Marijan Krpan iz Agencije za ugljikovodike rekao je za HRT kako nije opravdan strah da bi moglo doći do nestašice dizela nakon što je EU zabranila uvoz ruskih naftnih derivata.
“U petak je Mediteran zatvorio s cijenom dizela od 817 dolara po toni i to je najniža u zadnje vrijeme. Nafta je na 80 dolara. Sjetimo se isto tako katastrofičnih prognoza da će ići na 200, 300 dolara. No to je zapravo bio test za ovo što se sada događa s dizelom. Ako je cijena takva kakva jest, ona ne bi bila takva da prijeti nestašica, budite sigurni. Nestašice neće biti, dizela će biti. Kratko će biti i u ovim gabaritima cijena o kojima pričamo. A dugoročno, ovisi o uspostavljanju novih tokova dizela. Ove količine koje stižu iz Rusije u Europu, a radi se o 620.000 barela dnevno, treba nadomjestiti s dizelom s nekog drugog područja – Bliskog istoka, Azije. Pretpostavlja se da će ti putovi biti duži, a to će utjecati na cijenu”, naglasio je.
Naftni konzultant Davor Štern je rekao da nije promijenio narativ. “Činjenica da rafinerija u zemlji koju imamo ne radi tako dugo vremena, u vrijeme kad su povijesno visoke marže u preradi nafte oduzima nam novac. Mi gubimo novac. Mi gubimo novac svakim danom jer su cijene dizela takve kakve jesu, ali su cijene nafte relativno niske. Drugi problem, dok su zalihe pune, dok ih ima, i dok ne nastupi izuzetno jaka zima. Ovaj tjedan će nam reći kako stojimo s plinom i dizelom, zbog povećane potrošnje. Dok zaliha ima, možemo biti mirni, rafinerija nije u pitanju. Ali ako dođe do poremećaja u opskrbi, onda svakako nemati u pogonu nešto što vam može koristiti – nije pametan potez”, rekao je.
“Mi smo u agenciji zaduženi za obavezne zalihe nafte i naftnih derivata. Jedan od njih je i dizel. Imamo i 200.000 tona dizela na raspolaganju. S obzirom na to da smo u veljači, mislim da ćemo imati dovoljno. U slučaju poremećaja u opskrbi… iako ga ja ne očekujem. On nije na vidiku”, poručio je Krpan.
Dodao je da će rafinerija biti potpuno modernizirana tek 2024. godine. “U tom slučaju ćemo imati mnogo bolji doprinos dizela, izbit će se potreba za uvozom ruske sirovine. Modernizacija rafinerije Rijeka je ključni projekt budućnosti INA-e koja kao vertikalno integrirana kompanija da bi ostvarila lanac od istraživanja proizvodnje, rafiniranja do retaila tj. maloprodaje mora u svom portfelju imati rafineriju koja radi. Siguran sam da će se taj projekt uspješno završiti. Čini mi se da su oni na 60-70 posto realizacije i da ćemo uskoro imati rafineriju koja može poslovati po europskim standardima”, istaknuo je Krpan.
Rekao je da plinsko vakuumsko ulje INA već nabavila. “Ne bih to problematizirao. INA je dala svoje priopćenje koje se tiče nabave. I derivati su za ovu sezonu pokriveni”, kazao je.
Ivan Brodić s portala EnergyPress je rekao da se EK priprema za nabavu energenata drugim pravcima “gotovo od početka ruske agresije na Ukrajinu”. “Za vjerovati je da ima ideju diverzifikacije dobavnih pravaca svih energenata, tako i dizela. EK je ozbiljna institucija i vjerujem da se pripremala i za ove sankcije. Međutim, činjenica je da sve te pripreme traju, kako infrastrukturno tako i trgovinski, jer se većina energenata se trguje na dugoročne ugovore, a prekidanje takvih ugovora je izuzetno skupo. Vidjet ćemo u kojem smo se dijelu za to sve pripremili. Vidio sam da su kuvajtske kompanije već najavile da će preusmjeriti dio dizela prema Europi, vidjet ćemo u kojem dijelu možemo računati na povećanu opskrbu iz mediteranskih rafinerija, sa sjevera Afrike i drugih. Prekidanje dugoročnih ugovora je zapravo skupo i treba vidjeti u kojem smjeru će to zapravo ići. Meni se čini da će se stvari normalizirati u određenom vremenu. Pitanje je samo ovih nekih prijelaznih razdoblja, poput ove godine”, smatra.
Komentari