Marko Bogdanović, predsjednik Uprave ZET-a, govori o izgradnji novih dionica tramvajske pruge te o nabavi niskopodnih tramvaja i autobusa
Stranka Možemo! nedavno je predstavila svoj program kojim su ušli u izbornu kampanju za parlamentarne izbore. Jedna od važnih stavki programa jest i javni prijevoz. Kako su rekli, proširit će se mreža javnog prijevoza i integrirati javni prijevoz u Zagrebu i okolnim županijama. O tom i drugim pitanjima vezanima uz javni prijevoz u Zagrebu, za Zagreb News govori Marko Bogdanović, predsjednik Uprave ZET-a.
ZgNews: Kako su rekli čelnici Možemo!, planira se proširenje mreže javnog prijevoza i njegova integracija u Zagrebu i susjednim županijama. O tome se govori već neko vrijeme, ali kako će se ZET prilagoditi tome, odnosno koje su zadaće ZET-a po tom pitanju?
ZET je ugovorni prijevoznik za područje Grada Zagreba te prijevoznik na međužupanijskim linijama koje povezuju Zagreb i gradove Veliku Goricu, Zaprešić te općine Bistra, Stupnik i Luka. U svrhu jednostavnijeg korištenja prijevoza, na tim linijama već postoji zajednička karta za to područje. Za potpunu integraciju javnog gradskog prijevoza, uključujući željeznicu, koja je okosnica integracije, neizostavna je suradnja s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, županijama te Hrvatskim željeznicama.
ZgNews: Koliko će to novca iziskivati i koji vremenski rok, što je konkretno u planu?
U planu je da se putniku osigura jedna karta kojom će moći putovati od početne točke do krajnjeg odredišta bez obzira na prijevozno sredstvo. Nezahvalno je izlaziti s konkretnim brojkama, no radi se o znatnim financijskim izdatcima i takav projekt nije moguće realizirati bez podrške države.
ZgNews: Mislite li da bi se najprije trebala poboljšati postojeća infrastruktura javnog prijevoza pa tek onda krenuti u nova ulaganja?
Zagreb ima najveći i najkompleksniji sustav javnog prijevoza u Hrvatskoj. Brinemo o 120 kilometara tramvajske pruge, a svakodnevno je u prometu oko 500 vozila u kojima se prevoze stotine tisuća putnika. Kako bi se takav sustav održao te nastavio razvijati, nije moguće posvetiti se samo jednom segmentu, već je nužno paralelno ulaganje u više područja istovremeno, a na čemu kontinuirano i radimo. Grad uskoro započinje s izgradnjom novih dionica tramvajske pruge, i to Sarajevskom cestom, od Avenije Dubrovnik do Ranžirnog kolodvora, zatim Heinzelovom ulicom, od Zvonimirove do Savišća, a započinje i dugoočekivana rekonstrukcija terminala Mihaljevac. U tijeku je modernizacija tramvajske infrastrukture, odnosno obnova ispravljačkih stanica ključnih za napajanje naponske mreže, dok će se tijekom ove godine provesti obnova tri od šest najproblematičnijih dionica tramvajske pruge. Uz modernizaciju voznog parka, također je i dalje u tijeku zapošljavanje vozača autobusa te radnika za više od dvadeset strukovnih zanimanja ključnih za svakodnevno funkcioniranje prijevoza.
ZgNews: Javni prijevoz u Zagrebu je na dosta lošoj razini, posebno tramvajski. Počeli ste uređivati okretišta, nabavili su se (zasad polovni) tramvaji, ali i dalje je stanje voznog parka iznimno loše, a nema dijelova da bi se mogli popraviti oni koji su pokvareni. Što će se po tom pitanju napraviti?
Situacija s tramvajskim voznim parkom koju sam zatekao po dolasku u veljači 2022. godine bila je u najmanju ruku zabrinjavajuća. Temelj voznog parka sastojao se od 142 niskopodna tramvaja, koji su u uporabi više od 15 godina i od kojih je većina u prometu i do 20 sati dnevno. Ostatak voznog parka čine tramvaji stari i do 50 godina od kojih je dio neobnovljiv, za jedan dio je obnova skuplja nego nabava mlađih i ispravnih rabljenih tramvaja, a ostatak je iznimno zahtjevno održavati jer se neki rezervni dijelovi više niti ne proizvode. Stoga smo nakon dugih 15 godina izostanka nabave tramvaja, u suradnji s Gradom Zagrebom i nadležnim ministarstvom ugovorili nabavu 20 novih niskopodnih tramvaja koji će nam biti isporučeni tijekom 2025.
ZgNews: Koliko je novca uloženo u poboljšanje javnog prijevoza?
Unazad dvije godine, samo za modernizaciju i proširenje voznog parka ZET-a uloženo je oko 67 milijuna eura. Međutim, još značajnije investicije nas tek očekuju jer se planira nabava dodatnih 40 novih niskopodnih tramvaja, a u sklopu dekarbonizacije nabavit će se do 100 autobusa na alternativni pogon, što predstavlja povijesni iskorak za javni prijevoz u Zagrebu. Time će Zagreb stati uz bok ostalim europskim gradovima koji su također orijentirani na zelene tehnologije, a ZET će potvrditi status suvremenog i ekološki osviještenog prijevoznika.
ZgNews: Prošlo je već gotovo tri godine otkad je Možemo! preuzelo vlast u Zagrebu, a javni prijevoz jedna je od najčešće spominjanih tema, i to uglavnom u lošem kontekstu. Kako se vi kao predsjednik Uprave osjećate znajući da se malo toga može napraviti s postojećom infrastrukturom te da treba proći vremena da bi se stvari počele rješavati?
Parafrazirao bih poruku jedne znamenite osobe koja je rekla kako se uspjeh ne mjeri onime što ste postigli, već preprekama koje ste prevladali. Brinuti o javnom prijevozu u metropoli poput Zagreba koja ima oko milijun stanovnika te o tvrtki koja zapošljava oko 3700 radnika ima svoje izazove. Smatram kako je motivacija ključ uspjeha, a nje ne nedostaje zahvaljujući dobrom timu ljudi i zaposlenicima koji cijene ZET.
ZgNews: Kad se može, prema vašoj procjeni, očekivati neki pomak? Jer on se još uvijek ne vidi.
Ne bih se u cijelosti složio s vama, jer za velike rezultate potrebno je određeno vrijeme, ali i strpljenje. Jedan od ključnih preduvjeta za uspjeh su zadovoljni i motivirani zaposlenici i drago mi je što smo nakon iscrpnih pregovora s reprezentativnim sindikatima, prije nekoliko dana potpisali II. dodatak Kolektivnom ugovoru, čime su već drugi put u relativno kratkom vremenu poboljšana materijalna prava radnicima ZET-a. Uvjeren sam kako ćemo uskoro svjedočiti sasvim novoj razini javnog prijevoza, na koji ćemo svi biti ponosni.
Komentari