Midsummer Scene – međunarodni festival koji se svakog ljeta kao jedini na engleskom jeziku održava u Dubrovniku – obilježava deset godina rada. Na ambijentalnoj pozornici Lovrijenac više od 200 odigranih predstava u sedam vlastitih produkcija vidjelo je 30 tisuća gledatelja
Midsummer Scene – međunarodni festival koji se svakog ljeta na engleskom jeziku održava u Dubrovniku – obilježava deset godina kazališnog stvaralaštva. Kao jedini na engleskom jeziku, u ljetnim mjesecima građanima Hrvatske te brojnim gostima predstavlja bogat kulturni sadržaj i ljetnu razonodu na prelijepoj ambijentalnoj pozornici – dubrovačkom Lovrijencu. Više od 200 odigranih predstava, kroz sedam vlastitih produkcija, vidjelo je čak 30 tisuća gledatelja iz cijelog svijeta. U proteklih devet sezona u vlastitoj produkciji festivala uprizorena su Shakespeareova djela ‘’Midsummer Night’s Dream’’, ‘’Hamlet’’, ‘’12th Night’’ i ‘’Romeo & Juliette’’, predstave ‘’Uncle Maroye Re-examined’’ i ‘’Poor Player’’ te mjuzikl ‘’Put oko svijeta u 80 dana’’. Ugostili su programe inozemnih umjetnika i organizirali izložbe i koncerte, festival usko surađuje s brojnim dubrovačkim kulturnim ustanovama, a posebno s Domom Marina Držića s kojim su producirali razne programe posvećene Marinu Držiću. Gostovali su u Beču u Vienna`s English Theatru, tri puta na Bermudskom otočju na The Bermuda festival of Performing Arts, na Shakespeareovim festivalima u Gdanjsku (Poljska), u Gyuli (Mađarska) i u Craiovi (Rumunjska), Osječkom ljetu kulture te Ljetnim večerima Teatra Exit. Midsummer Scene je projekt Turističke zajednice grada Dubrovnika i Grada Dubrovnika, u produkciji Brilliant Events Dubrovnik i Honey-Tongued Theatre Productions Ltd. London, a realizira se u suradnji s dubrovačkim kulturnim institucijama.
Festival počinje u subotu, 22. lipnja, mjuziklom ‘’Put oko svijeta u 80 dana’’, adaptacijom klasika Julesa Vernea. Izvodit će se svake večeri od 22. lipnja pa sve do 7. srpnja, osim 29. lipnja. Predstavu je adaptirao i režirao Sean Aita, a glazbu je napisao Leo Elso. Scenograf i kostimograf je Roberto Surace, dizajner svjetla Aleksandar Mondecar, a dizajner videoprojekcija Nikola Kapidžić. Peteročlani ansambl igra četrdesetak uloga, a uživo sviraju, pjevaju i glume Filip Krenus, Leo Elso, Juliana Barros, Rhianna Goodwin i Elliot Mackenzie, britanski glumac koji ima veliko iskustvo u mjuziklima. Nastupao je i na londonskom West Endu, a posljednja predstava bila mu je mjuzikl ‘’Gospodar prstenova’’. Kako kaže Mackenzie, profesionalno nastupa šest godina: „Rekao bih da su otprilike dvije trećine mojih poslova do sada bili ‘tradicionalni’ mjuzikli, raspjevani i plesni likovi koji pjesmom i plesom unaprjeđuju priču. Ostatak moje izvođačke karijere proveo sam radeći na onome što zovemo ‘glazbeno kazalište’ – predstave i druge kazališne komade koji koriste glazbu na način koji je malo drugačiji od vašeg standardnog mjuzikla. Sve su zanimljive jer nas često tjeraju da postavljamo pitanja poput ‘Tko je to na pozornici što svira instrument ili pjeva pjesmu? Je li to lik ili izvođač? Ili neka čudna kombinacija to dvoje?’ i oko tog kazališta sam stvarno strastven.“
