršio Ustav od petka do nedjelje tako što je sudjelovao u izjavama stranke, govorio da će biti kandidat za premijera. Time je kršio ustav, ali nismo proveli proceduru da bi on zbog toga bio razriješen dužnosti.
Kako je prekršio Ustav?
Na pitanje kako je utvrđeno da je prekršen Ustav, Šeparović je ponovio da je Milanović nestranačka osoba i nabrojio njegove ovlasti.
“Ustavni sud je utvrdio i to je toliko jasno, no to ne znači da smo vodili postupak da ga se razriješi. Nijedna odredba se ne može izvlačiti iz konteksta. Ne mora pisati, proizlazi jasno iz samog položaja predsjednika RH. Nismo utvrđivali povredu Ustava koja bi dovela do razrješenja njegove dužnosti, ali smo ustvrdili da je kršio Ustav”, rekao je povišenim tonom Šeparović.
“Ako želi sudjelovati u kampanji, bilo da bude kandidat na listi, bilo da bude kandidat za premijera od strane SDP-a, Milanović mora odmah podnijeti ostavku”, poručio je Šeparović.
Može li Grbin sad reći – Milanović je naš kandidat za premijera?
Vi prejudicirate da će Grbin reći – ja ne poštujem odluku Ustavnog suda i ja se toga neću držati. Ja ne vjerujem da će on to reći jer je to protivno vladavini prava.
“Predsjednik ne smije nastupati djelatno u kampanji, promovirati stranku, sudjelovati na skupovima davati izjave i intervjue u toj funkciji. Nakon izbora, 17.4., predsjednik može dati ostavku i može biti kandidat od strane političke opcije, to nije sporno”, rekao je.
Možemo li čuti stavove sudaca koji su bili protiv?
Samo ja mogu nastupati u medijima. Oni su razloge naveli, nažalost u ovome nema izdvojenih mišljenja jer ovo nije odluka, već upozorenje. Nisu glasali suci Selanec i Lovorka Kušan, oni su napustili sjednicu.
PRIOPĆENJE USTAVNOG SUDA
“UPOZORENJE u povodu izjave Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića da će se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor raspisanima odlukom Predsjednika Republike Hrvatske od 15. ožujka 2024.
1. Ustavni sud razmotrio je na sjednici održanoj 18. ožujka 2024. izjavu Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića danu na konferenciji za novinare 15. ožujka 2024. da će se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor koji će se održati 17. travnja 2024. kao “neovisni i nestranački” kandidat na kandidacijskoj listi političke stranke Socijaldemokratska partija Hrvatske (SDP). Na svojoj Facebook stranici 15. ožujka 2024., što su prenijeli mediji, najavio je da će nakon izborne pobjede odstupiti sa svoje dužnosti Predsjednika Republike, a do preuzimanja nove dužnosti predsjednika Vlade Republike Hrvatske nastavljat će obnašati svoju dužnost Predsjednika Republike.
Ustavni sud razmotrio je i izjave Predsjednika Republike dane na njegovoj Facebook stranici 17. ožujka 2024. da će “ostati kandidat za premijera bez obzira na to hoće li ostati na listi SDP-a” što su također prenijeli mediji (npr. Jutarnji list, Večernji list, www.dnevnik.hr itd.)
2. Ustavni sud dužan je pravodobno upozoriti sva tijela koja na bilo koji način sudjeluju u izbornom procesu, kao i sve sudionike izbornog procesa, na neposrednu odgovornost za odluke koje donose. Te odluke moraju biti usklađene s temeljnim vrednotama hrvatske ustavne države.
3. Predsjednik Republike Hrvatske predstavlja i zastupa Republiku Hrvatsku u zemlji i inozemstvu, brine se za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti, odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske (članak 94. Ustava). Predsjednik Republike vrhovni je zapovjednik oružanih snaga Republike Hrvatske (članak 100. stavak 1. Ustava). Predsjednik Republike raspisuje izbore za Hrvatski sabor i saziva ga na prvo zasjedanje, te povjerava mandat za sastavljanje Vlade osobi koja, na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u Hrvatskom saboru i obavljenih konzultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika.
Članak 96. Ustava propisuje da Predsjednik Republike ne može obavljati nijednu drugu javnu ili profesionalnu dužnost, te da nakon izbora podnosi ostavku na članstvo u političkoj stranci, o čemu obavještava Hrvatski sabor. Predsjednik Republike nestranačka je osoba i dok obavlja tu dužnost ne smije sudjelovati u političkim aktivnostima nijedne političke stranke, što isključuje bilo kakvu mogućnost da Predsjednik Republike u kontekstu raspisanih parlamentarnih izbora bude kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao kandidat za dužnost predsjednika Vlade Republike Hrvatske i da u tom svojstvu sudjeluje u političkoj izbornoj kampanji.
4. Kandidiranje Predsjednika Republike, dok obnaša tu dužnost, na listi bilo koje političke stranke ili nezavisne liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor te njegovo isticanje njega kao kandidata za predsjednika Vlade Republike Hrvatske ili neku drugu javnu ili profesionalnu dužnost, nespojivo je s njegovim ustavnim položajem i ovlastima, te načelom diobe vlasti (članak 4. Ustava).
5. Ako se, polazeći od njegovih izjava, Predsjednik Republike za vrijeme obnašanja te dužnosti kandidira za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ili istupa u javnosti kao budući kandidat za predsjednika Vlade, mora odmah podnijeti ostavku predsjedniku Ustavnog suda, u kojem slučaju dužnost privremenog predsjednika Republike po sili Ustava preuzima predsjednik Hrvatskog sabora (članak 97. stavak 3. Ustava). Izbori za novog Predsjednika Republike moraju se održati u roku od 60 dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike (članak 97. stavak 5. Ustava).
U slučaju ostavke Predsjednika Republike i preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike, privremeni predsjednik Republike ne može istodobno, uz obnašanje te dužnosti, biti i kandidat za izbor zastupnika u Hrvatski sabor. 6. Ustavni sud također podsjeća da odgovornost za pravne posljedice ustavnopravno neprihvatljivih odluka snose njihovi donositelji. Svako djelovanje odnosno ponašanje Predsjednika Republike Hrvatske protivno navedenim ustavnim zabranama i zahtjevima suprotno je Ustavu.
Imajući u vidu nastalu ustavnopravnu situaciju, Ustavni sud naglašava da će cijeli izborni proces ovih parlamentarnih izbora, od njihovog raspisivanja do proteka roka iz članka 90. u vezi s člankom 88. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, biti pod strogim nadzorom Ustavnog suda. Ako utvrdi da sudionici u izborima postupaju protivno Ustavu ili zakonu, Ustavni sud koristit će se svojim ovlastima iz članka 89. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, od obavještavanja javnosti do poništavanja svih ili pojedinih izbornih radnji i odluka, počevši od kandidacijskog postupka pa nadalje.
7. Ustavni sud poziva Predsjednika Republike i političku stranku Socijaldemokratsku partiju Hrvatske (SDP) da, sukladno ovom Upozorenju, odmah prestanu s aktivnostima koje su suprotne Ustavu, a Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske da sukladno svojim ovlastima osigura održavanje izbornog procesa u skladu s Ustavom, zakonima i svojim obvezatnim uputama, uvažavajući stajališta iz ovog Upozorenja.”
NACIONAL.HR OTKRIVA Evo zašto Milanović ne mora dati predsjedničku ostavku dok ne ‘postane’ premijer
Komentari