MILIJUNI KRNTIJA NA CESTAMA Kad je vrijeme za oproštaj od limenog ljubimca?

Autor:

06.10.2008., Zagreb - Na zagrebackoj aveniji ispred trgovine Mercator dvojica mladica guraju auto koji se pokvario.rPhoto: Marko Lukunic/Vecernji list

Marko Lukunic/Vecernji list

Veliku prašinu podigao je prijedlog Europske komisije o izmjenama propisa o recikliranju vozila, koji bi trebali pridonijeti ekološkim i klimatskim ciljevima Europske unije.

Prijedlog EK sadržava jasne kriterije za to kada se smatra da je automobil na kraju vijeka trajanja, a izazvao je zabrinutost da vlasnici više neće moći sami odlučiti kada je njihov automobil spreman za otpad, prenosi HRT.

Svake godine u Europi više od šest milijuna vozila bilježi svoje posljednje kilometre. Kada automobil mora na otpad, neće više ovisiti o procjeni vlasnika, prihvate li se novi, stroži kriteriji Europske komisije.

Povijesna i edukativna vrijednost oldtimera

“Restauracijom oldtimera bavimo se očuvanjem tehničke kulture i smatramo da bi to bio veliki udar na vlasništvo koje zapravo temelj određen Ustavom, ne samo kod nas nego u cijeloj Europi”, rekla je Andrea Weber, predsjednica oldtimer kluba “Stari kotači”.

Ideja je Komisije da vozilo mora na reciklažu ako dvije godine za redom nije prošlo tehnički pregled, ako je teško oštećeno ili je isplativost popravka manja od njegove tržišne vrijednosti.

Iako vlasnike nitko neće prisiliti da se riješe svojih vozila, spomenuti prijedlog dovodi u pitanje popravke i prodaju starijih automobila, posebno onih koji potencijalno imaju povijesnu vrijednost.

“Mislim da za hrvatske uvjete ta kategorija starosti kao kriterij zamjene voznog parka nije neka sreća, budući da nisu isti uvjeti eksploatacije recimo na hrvatskim otocima ili na Jadranu ili recimo u Zagrebu gdje imamo u zimskim mjesecima puno soli koji nagrizaju te automobile. Ja stvarno mogu imati automobil koji mi stoji 20 godina u garaži i mogu ga u bilo kojem trenutku registrirati, naravno ako je ispravan”, smatra sudski vještak za promet Krunoslav Ormož, s Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu.

Vozimo starije automobile od ostatka EU

“Cijeli vozni park je star 14,66, a naši najpopularniji osobni automobili stari su nešto manje od 13 i pol godina”, kaže Tomislav Škreblin, pomoćnik Uprave za tehničke poslove iz Centra za vozila Hrvatske.

Komisija ovim potezom želi smanjiti utjecaj automobilske industrije na okoliš. Očekuje tako godišnje smanjenje od 12,3 milijuna tona emisija CO2 do 2035. Međutim, prijedlog je naišao na oštre kritike u Europskom parlamentu.

“Smisao je što duže koristiti postojeće, a ne koristiti kratko, ne biti u mogućnosti popravljati i popravljati po izuzetno visokim cijenama i bacati što prije. To je neodrživo”, rekla je Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu.

Neodrživo je, smatra, i da na smetlištima, zbog zakona, odjednom bude milijardu odbačenih vozila. O ovom prijedlogu Komisije eurozastupnici tek trebaju raspravljati.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.