Kad je u pitanju uloga u mjuziklu ‘’Put oko svijeta u 80 dana’’, kaže da je, kao i za većinu svojih nastupa, prošao audiciju i dobio ulogu. Bio je, kaže, oduševljen kada je saznao da će nastupiti ove godine: „Za mene je to bio još jedan podsjetnik da, bez obzira na ishod, nikad ne ‘otpisujem’ audiciju, jer nikad ne znaš što se može dogoditi. Ovo je predstava s više uloga, a ja – kao i ostatak moje briljantne družine – glumim više likova. To znači da pokušavam pronaći šest, sedam različitih načina govora i gesti tako da se svaki lik kojeg igram osjeća posebno. U većini predstave glumim londonskog policajca, gospodina Fixa, ali uživao sam pokušavajući osmisliti lik koji je u jednakoj mjeri TV sitcom policajac i Disneyjev negativac.“
Mackenzie ističe da su mjuzikli njegova ‘’prva ljubav’’. Prije studija glumačke glazbe, što je posebna forma umjetnosti, studirao je dvije godine na BRIT školi u Londonu u glazbenom kazalištu i oduvijek je volio mjuzikle:
„Raznolikost različitih priča i načini pričanja su bezbrojni i vjerujem da postoji mjuzikl za svakoga, čak i ako tvrdite da vam se ne sviđaju. Primjerice, nešto poput ‘Gospodara prstenova’, ogromno i epskih razmjera, mora biti ispričano glazbom jer ništa ne može prenijeti ideje i emocije kao glazba. Bio sam ponosan što sam dio te produkcije i želim puno uspjeha timu koji trenutačno radi na predstavi u Chicagu, u SAD-u.“
‘Znali smo da želimo festival na otvorenom, a kako smo krenuli sa Shakespeareom, Lovrijenac se činio idealnim pa ga zovemo našim Globeom’, kaže Jelena Maržić
Nije znao da festival Midsummer Scene ove sezone obilježava jubilarnih deset godina rada i poželio mu je sretan rođendan. Kaže da svaki umjetnički festival koji donosi nastupe uživo ljudima iz cijelog svijeta mora biti dobra stvar: „A da se to dogodi na tako lijepom mjestu kao što je Dubrovnik je briljantno. Nadam se da će mnogi moći vidjeti našu predstavu, a i druge događaje koji se održavaju u to vrijeme. Za razliku od nastupa u ‘Gospodaru prstenova’ u Britaniji, vjerujem da će dubrovački ambijent biti osjetno topliji i s manje padalina. To je ambijentalni festival i postoji nešto čarobno u nastupu na otvorenom. Čini se da doprinosi nepredvidivoj, čarobnoj prirodi kazališta uživo. Također se osjećate kao da ste dio povijesti jer glumci nastupaju na otvorenom otkad postoji kazalište – od amfiteatara antičke Grčke i elizabetanskih kazališta kao što je Shakespeareov Globe, u kojem se nadam da ću jednog dana nastupiti, do obiteljskih predstava koje se izvode u vrtovima i parkovima širom svijeta“.
Nakon Dubrovnika, Mackenzie će nastupati u ‘’Neobičnom slučaju Benjamina Buttona’’ na londonskom West Endu i nada se da će nastaviti nastupati u kazališnim produkcijama koje uključuju živu glazbu, a volio bi više raditi i u audiodramama i videoigrama. Darija Mikulandra Žanetić, izvršna producentica festivala Midsummer Scene, ispričala je da je koncept festivala prikazivanje svjetskih klasika. Nakon osam sezona i izvedbi nekoliko najpoznatijih Shakespeareovih djela, odlučili su se na zaokret, a to je mjuzikl: „Nakon divne suradnje sa Seanom Aitom, redateljem i dramaturgom na predstavi ‘Romeo & Julija’, odlučili smo da upravo on adaptira i režira tekst Julesa Vernea, a Leo Elso, francuski glumac i skladatelj uglazbi songove. ‘Put oko svijeta u 80 dana’ izvodi se u Velikoj Britaniji u pojedinim kazalištima i znamo da je tamo dosta popularan. Ovaj mjuzikl je pisan i skladan upravo za dubrovačku publiku i prošle godine je izazvao oduševljenje publike, od najmlađe do najstarije. Scenograf i kostimograf je Roberto Surace koji radi na West Endu i Broadwayu, dizajner svjetla je naš poznati lučonoša Aleksandar Mondecar, a dizajner videoprojekcija Nikola Kapidžić. Fascinantno je vidjeti talentirani peteročlani ansambl