Toyo Cork Kogyo Co., Ltd osnovao je 1920. Jujiro Matsuda, a isprva je proizvodila alate i strojeve. Tvrtka se od početka 1930-ih bavila proizvodnjom malih dostavnih motornih trokolica Mazda-Go.
Tek se 1960. okušala i u proizvodnji automobila, brzom ekspanzijom postavši jedan od globalno najpoznatijih i najcjenjenijih japanskih brandova. Zanimljivo je da je ime Mazda preuzeto iz perzijske mitologije (prmda je barem dijelom odabrano i zato što podsjeća na prezime osnivača, Matsuda), dualističke religije čije je vrhovno božanstvo Ahura Mazda ili Hormuzd.
Nažalost, tvrtka iz Hiroshime bila je od 1930-ih snažno uključena i u proizvodnju oružja za japansku vojsku, što je poprilično pridonijelo tome da njihov matični grad zauzme visoko mjesto na listi značajnih vojnih ciljeva kada su američki avioni krenuli u bombardiranje Japana. Američko je bombardiranje Hiroshime, povijesno gledano, možda bilo i neminovno, no dok nuklearna bomba nije aktivirana, nitko nije mogao ni pretpostaviti kakve će efekte imati.
Smatra se da je na mjestu poginulo oko osamdeset tisuća ljudi, a s kasnijim žrtvama od posljedica ozljeda ili radijacije procjene se kreću na još više zastrašujućih 140.000 žrtava! Usto, niti mjesec i pol nakon bombardiranja, razorni je tajfun Makurazaki razorio ono što je bomba poštedjela, uz više od tri tisuće novih žrtava! I upravo ondje, u jednom od najtemeljitije razorenih gradova na svijetu, vrijedni su Japanci stvorili možda i najupečatljivije od svojih gospodarskih čuda.
Danas je Hiroshima bogat i uspješan grad, a čak trećinu dohotka donosi mu jedna tvrtka, Mazda Motor Corporation, kako se Toyo Kogyo i službeno preimenovao 1984. Manje od desetljeća nakon početka proizvodnje automobila pojavili su se i na našem tržištu. Nebrojene su lijepe priče vezane za njih, od usavršavanja Wankel motora, pobjede na 24 sata Le Mansa, pa sve do ponovnog otkrića gotovo izumrlog formata malog sportskog roadstera.
Komentari