Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!

Autor:

Pullman auch mit Dieselmotor: Mercedes-Benz 260 D Pullman-Limousine (Baureihe W 138) aus dem Jahr 1936. 

Pullman also with diesel engine: Mercedes-Benz 260 D Pullman limousine (W 138 series) from 1936.

Foto: Mercedes-Benz

Na salonu u Berlinu 1936. predstavljen je luksuzni i vrlo funkcionalni Mercedes-Benz 260 D, koji je robusnim 4-cilindarskim dizelašem, obujma 2545 ccm i snage 45 KS, mogao potegnuti 90 km/h, trošeći tada povoljnih 9-10 litara

Mercedes-Benz 260 D (1936. – 1940.), serije W 138, prvi serijski automobil s dizelskim motorom, počeo se razvijati 1933. Za, tada luksuznu seriju, standardne dužine 455 (Limousine i Cabriolet) te rastegnute od 479 cm (Pullman Limousine i Landaulet), razvijao se i isprobavao redni 6-cilindarski dizelaš dugohodne izvedbe 90 x 100 mm, s četiri temeljna ležaja radilice, tada naprednog OHV razvoda (ventilima iznad glave) koji je iz 3818 ccm razvijao 80 KS.

No, imao je problema s vibracijama koje su ne samo negativno utjecale na udobnost vožnje, nego su uništavale konstrukciju automobila i smanjivale trajnost. Zbog toga su ‘odrezana’ dva cilindra, smanjen kompresijski omjer sa 22:1 na 20,5:1 te je nastao usisni dizelski motor serije OM 138. Tako je obujam smanjen na 2545 ccm te je razvijao 45 KS pri 3000/min.

Robusna karoserija oslanjala se na masivnu šasiju i neovisni ovjes! Straga je, doduše, bilo oscilacijsko ovješenje, kakvo se koristilo sve do ‘repaša’ Mercedes-Benz 190 D, serije W110, od 1961. do 1968. Takav su stražnji ovjes imali i Fićo, Volkswagen Buba, Škoda 1000 MB

Foto: Mercedes-Benz

OM 138: Masivni dizelaš (300 kg) s tri ležaja radilice imao je indirektno ubrizgavanje rednom visokotlačnom pumpom Bosch preko pretkomora te ventile u glavi i bregasto vratilo u bloku. Mercedes-Benz 260 D prve serije, luksuzna dizelska limuzina ukupne mase 1530 kg, imao je ručni mjenjač s tri stupnja prijenosa, prvi nesinkronizirani, plus overdrive  te je postizao 90 km/h.

Od 1937. ugrađivao se 4-stupanjski  (prvi stupanj nesinkroniziran) te je najveća brzina porasla na solidnih 94 km/h. Potrošnja goriva bila je devet do deset litara na 100 km, što je tada bilo revolucionarno nisko za limuzinu tog kalibra. Zbog pouzdanosti, trajnosti i ekonomičnosti postao je, u produženoj verziji, automobilom njemačkih taksista.

Do 1940., kad se Mercedes-Benz potpuno prebacio na ratnu proizvodnju, proizvedeno je 2000 primjeraka.

Mercedes-Benz 260 D bio je prvi tržišno uspješni automobil s dizelskim motorom, ali…

Peugeot 156 iz 1922. prvi je prototip automobila s dizelskim motorom, Packard iz 1930. prvi prototip dizelskog sportskog automobila, a dizelski Citroën Rosalie iz 1935. proizveden je u dvadesetak primjeraka. Ozbiljna, serijska proizvodnja automobila s diesel motorom počinje 1936., modelom Mercedes-Benz 260 D, koji se smatra prvim.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.