koji igra četrdesetak uloga, uživo svira, pjeva i glumi: Filip Krenus, Leo Elso, Elliot Mackenzie, Juliana Barros i Rhianna Goodwin, a vode nas kroz zemlje kojima je Phileas Fogg putovao radi svoje lude oklade. U budućnosti pokušat ćemo biti još bolji, stvarati i dalje čarobne predstave na Lovrijencu i gostovanjima po Europi ponosno predstavljati svoj grad i Hrvatsku. Želimo produbiti suradnju s drugim kulturnim institucijama jer iz toga izađu predivni zajednički projekti i programi. Od sveg srca se nadamo da ćemo u nadolazećim godinama imati i zimsku varijantu Midsummer Scenea kako bismo obogatili kulturno-turistički program Dubrovnika i u zimskim mjesecima.“
Kako kaže Darija Mikulandra Žanetić, festival radi mali organizacijski tim. Filip Krenus, hrvatski glumac i prevoditelj s adresom u Londonu, Jelena Maržić i Darija Mikulandra Žanetić zajedničkim snagama smišljaju koji naslov odabrati i koje popratne programe organizirati: „Važno nam je imati poznati naslov koji će privući publiku iz cijelog svijeta jer nemamo prostora za eksperimentiranje zbog financija koje su uvijek ograničene. U cijeloj priči nam je bitna prodaja jer iako imamo sponzore kojima smo zahvalni, ta potpora nije dovoljna da pokrijemo sve troškove. Filip Krenus se brine za audicije u Londonu, sastav kreativnog tima i ansambla i organiziranje probi, a Jelena i ja odrađujemo sav posao na lokaciji koji uključuje kompletnu produkciju, financijski, marketinški i prodajni aspekt.“
Jelena Maržić, izvršna producentica, kaže da Midsummer Scene zapravo ima 11 godina, a obilježava desetu sezonu jer su nažalost u pandemijskoj godini bili prisiljeni otkazati festival. Bilo je, ističe, teško na početku: „Možemo reći da su nam druga i treća sezona bile kritične, bilo je ‘To be or not to be’, ali zahvaljujući našoj upornosti i ljubavi prema kazalištu nismo odustali. Iz mnogih teških trenutaka izašli smo jači i otporniji na mnoge probleme koje donosi organizacija festivala. Festival je prije svega nastao iz ogromne ljubavi prema kazalištu i iz potrebe da u lipnju kada nema puno događanja, a ima puno turista, stvorimo nešto novo kao kulturno-turističku atrakciju.
‘Postoji nešto čarobno u nastupu na otvorenom. Osjećate se kao da ste dio povijesti jer glumci nastupaju na otvorenom otkad postoji kazalište’, kaže Mackenzie
Tako je nastala ideja o profesionalnom kazališnom festivalu na engleskom jeziku. Znali smo da želimo raditi kazalište na otvorenom na nekoj lijepoj povijesnoj lokaciji, a s obzirom na to da smo prve godine odlučili krenuti sa Shakespeareom bili smo uvjereni da je Lovrijenac idealan prostor i od milja ga nazvali našim kamenim Globeom. U našim produkcijama imali smo glumce koji su porijeklom iz Velike Britanije, SAD-a, Zimbabvea, Francuske, Portugala, a ne možemo ne spomenuti hrvatskog glumca Filipa Krenusa koji živi i radi u Londonu.“
Jelena Maržić smatra da Dubrovnik zaslužuje ovakav jedan festival. U Dubrovniku se živi turizam i svi govore barem jedan strani jezik: „Na ovaj način možemo educirati i mladu publiku da doživi izvedbu kakvu može vidjeti u Londonu ili New Yorku. Puno je tu i turista koji dolaze iz svih zemalja svijeta i zašto ne bi i oni doživjeli čaroliju kazališta na predivnom Lovrijencu. Najveća nam je nagrada upravo reakcija publike poput stajaćih ovacija, traženja kupnje CD-a s glazbom iz predstava, plakata za uspomenu, fotografiranja s glumcima, prosidba i zaruka…“
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari