Earle Steele MacPherson (1891. – 1960.), stručnjak za podvozje, bio je Amerikanac, a ne Irac
Sklop teleskopskog amortizera, uvojne opruge i vodilice, koji se stručno naziva ‘opružna noga’, a u pravilu se koristi u prednjem ovjesu automobila, patentirao je 1948. američki konstruktor i stručnjak za podvozje Earle S. MacPherson. Prvi automobil s MacPhersonovom opružnom nogom bio je Ford Vedette.
Mnogi, čak većina, pisali su i pišu (!) McPherson, kao da je riječ o Ircu, no konkretni je Amerikanac, službenog prezimena MacPherson! Točno je, dakle, MacPhersonova opružna noga. O čemu je riječ?
Svaki automobilski kotač oslonjen je na vodeće, elastične i prigušne elemente. Vodeći su elementi ramena i zglobovi, elastični opruge, a prigušni su elementi amortizeri. Sredinom 1950-ih konstruktori su došli na ideju objedinjavanja ovih elemenata u jedan sklop.
Tako je nastala MacPhersonova opružna noga. Sastoji se od teleskopskog amortizera s nosačem, uvojne opruge i vodilice obavijene oko amortizera. Ona ujedno služi i kao prostorna (uzdužna, poprečna i vertikalna) vodilica kotača, što dodatno poboljšava svojstva ovjesa.
Osnovne vrline MacPhersonove opružne noge su jednostavna i jeftina konstrukcija te dobra kombinacija svih važnih svojstava. Zbog toga se prednji ovjes suvremenog automobila ne može ni zamisliti bez ovog zanimljivog sklopa.
Mana je relativno velik ugradbeni prostor, te stražnji ovjes s MacPhersonovim opružnim nogama smanjuje prtljažnik. Zato se straga podjednako koristi i koncepcija s odvojenim uvojnim oprugama i amortizerima.
Poprečna ramena, jednostruka ili dvostruka, u kombinaciji s opružnom nogom, omogućavaju postizanje optimalne geometrije prednjih kotača i potrebne upravljačke preciznosti.
Pogrešni izrazi (3): Međuosovinski razmak, relikt prošlosti, kočija, vagona…
Komentari