Monte Carlo 1966.: pljačka stoljeća ili falsificiranje povijesti?

Autor:

Citroën, Mini, Ford

Ljubitelji Minija i danas s gorčinom pričaju o krađi kojom im je oteta pobjeda na ovom legendarnom reliju, no istina je ipak mnogo kompleksnija…

Rally Monte Carlo 1966. odavno je ušao u legendu i mnogi ga smatraju velikom ljagom na povijesti sporta. Najbolji rally automobil tog vremena, Mini Cooper S, pobijedio je na ovom reliju u dvije prethodne godine, isto će napraviti i 1967., no četiri pobjede u nizu ne nalaze se u povijesnim knjigama, premda je i 1966. Mini prvi prošao ciljem. Dapače, prvi, drugi i treći.

Nakon relija došlo je do diskvalifikacije čak četiri prvoplasirana automobila, kao i još šest drugih, a pobjeda je dodijeljena inicijalno petoplasiranom Pauliju Toivonenu, koji je vozio Citroën ID. Britanska se štampa okomila na organizatore, tvrdeći da su namjerno diskvalificirali sva britanska vozila, kako bi pobjedu napokon odnio francuski proizvođač. I sam Toivonen jedva je prihvatio primanje pobjedničkog pehara, a do kraja života nije baš volio govoriti o toj pobjedi.

Možda su britanski mediji i tada i danas bili u pravu, ali činjenica je da su Britanci koristili nepropisno postavljena dodatna svjetla, te ih se zbog toga tehnički moglo kazniti, iako nitko razuman ne tvrdi da su im donijela nekakvu bitnu prednost. Pravila su pravila, a nedvojbeno je da britanska vozila nisu bila sukladna tim pravilima. No, zanimljivo je da iz današnje perspektive čitava priča izgleda ipak ponešto drugačije, i da možda Britanci i nisu tako opravdano gnjevni.

Naime, autobiografije sudionika otkrile su nam da su tri tvornička Mini Cooper S imala spojku (koje organizatori nisu provjeravali) ne baš u duhu propisa… Je li onda moralni pobjednik Ford Lotus-Cortina, koja je inicijalno završila rally na četvrtom mjestu? Pa, taj je automobil bio homologiran u Grupi 1, nakon što se jedan od čelnih ljudi Forda svečano zakleo da je u godinu dana proizvedeno potrebnih 5000 primjeraka.

Danas znamo da ih je ukupno proizvedeno 2894, od čega samo 1112 tijekom 1965. – ni prvi ni zadnji takav slučaj u povijesti homologacija, no realno taj automobil baš i nije zaslužio nastupati u istoj klasi s mnogo uobičajenijim modelima Mini i Citroën ID. Dakle, možda je Toivonenu ta toliko osporavana pobjeda na kraju ipak pripala zasluženo.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.