Mazda MX-5 Miata, kultni japanski roadster, na scenu je vratio koncept dvosjeda sa stražnjim pogonom, 1990. proizvedeno ih je 95.640, a 2000. upisana u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji sportski model
Šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih su MG MGB, Triumph Spitfire, Fiat 124 Sport Spider i Alfa Romeo Spider bili svojevrstan ‘Labuđi pijev’ sportskih automobila s 2 ili 2+2 sjedala.
Klasični sportski automobili bez krova, s motorom uzdužno sprijeda i motorom straga i dalje su bili omiljena ‘igračka’ automobilskih fanova, ali njihov je udio na europskom, pa i američkom tržištu pao je na manje od pola posto.
Nastalo je zatišje…, a onda prije 34 godine, na današnji dan, na autosalonu u Chicagu predstavljena Mazda MX-5. Nije bilo puno filozofije. Klasičan dvosjed s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, sa, za sportske automobile trendovskim farovima na sklapanje.
Kompaktnih dimenzija (3970 x 1675 x 1235 mm) s razmjerno malim međuosnim razmakom (2270 mm), koji se pokazuje razmjerno velikim prevjesima kotača i osigurava okretnost, dinamičnost.
U startu je ponuđen s dugohodnim (78 x 83,6 mm), što je specijalitet marke Mazda, benzincem obujma 1598 ccm, napredne koncepcije (DOHC, 16V, zupčasti remen, ubrizgavanje) te je pri visokih 6500/min, neobičnih za dugohodnu koncepciju, razvijao 116 KS. Visokoturažnost je potvrdio najvećim okretnim momentom od 135 Nm pri 5500/min. Imao je katalizator i ispunjavao eko normu Euro 1.
Uz masu od 955 kg, s 5-stupanjskim mjenjačem i razmjerno kratkim završnim prijenosom bio je dinamičan i poletan. Do stotke je ubrzavao za 8,8 s i postizao 195 km/h. I po današnjim je mjerilima to OK. Sve je bilo ‘pogođeno’, dizajnom, izvedbom, voznim svojstvima i, posebice, užitkom vožnje.
Uspjeh se jasno pokazivao već od početka i automobil je vratio na scenu klasični koncept sportskog roadstera sa stražnjim pogonom. Isporuke su počele u rujnu iste godine, a u Europu je model stigao tek 1990.
Potražnja je u prvo vrijeme bila tolika da su rabljeni primjerci prodavani po većoj cijeni od novih! Rekordne 1990. proizvedeno je čak 95.640 primjeraka, MX-5 je postao svjetski fenomen!
U SAD-u je šifri modela dodano i ime Miata, dok u Japanu, zanimljivo, isprva nije uopće prodavan kao Mazda, nego pod markom Eunos. Nakon turbo-uspješnog modela prve generacije (NA), stigao je drugi (NB), koji je na žalost mnogih izgubio farove na sklapanje, a dobio klasične, predstavljen je 1997. na salonu u Tokiju.
Taj je model 2000. upisana je u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji sportski automobil u povijesti. Model treće generacije (NC) predstavljen je na salonu u Ženevi u ožujku 2005., a posljednji, još uvijek aktualni model četvrte generacije (ND) otkriven je u rujnu 2014. postao je 2017. osnova za Fiat 124 Spider i Abarth 124 Spider.
Komentari